Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 810

Zottenpedj
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 dec 2014 18:53
Locatie: Vlaamse Ardennen

Zottenpedj 08 apr 2015 09:22

Joseba schreef:Hier hetzelfde probleem. Ben wel klaar met dit apparaat. Ik gebruik ook OSM maar bij mij valt het altijd samen met satteliet verlies.
Na het uitvallen is er inderdaad satelliet verlies, maar het kan toch niet dat dat het probleem is. Want het gebeurd altijd op dezelfde punten. Het zou toch al heel toevallig moeten zijn dat er altijd op hetzelfde punt satelliet verlies is.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 apr 2015 11:49

Hans Vaessen schreef:Ik zou adviseren het toestel eens met http://www.javawa.nl/jdm.html te controleren. Ik vermoed dat sprake is van dubbel geladen/overlappende kaarten.
Na het teruglezen van alle forum pagina's deze scan maar eens gedaan. Eigenlijk komt daar niets uit. Ik krijg als resultaat hoeveel kaarten ik heb en hoeveel ruimte er over is.

Afbeelding


Wat me wel bevreemd is dat er dus meerdere mensen zijn die het spontane uitvallen van de Edge beschrijven maar er nergens een oplossing lijkt gevonden. Ook de TS heeft hier mee te maken (gehad?). Garmin lijkt niet verder te komen dan het uitvoeren van een master reset waarna je alles opnieuw kan instellen maar dit lijkt niet de oplossing. Nu werk ik toevallig zelf voor een software bedrijf en als er een dergelijk issue bestaat zou ik de oorzaak willen achterhalen. Garmin moet toch op hoogte zijn van deze bug lijkt me.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 08 apr 2015 14:22

Gisteren ook van iemand een melding gekregen dat het toestel (Oregon 450) op een bepaald punt iedere keer uitvalt, zelfs getest door hem door ook met de auto daarlangs te rijden. En daarmee leg ik de oorzaak bij OSM kaarten en niet bij Garmin, een hard reset lost dat niet op en waarschijnlijk een firmware update ook niet.

Zelf leren om OSM gegevens bekijken en corrigeren is dan de enige juiste weg, dan na een week de nieuwe kaart downloaden en weer proberen.

Effect zou zelfs merkbaar kunnen zijn in een Edge Touring of 1000 met de Garmin OSM cyclemap versie.
Marco :)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 apr 2015 14:28

@scheurneus zou dat betekenen dat een ieder die met dezelfde versie van OFM afgelopen zaterdag de Ronde van Vlaanderen gereden zou hebben hetzelfde ervaren moet hebben als ik? Of ga ik dan te kort door de bocht (figuurlijk)?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 apr 2015 16:33

scheurneus schreef:Gisteren ook van iemand een melding gekregen dat het toestel (Oregon 450) op een bepaald punt iedere keer uitvalt, zelfs getest door hem door ook met de auto daarlangs te rijden. En daarmee leg ik de oorzaak bij OSM kaarten en niet bij Garmin, een hard reset lost dat niet op en waarschijnlijk een firmware update ook niet.

Zelf leren om OSM gegevens bekijken en corrigeren is dan de enige juiste weg, dan na een week de nieuwe kaart downloaden en weer proberen.

Effect zou zelfs merkbaar kunnen zijn in een Edge Touring of 1000 met de Garmin OSM cyclemap versie.
Ik lees dit nog eens terug en eigenlijk ontgaat me de logica. Het type kaart zelf zal het device niet uitschakelen lijkt me, dat doet de firmware (of een bug daar in). Overigens gisteren een melding gedaan bij Garmin maar nog geen enkele reactie.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 08 apr 2015 18:07

Joseba schreef:@scheurneus zou dat betekenen dat een ieder die met dezelfde versie van OFM afgelopen zaterdag de Ronde van Vlaanderen gereden zou hebben hetzelfde ervaren moet hebben als ik? Of ga ik dan te kort door de bocht (figuurlijk)?
Ja en nee, als iedereen met dezelfde OFM kaart rijdt dan zou dat kunnen, maar niet iedereen rijd met dezelfde OFM kaart, omdat er elke week een nieuwe versie wordt gemaakt en niet iedereen altijd met de laatste versie rijd.

De een kan er dus wel last van hebben en de ander niet. OSM is vrij dynamische wat dat betreft.
Marco :)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 apr 2015 20:27

Ok dat snap ik. En nu nog even op mijn post daarboven aub? Hoe zorgt het type/versie kaart ervoor dat een device zichzelf uitschakelt?

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 08 apr 2015 20:31

Nieuwe versie van firmware is uit, namelijk 3.60. Zie https://forums.garmin.com/showthread.ph ... -Available

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 08 apr 2015 22:54

Joseba schreef:Ok dat snap ik. En nu nog even op mijn post daarboven aub? Hoe zorgt het type/versie kaart ervoor dat een device zichzelf uitschakelt?

Als ik dat wist was ik programmeur bij Garmin :) maar wist ik ook wat er "mis" zou zijn in OSM. Edge is gewoon een computer met een programma en dat programma raakt in de stress door iets en poef de shutdown procedure wordt versneld ingezet. Kan zelfs een veiligheidsmaatregel van de programmatuur zijn.
Marco :)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 apr 2015 23:34

Wellicht dat er een bijzondere POI is op die plaats waarvan de Edge op hol slaat.

Kun je de exacte locatie niet op de webversie van OSM terugvinden en ons een link daarvan sturen?

Mosschien vinden we wel een verborgen schat of zo ;)
Afbeelding

Zottenpedj
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 dec 2014 18:53
Locatie: Vlaamse Ardennen

Zottenpedj 09 apr 2015 09:26

http://www.openstreetmap.org/#map=17/50.76429/3.83833 van links "zarlardingestraat" rechts meedraaien over het rondpunt daar ongeveer
http://www.openstreetmap.org/#map=16/51.0621/3.8150 een van de 2 rondepunten op de damstraat, ik ben niet meer zeker welk net over of op het rondpunt
http://www.openstreetmap.org/#map=16/50.8137/3.7515 vooraan de valkenberg

Dit zijn 3 punten waar hij bij mij altijd uitvalt

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 09 apr 2015 09:44

Even vooraf: Ik heb hier totaal geen verstand van dus wat ik zeg kan totale onzin zijn.

- Als ik map data aanzet zie ik dat er bij een aantal van de kaart onderdelen "way" of "node" erg veel data staat in de OSM database. Daarnaast zie ik op de plaatsen waar het gebeurt heel veel kaartonderdelen staan. Lijkt erop dat dit teveel data is voor het algoritme van de Edge en dat hij daarom maar gewoon uitschakeld.

Als je in de buurt woont dat zou ik eens een keer langsrijden met de OSM kaart uitgeschakeld. (dit kun je ergens met een vinkje in de settings doen.) en dan kijken of hetzelfde gebeurd, indien niet, dan ligt het zeker aan de kaart.

In het verleden dacht ik dat ik beter af was indien ik meerdere kaarten tegelijkertijd zou laden. (CN Europe, OFM en Topo). Dat zou theoretisch moeten werken maar de Edge werd dan heel langzaam en crashte regelmatig.
Mijn Edge schakeld nu ook wel eens uit (1 keer per paar maanden) maar ik heb er nooit over nagedacht dat dit wel eens aan een bepaalde locatie zou kunnen liggen.
Afbeelding

Plaats reactie