Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bulls

flowolf
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2006 18:10

flowolf 20 jun 2010 22:01

Marlie81 schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat voor een deel ook erbij vindt horen. Je koopt een fiets die goedkoper is dan de gemiddelde ultegra (in het geval van de DF 1 niet helemaal maar toch) afgemonteerde fiets. Dat er dan mindere wielen, banden, laklaag op zit... tja dat hoort er bij volgens mij.


Sorry, ik ben het er totaal niet mee eens. Je telt 1000,- neer voor een fiets en dan moet dat produkt bij normaal gebruik gewoon een jaar zonder defecten meegaan.

kooijman
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 okt 2009 18:27

kooijman 20 jun 2010 23:05

Een lak beschadiging is geen defect, punt.

Bij steenslag op je auto ga je toch ook niet terug naar de dealer?

De lak bij bulls is onder de maat, maar goed, daar is de prijs naar. Voor een wielrenfiets met deze afmontage en specs vragen de meeste merken toch 1500-2000 euro.
Bulls DF1 Ambrosio FCS 28

marlie81
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 mar 2007 20:52

marlie81 20 jun 2010 23:20

Ik ben het er mee eens dat de fiets bij normaal gebruik gewoon een tijd zonder defecten mee moet gaan, maar zoals Kooijman zegt, hier was geen sprake van een defect maar een miniscuul plekje waar de lak minder goed is en iets minder goed spuitwerk... dat is iets wat ik me bij deze prijsklasse kan voorstellen.

Hier is trouwens geen sprake van steenslag gelet op het feit dat dit plekje er al bij aflevering was. Terug gaan met een beschadiging ten gevolge van steenslag lijkt me inderdaad ook een beetje ver gaan.

flowolf
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2006 18:10

flowolf 21 jun 2010 00:25

Kooijman schreef:Een lak beschadiging is geen defect, punt.

Bij steenslag op je auto ga je toch ook niet terug naar de dealer?

De lak bij bulls is onder de maat, maar goed, daar is de prijs naar. Voor een wielrenfiets met deze afmontage en specs vragen de meeste merken toch 1500-2000 euro.


We hebben het hier niet over steenslag, daar gaat het juist om.

competer
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2007 17:38

competer 21 jun 2010 11:01

Kennen jullie de marketing term Cognitieve Dissonatie http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Of terwijl: Spijt na aankoop

In de marketing probeert men een duurzame relatie met een klant op te bouwen. Er moet voorkomen worden dat een klant onjuiste effecten of voordelen van een product of dienst verwacht, omdat een klant dan na aankoop van het product of de dienst niet tevreden zal zijn en daarmee verloren zal zijn als klant. Hier is cognitieve dissonantie dus te verstaan als "spijt na aankoop" op grond van verkeerde verwachtingen.

De consument kan dan zelf zorgen dat het ontstane gevoel van onbehagen zoveel mogelijk wordt gereduceerd. Dit gebeurt door de perceptie van een van de twee in tegenspraak zijnde gegevens aan te passen. Dit wordt wel cognitieve dissonantiereductie genoemd. Veel kopers reduceren de dissonantie door de voordelen van de koop te benadrukken. Een verschijnsel van reductie van dissonantie is bijvoorbeeld dat als iemand iets heeft aangeschaft, hij ineens meer van dezelfde dingen ziet en deze vermeende populariteit van het product interpreteert als een bevestiging van de beslissing tot aankoop. Hij wil als het ware aantonen dat zijn keuze nog niet zo slecht is geweest. Hierbij speelt het verschijnsel selectieve waarneming dus ook een belangrijke rol.

Ondernemers moeten dissonantie die kan ontstaan niet verwaarlozen. De kans op dissonantie na de aankoop wordt bijvoorbeeld verminderd door deskundig advies vooraf van een verkoopmedewerker. De verkoper moet op de hoogte zijn van de voor- en nadelen van de producten en ze niet beter voordoen dan ze zijn. Het product kan dan alleen maar tegenvallen. Verder is het zinvol om reclame ook te richten op consumenten die onlangs iets hebben gekocht. In de reclame kan de consument namelijk de argumenten teruglezen die hem destijds tot de aankoop hebben aangezet.

Ondernemers kunnen ook eventuele ontstane dissonantie reduceren door achteraf een mailing naar de consument te sturen waarin zij worden gefeliciteerd met hun nieuwe aankoop. In de mailing kunnen dan nogmaals de voordelen van het product worden genoemd. De klant krijgt daarmee informatie die helpt de door hem/haar ervaren dissonantie te reduceren. Ook dit gebeurt weer grotendeels onbewust.
http://i.imgur.com/ec7s13Y.jpg
Giant TCR Advanced 1

marlie81
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 mar 2007 20:52

marlie81 21 jun 2010 14:17

@Competer: bedankt voor je wijsheid omtrent het fenomeen cognitieve dissonantie, echter ik heb geen spijt van mijn aankoop. Het enige waar ik mogelijk wel spijt van heb, is van het niet duidelijker mijn reden van posten te vermelden.

De reden waarom ik in eerste aanleg een post maakte was om een aanvulling te geven op dit topic en om mijn nieuwe fiets te 'showen'. De lakbeschadiging was een minpuntje en ik vroeg mij af of er meer mensen tegen dit minpuntje aangelopen zijn (en wat hier eventueel tegen te doen was c.q. zou je terug gaan met een dergelijke lakbeschadiging). Mocht ik dit dusdanig belangrijk hebben gevonden dat hierover een complete discussie zou worden gevoerd dan had ik hierover een afzonderlijk topic geopend.

Mogelijk dat ik cognitief dissoneer in optima forma, maar laat me dan maar lekker op mijn roze wolkje en grijs/zwart/rode Bulls blijven zitten ;-).

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 21 jun 2010 14:21

Kooijman schreef:De lak bij bulls is onder de maat, maar goed, daar is de prijs naar. Voor een wielrenfiets met deze afmontage en specs vragen de meeste merken toch 1500-2000 euro.
Totaal niet mee eens. Duurdere merken hebben er ook vaak zat last van en ook Bulls (of eigenlijk je FM) dient het (mits terecht) gewoon op te lossen.

edit: quote aangepast

competer
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2007 17:38

competer 21 jun 2010 14:44

competer schreef:http://img266.imageshack.us/f/dscn2952b.jpg/

Hier een linkje naar een foto van de barst, deze loopt onder de hele tekst door


Marlie, zie mijn eerdere post.

Ik heb over deze beschadiging beklag gedaan bij de fietsen maker, hij heeft mij in het gelijk gesteld.
De FM gaat mijn fiets omruilen, ff w88 tot dat mij nieuwe fiets binnen is.

Het is toch wel balen, je geeft veel geld uit aan een nieuwe racefiets en dan is de eerst beschadiging heel erg balen.
Toch jammer om te lezen dat er meer zijn met beschadigingen en dat de lak van een niet al te goede kwaliteit is.
http://i.imgur.com/ec7s13Y.jpg
Giant TCR Advanced 1

flowolf
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2006 18:10

flowolf 21 jun 2010 18:43

competer schreef:Kennen jullie de marketing term Cognitieve Dissonatie http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Of terwijl: Spijt na aankoop

In de marketing probeert men een duurzame relatie met een klant op te bouwen. Er moet voorkomen worden dat een klant onjuiste effecten of voordelen van een product of dienst verwacht, omdat een klant dan na aankoop van het product of de dienst niet tevreden zal zijn en daarmee verloren zal zijn als klant. Hier is cognitieve dissonantie dus te verstaan als "spijt na aankoop" op grond van verkeerde verwachtingen.

De consument kan dan zelf zorgen dat het ontstane gevoel van onbehagen zoveel mogelijk wordt gereduceerd. Dit gebeurt door de perceptie van een van de twee in tegenspraak zijnde gegevens aan te passen. Dit wordt wel cognitieve dissonantiereductie genoemd. Veel kopers reduceren de dissonantie door de voordelen van de koop te benadrukken. Een verschijnsel van reductie van dissonantie is bijvoorbeeld dat als iemand iets heeft aangeschaft, hij ineens meer van dezelfde dingen ziet en deze vermeende populariteit van het product interpreteert als een bevestiging van de beslissing tot aankoop. Hij wil als het ware aantonen dat zijn keuze nog niet zo slecht is geweest. Hierbij speelt het verschijnsel selectieve waarneming dus ook een belangrijke rol.

Ondernemers moeten dissonantie die kan ontstaan niet verwaarlozen. De kans op dissonantie na de aankoop wordt bijvoorbeeld verminderd door deskundig advies vooraf van een verkoopmedewerker. De verkoper moet op de hoogte zijn van de voor- en nadelen van de producten en ze niet beter voordoen dan ze zijn. Het product kan dan alleen maar tegenvallen. Verder is het zinvol om reclame ook te richten op consumenten die onlangs iets hebben gekocht. In de reclame kan de consument namelijk de argumenten teruglezen die hem destijds tot de aankoop hebben aangezet.

Ondernemers kunnen ook eventuele ontstane dissonantie reduceren door achteraf een mailing naar de consument te sturen waarin zij worden gefeliciteerd met hun nieuwe aankoop. In de mailing kunnen dan nogmaals de voordelen van het product worden genoemd. De klant krijgt daarmee informatie die helpt de door hem/haar ervaren dissonantie te reduceren. Ook dit gebeurt weer grotendeels onbewust.


Dussss...??

Is het onrealistisch om van een produkt van 1000,- te verwachten dat het -minimaal- een jaar meegaat zonder defecten als kapotte lak? Volgens mij is daar ook wetgeving over: realistische levensverwachtingen van hooggeprijsde producten en wat kun je verwachten van producten in een bepaalde prijsklasse.

Nog even over die opmerking dat je ook niet teruggaat naar de dealer voor steenslag op je auto: als de lak op je auto bij aankoop al niet goed was, had je die auto niet eens meegenomen. Ook al kost die auto misschien 'maar 10.000,-' en had je volgens sommige redeneringen hier 'niet echt kunnen verwachten dat je voor dat geld én 5 versnellingen én goede lak kunt krijgen.
Die auto moet het gewoon doen en vrij zijn van defecten en onvolkomenheden. Dat er bv eerder roestvorming zal zijn dan bij een duurdere auto, is iets wat dan weer wel redelijkerwijs te verwachten valt, maar dan wel ná een periode van minimaal 1,2 jaar.

Iemand trouwens nog gefietst de laatste tijd? Ik zit als een haas op mijn Desert Falcon 1!

marlie81
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 mar 2007 20:52

marlie81 24 jun 2010 10:07

Inmiddels besloten om niet terug te gaan met het frame, tenzij er binnen afzienbare tijd meer van deze plekjes komen.

Wel aan het genieten op de Desert Falcon. Fiets heerlijk en het schakelen gaat heerlijk soepel. Nu ben ik natuurlijk ook niet veel gewend wat betreft fietsen, maar ben toch zeker erg blij met mijn aankoop.

trekshack
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 dec 2009 21:45
Locatie: Roeselare

trekshack 07 jul 2010 20:23

Hallo,

Heeft er eigenlijk iemand een idee wanneer Bulls met zijn 2011 modellen naar buitenkomt. Want de meeste fietsconstructeurs maken mede door de Tour er gebruik van om ze nu voor te stellen. Welke periode is dit voor Bulls, nu?

Zijn de 2011 modellen met de nieuwste 105-groep uitgerust(lees= zonder de waslijnen). En het belangerijkste zij de Bulls Harrier's met 105 groep in prijs gestegen want ik neem aan dat de 2011 105-groep goedkoper is dan de vorige 5700 groep?

Mvg, TrekShack
Trek Madone 5.2 2011, Shimano Ultegra
Trek Madone 6.5 pro 2009 (paintjob), Sram Force

johnj
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 mar 2010 23:30

johnj 07 jul 2010 23:01

de nieuwe modellen worden over ca 2 weken bekend gemaakt op de grote fietsbeurs Bike Expo in duitsland en in Oktober op de Bikemotion en dan staan ze tegen het eind van het jaar bij de dealer, uiteraard met de nieuwe 105 groep en reken ongeveer op een prijsverhoging tussen de 100 en 200 euro !!!

Plaats reactie