Pagina 50 van 100

Re: FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 06 jun 2016 21:19
door jer81
Ik neem aan dat er zo nu en dan van fiets gewisseld wordt. En dat de aankomsttijd niet in steen gebeiteld staat.

Re: FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 20 jun 2016 09:23
door Memento_Mori
Uiteindelijk was het een rondje van 69km en 32,4 gemiddeld.

Op een lekke band na [non Campa wiel ;)] geen mankementen gehad onderweg.

Re: FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 24 jul 2016 19:41
door feddesman
Kan iemand mij vertellen of de ruimte tussen frame en crank bij de ultegra 6800 en Dura ace 9000 linkercrank hetzelfde zijn.
Dit ivm clearance met frame voor een vermogensmeter.Bij een ultegra zou het passen maar ik zou het op een nog aan te kopen 9000 crank willen zetten.

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 21 sep 2016 13:08
door havana
Shimano

+ beste prijs/kwaliteitsverhouding (m.u.v. Dura Ace)
+ verkrijgbaarheid, zowel online als offline
+ betrouwbare en snelle productontwikkeling
+ veel verschillenden vertandingen cassette
+ triple mogelijk (zij het Tiagra)
- shifters ogen wat lomp (=smaak)
- velen vinden de crankstellen lelijk, geen carbon en geen oversized assen
- 50/39 levert vaak problemen op
- gamma is te vol aan de onderkant
- cassettes vreten in op lichtgewicht body's

SRAM

+ kettingen, remblokken, kabels en cassettes compatible met Shimano
+ looks en ergonomie van de shifters
+ mooie crankstellen, indien gewenst carbon en oversized opties (BB30/PF30)
+ 50/39 is geen probleem
+ overzichtelijk gamma
+ kettingen hebben als enige een snelschakel
- weinig in NL goed bruikbare vertandingen cassette
- compleet nieuwe producten bevatten vaak (kleine) kinderziektes
- losse groepen en onderdelen duurder dan Shimano
- geen triple, wel achterderailleurs met groot bereik
- cassettes vreten in op lichtgewicht body's

Campagnolo

+ historie, uitstraling, looks
+ veel gebruik carbon
+ uitstekende wielen
+ slijtage-onderdelen gaan langer mee (maar zijn wel duurder)
+ triple mogelijk
+ cassettes vreten nooit in
+ veel spareparts (zij het duur)
- duur
- op nieuwe fietsen nauwelijks te krijgen
- remblokken verwisselen is lastiger
- productgamma is erg vol en onoverzichtelijk
- traag met productontwikkeling
- verkrijgbaarheid (m.n. offline)
- geen oversized assen bij crankstellen
- voorlopig geen schijfremmen (aangekondigd voor 2018)

Re: FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 21 sep 2016 19:25
door Sha Kokken
Mooi overzicht met de bekende duidelijke havana signatuur :like:

@Campy denk ik dat je bedoelt dat het productgamma vol en onoverzichtelijk is.
Maar dat kan ik mis hebben ;)

Re: FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 21 sep 2016 19:59
door amclassic-fan
Uiteindelijk wil je toch een Super Record EPS groep, dus dat is toch overzichtelijk genoeg?

Re: FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 23 sep 2016 11:36
door jer81
amclassic-fan schreef:Uiteindelijk wil je toch een Super Record EPS groep, dus dat is toch overzichtelijk genoeg?
Ik ben blij genoeg met Veloce en ben dan ook blij dat Campa deze groepset heeft voor de normale sterveling. Een groep eronder om te concurreren met de talloze instapgroepen die Shimano bied zou ook wel wenselijk zijn.

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 23 sep 2016 12:08
door havana
Het is triest maar waar, maar Veloce zit tegenwoordig gewoon op Sora/Tiagra niveau. Niet omdat Veloce slechter is geworden maar omdat Sora en Tiagra beter zijn geworden.

Mocht ik CEO zijn van Campa zou ik het gamma terugbrengen naar 4 groepen, precies zoals SRAM dat doet:

1. Instapgroep
2.Prijs/kwaliteitsgroep
3. High end groep voor renners die niet het allerbeste hoeven
4. Topgroep

Waarbij je 4 ook elektrisch verkrijgbaar maakt en 2, 3 en 4 ook hydraulisch met schijven.

Re: FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 23 sep 2016 12:22
door kawouter
Welke groep is groep 5?

Re: FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 23 sep 2016 13:09
door jorrit10
havana schreef: Campagnolo
- geen oversized assen bij crankstellen
Die zijn er wel in de vorm van de (dure en weinig populaire) comp one en comp ultra crankstellen.

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 23 sep 2016 13:30
door havana
kawouter schreef:Welke groep is groep 5?
Bedoel natuurlijk 2, 3 en 4!

Re: FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Geplaatst: 23 sep 2016 14:47
door jer81
havana schreef:Het is triest maar waar, maar Veloce zit tegenwoordig gewoon op Sora/Tiagra niveau. Niet omdat Veloce slechter is geworden maar omdat Sora en Tiagra beter zijn geworden.
Sora en Tiagra zijn beter geworden, dat zeker. En Veloce is niet slechter geworden ook dat is waar.

Shimano geeft geen gewicht op de website met de Tiagra groep, dus het was even zoeken.

Eerste getal Tiagra, tweede Veloce

Chainset - 910g -- 753g
Cassette - 355g -- 258g
Bottom bracket - 90g -- 73g
Calliper brake (rear) - 179g -- 325 voor voor en achter
Calliper brake (front) - 181g -- zie boven
Rear derailleur - 277g -- 227
Front derailleur - 106g -- 98
Levers - 486g -- 368g

De 10 speed Tiagra groep is bij elkaar 2584 gram
De 10 speed Veloce groep is bij elkaar 2102 gram

Aanname van mijn kant is dat de lagere Sora groep nog zwaarder is dan de Tiagra.

Hoe valt Veloce dan tussen Tiagra en Sora in als het gewichtsverschil tussen Tiagra en Veloce al vrij groot is in het voordeel van Veloce?