Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Inremmen discs

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 29 jul 2024 14:11

Kornuit schreef: 29 jul 2024 13:07

Kerel roeptoeter niet overal zo met je 'ervaring'. Valt me nog mee dat je niet de gemiddelde snelheid er bij vermelde.
Tja, met 18.000 km/jaar zit ik meer op m'n fiets dan dat ik op een klaviertje verhalen verkondig, sorry dat ik enige praktijkervaring heb. En over die snelheden, dat doe ik al lang niet meer, 'kerel', want op een fietsforum is het blijkbaar 'not done' dat je over prestaties praat. Wel heel raar vind ik persoonlijk, want het maakt naar mijn mening toch deel uit van het fietsen. Maar oké, voor nog één keertje dan... omdat je 't zo vriendelijk vraagt. Ritje op m'n eentje van een maand terug. Voor een 52-jarige, valt toch mee, hé? Ik heb wel iedereen van de weg gevaagd, want dat doen alle wielertoeristen die wat sneller rijden ook. :D :D

Afbeelding

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 jul 2024 14:26

Het is toch wel verrekte moeilijk, dat tot 10 tellen. Zo te zien zijn er hier verschillende forumleden die het niet schijnen te kunnen. En dat terwijl de meesten voldoende vingers i.c.m. tenen hebben om dat te doen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 jul 2024 14:49

Jochie,
Kerel,
Roeptoeter,
Tssss,

Wordt het niet eens tijd voor wat moderatie? Of nog veeeeeel langer en vaker tot 10 tellen?
Live fast; die young. mijn blog

giant39
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 jan 2020 14:00

giant39 29 jul 2024 15:20

Bak chips erbij. Toch vermakelijk dit. Volwassen apen op de rots battle.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4094
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 jul 2024 15:21

Volwassen? In ieder geval rot.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 jul 2024 16:22

BertL schreef: 29 jul 2024 13:02 “Hauw is ff op met ze alle.”
Dit dus, +1
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13442
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jul 2024 17:41

Voordat jullie dit soort discussies met elkaar hebben, moet je eerst weten waar iemand fiets 😉

Stel dat iemand vanuit zijn deur eerst een stukje naar benenden heeft waarin ie 8 keer van 40 naar 20 remt, ook dat is inremmen.
Dat denkt iemand ik rem nooit in, maar de route is zo dat iemand elke rit "inremt"

Dat is een heel verschil met een polder rondje in herfst waarin je bijna elke rit opnieuwe moet inremmen.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 29 jul 2024 18:08

Inremmen is vooral nodig in de situatie die @ophetkantje schetst (en ander vochtig weer). Dat vraagt enorm veel van je blokken, en een beetje verharding is dan wel prettig. In de heuvels / bergen daarintegen gebeurt het tijdens het gebruikt. Ik vermoed dat CyClon dat apparaat vooral verkoopt naar de lagere landen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2355
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 jul 2024 18:49

ophetkantje schreef: 29 jul 2024 13:08 slijtage scheelt echt aanzienlijk. Jaren geleden MTB vriend en ik beide nieuwe remblokken. (vergelijkbare fiets remmen enz bij zelfde fietsenmaker).
Vrijdags beide laten vervangen, ik zaterdag ingeremd op een voormalig vuilnisbelt vriend vond dat onzi. Zondagochten samen veldtoertocht gereden in bagger weer. Bij vriend na 40 km geen remmen meer, bij controle achteraf, volledig weg. Bij mij niets aan de hand en na de rit vrijwel niet te zien dat ze gebruikt waren. Inremmen kan ook gewoon in je eerste rit, als dat maar niet een regen rit is over onverhard of vieze wegen want dan zijn ze weg, voor ze ingeremd zijn. Maar een ritje van 30 km met gewoon een paar keer flind doorremmen is inderdaad wel voldoende . (En mijn fietsenmaker adviseert gewoon om bij droog weerk met slepende rem weg te fietsen en dat 5 minuten vol te houden, dan ook ingeremd).
Ik heb zoiets 1x meegemaakt. Met een hele natte Pasen gingen we met de mountainbike het gebied rond Epen, Limburg, in. Volop klei, löss en modder. Dat wil wel slijpen en zo kwamen we beide nagenoeg op ijzer terug thuis. Met v-brakes destijds.
Dat zit veel dichterbij het vuil en is dus gevoeliger voor water en vuil. Disc remmen zitten plm. 30cm van het vuil vandaan, niet dat alles brandschoon blijft. Ik heb met de mountainbike met schijfremmen nooit veel last gehad van veel sneller door remblokken heen gaan in vuile omstandigheden. En ik deed zelden inremmen, althans niet bewust. In Zuid Limburg ga je natuurlijk al snel downhill en mss deed ik automatisch wel inremmen.

Racefiets kan ik wel iets merken van wel/niet inremmen qua slijtage.
Dogma F

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 589
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 29 jul 2024 19:37

ophetkantje schreef: 29 jul 2024 13:08En mijn fietsenmaker adviseert gewoon om bij droog weer met slepende rem weg te fietsen en dat 5 minuten vol te houden, dan ook ingeremd
Dat is een dingetje wat ik mij afvroeg. Iemand anders had het over 5(?) 10(?)x naar 30km/u en dan remmen. Maar ik vermoed dat dat slepend remmen beter is. Uiteindelijk gaat het er neem ik aan om dat je de boel flink warm remt en ook wat langer dan een paar seconden.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2355
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 jul 2024 19:51

nespresso schreef: 29 jul 2024 19:37
ophetkantje schreef: 29 jul 2024 13:08En mijn fietsenmaker adviseert gewoon om bij droog weer met slepende rem weg te fietsen en dat 5 minuten vol te houden, dan ook ingeremd
Dat is een dingetje wat ik mij afvroeg. Iemand anders had het over 5(?) 10(?)x naar 30km/u en dan remmen. Maar ik vermoed dat dat slepend remmen beter is. Uiteindelijk gaat het er neem ik aan om dat je de boel flink warm remt en ook wat langer dan een paar seconden.
Slepen om de warmte erin te krijgen is prima. Maar er zal ook frictiemateriaal verdicht en op de remschijf afgezet moeten worden. Dus als het effe kan ook paar "noodstops" met warme remmen.
Alleen slepen op vlakke weg is onvoldoende.
Dogma F

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 jul 2024 19:58

Even tot 10 (minuten) geteld. De "discussie" ging erom of inremmen zin/effect heeft. (WTF hebben Strava stats daarmee van doen?)
Ja,
Dat heeft effect, onafhankelijk van hoe je dat inremmen precies doet. Soms kan dat gewoon aan het begin van een tocht. Liefst bewust, maar na een tijdje remmen zijn ze ook onbewust ingeremd.
Soms is het handig om ingeremd aan een afdaling te beginnen. Bijvoorbeeld in een bikepark, dan wil je echt voorspelbare remmen lijkt me. Of als het eerste ritje nat is, omdat anders je blokken als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, maar ga geen onzin verkondigen, ook niet met superveel superknappe en supergave ervaring.
X
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie