Pagina 491 van 524

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 09:39
door Kornuit
Om bovenstaande redenen ga ik wel over van 25mm naar 28mm (22.4 intern). Gisteren geprobeerd de 25mm Conti 5000s TR van de velg te krijgen, maar dit is bijna niet te doen.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 09:41
door leon1
Dat heb ik dus ook in mijn hoofd. Als je weet hoe moeilijk een band uit de velgsponning wil dan vraag ik mijzelf af hoe deze in vredesnaam van de velg af kan springen. Uiteraard onder de voorwaarde dat je je aan de spelregels houdt.

Nu spelen er tijdens het rijden natuurlijk andere krachten mee maar toch.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 09:50
door wasbeer2006
@Rene, dat is ook wel mijn ervaring hoor. Ik had dan de katoenen ik dacht speci banden voor een vriend.
Alles staat of valt met de passing. Ik heb ook al meerdere pirelli,s van mijn velgen moeten snijden.

Los daarvan blijven mijn twee bevinden voor mij persoonlijk wel staan.
Vooral binnenbreedt + minimaal 5mm

Het is nu ook vooral Zipp, enve en syncros veel minder. Zipp zal ook in de meerderheid zijn, dus misschien niet helemaal eerlijk.
In deze situatie zou ook het lint doorgeslagen kunnen zijn en de velg geexplodeerd, al acht ik dat zo laat in de wedstrijd nihil.

Rijden met liners snap ik persoonlijk niet helemaal. Dat maakt de montage ook niet makkelijk.
Extra gewicht bij een relatief laag volume raceband doet de vloeistof lastiger zijn werk of je moet er veel meer in doen.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 10:08
door raven14
leon1 schreef: 18 mar 2024 09:35 Dat is inderdaad wel een valide punt rene. De gemiddelde amateur gaat wel iets voorzichtiger met zijn materiaal om. Dus wat ik ook nog heb aangevuld in mijn laatste post. Is de kwaliteit van de velg wel goed genoeg? In plaats van hookless ter discussie stellen.
Er zijn veel wielertoeristen (ik schat de meerderheid) die met een wiel rondrijden waarvan ze niet weten of het hookless is of niet. Ik voerde vorige week een gesprek met een ex-pro over het onderwerp, er kwam wat volk uit het fietsgroepje aanhaken in de conversatie, en de meesten ervan kenden de term hookless niet eens - laat staan dat ze wisten hoe ze ermee om moesten gaan. Daar schuilt het gevaar -> zij installeren willekeurig band/wielcombinaties die niet goedgekeurd zijn, met alle risico's vandien.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 10:12
door leon1
Daar heb je ook wel een punt. Ik ben wel eens geneigd uit te gaan van mijn eigen situatie. Maar als ik spullen verkoop krijg ik soms de gekste vragen die voor mij heel voor de hand liggend zijn. Maar voor de meeste dus niet. En dan worden zaken als hookless velgen inderdaad wel link ja.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 11:11
door Kornuit
raven14 schreef: 18 mar 2024 10:08
leon1 schreef: 18 mar 2024 09:35 Dat is inderdaad wel een valide punt rene. De gemiddelde amateur gaat wel iets voorzichtiger met zijn materiaal om. Dus wat ik ook nog heb aangevuld in mijn laatste post. Is de kwaliteit van de velg wel goed genoeg? In plaats van hookless ter discussie stellen.
Er zijn veel wielertoeristen (ik schat de meerderheid) die met een wiel rondrijden waarvan ze niet weten of het hookless is of niet. Ik voerde vorige week een gesprek met een ex-pro over het onderwerp, er kwam wat volk uit het fietsgroepje aanhaken in de conversatie, en de meesten ervan kenden de term hookless niet eens - laat staan dat ze wisten hoe ze ermee om moesten gaan. Daar schuilt het gevaar -> zij installeren willekeurig band/wielcombinaties die niet goedgekeurd zijn, met alle risico's vandien.
Precies dat denk ik ook. In onze fietsgroep (veel wedstrijdrenners) ben ik de enige die eigenlijk al het onderhoud zelf doet. Bijna iedereen parkeert de fiets bij de FM en haalt die een paar dagen later weer op. Ze hebben geen idee of het hookless of hooked is en de interne velgbreedte weten ze ook niet. Dus er wordt bij de aanschaf van een band (als ze dat al zelf doen) niet gekeken of die past bij de velg. Bijvoorbeeld Giant heeft alleen maar hookless. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de FM om de koper ook goed voort te lichten over wat hookless is en hoe hij/zij daarmee om moeten gaan. Denk dat de meesten daar zonder blikken of blozen een binnenband in leggen.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 11:12
door Kornuit
Dat is hetzelfde als met tubeless. Ze hebben eens gehoord dat iemand daar gedoe mee had, dus denken ze dat het lastig is en beginnen ze er niet aan. Terwijl ze niet weten of diegene die er een gedoe mee had, wist waar hij/zij mee bezig was.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 12:56
door wasbeer2006
Niet iedereen houd van sleutelen en onderhoud.
En een race fiets heeft gewoon heel veel onderhoud nodig in verglijk met een auto die je 1x per jaar wegbrengt bv of een stadsfiets.

Je moet best wel veel weten. Schijfremmen wat wel en niet, tubeless etc. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Het is best een vreemde hobby. Ik begrijp ook echt niet dat er zoveel mensen tubeless rijden.
Allemaal gedoe om niks als je niet van onderhoud en sleutelen houd.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 13:51
door Kornuit
wasbeer2006 schreef: 18 mar 2024 12:56 Niet iedereen houd van sleutelen en onderhoud.
En een race fiets heeft gewoon heel veel onderhoud nodig in verglijk met een auto die je 1x per jaar wegbrengt bv of een stadsfiets.

Je moet best wel veel weten. Schijfremmen wat wel en niet, tubeless etc. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Het is best een vreemde hobby. Ik begrijp ook echt niet dat er zoveel mensen tubeless rijden.
Allemaal gedoe om niks als je niet van onderhoud en sleutelen houd.
En toch ervaren wij dat gedoe helemaal niet zo. Eens in de zoveel tijd monteer ik een nieuwe band (omdat de ander is versleten). Nieuwe latex erin en we kunnen weer maanden vooruit. Heb nou niet het idee dat het veel meer werk is dan een band met biba monteren. Hebben ook een compressor, misschien scheelt dat.

Ik heb een periode (toen wij een nieuw huis hadden gekocht) wat minder gefietst en na een paar maanden miste ik niet alleen het fietsen maar ook zeker het bezig zijn met het materiaal. Ik ervaar daar bijna net zoveel plezier van als het fietsen.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 15:28
door Djemz
Iedere keer als ik mijn achterband vervang heb ik volgend probleem. Band plopt mooi in de velg zonder ventielkern en tyre booster van schwalbe. Dan koppel ik die tyre booster af en hoor ik weer 2 luide ploppen en zit de band niet meer op zijn plek. Ook als ik de lucht er traag laat uit ontsnappen dan komt de band ook los.
Als ik dan sealant toevoeg en met de vloerpomp probeer dan lukt dit niet.
Na een keer of 5 het proces te herhalen lukt het me uiteindelijk wel om hem terug op zijn plek te krijgen met de vloerpomp.

Het wiel leg ik meestal op zijn zij om dit te doen of hang ik weg, staat dus niet op de grond.

Met de voorband nooit geen problemen (al is die 25mm en de achterste is er 28). Met deze heb ik wel meer moeite om hem rond de velg te krijgen dan de 28mm achteraan.

Eens de sealant zijn werk gedaan heeft, dan blijft hij ook wel mooi op zijn plaats als de band leeg is.

Iemand tips hoe ik hem de volgende keer wel direct goed krijg?

Velgen zijn DT Swiss arc 1600 icm schwalbe pro one banden.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 15:38
door Kornuit
Djemz schreef: 18 mar 2024 15:28 Iedere keer als ik mijn achterband vervang heb ik volgend probleem. Band plopt mooi in de velg zonder ventielkern en tyre booster van schwalbe. Dan koppel ik die tyre booster af en hoor ik weer 2 luide ploppen en zit de band niet meer op zijn plek. Ook als ik de lucht er traag laat uit ontsnappen dan komt de band ook los.
Als ik dan sealant toevoeg en met de vloerpomp probeer dan lukt dit niet.
Na een keer of 5 het proces te herhalen lukt het me uiteindelijk wel om hem terug op zijn plek te krijgen met de vloerpomp.

Het wiel leg ik meestal op zijn zij om dit te doen of hang ik weg, staat dus niet op de grond.

Met de voorband nooit geen problemen (al is die 25mm en de achterste is er 28). Met deze heb ik wel meer moeite om hem rond de velg te krijgen dan de 28mm achteraan.

Eens de sealant zijn werk gedaan heeft, dan blijft hij ook wel mooi op zijn plaats als de band leeg is.

Iemand tips hoe ik hem de volgende keer wel direct goed krijg?

Velgen zijn DT Swiss arc 1600 icm schwalbe pro one banden.
Bij mij plopt hij ook wel terug toen ik met de tire booster werkte en daarna de booster moest afkoppelen. Er zat dan geen ventielkern in, dus alle lucht er weer uit. Het lukte vaak dan wel om daarna met de hand de band op te pompen, omdat hij niet overal los ging. Nu met een compressor vul ik de band terwijl de kern er in zit en heb ik daar geen last meer van. Je hebt er voor nu weinig aan, maar de compressor heeft het allemaal wel wat simpeler gemaakt.

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 mar 2024 15:45
door wasbeer2006
5 of 6 bar erin en meteen de kern erin. Mij lukt dat wel met max 1 a 2 bar verlies.