Welke/hoeveel tourfietsers rijden met tubes?
Waarom plakken jullie de tubes niet met dubbelzijdige tube-tape?
Veel handiger als je lek rijd.
Mijn vorige fiets had tubes wielen en met die tape blijven ze prima op de velg liggen en een bandje verwisselen onderweg is dan echt niet zo moeilijk is mijn evaring.
Veel handiger als je lek rijd.
Mijn vorige fiets had tubes wielen en met die tape blijven ze prima op de velg liggen en een bandje verwisselen onderweg is dan echt niet zo moeilijk is mijn evaring.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp ook de problemen niet ivm het lijmen van tubes en de veiligheid van voorgelijmde tubes. Vroeger reed ik altijd op tubes , ik lijmde ze zelf en heb nooit problemen gehad. Je rijdt slechts een paar keer lek per jaar en vervangen na slijtage is nu ook niet elke week nodig, dus dat lijmen doe je ook niet elke dag.
Nu rij ik eigenlijk eerder toevallig (ik herbegon met fietsen, kocht een fiets en daar zaten clinchers op, vandaar) op bandjes. Het grote voordeel is voor mij dat biba's compacter zijn en dus kun je er makkelijker 2 meenemen onderweg. Goeie banden bollen ook heel goed, maar inderdaad een toptube (zijde, clements criterium (kan dat?) is nog beter. Daar zal het verschil nu ook niet zitten, op mijn bescheiden niveau.
Zou ik nog met tubes rijden? JA!! Als ik een superwiel kan kopen met toptubes (superlicht) om te gaan klimmen of koersen....maar dit is zoveel duurder dan waar ik nu mee rij, tja....
Het blijft wel leuk op zo'n topics te lezen : altijd animo !! Een beetje zoals campa versus shimano hehe!!
Nu rij ik eigenlijk eerder toevallig (ik herbegon met fietsen, kocht een fiets en daar zaten clinchers op, vandaar) op bandjes. Het grote voordeel is voor mij dat biba's compacter zijn en dus kun je er makkelijker 2 meenemen onderweg. Goeie banden bollen ook heel goed, maar inderdaad een toptube (zijde, clements criterium (kan dat?) is nog beter. Daar zal het verschil nu ook niet zitten, op mijn bescheiden niveau.
Zou ik nog met tubes rijden? JA!! Als ik een superwiel kan kopen met toptubes (superlicht) om te gaan klimmen of koersen....maar dit is zoveel duurder dan waar ik nu mee rij, tja....
Het blijft wel leuk op zo'n topics te lezen : altijd animo !! Een beetje zoals campa versus shimano hehe!!
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi,
De Jantex tape valt nog mee maar is ook weer niet van de beste lijm voorzien (Tubasti).
Niet dat je als wielertoerist overal de puntjes op de i wil maar ik merk wel dat degenen die enthoesiast tubes rijden vaak dat liefst zo goed moegelijk doen.
Een rolletje Jantex meenemen ipv van een voorgekitte reservetetube kan idd wel handig zijn maar het neemt ook weer plaats in beslag.
Ander alternatief is de Tufo Extreme tape, spaart best wel tijd uit maar....
Rolweerstand is minder goed, wat zwaarder ook en, wat veel erger is, als je er een lang genoeg mee rondkart krijg je je tube nauwelijks nog van je velg af.
In dat geval is de tijdswinst bij het omleggen van de tube al snel omgeslaan in grote ergernis.
Maar goed, het kan voor wie het er wil op wagen.
Ciao,
henpaden schreef:Waarom plakken jullie de tubes niet met dubbelzijdige tube-tape?
Veel handiger als je lek rijd.
Mijn vorige fiets had tubes wielen en met die tape blijven ze prima op de velg liggen en een bandje verwisselen onderweg is dan echt niet zo moeilijk is mijn evaring.
De Jantex tape valt nog mee maar is ook weer niet van de beste lijm voorzien (Tubasti).
Niet dat je als wielertoerist overal de puntjes op de i wil maar ik merk wel dat degenen die enthoesiast tubes rijden vaak dat liefst zo goed moegelijk doen.
Een rolletje Jantex meenemen ipv van een voorgekitte reservetetube kan idd wel handig zijn maar het neemt ook weer plaats in beslag.
Ander alternatief is de Tufo Extreme tape, spaart best wel tijd uit maar....
Rolweerstand is minder goed, wat zwaarder ook en, wat veel erger is, als je er een lang genoeg mee rondkart krijg je je tube nauwelijks nog van je velg af.
In dat geval is de tijdswinst bij het omleggen van de tube al snel omgeslaan in grote ergernis.
Maar goed, het kan voor wie het er wil op wagen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hallo,
Heb zelf in het verleden ook tufo extreme tape uitgeprobeerd.
Mijn ervaring is , dat de combi tufo tape en tufo tube een inderdaad mooi rond resultaat geeft.
Het weggedrag echter vond ik zowat de slechste ervaring die ik ooit met banden/tubes had meegemaakt.Hoe durven ze daar geld voor te vragen!?! Tufo extreme met veloflex criterium al stukken beter.
Vanaf toen overgeschakeld op mastik'one met diverse tubes( challenge, veloflex, vredestein,vittoria) en diverse wielsets. Genieten.....
Gewoon lekker met je hobby bezig zijn en hoe vaker je een tube hebt gelijmd, des te leuker wordt het.
Groetjes,
Eric
Heb zelf in het verleden ook tufo extreme tape uitgeprobeerd.
Mijn ervaring is , dat de combi tufo tape en tufo tube een inderdaad mooi rond resultaat geeft.
Het weggedrag echter vond ik zowat de slechste ervaring die ik ooit met banden/tubes had meegemaakt.Hoe durven ze daar geld voor te vragen!?! Tufo extreme met veloflex criterium al stukken beter.
Vanaf toen overgeschakeld op mastik'one met diverse tubes( challenge, veloflex, vredestein,vittoria) en diverse wielsets. Genieten.....
Gewoon lekker met je hobby bezig zijn en hoe vaker je een tube hebt gelijmd, des te leuker wordt het.
Groetjes,
Eric
Misschien een domme vraag maar ik heb inmiddels veel (hier) gelezen over tubes en wil ook graag overstappen (ga een Mavic Ultimate setje aanschaffen). Nu zag ik alleen ergens dat tubes (veel) minder lang meegaan dat draadbanden. Dat lijkt me raar en ik vraag me dan ook af of dat zo is. Wat is bijvoorbeeld de gemiddelde levensduur van Veloflex Extreme of Carbon (dat lijken namelijk de beste tubes te zijn)? Uiteraard bij normaal gebruik; voor mij betekend dat; goed asfalt, temperatuur boven de 10 graden, weinig regen/droog wegdek......
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
tomtom schreef:Misschien een domme vraag maar ik heb inmiddels veel (hier) gelezen over tubes en wil ook graag overstappen (ga een Mavic Ultimate setje aanschaffen). Nu zag ik alleen ergens dat tubes (veel) minder lang meegaan dat draadbanden. Dat lijkt me raar en ik vraag me dan ook af of dat zo is. Wat is bijvoorbeeld de gemiddelde levensduur van Veloflex Extreme of Carbon (dat lijken namelijk de beste tubes te zijn)? Uiteraard bij normaal gebruik; voor mij betekend dat; goed asfalt, temperatuur boven de 10 graden, weinig regen/droog wegdek......
Domme vragen bestaan niet : En ik denk dat je met een goede tube zeker 4000-5000 kilometer kan rijden mits je geen scheuren in je band rijdt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Hoi,
Er is geen enkele reden waarom tubes minder lang zouden meegaan dan andere banden.
Veloflex Extreme (de vroegere Servizio Corse) en Carbon worden door de fabrikant als volgt opgegeven wat betreft de te verwachten levensduur:
Extreme: 2.500 km achterband 5.000 km voorband.
Carbon: 3.000 km achterband 6.000 km voorband.
Naar mijn ervaring kan je daar bij normaal weggebruik (dus geen competitie) enkele duizenden km aan toevoegen.
Ciao,
tomtom schreef:Misschien een domme vraag maar ik heb inmiddels veel (hier) gelezen over tubes en wil ook graag overstappen (ga een Mavic Ultimate setje aanschaffen). Nu zag ik alleen ergens dat tubes (veel) minder lang meegaan dat draadbanden. Dat lijkt me raar en ik vraag me dan ook af of dat zo is. Wat is bijvoorbeeld de gemiddelde levensduur van Veloflex Extreme of Carbon (dat lijken namelijk de beste tubes te zijn)? Uiteraard bij normaal gebruik; voor mij betekend dat; goed asfalt, temperatuur boven de 10 graden, weinig regen/droog wegdek......
Er is geen enkele reden waarom tubes minder lang zouden meegaan dan andere banden.
Veloflex Extreme (de vroegere Servizio Corse) en Carbon worden door de fabrikant als volgt opgegeven wat betreft de te verwachten levensduur:
Extreme: 2.500 km achterband 5.000 km voorband.
Carbon: 3.000 km achterband 6.000 km voorband.
Naar mijn ervaring kan je daar bij normaal weggebruik (dus geen competitie) enkele duizenden km aan toevoegen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 09 aug 2006 15:51
Inmiddels ook de "overstap" gewaagd. Een set Easton EC90Aero's gekocht en een setje Veloflex Carbon tubes.
Op de crossfiets had ik al eens de tubes met de Tufo Extreme tape geplakt. Het voordeel van de tape is dat je een dag later kan fietsen. Maar dat is dan ook het enige voordeel.
Als je tubes wilt wisselen ben je bijna 3 uur bezig (per wiel) om de tape-restanten van de velg te krijgen (de tubes blijven wel mooi schoon)
Ik weet ook 100% zeter dat de tubes met kit beter vast zitten dan met tape. Op de crossfiets maakt mij dat iets minder uit, maar op de racefiets met 90km/uur vind ik het wel een fijn idee als de tubes vast zitten. (Beloki syndroom)
Wat mij verder opvalt met de Veloflex tubes is dat ze veel minder steentjes oppakken dan bijvoorbeeld Ultremo bandjes. Ondanks dat de tubes erg veel grip hebben lijkt met het rubber van het loopvlak iets harder. Inmiddels er ruim 1000km mee gefietsts, en de tubes zijn nog helemaal punt gaaf.
Voor onderweg heb ik een goedkope Coninental tube, voorgekit, bij me en een busje Pitstop, maar hopelijk ga ik dit niet nodig hebben.
Tot dusver positieve ervaringen. (wellicht veranderd dat na een aantal lekke banden, kosten per lekke band bedragen namelijk ca. 55 euro)
Op de crossfiets had ik al eens de tubes met de Tufo Extreme tape geplakt. Het voordeel van de tape is dat je een dag later kan fietsen. Maar dat is dan ook het enige voordeel.
Als je tubes wilt wisselen ben je bijna 3 uur bezig (per wiel) om de tape-restanten van de velg te krijgen (de tubes blijven wel mooi schoon)
Ik weet ook 100% zeter dat de tubes met kit beter vast zitten dan met tape. Op de crossfiets maakt mij dat iets minder uit, maar op de racefiets met 90km/uur vind ik het wel een fijn idee als de tubes vast zitten. (Beloki syndroom)
Wat mij verder opvalt met de Veloflex tubes is dat ze veel minder steentjes oppakken dan bijvoorbeeld Ultremo bandjes. Ondanks dat de tubes erg veel grip hebben lijkt met het rubber van het loopvlak iets harder. Inmiddels er ruim 1000km mee gefietsts, en de tubes zijn nog helemaal punt gaaf.
Voor onderweg heb ik een goedkope Coninental tube, voorgekit, bij me en een busje Pitstop, maar hopelijk ga ik dit niet nodig hebben.
Tot dusver positieve ervaringen. (wellicht veranderd dat na een aantal lekke banden, kosten per lekke band bedragen namelijk ca. 55 euro)
Pinarello wint toch de tour
Hoi,
Even ernstig, je kan je lekke tubes toch (laten) herstellen?
Ciao,
Ik kan die bittere pil wel enigszins verzachten door al je lekke Veloflex Carbons over te nemen voor een zacht prijsje...Tot dusver positieve ervaringen. (wellicht veranderd dat na een aantal lekke banden, kosten per lekke band bedragen namelijk ca. 55 euro)
Even ernstig, je kan je lekke tubes toch (laten) herstellen?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Als je zin hebt om lekker een middagje lijm te verwijderen, te lijmen, te lijmen etc. Dan moet je vooral tubes nemen. Heb het een tijdje geprobeerd met vittoria en conti's maar is echt niet fijn als je net een paar honderd km met je nwe tubes rijdt nadat je er tijd en geld in hebt gestoken en je rijdt weer lek:-) Voor mij geen tubes meer. Is nu toch wel erg fijn als ik binnen de 5 minuutjes een nieuw binnenbandje heb gestoken en mijn rondje af kan maken:-)
-
- Forum-lid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 09 aug 2006 15:51
Hallo Fdegrove, mocht de bittere pil van de lekkeband ooit komen, meld ik mij bij je voor een beginners training, "Hoe een lekke tube te plakken". Mocht ik zakken voor de training doneer ik vanaf de datum al mij lekke tubes aan je, voor de gevraagde zachte prijs. Deal?
Pinarello wint toch de tour