Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

koude voeten tijdens fietsen

pamscalpel
Forum-lid

pamscalpel 21 dec 2010 19:03

Ervaringen van thermozolen zijn super (handschoenen geen ervaring). Ik had alles al geprobeerd en bleef koude voeten houden. Sinds ik de thermozolen gebruik kan ik fietsen zonder enorm koude voeten. Natuurlijk werken overschoenen,winterschoenen alu folie bij heleboel mensen voldoende. Maar als je tot (kleine?) groep die alles al hebben geprobeerd en je blijft koude voeten houden dan zijn deze zooltjes volgens mij echt de ultime oplossing!
Succes
PamScalpel

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 dec 2010 19:23

Goed om te horen, ik ga ze ook aanschaffen. Ik gebruik nu skisokken, overschoenen, alu folie en warmtezakjes en na 1.5 à 2 uur krijg ik toch koude voeten. Dus dit is het laatste dat ik ga proberen, als dit niet werkt dan werkt niks vrees ik.

bosna
Forum-lid

bosna 21 dec 2010 19:56

ik heb Northwave celsius artic gekocht, en heb totaal geen last meer van koude voeten.
ik had zelfs in het voor en na jaar last van kou aan mijn voeten, maar nu niet meer.
Heerlijk!!!!! :)

daj
Forum-lid

daj 21 dec 2010 21:27

Fietsvriend schreef:Ondanks skisokken, plastic zakjes om de blote voet (en dan de sok pas erom heen) en van die pleisters die warm worden en 6 uur warm blijven (ahum), voel ik mijn voeten na een uurtje fietsen niet meer (als t koud is uiteraard). Ik lees hier dat iemand aluminiumfolie onder de zool van zijn fietsschoen doet. Die tip ga ik zeker proberen. Anders moet ik volgend jaar toch echt andere (lees: dikkere) schoenen kopen. Of zijn er meer tips??

Ik mag toch hopen dat je wel overschoenen gebruikt (staat niet in je verhaal), zo nee lijkt me de oorzaak duidelijk. Zo ja, welke overschoenen gebruik je?

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 22 dec 2010 17:10

@daj, dacht je echt dat ik die vergeten was? Ik gebruik BBB overschoenen. De dikste die er in de catalogus te vinden waren. Misschien toch maar eens gaan sparen voor die elektronische zooltjes. Klinkt te mooi om waar te zijn.
Michiel

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 22 dec 2010 17:22

Fietsvriend schreef:Ondanks skisokken, plastic zakjes om de blote voet (en dan de sok pas erom heen) en van die pleisters die warm worden en 6 uur warm blijven (ahum), voel ik mijn voeten na een uurtje fietsen niet meer (als t koud is uiteraard). [...] Of zijn er meer tips??

Waarom de zakjes direct om de blote voet? Nu belemmert het al het vochttransport en kan je zweet meteen nergens meer naar toe. Als je al zo'n absolute barricade voor lucht en vocht wil opwerpen, zou ik het zo ver als mogelijk van de voet doen. Dus bv met goede schoenhoezen. Zakjes kun je dan achterwege laten.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 dec 2010 17:38

Vandaag voor het 1e gereden met m'n nieuwe Sidi Diablo's. Het was -3/-4 graden, bijna volledig op de weg gereden met de mtb. Na een minuut of 40 kreeg ik koude voeten, maar daar bleef het ook bij, ze bleven wel leven. Volgende keer doe ik wel overschoenen aan bij deze temperaturen, misschien dat m'n voeten dan zelfs lekker warm blijven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 22 dec 2010 19:38

Toch raar, dat het krijgen van koude voeten zoiets individueels is. Ik heb er eigenlijk vrijwel nooit last van. Als het echt koud is (<-10) krijg ik wel eens pijnlijke tenen, maar na een kwartier beginnen mijn voeten dan lekker te gloeien. Ik gooi bijv. ook altijd sneeuwballen (werk op een basisschool) met blote handen. Precies hetzelfde. Doet even pijn, en dan begint de doorbloeding te werken.
Mijn moeder heeft dit ook, terwijl mijn vader een notoire koukleum is.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 22 dec 2010 19:39

Buzz schreef:Ben inmiddels ook van plan om thermozooltjes aan te schaffen, en dan met name de Thermo Soles 3D with remote control. Nu nog een Nederlands bedrijf vinden, waar ze te bestellen zijn...

Klinkt goed. Hoe ziet dat eruit?

Afbeelding

pamscalpel
Forum-lid

pamscalpel 23 dec 2010 12:17

Ik heb ze van adaptherm. Kijk eens op hun website voor de modellen als je ze wil aanschaffen is het moeite waard. Bevallen mij prima! Zijn in diverse prijsklassen te koop!
PamScalpel

kees0251
Forum-lid

kees0251 23 dec 2010 15:36

Robbebopper schreef:Toch raar, dat het krijgen van koude voeten zoiets individueels is. Ik heb er eigenlijk vrijwel nooit last van. Als het echt koud is (<-10) krijg ik wel eens pijnlijke tenen, maar na een kwartier beginnen mijn voeten dan lekker te gloeien. Ik gooi bijv. ook altijd sneeuwballen (werk op een basisschool) met blote handen. Precies hetzelfde. Doet even pijn, en dan begint de doorbloeding te werken.
Mijn moeder heeft dit ook, terwijl mijn vader een notoire koukleum is.

Ik kan bij 5 graden nog makkelijk zonder overschoenen fietsen....
Het is inderdaad aangeboren en ik denk dat de oorzaak de perifere bloedsomloop is.
Warmte wordt het meest in spieren geproduceerd en wordt dan via het bloed naar de uiteinden van het lichaam gebracht.
Een paar 1 maat te grote schoenen zit niet lekker maar voorkomt belemmering van de bloedstroom en helpt IMO meer dan allerlei electrieke toevoegsels.
Cheap light strong, choose two

mathijst
Forum-lid

mathijst 23 dec 2010 17:52

Ik plak altijd tape over de voorkant van mijn overschoenen...
Zitten ze vast, elastiekje werkt ook....
Buzz schreef:Alle reeds genoemde voorbeelden zullen ongetwijfeld een beetje helpen...
• Winterschoenen
• Dikke sokken
• Overschoenen
• Electrische thermo-zolen
• Folie
• Plastic zakjes
• Et cetera...

Zelf rijd ik 's winters met — een half maatje grotere — mtb-schoenen, en dikke Sealskinz thermo-sokken. Meestal is dat ruim voldoende om geen koude tenen te krijgen. Overschoenen gebruik ik niet meer, vanwege de telkens ‘loswippende’ neuzen.

Met de betreffende thermo-zolen als extra wapen, hoop ik ook bestand te zijn tegen de meest bizarre koude oorlog. :))
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

Plaats reactie