Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

knutmo
Forum-lid

knutmo 26 nov 2014 17:35

senior schreef:*knips*

Bedenk wel dat de meeste geweldsmisdrijven in een opwelling gebeuren en dat ook jij ineens een dader kunt zijn. Ik denk dan ook dat Nicosch een punt heeft als hij zegt dat we soms wel eens te gemakkelijk oordelen.
het feit dat geweldsmisdrijven vaak in een opwelling gebeuren, vind ik eerlijk gezegd een excuus van niks. Dat zal best dat het in een opwelling was. Ik wil best aannemen dat het niet met voorbedachte rade was, maar dat is toch geen reden om het niet te veroordelen? Als het mezelf zou betreffen en ik zou in een vlaag van verstandsverbijstering iemand iets aandoen, dan verwacht ik ook daarover aangesproken, veroordeeld en zo nodig bestraft te worden.

Ik begrijp de hele redenatie niet dat ik iemands gedrag niet zou mogen afkeuren, omdat ik zelf ook ineens een dader zou kunnen zijn in een opwelling. Ik vind iemand die een zwangere vrouw slaat en op een november-avond in het water duwt een paardelul. Of het nou in een opwelling was of niet. En mocht het onwaarschijnlijke geval zich voordoen dat ik ook dergelijke fratsen uithaal, nodig ik iedereen van harte uit om op een dergelijke manier over mij te oordelen.

Karl66
Forum-lid

Karl66 26 nov 2014 19:58

Eigenlijk ben ik helemaal niet zo geïnteresseerd in zijn wederhoor. Ik kan namelijk met de beste wil van de wereld geen redelijke verantwoording bedenken voor het slaan en in het water gooien van een ander mens. Het zal best zo zijn dat het in een opwelling is gegaan, maar dat is nog steeds geen reden om het te vergoeilijken of te accepteren. Je komt ook niet zomaar in opsporing verzocht, die fietser is gewoon een verdachte van een geweldsmisdrijf en dat is iets anders dan een verkeersovertreding.

En gelukkig ben ik geen rechter en mag ik gewoon een oordeel over deze verdachte hebben en die ventileren.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 26 nov 2014 20:06

Ik kan met iedereen hierboven wel meegaan, maar verplaats je ook eens in de vrouw in kwestie.

TumTumTum heeft ook toevallig op dit forum advies gevraagd over hoe om te gaan met angst en paniek. Dit is wel een mooi voorbeeld daarvan.

Stel je eens voor dat jij (in algemene zin, ik wijs niet naar iemand in het bijzonder) op deze manier in het water terecht komt!

Dat ben je niet zo maar even kwijt...

spook
Forum-lid

spook 26 nov 2014 22:20

Het lijkt mij dat er tussen de vuistslagen, wat al niet niks is, en het slepen naar het water, het duwen in het water en het weglopen ondanks hulpgeroep een flink aantal momenten zitten waarin je tot inkeer kunt komen. Dus initieel opwelling, misschien wel. Maar ergens is die opwelling wel voorbij.

Deze man besloot pas terug te gaan nadat zij had geroepen dat ze zwanger was. Deze man houdt zich al tijden stil, wat ook niet echt getuigd van openlijke spijt of berouw.

Ik ben het dus volledig met Knutmo eens, deze man is een Paardenlul. Geen enkel wederhoor kan zijn gedrag, het slaan en in het water gooien van een zwangere vrouw, in een begrijpelijk daglicht plaatsen.

En inderdaad Walter G, deze vrouw moet echt gevreesd hebben voor haar leven. Dat is niet niks. Het feit dat meneer Paardenlul zich gedeisd houdt zal de verwerking niet ten goede komen.

Ik hoop dat hij het fatsoen heeft zich te melden of anders gepakt wordt.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 nov 2014 07:55

monsieurpinot schreef:
knutmo schreef:Voor mezelf denk ik vrij zeker te weten dat ik nooit geweld zal gebruiken.
als je in het echt er net zo vriendelijk uitziet als je avatar kan ik me dit goed voorstellen :-)

verder helemaal met je eens.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 27 nov 2014 09:11

spook schreef:Het lijkt mij dat er tussen de vuistslagen, wat al niet niks is, en het slepen naar het water, het duwen in het water en het weglopen ondanks hulpgeroep een flink aantal momenten zitten waarin je tot inkeer kunt komen. Dus initieel opwelling, misschien wel. Maar ergens is die opwelling wel voorbij.
De achterruit van de auto was kapot door de impact.
Het is nog maar de vraag in hoeverre deze persoon zichzelf in de hand had.
Ook normale mensen doen hele rare dingen als hun brein een letterlijke danwel figuurlijke klap krijgt.

spook schreef:Deze man besloot pas terug te gaan nadat zij had geroepen dat ze zwanger was. Deze man houdt zich al tijden stil, wat ook niet echt getuigd van openlijke spijt of berouw.
Nou de man is publiekelijk gelinchd, applaus voor jullie zelf.
Ik zou hem in een put gooien en kijken of blijft drijven of zinkt.

Het is vrijwel zeker dat de man een ander verhaal heeft dan het verhaal wat deze zwangere vrouw verteld. Hoeveel weken was ze zwanger trouwens 1, 12, 30 of is dat erbij verzonnen voor dramatisch affect? Ja sorry maar ik geloof mensen niet meer op hun blauwe. groene. grijze bruine kleur ogen.

Maar wie gelooft een asociale fietser boven het verhaal van een zielige zwangere vrouw?
Ik snap wel waarom zo iemand nu niet meer naar voren durft te komen.

Zijn straf heeft hij nu wel gehad en als deze manhunt nog even doorgaat dan komt deze man wat mij betreft in aanmerking voor een forse schadevergoeding!!
Zoals sommige mensen op GS en hier er op ingaan dat grenst aan psychopathologie.

Anyway, de man meld zich misschien niet omdat hij in comma op de IC ligt vanwege een 'onverklaarbare' hersenbloeding, weet jij het?

spook schreef:Ik ben het dus volledig met Knutmo eens, deze man is een Paardenlul. Geen enkel wederhoor kan zijn gedrag, het slaan en in het water gooien van een zwangere vrouw, in een begrijpelijk daglicht plaatsen.
Je bedoelt, ik kan niet begrijpen hoe iemand tot zijn daden komt.
Dat zegt vooral iets over jou voorstellingsvermogen, al eens gedacht om de politiek in te gaan?

Ik kan mij namelijk heel goed voorstellen hoe zoiets kan gebeuren, ik kan mij zelfs nog wel erger voorstellen. En even voor de duidelijkheid begrijpen en begrip hebben zijn hele verschillende zaken in deze context.
spook schreef:En inderdaad Walter G, deze vrouw moet echt gevreesd hebben voor haar leven. Dat is niet niks. Het feit dat meneer Paardenlul zich gedeisd houdt zal de verwerking niet ten goede komen.

Ik hoop dat hij het fatsoen heeft zich te melden of anders gepakt wordt.
Again, we weten helemaal nog niks, er zijn wat videobeelden waarop maar een deel te zien is. We hebben wat getuigenverklaringen waar ook al lang van aangetoond is dat die zelden accuraat genoeg zijn om de feiten te kunnen achterhalen.
En over die doodsangsten, ze is er niet aan overleden, als ze de juiste hulp krijgt dan kan dit voor haar een geweldige ommekeer in haar leven zijn. Maar ja, in deze maatschappij die draait om slachtofferschap is de kans groter dat arbeidsongeschiktheid vanwege trauma op de loer ligt.

En dan nog, als de auto bestuurd zou zijn geweest door een Pool die na het ongeluk gewoon doorgereden was dan waren we nu met zijn alleen op jacht naar een Suzuki met Pools kenteken. Alleen nu is de bestuurder een Nederlandse vrouw die zwanger is en liggen de rollen omgekeerd.

QQleQ
Forum-lid

Gebruikersavatar QQleQ 27 nov 2014 10:09

@Nicosch: je slaat wel door bij het maken van je punt. Als Iemand die betrokken is geweest bij een ongeval doorrijdt, is de persoon in kwestie strafbaar. Hollandse fietser of Poolse chauffeur maakt niet uit, en ik vind het vreemd dat je bij herhaling deze vergelijking maakt. Anderen fysiek belagen is eveneens strafbaar. Wat de fietser heeft bewogen tot deze daad weet nog niemand, net zo goed of de vrouw enig verwijtbaar rijgedrag heeft getoond. Maar dit laat onverlet dat de man bij de politie verantwoording dient z’n af te leggen voor zijn handelen.

Jouw relativering van hetgeen de vrouw is overkomen vind ik volstrekt ongepast. Daar weet jij net zo goed niets van. Enig inlevingsvermogen zou wel op zijn plaats zijn, zeker als je zo nodig de fietser geheel in bescherming wilt nemen. Maar als je dat niet op kan brengen, houd dan vooral je mond over het lot van de slachtoffer.

jupu1973
Forum-lid

Gebruikersavatar jupu1973 27 nov 2014 10:39

@QQLQ
Volgens mij wil Nicosh de fietser helemaal niet in bescherming nemen. Wat hij zegt is dat de reageerders op GS en ook hier de fietser al veroordeeld hebben zonder dat zij er bij zijn geweest en precies weten wat er is gebeurd.

Dit staat los van het gebeurde....

Waar het meer om draait is dat wij als mensheid vaak aan een half woord voldoende denken te hebben om ons oordeel te kunnen vormen en dan vooral te kunnen spuien.

Nicosh slaat niet door in zijn poging mensen daar van te door dringen, maar anderen slaan wel door( waaronder de reageerders hier) om Nicosh aan te vallen op zijn poging....

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 27 nov 2014 10:46

Ik snap niet zo goed waar vandaan gehaald wordt dat er anders naar het voorval gekeken zou worden omdat het slachtoffer een zwangere Nederlandse vrouw betreft. Ik vind iemand op zijn gezicht beuken en dan het water in sleuren altijd een foute actie, ook als het een niet-zwangere Poolse vrachtwagenchauffeur met een drankprobleem betreft.

Ook ben ik in staat het een afkeuringswaardige actie te vinden enerzijds en tegelijkertijd ook te vinden dat de man een normaal proces moet doorlopen en niet door een meute van zijn fiets gesleurd en in een put met kokende olie gegooit ofzo. En ik vind dat die vent de eer aan zichzelf moet houden en zich zo snel mogelijk aan moet geven, al was het alleen maar om er voor te zorgen dat niet een andere "wielrenner van 1.90 met donkere fietskleren aan" door een meute van zijn fiets wordt gesleurd en in een put met kokende olie gegooit.

Het is echt mogelijk hoor...iets afkeuren én genuanceerd denken.
Veni. Vidi. Fietsie.

jupu1973
Forum-lid

Gebruikersavatar jupu1973 27 nov 2014 10:49

+1

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 27 nov 2014 10:52

Nicosch schreef:En even voor de duidelijkheid begrijpen en begrip hebben zijn hele verschillende zaken in deze context.
Het bovenstaande is waar het om draait.

We weten niet hoe het precies zit aangezien wij er niet bij geweest zijn, we alleen het verhaal van de vrouw hebben gehoord en niet van de wielrenner. Ik vind het ook verkeerd om iemand te slaan en in het water te gooien. Mag je niet doen. Maar we weten niet waarom hij dat heeft gedaan en dat is precies wat Nicosh bedoelt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 27 nov 2014 10:54

Dus heren van rond de 1.90 woonachtig in de buurt van Leiden...voorlopig maar even jullie Lampre team-pakjes aan, koud of niet.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie