Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsregio voor tienerzoon

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 09 jan 2025 16:34

DDX schreef: 09 jan 2025 15:48 Of als je op kaart denkt dat er doorsteek/klim is maar dit dan een niet bestaande weg is. (lees; wandelpad richting bergwand oid)
En je dus aan andere kant van berg zit en of zelfde weg terug of 20km verder moet om toch over die berg te komen.

En dan ga je afweging maken of je het nog red voor het donker is (en geen lampjes mee hebt)
Dingen die je in Nederland niet echt meemaakt. (naja wel eens meegemaakt dat ik bij pont stond die pas vanaf 10u vaart, mocht ik 30km omfietsen of 2 uur wachten)
Aan het begin van het onverharde gedeelte zeg je tegen je vrouw dat we dan even een stukje lopen. Terug dalen en weer opnieuw gaan klimmen op die plek waar we rechts hadden gemoeten is teveel voor haar weke gestel. Je kan de top immers zien van hier en zo ver kan het niet zijn...
Na een uur of wat klauteren (godzijdank op spd schoenen) kom je op de top. De afdaling is wel perfect geasfalteerd en op 4km van je camping.
Ik heb mijn vrouw nog nooit zo snel (en zo kwaad) zien afdalen :D
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

DDX
Forum-lid HC

DDX 09 jan 2025 17:13

Doet mij denken aan wat ik vorig jaar had, leuke 'gravel' paadje op kaart gevonden maar dat was erg begroeid.
Naja hoe erg kan het zijn, op bepaald moment afstappen en klauteren met fiets, over prikkeldraad heen en langs een watervalletje.
Toen ik omkeek stond er ook nog vtt (mtb) bordje dus het zou soort van fietsbaar moeten zijn.
Uiteindelijk kwam ik na een kwartier op een brandpad uit was wel mooi fietsen was naar de top.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 09 jan 2025 17:35

rob74 schreef: 04 jan 2025 10:52 Misschien valt de Ardeche nog binnen de 900 km grens. Daar liggen veel mooie bergen, lange klimmen vaak en niet super steil. Eigenlijk vind ik Frankrijk geen super fietsland voor fietsers. Veel fransozen zijn horken in het verkeer. Zeker op drukke wegen is fietsen niet altijd prettig. Daarvoor kun je beter naar Spanje, maar dat is te ver weg. De Ardeche is echter heel rustig, op een paar toeristische hotspot na. En je komt vaak weinig verkeer tegen. Qua beleefdheid in het verkeer is Duitsland dan weer een goede optie.
Als ik vanuit West-Vlaanderen de grens oversteek is er net héél veel respect in Frankrijk. Quasi iedereen houdt mooi afstand bij het inhalen. Toch in vgl met Vlaanderen. Betere wegen nog eens ook.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Kristianne
Forum-lid

Kristianne 11 jan 2025 22:16

Jans schreef: 07 jan 2025 18:46 @Kristianne, houdt er rekening mee, dat wanneer hij snel na jullie "klimvakantie" een relatief vlakke wedstrijd gaat rijden, hij waarschijnlijk niet vooruit te branden is. We hebben die ervaring met onze zoon gezien. Dat wil niet zeggen dat hij die klimervaring dan maar niet moet doen.
Ja dat klopt! Vorig jaar lukten zijn wedstrijden minder goed na de vakantie met veel klimtraining.. maar vakantie was wel leuk ☺️ hoe komt het dat veel klimtraining het moeilijker maakt op vlak terrein?

Kristianne
Forum-lid

Kristianne 11 jan 2025 22:29

Bedankt voor alle tips voor een geschikte regio en voor het opvoedkundig advies.

Hem tracken doen we sowieso: zolang zijn bolletje beweegt ben ik gerust ☺️ en geen zorgen: dat doen we enkel tijdens zijn tochtjes. Zou overigens geen probleem zijn want onze zoon is geen sociaal type en zit meestal thuis of op de fiets(club).

Qua regio en camping is les 12 cols perfect. Waarschijnlijk wordt het dat!

Plaats reactie