is dit op enige ervaring gebaseerd of alleen maar op de veronderstelling dat Chinese velgen minder bestand zijn tegen hittevorming?TL@ schreef:..
Als dure velgen van Mavic dit al hebben, ga je zeker problemen hebben met Chinese velgen.
Carbon clinchers uit China vragen
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16465
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Wat wil jij nu eigenlijk horen?jawie schreef:is dit op enige ervaring gebaseerd of alleen maar op de veronderstelling dat Chinese velgen minder bestand zijn tegen hittevorming?TL@ schreef:..
Als dure velgen van Mavic dit al hebben, ga je zeker problemen hebben met Chinese velgen.
- Chinese vegen met carbon remrand zijn perfect om in alle omstandigheden lange afdalingen mee tot een goed einde te brengen.
Of
- Chinese velgen met carbon remrand zijn totaal ongeschikt om mee af te dalen.
De waarheid ligt daar ergens tussen in en hangt af van JOUW fietsbeheersing.
Niet meer maar ook niet minder.
Ter info: IK rij in de bergen met Fulcrum Zero's.
- Lage wielen
- Laag gewicht
- Aluminium velg
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Wat ik wilde zeggen, is dat er melk elke soort carbon cinchers problemen zijn in de bergen. NIET iedereen heeft hier last van, sommigen kunnen beter dalen, sommigen wegen gewoon minder, sommige afdalingen in de bergen zijn minder belastend voor de remmen/velgen.
Punt blijft dat er enorm veel problemen zijn met carbon velgen in de bergen. Als deze problemen er met dure merkvelgen zijn, dan gaan de Chinezen zeker geen speciale velgen hebben en juist dezelfde problemen geven.
Dus wil je perse met de carbon velgen naar de bergen, doe maar, misschien gaat het goed, misschien niet.
Zelf zou ik het risico niet nemen en een setje alu steken of een fiets kopen met schijfremmen.
Punt blijft dat er enorm veel problemen zijn met carbon velgen in de bergen. Als deze problemen er met dure merkvelgen zijn, dan gaan de Chinezen zeker geen speciale velgen hebben en juist dezelfde problemen geven.
Dus wil je perse met de carbon velgen naar de bergen, doe maar, misschien gaat het goed, misschien niet.
Zelf zou ik het risico niet nemen en een setje alu steken of een fiets kopen met schijfremmen.
ik wilde graag weten of de velgen van Farsports net zoveel of meer last van warmte hebben als merkvelgen. Niet zo'n gekke vraag toch?
Oftewel hoe verhouden deze velgen zich kwalitatief tot de veel duurdere merkvelgen.
ter info, ik rijd in de bergen met Eurussen.
Oftewel hoe verhouden deze velgen zich kwalitatief tot de veel duurdere merkvelgen.
ter info, ik rijd in de bergen met Eurussen.
Je schrijft"enorm veel problemen in de bergen met carbon velgen" waar baseer je dat op?TL@ schreef:Wat ik wilde zeggen, is dat er melk elke soort carbon cinchers problemen zijn in de bergen. NIET iedereen heeft hier last van, sommigen kunnen beter dalen, sommigen wegen gewoon minder, sommige afdalingen in de bergen zijn minder belastend voor de remmen/velgen.
Punt blijft dat er enorm veel problemen zijn met carbon velgen in de bergen. Als deze problemen er met dure merkvelgen zijn, dan gaan de Chinezen zeker geen speciale velgen hebben en juist dezelfde problemen geven.
Dus wil je perse met de carbon velgen naar de bergen, doe maar, misschien gaat het goed, misschien niet.
Zelf zou ik het risico niet nemen en een setje alu steken of een fiets kopen met schijfremmen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Op alle horrorverhalen op verschillende fora en op het feit dat ik al verschillende mensen tegen de grond heb zien liggen op een afdaling (voornamelijk tijdens La Marmotte) of klapbanden.
Maar, zoals ik al zei, doet iedereen met zijn lijf en leden wat ie zelf wil. Dus als je het risico wilt nemen, vooral doen.
Nog een kleine extra opmerking: op vakantie in Italië ben ik ook wat gaan fietsen en heb ik veel fietsers tegen gekomen en echt niemand reed daar met carbon wielen rond. Dure fietsen heb ik echter wel genoeg gezien. Stof tot nadenken, niet?
Maar, zoals ik al zei, doet iedereen met zijn lijf en leden wat ie zelf wil. Dus als je het risico wilt nemen, vooral doen.
Nog een kleine extra opmerking: op vakantie in Italië ben ik ook wat gaan fietsen en heb ik veel fietsers tegen gekomen en echt niemand reed daar met carbon wielen rond. Dure fietsen heb ik echter wel genoeg gezien. Stof tot nadenken, niet?
bedankt voor de waarschuwing.
In de Tour-Transalp heb ik veel fietsers gezien die allemaal zonder problemen met hoge carbon wielen reden. Onder hele dure, dure en minder dure fietsen.
De meeste problemen die ik gezien heb waren allemaal in neutralisaties licht bergaf waarbij veel geremd moest worden (wat lastiger om niet slepend te remmen)
Maar of ze nu problemen opleveren of niet. Ik vraag me vooral af of iemand uit ervaring weet of ze even "slecht" of "slechter" zijn dan de merkvelgen.
In de Tour-Transalp heb ik veel fietsers gezien die allemaal zonder problemen met hoge carbon wielen reden. Onder hele dure, dure en minder dure fietsen.
De meeste problemen die ik gezien heb waren allemaal in neutralisaties licht bergaf waarbij veel geremd moest worden (wat lastiger om niet slepend te remmen)
Maar of ze nu problemen opleveren of niet. Ik vraag me vooral af of iemand uit ervaring weet of ze even "slecht" of "slechter" zijn dan de merkvelgen.
Ik heb zelf geen ervaring met carbon velgen.
Bij ons in de club zijn er verschillenden met carbon velgen (zowel merk-velgen als chinese) en er heeft nog maar 1 iemand problemen gehad en dat was dan nog met een dure Zipp (wel geregeld in garantie)
Bij ons in de club zijn er verschillenden met carbon velgen (zowel merk-velgen als chinese) en er heeft nog maar 1 iemand problemen gehad en dat was dan nog met een dure Zipp (wel geregeld in garantie)
Zal ik doen.TL@ schreef:Op alle horrorverhalen op verschillende fora en op het feit dat ik al verschillende mensen tegen de grond heb zien liggen op een afdaling (voornamelijk tijdens La Marmotte) of klapbanden.
Maar, zoals ik al zei, doet iedereen met zijn lijf en leden wat ie zelf wil. Dus als je het risico wilt nemen, vooral doen.
Nog een kleine extra opmerking: op vakantie in Italië ben ik ook wat gaan fietsen en heb ik veel fietsers tegen gekomen en echt niemand reed daar met carbon wielen rond. Dure fietsen heb ik echter wel genoeg gezien. Stof tot nadenken, niet?
Ter indicatie het gebied waar ik van April tot Oktober 7 dagen per maand rijd.
Tot nu toe ongeveer 30 ritten gemaakt.
http://app.strava.com/activities/165436171
Ik heb wel lek gereden ivm het beroerde asfalt.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- Serge du Temps
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49
Ook heb ik alle horrorverhalen gelezen. Daarom maar het hooggebergte gemeden met mijn carbon wielen (HongFu 56mm clinchers), maar Ardennen ging zonder problemen. Ook in de regen mee 'moeten' afdalen. Zolang je weet wat je doet en de beperkingen van het carbon kent, is het wel te doen.
Toch kunnen ook carbon/aluminium hoge velgen (van Farsports) overhit raken. Heb hier al eerder een topic over geopend, maar misschien voor de volledigheid van de discussie is het ook zinnig het hier even te melden.
In eerste instantie dacht ik dat alu/carbon een veilige keuze zou zijn, maar dat is dus vies tegengevallen. Drie dagen voor de Marmotte in de afdaling van de (steile en lastige) col de Parquetout mijn remrand weten te vervormen. Farsports had geen idee hoe dit kon gebeuren, maar Amclassic opperde dat hij dit wel eens eerder heeft gehoord met alu/carbon velgen. De lijmlaag schijnt dan te warm te worden en daardoor is het mogelijk dat de velg vervormd. In mijn geval betekende dat dat de velg op sommige plekken substantieel breder was dan op andere plekken, met zeer schokkerig remgedrag als gevolg.
Ondanks dat Farsports dit naar eigen zeggen nog nooit heeft meegemaakt willen ze wel mijn velgen vervangen. Dat is opzich netjes. Het jammere is dat ik alsnog een extra achterwiel moet gaan spaken. Ik reed nu standaard met mijn hoge (50mm) alu/carbon achterwiel en met weinig wind hetzelfde voorwiel - met veel wind een laag volledig alu voorwiel.
In eerste instantie dacht ik dat alu/carbon een veilige keuze zou zijn, maar dat is dus vies tegengevallen. Drie dagen voor de Marmotte in de afdaling van de (steile en lastige) col de Parquetout mijn remrand weten te vervormen. Farsports had geen idee hoe dit kon gebeuren, maar Amclassic opperde dat hij dit wel eens eerder heeft gehoord met alu/carbon velgen. De lijmlaag schijnt dan te warm te worden en daardoor is het mogelijk dat de velg vervormd. In mijn geval betekende dat dat de velg op sommige plekken substantieel breder was dan op andere plekken, met zeer schokkerig remgedrag als gevolg.
Ondanks dat Farsports dit naar eigen zeggen nog nooit heeft meegemaakt willen ze wel mijn velgen vervangen. Dat is opzich netjes. Het jammere is dat ik alsnog een extra achterwiel moet gaan spaken. Ik reed nu standaard met mijn hoge (50mm) alu/carbon achterwiel en met weinig wind hetzelfde voorwiel - met veel wind een laag volledig alu voorwiel.