Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 06 jan 2014 21:16

Zeker weten, maar voorlopig maar even in z'n winterslaap laten he.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 06 jan 2014 22:49

chrissiewizzie schreef: Als je nog verder wilt poetsen om alle sporen van roest kwijt te raken: Sonax Chroom en Alu polish. Daarmee vliegt het eraf.
Werkt dat ook goed voor de verroeste blad- en andere boutjes, of kan je die beter in een of ander middel laten weken ?

Ik heb sinds een week een oud Italiaantje in de box hangen en die kan ook wel beurt gebruiken.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 07 jan 2014 14:25

Ik heb de verweerde onderdelen nu al behoorlijk kunnen opknappen met "nevr dull" Een soort van poetskatoen met roestverwijderaar daarin geimpregneerd. Geeft al een heel behoorlijk resultaat.

Als ik binnenkort eens in Den Helder kom zal ik bij Halfords gaan kijken. Kwaad kan dat niet.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 07 jan 2014 17:54

Never dull +1
Previous name Jansen01

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2092
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 jan 2014 20:54

KaptKeefmenneke schreef:Weten jullie nog een andere manier om aan oudere frames te komen dan via marktplaats?

Ik wil zelf een woonwerk/slecht weer fiets bouwen. Ik heb nog een gazelle Vuelta staan uit begin 91. Deze heb ik van de zomer opgeknapt en is eigenlijk te groot voor mij. Hier zit nog een goede rsx groepset op die helemaal is nagekeken. Dus ik kan de fiets in zijn geheel verkopen, of deze overbouwen op een ander frame.
Mij lijkt een gazelle formula hybride of trekking uit de jaren 90 een goede oplossing omdat dan alles 1 op 1 is over te zetten. Alleen deze frames kom ik weinig tegen, en dan moet ook de maat nog goed zijn. Cyclocrosser uit die tijd zou ook kunnen alleen zitten er niet altijd bevestigingspunten op voor een drager of spatbord.
De Stalen Ros beurzen. Eind van de maand in Dessel, eind maart in Neerkat

Gebruikersavatar
rene909
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 apr 2013 22:35

Gebruikersavatar rene909 10 jan 2014 23:49

Ik heb hier nog een oud concordeframe liggen waarmee ik in de overweging ben om deze op te (laten) bouwen als winter/reserve fiets. Echter wil ik wel schakelen op het stuur. Nu vraag ik mij dus af of deze nokjes, te zien op onderstaande foto's hiervoor geschikt zijn? Of werkt dit alleen met buiscommandeurs?

Afbeelding

Het lijkt op de foto alsof het frame haargroei heeft. Dit is in werkelijkheid niet het geval.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 10 jan 2014 23:55

Geen probleem, daar kunnen gewoon kabelstoppers op gemonteerd worden.
Bijvoorbeeld (er zijn ook goedkopere):
http://www.bikeparts4u.nl/race/shifters ... -aluminium
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 11 jan 2014 00:31

kees0251 schreef:Geen probleem, daar kunnen gewoon kabelstoppers op gemonteerd worden.
Bijvoorbeeld (er zijn ook goedkopere):
http://www.bikeparts4u.nl/race/shifters ... -aluminium
+1

Heb ik ook gedaan met de champion mondial van mijn zoon.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 11 jan 2014 15:23

Bij mij is het nooit een overweging geweest om de buiscommandeurs te vervangen door stuurschakeling. Ik wilde de fiets zo opbouwen zoals deze toen geleverd is.

Overigens heb ik gisteren de fiets even uitgeprobeerd. Een uurtje rondgereden. Maar dan is het wel weer enorm wennen dat er buiscommandeurs op zitten, dat je slechts 6 tandwielen achter hebt :? . Zo bezien eigenlijk alleen maar nadelen en eens te meer het bewijs dat de huidige technieken zoveel meer comfort geven.

Maar zooooooooooo heeeeeyyyyyy..............wat rijdt dat bakkie geweldig lekker, heerlijk geruisloos en haast beter als nieuw. :D :D :D

Zo was ie:
Afbeelding

Zo is ie nu:
Afbeelding
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16753
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jan 2014 21:17

Mooie fiets en het is inderdaad een geweldig gevoel als zo'n oud fietsje weer helemaal als nieuw aanvoelt. Mijn oma had vroeger een Gazelle Tour de France in volgens mij dezelfde kleur blauw, dat vond ik als klein jochie al prachtig.

Eigenlijk moet je hem nog wel afmaken met een paar toeclip pedaaltjes en een mooi vintage zadel.
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 11 jan 2014 21:33

En gumwall bandjes
ooit allemaal op een Scalpel

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 12 jan 2014 13:02

Ik heb bewust gekozen voor een paar klik pedalen en een zadel waarmee ik lekker een stukkie weg kan fietsen. Overigens heb ik de toeclips pedalen en het oorspronkelijke zadel nog thuis liggen. Die gaan ook de deur niet uit.

Het is de bedoeling dat ik ook een aantal wedstrijden op de club met deze fiets ga meedoen. Vandaar ook de klikpedalen. Kan ik m'n klikschoenen gebruiken he.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie