Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 23 feb 2016 11:50

Als ik het goed begrijp dan zou de speed-e-bike onder een bromfiets vallen met de nieuwe regels.

Dat beteknt dan dat je een goedgekeurde bromfiets helm dient te dragen. Ik kan me niet indenken dan bijvoorbeeld een full-face downhill helm oid zou worden geaccepteerd op een bromfiets. Een gewone fietshelm al helemaal niet.

Leuk dat er helmen worden ontwikkeld voor high speed-e-bikes, maar die bestaan dan niet meer in nederland omdat het onder de bromfiets valt; dus heb je ook niets aan zo'n speciale helm, tenzij ze aan de typegoedkeuring voor bromfietsen voldoen.

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 23 feb 2016 13:05

jorisb schreef:Als ik het goed begrijp dan zou de speed-e-bike onder een bromfiets vallen met de nieuwe regels.

Dat beteknt dan dat je een goedgekeurde bromfiets helm dient te dragen. Ik kan me niet indenken dan bijvoorbeeld een full-face downhill helm oid zou worden geaccepteerd op een bromfiets. Een gewone fietshelm al helemaal niet.

Leuk dat er helmen worden ontwikkeld voor high speed-e-bikes, maar die bestaan dan niet meer in nederland omdat het onder de bromfiets valt; dus heb je ook niets aan zo'n speciale helm, tenzij ze aan de typegoedkeuring voor bromfietsen voldoen.
Exact wat je typt in je laatste zin. Dat is voor 1 januari 2017 het idee. De overheid sluit niet uit dat er een aparte norm komt voor de speed pedelec in een later stadium.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 23 feb 2016 17:45

joeywl schreef:
jorisb schreef:Als ik het goed begrijp dan zou de speed-e-bike onder een bromfiets vallen met de nieuwe regels.

Dat beteknt dan dat je een goedgekeurde bromfiets helm dient te dragen. Ik kan me niet indenken dan bijvoorbeeld een full-face downhill helm oid zou worden geaccepteerd op een bromfiets. Een gewone fietshelm al helemaal niet.

Leuk dat er helmen worden ontwikkeld voor high speed-e-bikes, maar die bestaan dan niet meer in nederland omdat het onder de bromfiets valt; dus heb je ook niets aan zo'n speciale helm, tenzij ze aan de typegoedkeuring voor bromfietsen voldoen.
Exact wat je typt in je laatste zin. Dat is voor 1 januari 2017 het idee. De overheid sluit niet uit dat er een aparte norm komt voor de speed pedelec in een later stadium.
Sterker nog, daar wordt al aan gewerkt.
http://www.bike-eu.com/laws-regulations ... s-10125340

Ik heb overigens het idee dat een brommer met zijn massa, vering en remmen beter te hanteren is dan zeg een Specialized Turbo, op snelheid. Dus een goede pot lijkt mij een zeer veilig idee.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39685
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 feb 2016 17:56

Brommer is 'dode massa', om een pedelec op 45km/u te krijgen moet je je ook zelf significant inspannen.
Dus denk dat dat hanteren wel eens mee kan vallen omdat je een veel activere houding hebt.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 feb 2016 08:16

Ik denk dat juist dat actievere ook een nadeel kan zijn. Omdat in de loop van de rit de vermoeidheid gaat spelen. Verder is de fiets zelf net zo goed dode massa als een brommer natuurlijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie best dat het voor forensen een mooi vervoersmiddel kan zijn. Heb zelf een elektrisch scootertje te leen gehad toen mijn motor bij de garage stond en snapte wel de voordelen ondanks dat het voor mij zelf niet een optie zou zijn. Maar is een snelheid van 30 a 35 km/u dan niet al ruim voldoende? Dan zit je op dezelfde kruissnelheid als een normale racefietser. Heb je wind mee, zal het allicht wat harder gaan.

Nu gaan ze 45. en dat is de snelheid van een scooter. Dan vind ik het niet gek om ze qua regelgeving daaraan te relateren. Je geeft zelf al aan dat je in Nederland gek wordt van regelgeving. Moeten we zeker voor elk soort, type en variatie voertuig andere regels gaan maken... Voor de verkeersveiligheid kijk je naar gevaarzetting. Dan is 45km/u op 2 wielen met een stuur net zo gevaarlijk en op vrijwel dezelfde manier gevaarlijk bij zowel een benzine/gas gemotoriseerd voertuig, als een elektrisch + spierkracht gemotoriseerd voertuig. In mijn optiek, als de speciale e-pedelec helmen goedkeuring er komen, zouden brommerrijders ook met die helm in het verkeer moeten mogen rijden. ook weer voor de uniformiteit in regelgeving. En dat moet ook prima kunnen, als die helmen geschikt zijn om met 45km/u van een tweewieler op straat te vallen, dan kan dat voor de scooter ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16761
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 feb 2016 09:11

daniel1975 schreef:Wat is er mis met een gewone goede wielerhelm?

Het is kip en ei: zolang de overheid lekker blijft betuttelen hoeven mensen niet na te denken. Ik ben beetje (veel) klaar met al die betuttelregeltjes.
Want tegen iets serieus als wietgebruik maken ze geen vuist en wordt alles gedoogd.
Van wietgebruik gaan geen heel wat minder mensen dood dan van zonder helm op een brommer rijden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39685
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 feb 2016 09:16

Mwa....vraag mij af of dat echt zo is. Als je alles om die wiet meeneemt in je vergelijk wordt het een heel ander verhaal denk ik.

Ik vind de opmerking van Markveenstra eigenlijk nog het meeste hout snijden: een snelheid van 30-35 met een normale fietshelm zou idd ruim voldoende zijn. En voor veel meer mensen veilig te besturen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16761
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 feb 2016 09:42

Maar dat komt juist omdat het niet volledig legaal is.

Ik ben ook voor een normale fietshelm maar het probleem is dat je dan indirect ook de brommerrijder toestaat met een fietshelm op te gaan rijden. De overheid zal dus willen gaan voor iets wat er zo suf uitziet dat de gemiddelde opgevoerde scooterrijder er niet mee gezien wil worden.
Campagnolo Ultra Dork

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 24 feb 2016 10:59

Ik had het artikel niet helemala gelezen, maar wat er dus staat is dat men bezig is om een helm te ontwikkelen voor de speed-e-bike die voldoet aan de ECE22 normen.
In mijn ogen een beetje rare zin, want waar het opneer komt is dat je gewoon een helm ontwikkeld die voldoet aan de ECE22 norm, maar met waarschijnlijk meer ventilatie en lichter etc. Als een helm aan die norm voldoet, dan mag je die helm ook op de brommer op.

Heel simpel gezegd: men gaat een nieuwe "brommerhelm" ontwikkelen met prettigere eigenschappen voor de speed-e-bike rijder.

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 24 feb 2016 17:10

daniel1975 schreef:Mwa....vraag mij af of dat echt zo is. Als je alles om die wiet meeneemt in je vergelijk wordt het een heel ander verhaal denk ik.

Ik vind de opmerking van Markveenstra eigenlijk nog het meeste hout snijden: een snelheid van 30-35 met een normale fietshelm zou idd ruim voldoende zijn. En voor veel meer mensen veilig te besturen.

De meeste fietsen ook 33 tot 38 kmh. Voor 45 kmh moet je flink je best doen.

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 25 feb 2016 17:48


Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6105
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 feb 2016 18:23

Uit het artikel:
tweewieler.nl schreef:Speed e-bike gebruikers zitten cognitief, door hun leeftijdsprofiel en door hun beweegredenen in de meest veilige doelgroep van alle verkeersdeelnemers.
Ik zeg WOW!!!! Wat een schitterende volzin. Maar wat betekent dit in vredesnaam? Kon dat niet eenvoudiger gezegd worden?
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie