Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

emmo
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 07 feb 2006 13:35
Locatie: Mijdrecht

emmo 03 nov 2011 19:43

alpdhuez53:15 schreef:Kijk, daar heb ik wat aan :) Maar word er nog niet helemaal wijs uit of ik die blokken nou op mn huidige houders kwijt kan: http://bbbcycling.com/bike-parts/brake-shoes/BBS-11T/ Er lijkt gesproken te worden over een ander type blokhouder maar mijn huidige houders worden wel genoemd bij 'related brake shoes'
ik heb nog een setje groene swiss stop remblokjes die daar inpassen. mag je voor een zachtprijsje overnemen

mvg

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 05 nov 2011 11:32

Misschien is het in afgelopen 40 pagina's al gevraagd en heb ik er overheen gelezen maar.....

Zijn er ook mensen die tubeless rijden met hun crosser. Dus geen binnenband wel met vloeistof erin. Met de lage bandenspanning zou dat eventueel wel kunnen.

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 09 nov 2011 13:24

raiju schreef:Misschien is het in afgelopen 40 pagina's al gevraagd en heb ik er overheen gelezen maar.....

Zijn er ook mensen die tubeless rijden met hun crosser. Dus geen binnenband wel met vloeistof erin. Met de lage bandenspanning zou dat eventueel wel kunnen.
Wat is daar het voordeel van?
Als je met die lage bandenspanning wil rijden is de enige optie rijden met tubes.

Doe je dit namelijk met (draad/ vouw) bandjes dan gaat 9/10 keer de band eraf. Dit komt namelijk door het wrikken in de bochten. Is dit niet het geval, dan heb je alsnog teveel lucht in de banden en kan je net zo goed met (latex) binnenbanden rijden.
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 nov 2011 15:02

Inmiddels groen koolstop blokken dr op zitten en gister eerste rit mee gereden. Lijkt iets beter te rijden dan met de oude blokken. Van 't weekend maar eens goed uittesten met hogere snelheden.

foxx
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 nov 2008 17:04

foxx 09 nov 2011 18:39

Ik ben een beetje aan het orienteren voor een crosser. Ik wil het voor toertochten en trainingen gebruiken. Laatste zie ik ook crossers met schijfremmen. Is dat wat? Heeft dat toekomst?

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 09 nov 2011 19:25

foxx schreef:Ik ben een beetje aan het orienteren voor een crosser. Ik wil het voor toertochten en trainingen gebruiken. Laatste zie ik ook crossers met schijfremmen. Is dat wat? Heeft dat toekomst?
Voor de toerders zijn schijfremmen ideaal (maximaal rem-effect), zeker voor de toerders die overstappen van een mtb naar een cyclocrosser.

Besluit je er ook wedstrijden mee te rijden dan zal ik niet aan schijfremmen beginnen. Met name het hoge gewicht is daar het probleem.
Ik vermoed ook niet dat het de toekomst heeft (binnen nu en 5 jaar), anders zag je er nu ook wel profs mee rijden.
Het hele schijfrem-gebeuren staat nog in de kinderschoenen (bij de cross) en zal eerst doorontwikkeld moeten worden.

Dus, maak de keuze nu voor jezelf.

Oja, ik weet niet of je ook trainingswedstrijden op de weg rijdt en weet ook niet of het is toegestaan op de weg...in het voorjaar rijden mensen vaak op hun cyclocrosser i.v.m. pekel (zo houden ze hun 'zomer' fiets netjes).
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 09 nov 2011 19:33

Inmiddels heb ik eigenlijk wel weer zin in een crossfiets, deze had ik nooit weg moeten doen

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 nov 2011 19:36

Zo te zien moet ik je gelijk geven!

Echt een mooie fiets!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 09 nov 2011 19:41

Misschien eens een modernere versie laten bouwen (ISP, remkabel door de zitbuis, etc.)

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 09 nov 2011 19:42

Die had je inderdaad echt NOOIT weg moeten doen, wat een vette bak!! Ook gewoon lekker Lightweights in je crossfiets, heel straf :). Wat voor frame is het trouwens?
Canyon Ultimate CF SL 2016

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2011 19:49

foxx schreef:Ik ben een beetje aan het orienteren voor een crosser. Ik wil het voor toertochten en trainingen gebruiken. Laatste zie ik ook crossers met schijfremmen. Is dat wat? Heeft dat toekomst?
De omstandigheden waar je nog al een groot deel van het seizoen in rijdt zijn nu niet bepaald optimaal voor schijfremmen. In een modder ballet kan je in 50 km een setje schijfrem blokken weg rijden, cantilever blokken slijten ook wel. Maar die gaan toch een stuk minder hard en kosten een stuk minder. Heb je ook geen problemen dat er remblokken ingeremd moeten worden.

Als je vindt dat cantilevers niet goed genoeg remmen kan je mini V-brakes monteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 09 nov 2011 20:54

amclassic-fan schreef:
tiest schreef:bandenspanning kan met grifo's wel tussen de 1.5 en 2 bar. Latex biba zie ik niet direct meerwaarde van in. Heb op mn reservewielen waar grifo's op liggen gewoon racebinnenbanden.
Mijn ervaring is dat ik met latex binnenbanden nog nooit een stootlek heb gereden, terwijl ik met butyl nog al eens stootlek reed. Daarnaast heb je met een latex binnenband een stukje minder rolweerstand.
Hier ook een stootlek met een butyl binnenbandje.

Als ik latex binnenbandjes ga kopen, moet ik dan ook de "bredere" 700x30/35 exemplaren hebben? Of kan ik ook met 700x19/25 uit de voeten? Ik kan me voorstellen dat de bandendruk (die bij latex toch al sneller schijnt af te nemen) bij een 19/25 versie nog sneller afneemt......

Ik heb nu 35 mm Conti Cyclocross banden. Zodra die versleten zijn wil ik over naar de Challenge 32 mm. Zit er trouwens veel verschil tussen de Fango's en de Grifo's?
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie