Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 okt 2020 09:57

klaastuin schreef: 16 okt 2020 09:20 : neem verantwoordelijkheid, maak je eigen geluk.
Daar zijn we het volledig mee eens!!
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6194
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 okt 2020 10:50

Een aardige kijk op zoiets als mondkapjes kwam van een gedragspsycholoog.

"Vroeger" ging je gewoon naar de winkel, zonder na te denken.
Nu in het "nieuwe normaal" wordt je geconfronteerd met van alles en nog wat. wel/geen mondkapjes, desinfectie bij de ingang en soms ook verderop in de winkel. Karretje verplicht, of mandje, of alleen karretje, Afstand houden, geduld bewaren als afstand niet te handhaven is.

Klinkt allemaal niet zo ernstig. Maar het legt een beslag op je psyche. Je wordt continu geconfronteerd met keuzes die jij moet maken en die direct gevolgen hebben hoe anderen naar jouw handelen kijken. Dus andersom, je bent de hele tijd bezig met wat er van je verwacht wordt. Dat is zeer vermoeiend.

Terug naar het oude normaal (om het maar even zo te noemen), is een oplossing hiervoor. Ookal ondervonden toen ook al mensen problemen met wat anderen van jou verwachten. Of naar eenduidige richtlijnen die overal hetzelfde zijn. Dus dat pleit dan vóór zoiets als mondkapjes in binnenruimten (behalve je eigen huis) is verplicht. Dan hoeft niemand daar meer over na te denken of te twijfelen. En desinfectie voor je een ruite betreed is verplicht.

Ik zou er niet voor zijn, zeker niet omtrent de mondkapjes omdat ik denk dat die maatregel bepaald niet brengt wat we voor ogen hebben.
Echter, ik vond dit aspect, over mentale belasting door continue overal geconfronteerd te worden met keuzes en verwachtingen waarvan je niet weet wat de verwachten van anderen ten aanzien van jouw gedrag nou eigenlijk zijn, een aardige eye opener.

Sluit wellicht aan bij de ervaring van mondkapjeszombies.., maar ook, onbehaaglijk gevoel als je de enige bent in de winkel die geen mondkapje op heeft, ookal is het geen verplichting. En ook dat vingertje wijzen van mensen naar andere mensen, die ze dan eventjes op de regeltjes lopen te wijzen..., en de polarisatie als je je in bepaalde situaties wél het ene advies volgt (bijv handen wassen en afstand houden), maar niet het mondkapje op zet...,. Dat lijkt bijna niet te kunnen, dan wordt je al snel weg gezet als reconsitrant en tegen de corona maatregelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid
Berichten: 2317
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 okt 2020 12:55

Keezx schreef: 15 okt 2020 22:58 Ja, zoiets had ik vanochtend in de supermarkt, ik was 1 van de zeer weinige (2 of 3) zonder bekvod, en werd getroffen door de , inderdaad, zombie uitstraling van de meerderheid.
Ik ben eigenlijk niet zo omgevingsgevoelig, maar dit trof me desondanks.
Persoonlijk vind ik de kwalificatie "bekvod" een erg hoog wilders-gehalte hebben (diens gedachtenwereld inbegrepen).

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6039
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 okt 2020 13:07

Als je al in vodde loopt is de naam bekvod niet verkeerd gekozen.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 okt 2020 13:42

Het is gewoon een muilkorf.

Het ergste eraan, is niet zozeer dat het nodig zou zijn om het op te zetten maar dat er echt 0,0 bewijs is dat het ook maar iets zou helpen.

Ik verdroeg als kind de uitleg "Omdat ik het zeg" al niet en dat is er nu niet beter op geworden.

Als je een keer voor jezelf logisch nadenkt, is de conclusie toch dat we het allemaal wel een keer moeten gaan krijgen (Corona) voordat het gaat verdwijnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6194
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 okt 2020 14:00

https://nos.nl/artikel/2352543-minister ... elgie.html

Dit snap ik dan weer niet.
Het virus houdt zich niet aan grenzen.., Dan werkt deze maatregel toch ook niet?
Wat maakt het uit of persoon A vanuit dorp X, naar dorp Y 10km verderop moet binnen hetzelfde land.., of dat hij naar dorp Z 10km de andere kant op gaat, wat per ongeluk in het andere land is?

Het virus houdt zich niet aan grenzen..., waarom dan zo panisch doen over die grens?
Ze bedoelen natuurlijk: Maak zo min mogelijk bewegingen. Alleen als het noodzakelijk is. punt. Of dat binnen het land of naar het buitenland is, maakt niet uit.

Die grens maakt alleen uit voor de statistieken van beide landen en de verantwoordelijkheden. Maar dat heeft niets te maken met het terugdringen van het virus, het is hooguit zorgen dat Nederlandse besmettingen zo goed mogelijk alleen door Nederlanders veroorzaakt worden en andersom de Belgische besmettingen alleen door Belgen zelf.
Maar je kan hier natuurlijk ook Groningen of Friesland zetten.., Of Den Haag en Rotterdam...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 16 okt 2020 14:26

Volgens mij is de horeca in België nog open. Dus dan kun je nagaan wat mensen gaan doen. Of denk aan de Outlet in Roermond wat ook een internationale trekpleister is. Dat soort verkeer wil je ontmoedigen lijkt me.

senior
Forum-lid
Berichten: 2317
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 okt 2020 15:50

TL@ schreef: 16 okt 2020 13:42 Het is gewoon een muilkorf.

Het ergste eraan, is niet zozeer dat het nodig zou zijn om het op te zetten maar dat er echt 0,0 bewijs is dat het ook maar iets zou helpen.

Ik verdroeg als kind de uitleg "Omdat ik het zeg" al niet en dat is er nu niet beter op geworden.

Als je een keer voor jezelf logisch nadenkt, is de conclusie toch dat we het allemaal wel een keer moeten gaan krijgen (Corona) voordat het gaat verdwijnen.
Oftwel ezelgedrag. Tegenspreken om het tegenspreken. En uitdrukkingen als: muilkorfje, bekvod ed. zijn nou niet bepaald argumenten maar eerder een totaal gebrek daaraan.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 okt 2020 16:23

Niet bepaald: toon me wetenschappelijk bewijs dat die dingen helpen. Kan je niet geven want bestaat niet.

Rutte zegt het zelf: "baat het niet, schaadt het niet", dus zadelen we de bevolking er maar mee op.

Wat is het volgende: steek je duim maar in je kont als je buiten komt. Baat het niet, schaadt het niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8861
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 okt 2020 16:30

Kijken of je het mondkapje ook niet op doet als je er een boete voor gaat krijgen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6194
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 okt 2020 16:31

klaastuin schreef: 16 okt 2020 14:26 Volgens mij is de horeca in België nog open. Dus dan kun je nagaan wat mensen gaan doen. Of denk aan de Outlet in Roermond wat ook een internationale trekpleister is. Dat soort verkeer wil je ontmoedigen lijkt me.
Áls je dat verkeer wilt ontmoedigen moet je aan beide kanten van de grens dezelfde regels gaan neerleggen...

Wat er nu gebeurd kan ik de beleidsmakers ook niet kwalijk nemen, ze zijn verantwoordelijk voor dat stukje grondgebied waar ze toe behoren. En daarbinnen willen ze zowel coronabesmettingen tegen gaan als zoveel mogelijk het gewone leven laten doorgaan. Dus als nederland de horeca dicht gooit, wil je niet als België direct daarop hetzelfde moeten doen.

Maar feitelijk is het hypocriet. Je wilt dat mensen in het algemeen zich anders gaan gedragen. En niet de ene groep wel en de andere groep niet. Dat geldt tussen verschillende nationaliteiten, maar net zo goed tussen verschillende leeftijdsgroepen binnen een land.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 okt 2020 16:35

Tsja, ik mag hopen dat ik dan dezelfde behandeling krijg als alle feestvierders de afgelopen weken op illegale feestjes: een standje en weg worden gestuurd.

Je wilt dat mensen in het algemeen zich anders gaan gedragen. En niet de ene groep wel en de andere groep niet
Leg dat even uit aan de topsporters van NL: 1e divisie voetbal mag doorgaan (is gewoon veredeld amateur voetbal) en topcompetitie hockey (is wereldtop) bijvoorbeeld niet.
Wederom heerlijk inconsequent :-( Wanneer dringt het nu eens door in Den Haag dat dat niet echt bevorderlijk is voor het draagvlak.
Less is bore

Gesloten