FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
-
- Forum-lid
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29
Uiteindelijk was het een rondje van 69km en 32,4 gemiddeld.
Op een lekke band na [non Campa wiel ] geen mankementen gehad onderweg.
Op een lekke band na [non Campa wiel ] geen mankementen gehad onderweg.
Kan iemand mij vertellen of de ruimte tussen frame en crank bij de ultegra 6800 en Dura ace 9000 linkercrank hetzelfde zijn.
Dit ivm clearance met frame voor een vermogensmeter.Bij een ultegra zou het passen maar ik zou het op een nog aan te kopen 9000 crank willen zetten.
Dit ivm clearance met frame voor een vermogensmeter.Bij een ultegra zou het passen maar ik zou het op een nog aan te kopen 9000 crank willen zetten.
Specialized Diverge Axs
Shimano
+ beste prijs/kwaliteitsverhouding (m.u.v. Dura Ace)
+ verkrijgbaarheid, zowel online als offline
+ betrouwbare en snelle productontwikkeling
+ veel verschillenden vertandingen cassette
+ triple mogelijk (zij het Tiagra)
- shifters ogen wat lomp (=smaak)
- velen vinden de crankstellen lelijk, geen carbon en geen oversized assen
- 50/39 levert vaak problemen op
- gamma is te vol aan de onderkant
- cassettes vreten in op lichtgewicht body's
SRAM
+ kettingen, remblokken, kabels en cassettes compatible met Shimano
+ looks en ergonomie van de shifters
+ mooie crankstellen, indien gewenst carbon en oversized opties (BB30/PF30)
+ 50/39 is geen probleem
+ overzichtelijk gamma
+ kettingen hebben als enige een snelschakel
- weinig in NL goed bruikbare vertandingen cassette
- compleet nieuwe producten bevatten vaak (kleine) kinderziektes
- losse groepen en onderdelen duurder dan Shimano
- geen triple, wel achterderailleurs met groot bereik
- cassettes vreten in op lichtgewicht body's
Campagnolo
+ historie, uitstraling, looks
+ veel gebruik carbon
+ uitstekende wielen
+ slijtage-onderdelen gaan langer mee (maar zijn wel duurder)
+ triple mogelijk
+ cassettes vreten nooit in
+ veel spareparts (zij het duur)
- duur
- op nieuwe fietsen nauwelijks te krijgen
- remblokken verwisselen is lastiger
- productgamma is erg vol en onoverzichtelijk
- traag met productontwikkeling
- verkrijgbaarheid (m.n. offline)
- geen oversized assen bij crankstellen
- voorlopig geen schijfremmen (aangekondigd voor 2018)
+ beste prijs/kwaliteitsverhouding (m.u.v. Dura Ace)
+ verkrijgbaarheid, zowel online als offline
+ betrouwbare en snelle productontwikkeling
+ veel verschillenden vertandingen cassette
+ triple mogelijk (zij het Tiagra)
- shifters ogen wat lomp (=smaak)
- velen vinden de crankstellen lelijk, geen carbon en geen oversized assen
- 50/39 levert vaak problemen op
- gamma is te vol aan de onderkant
- cassettes vreten in op lichtgewicht body's
SRAM
+ kettingen, remblokken, kabels en cassettes compatible met Shimano
+ looks en ergonomie van de shifters
+ mooie crankstellen, indien gewenst carbon en oversized opties (BB30/PF30)
+ 50/39 is geen probleem
+ overzichtelijk gamma
+ kettingen hebben als enige een snelschakel
- weinig in NL goed bruikbare vertandingen cassette
- compleet nieuwe producten bevatten vaak (kleine) kinderziektes
- losse groepen en onderdelen duurder dan Shimano
- geen triple, wel achterderailleurs met groot bereik
- cassettes vreten in op lichtgewicht body's
Campagnolo
+ historie, uitstraling, looks
+ veel gebruik carbon
+ uitstekende wielen
+ slijtage-onderdelen gaan langer mee (maar zijn wel duurder)
+ triple mogelijk
+ cassettes vreten nooit in
+ veel spareparts (zij het duur)
- duur
- op nieuwe fietsen nauwelijks te krijgen
- remblokken verwisselen is lastiger
- productgamma is erg vol en onoverzichtelijk
- traag met productontwikkeling
- verkrijgbaarheid (m.n. offline)
- geen oversized assen bij crankstellen
- voorlopig geen schijfremmen (aangekondigd voor 2018)
Laatst gewijzigd door havana op 02 okt 2016 09:08, 3 keer totaal gewijzigd.
- Sha Kokken
- Forum-lid
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
- Locatie: Hooglanderveen
Mooi overzicht met de bekende duidelijke havana signatuur
@Campy denk ik dat je bedoelt dat het productgamma vol en onoverzichtelijk is.
Maar dat kan ik mis hebben
@Campy denk ik dat je bedoelt dat het productgamma vol en onoverzichtelijk is.
Maar dat kan ik mis hebben
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik ben blij genoeg met Veloce en ben dan ook blij dat Campa deze groepset heeft voor de normale sterveling. Een groep eronder om te concurreren met de talloze instapgroepen die Shimano bied zou ook wel wenselijk zijn.amclassic-fan schreef:Uiteindelijk wil je toch een Super Record EPS groep, dus dat is toch overzichtelijk genoeg?
Het is triest maar waar, maar Veloce zit tegenwoordig gewoon op Sora/Tiagra niveau. Niet omdat Veloce slechter is geworden maar omdat Sora en Tiagra beter zijn geworden.
Mocht ik CEO zijn van Campa zou ik het gamma terugbrengen naar 4 groepen, precies zoals SRAM dat doet:
1. Instapgroep
2.Prijs/kwaliteitsgroep
3. High end groep voor renners die niet het allerbeste hoeven
4. Topgroep
Waarbij je 4 ook elektrisch verkrijgbaar maakt en 2, 3 en 4 ook hydraulisch met schijven.
Mocht ik CEO zijn van Campa zou ik het gamma terugbrengen naar 4 groepen, precies zoals SRAM dat doet:
1. Instapgroep
2.Prijs/kwaliteitsgroep
3. High end groep voor renners die niet het allerbeste hoeven
4. Topgroep
Waarbij je 4 ook elektrisch verkrijgbaar maakt en 2, 3 en 4 ook hydraulisch met schijven.
Laatst gewijzigd door havana op 23 sep 2016 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedoel natuurlijk 2, 3 en 4!kawouter schreef:Welke groep is groep 5?
Sora en Tiagra zijn beter geworden, dat zeker. En Veloce is niet slechter geworden ook dat is waar.havana schreef:Het is triest maar waar, maar Veloce zit tegenwoordig gewoon op Sora/Tiagra niveau. Niet omdat Veloce slechter is geworden maar omdat Sora en Tiagra beter zijn geworden.
Shimano geeft geen gewicht op de website met de Tiagra groep, dus het was even zoeken.
Eerste getal Tiagra, tweede Veloce
Chainset - 910g -- 753g
Cassette - 355g -- 258g
Bottom bracket - 90g -- 73g
Calliper brake (rear) - 179g -- 325 voor voor en achter
Calliper brake (front) - 181g -- zie boven
Rear derailleur - 277g -- 227
Front derailleur - 106g -- 98
Levers - 486g -- 368g
De 10 speed Tiagra groep is bij elkaar 2584 gram
De 10 speed Veloce groep is bij elkaar 2102 gram
Aanname van mijn kant is dat de lagere Sora groep nog zwaarder is dan de Tiagra.
Hoe valt Veloce dan tussen Tiagra en Sora in als het gewichtsverschil tussen Tiagra en Veloce al vrij groot is in het voordeel van Veloce?
Laatst gewijzigd door jer81 op 23 sep 2016 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.