Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

gemiddelde snelheid, wat is dat?

boerbas
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mar 2010 09:57

boerbas 21 mar 2010 12:47

100cols schreef:Ik rijd zonder kilometerteller, hartslagmeter, cadansmeter, gps, hoogtemeter enz. En dat bevalt prima. Je gemiddelde wordt beinvloed door teveel externe factoren als omgeving, windsnelheid, stijgingspercentage en vorm. Omdat mijn gemiddelde onbewust de maatstaf was om te bepalen of ik lekker gefietst had, kwam ik te vaak ontevreden thuis na een fietstocht. Dat is nu helemaal over, ik vind het bijvoorbeeld ook geen probleem meer om tegen de wind in te rijden. Voor mijn gevoel rij ik nu vrijwel altijd goed (behalve toen ik afgelopen weekend door iemand op een hybride werd ingehaald, dat voelde he-le-maal niet goed). Kortom, de fiets en verder niets!


De wijsheid zit overduidelijke weer in het midden van het land! ;)
Veni, vidi, fietsie

******************************************
Alles met \'te\' ervoor is slecht... behalve tequila :D

epotheker
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:15
Locatie: Lonneker

epotheker 21 mar 2010 13:03

De wijsheid zit overduidelijke weer in het midden van het land!
Wijsheid niet verwarren met "self-fulfilling prophecy"


Lonneker ligt in het oosten welteverstaan -:)

100cols
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jan 2009 14:56

100cols 21 mar 2010 15:19

De tijd dat de wijzen uit het oosten kwamen, ligt al lang achter ons, dacht ik...

Waarmee ik niet zou willen beweren dat je ongelijk hebt.

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 21 mar 2010 15:29

TJB schreef:We gaan gewoon een Tour de Fiets doen! Met zijn alle, 200 moeten we toch wel halen :D

Datum prikken in zomer, allemaal trainen en dan lekker samen rijden en alles zwart op wit stellen voor het plezier klassementje... hotel boeken met permissie voor fiets op kamer.. een weekje ofzo, leuk.

De hazen gaan vanzelf op kop :D

Fantastisch plan! Een logisch vervolg op de tijdrijderscup.


Ik kijk wel naar het gemiddelde. Niet aan het begin van het seizoen, maar later wel. Ik weet dat de omstandigheden kunnen wisselen, maar ze zijn vaak toch ook vergelijkbaar.
Al vaak heb ik gehoord/gelezen dat je zo niet moet trainen. Maar ik zou absoluut niet weten hoe ik anders mijn progressie kan meten (en ja, dat vind ik belangrijk).

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 mar 2010 20:03

owja, nog een tip als je wel op gemiddelde rijdt, bij stoplichten zo laat mogelijk en zo hard mogelijk remmen. Werkt alleen als je teller is ingesteld om te stoppen met tellen als je stilstaat, maar hiermee heb je meer dode tijd bij stoplichten en dus minder afremtijd die van je gemiddelde afgaat ;-)

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 21 mar 2010 20:33

Vermeulen schreef:bij stoplichten zo laat mogelijk en zo hard mogelijk remmen. Werkt alleen als je teller is ingesteld om te stoppen met tellen als je stilstaat, maar hiermee heb je meer dode tijd bij stoplichten en dus minder afremtijd die van je gemiddelde afgaat (..)
Hoe infantiel denk je dat het gemiddelde forumlid is? Dat noemen we in normaal Nederlands een open deur...

En ook heel Nederlands: zonde van de remblokjes. ;)

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 21 mar 2010 20:38

FWR schreef:
TJB schreef:We gaan gewoon een Tour de Fiets doen! Met zijn alle, 200 moeten we toch wel halen :D

Datum prikken in zomer, allemaal trainen en dan lekker samen rijden en alles zwart op wit stellen voor het plezier klassementje... hotel boeken met permissie voor fiets op kamer.. een weekje ofzo, leuk.

De hazen gaan vanzelf op kop :D

Fantastisch plan! Een logisch vervolg op de tijdrijderscup.


Ik kijk wel naar het gemiddelde. Niet aan het begin van het seizoen, maar later wel. Ik weet dat de omstandigheden kunnen wisselen, maar ze zijn vaak toch ook vergelijkbaar.
Al vaak heb ik gehoord/gelezen dat je zo niet moet trainen. Maar ik zou absoluut niet weten hoe ik anders mijn progressie kan meten (en ja, dat vind ik belangrijk).



Gewoon een paar keer per seizoen een maximaaltest laten doen
A bad day on the bike is better than a good day at work.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 21 mar 2010 20:39

Vermeulen schreef:owja, nog een tip als je wel op gemiddelde rijdt, bij stoplichten zo laat mogelijk en zo hard mogelijk remmen.
Pfff.. Tot er iemand achter je zit en vol op je klapt zeker :rolleye:

't Is ook niet relaxed voor de automobilisten die dan denken dat je als een debiel gewoon oversteekt..

edit:
ontopic: Ik heb m'n snelheidssensor nog niet eens gemonteerd, zo interessant vind ik m'n gemiddelde dus ;)
(m'n hartslag wil ik wel altijd weten).

iron2man
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 apr 2005 23:04

iron2man 21 mar 2010 23:05

In de winterperiode rij ik met een andere set wielen in waarbij mijn snelheidsmeter niet eens werkt
Het enige wat bij interesse opwekt is het goede of minder goede gevoel waarmee ik rij en mijn hartslag

eelcoz

eelcoz 24 mar 2010 11:20

tati schreef:
FWR schreef:
TJB schreef:We gaan gewoon een Tour de Fiets doen! Met zijn alle, 200 moeten we toch wel halen :D

Datum prikken in zomer, allemaal trainen en dan lekker samen rijden en alles zwart op wit stellen voor het plezier klassementje... hotel boeken met permissie voor fiets op kamer.. een weekje ofzo, leuk.

De hazen gaan vanzelf op kop :D

Fantastisch plan! Een logisch vervolg op de tijdrijderscup.


Ik kijk wel naar het gemiddelde. Niet aan het begin van het seizoen, maar later wel. Ik weet dat de omstandigheden kunnen wisselen, maar ze zijn vaak toch ook vergelijkbaar.
Al vaak heb ik gehoord/gelezen dat je zo niet moet trainen. Maar ik zou absoluut niet weten hoe ik anders mijn progressie kan meten (en ja, dat vind ik belangrijk).



Gewoon een paar keer per seizoen een maximaaltest laten doen


Klopt, dat is de beste manier. Het probleem is echter dat dat niet echt goedkoop is. Mijn verzekering vergoedt eens per jaar een groot SMO (incl. maximaaltest) en voor een losse maximaaltest vragen ze bij het SMA hier om de hoek al 125 euro, dus daar begin ik niet aan.

bever
Forum-lid
Berichten: 2232
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 27 apr 2010 22:05

Maakt het eigenlijk veel uit of je zoals ik op een oud barrel van 20 jaar oud rijdt of op een nieuwe mooi afgemonteerde fiets met dito groep ? Ik kan me voorstellen dat ik relatief meer moeite moet doen om dezelfde prestatie te leveren als een maat van me met een compleet gepimpte Pinarello.

m.a.w. zou ik een hoger gemiddelde rijden als ik ook beter materiaal zou hebben ?

eelcoz

eelcoz 27 apr 2010 22:12

Bever schreef:Maakt het eigenlijk veel uit of je zoals ik op een oud barrel van 20 jaar oud rijdt of op een nieuwe mooi afgemonteerde fiets met dito groep ? Ik kan me voorstellen dat ik relatief meer moeite moet doen om dezelfde prestatie te leveren als een maat van me met een compleet gepimpte Pinarello.

m.a.w. zou ik een hoger gemiddelde rijden als ik ook beter materiaal zou hebben ?


Dat maakt zeker verschil, maar training, juiste houding etc. zijn veel belangrijker. Toch zal je maat met z'n gepimpte Pinarello wel enigszins in het 'voordeel' zijn.

Plaats reactie