Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

nieuwe laptop

rubenav
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mar 2010 10:07

rubenav 08 apr 2010 13:15

Ik heb mijn laptop nu zo'n 3,5 jaar. Heb hem één maal helemaal laten nakijken bij een computerbedrijfje, maar verder werkt die nog prima. En oja, het opslaggeheugen was wel hopeloos verouderd, maar daarom heb ik dan ook een externe harde schijf gekocht. Een Apple is inderdaad mooi en loopt minder vaak vast en voorkomt vaker frustraties, maar daar betaal je dan ook voor. Als je persoonlijk niets met ontwerpen of designen hebt, dan zou ik (met een beperkt budget) daar niet voor gaan.
Trek 2.1 2010

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 apr 2010 15:12

Een laptop kan makkelijk langer mee dan 4 jaar, is gewoon een kwestie wat je er mee doet. Ik draai nog dezelfde programma's als 3 jaar geleden en dat gaat gewoon allemaal nog net zo snel. Windows XP draait ook al sindsdien zonder opnieuw geinstalleerd te worden.

Als ik zie wat voor een luxe leventje de meeste Macbooks hebben snap ik wel dat die minder vaak kapot gaan. Beetje de Macbook 1e in een sleeve stoppen (natuurlijk wel 1e de bescherming van het scherm er tussen gedaan) en dan in een notebook tas. Bij mij is een laptop een gebruiksvoorwerp, ik stop 'm gewoon zonder sleeve in m'n rugzak.
Macbooks zien er mooi uit, de OS werkt goed zolang je er niets mee wilt doen, want er valt niets aan in te stellen.

Een laptop zonder cardreader lijkt mij niet bepaald handig. Ik gebruik dat ding bijna dagelijks, stuk handiger dat die erin zit ipv dat je weer ergens mee moet slepen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 08 apr 2010 15:15

Dat is nu juist de grap van Linux. Dat neemt zo weinig geheugen en processorcapaciteit (als je een kleine distro uitzoekt), dat je er prima ook met oudere hardware mee kan werken.
Velgenfluisteraar

Florezido

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 apr 2010 15:39

[quote="KukeleKupers"][quote="LunaTon"]Besef dat een laptop zo'n 4 jaar meegaat, daarna is hij hopelooos verouderd. [/quote]


Als 'ie het na 3 jaar nog goed doet heb je tegenwoordig al geluk, is mijn ervaring.

Hier nog een leuk onderzoekje, wat wel strookt met mijn ervaring:

http://www.zdnet.be/news/110217/asus-en ... e-laptops/[/quote]

Aan de hand van bovengenoemd onderzoek en een aantal goede testen heb ik begin dit jaar een Asus UL30A gekocht, na precies 2 weken heb ik hem met wat verlies verkocht omdat hij me zwaar tegenviel. Het ding werkte weliswaar goed en zal electronisch ook wel in orde zijn maar de scherm helderheid viel tegen en met name de behuizing was zonder meer veel te zwak afgewerkt, ik hou nu eenmaal niet van bewegend, klikkend en verend plastic op mijn voornaamste gereedschap tijdens mijn werk.
Dus toch maar snel de Sony variant in dezelfde klasse gekocht en daar kan ik nu helemaal geen enkel zwak punt bij vinden.
(Mijn vorige sony was nog beter gemaakt en heeft het 5 jaar uitgehouden, de nieuwe versie van dat model zit helaas in de 2 keer Macbook pro prijsklasse en dat vind het toch niet waard)

Ps in de test worden maar weinig merken getest, dus hecht er niet teveel waarde aan.
Afbeelding

rammo
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 mar 2008 20:47

rammo 08 apr 2010 16:03

Een mac of linux PC kan net zo goed sloom worden of kapot gaan.
Het ligt er maar net aan hoe je er mee om gaat.
Ik heb beneden nu al 3 jaar een Tosiba staan en die werkt nu nogsteeds zo snel als in het begin. Gooi je HDD gewoon niet te vol en let op met het downloaden van bestanden (vooral muziek en film bestanden willlen nog wel eens troep bevatten)

Een Mac-book ziet er leuk uit en werkt ook wel makkelijk maar alles is zo belachelijk duur (kabels, software, etc). Plus het loopt nogsteeds op software gebied achter op Windows.

Maar genoeg over Apple.
Ik zou gewoon naar een computerwinkel toegaan en kijken wat het aanbod is en merken als Acer en Packet Bell mijden. Deze hebben vaak problemen en hebben een slechte grantie. (Bijv. Acer heeft een groot achterstand met repareren van laptops waardoor het wel eens kan zijn dat je je laptop een paar maanden kwijt bent.)

Als laatste tip kan ik zeggen dat Sony wel hele nette laptops heeft, mooi design en grantie is op dit moment een van de beste, ze halen de laptop thuis op en leveren deze ook weer thuis af.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 apr 2010 16:11

Daar zou ik zelf al niet zo blij van worden, want dan ben je je laptop zo een week kwijt. Een monteur die langs komt vind ik een stuk fijner is in een half uurtje de boel weer gefixt. :D
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 apr 2010 17:00

[quote="dronkert"]Ah kijk, een echte kenner. Niet! Lekker diplomatiek & genuanceerd voor een moderator ... :([/quote]

Wat heeft het zijn van moderator ermee te maken?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 apr 2010 17:00

Is toch gewoon een feit dat alles dicht getimmerd zit bij de Macs...

@Diogenes, is wel leuk als de OS heel snel is, maar juist de software die ik graag sneller zou willen hebben (bijv Solidworks) bestaat niet in Linux versie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 08 apr 2010 17:09

[quote="dronkert"][quote="Amclassic-fan"]Macbooks zien er mooi uit, de OS werkt goed zolang je er niets mee wilt doen, want er valt niets aan in te stellen.[/quote]

Ah kijk, een echte kenner. Niet! Lekker diplomatiek & genuanceerd voor een moderator ... :(

Zo we zijn er hoor, het aloude Mac/PC bashing. Of waren we er al? Sorry, had na het lezen van de laatste pagina geen zin meer om terug te bladeren.[/quote]

Kansloos....

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 08 apr 2010 17:46

[quote="Amclassic-fan"]Is toch gewoon een feit dat alles dicht getimmerd zit bij de Macs...
[/quote]

Dat is absoluut niet waar.

OS X is gebaseerd op UNIX en daardoor onderhuids niet eens zo erg verschillend van LINUX.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39520
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2010 17:56

En wat vinden we van full hd schermen?
Zoals bijv sony die nu kan leveren op hun 16" schermen. Voegt het iets toe of is de standaard van 768 of 800px hoogte genoeg?
Less is bore

Plaats reactie