Pagina 6 van 18

Geplaatst: 20 feb 2010 22:10
door marcvmegroot
Ik onderhoud mijn fiets zeer goed en ben nog nooit 12000 km ver met een ketting gekomen.
Wat voor supervet gebruik je dan.
Hoe pleeg jij dan het onderhoud.
Ik denk dat er velen benieuwd zijn naar hoe je dat doet. De meeste komen denk ik niet verder dan hooguit 4000 km met een ketting.

Marc

Geplaatst: 21 feb 2010 11:34
door flappierukwind
morgan bleu race oil .
Na het fietsen spuit ik met water de ketting schoon. Wrijf hem droog, laat hem goed nadrogen, en reinig hem als het nodig is met wasbenzine. Af en toe olieën, niet te veel erop.
Wasbenzine is bij mijn weten veel minder agressief dan diesel, thinner, terpetine etc. Je ketting wordt er ook niet gort-droog van.
Waarom mijn ketting zo lang is meegegaan weet ik niet, misschien wel one of a kind uit de fabriek gerold. Ik heb alleen maar gelezen dat het slechte kettingen zijn, die na 700 km helemaal gaar zijn, die van mij toevallig niet ! M.a.w. er zitten ook best goede kettingen tussen.

Verder zou ik graag alsnog willen weten welke ketting een goed alternatief is voor shimano.

Flap.

Geplaatst: 21 feb 2010 11:43
door tomkolkman
@ flap

Wanneer had je door dat de ketting was versleten? Was dit nadat het de ketting door trapte of heb je dit met een ketting slijtage meter gemeten? 12k met een shimano ketting is wel heel veel.

Geplaatst: 21 feb 2010 12:23
door rene1
@flappie rukwind van minst naar meest ontvettend: Terpentine-Wasbenzine-Thinner
De keus voor wasbenzine is dus niet heel logisch in je verhaal want het werkt een stuk ontvettender dan terpentine, maar alle drie zijn behoorlijk agressieve ontvetters.
Waar diesel in dit verhaal staat weet ik niet.
Ik wil niet zeggen dat je keus voor wasbenzine fout is maar dat de volgforde van de ontvettende werking verkeerd in je hoofd staat.

Op je laatste vraag: Als alternatief voor een Shimano ketting wordt voor mijn gevoel het meest gekozen voor KMC kettingen.

Geplaatst: 21 feb 2010 12:43
door flappierukwind
Nou nou, het schijnt nogal bijzonder te zijn ! En ik heb nog steeds geen antwoord op m`n vraag.

Vooral bij het aanzetten na een bocht, hoorde je meer geluid dan anders. Een knerpend geluid of zoiets. Ik ben een gebruiker en geen sleutelaar. Naar de fm gegaan, en die vertelde dat er speling in de schakels was gekomen door slijtage. Verder was de ketting nog goed, geen scheurtjes e.d. Ik hoop niet dat ik een open deur intrap, maar de achtertandwielen waren ook versleten.

Flap.

Geplaatst: 21 feb 2010 13:28
door martijnnnn
rene1 schreef:
Op je laatste vraag: Als alternatief voor een Shimano ketting wordt voor mijn gevoel het meest gekozen voor KMC kettingen.


Er werd wel degelijk antwoord gegeven op je vraag....

Geplaatst: 21 feb 2010 13:30
door flex

Geplaatst: 21 feb 2010 13:49
door tomkolkman
Ik gebruik meestal lampenolie daar maak je de ketting schoon mee en heeft al een iets smerende werking, natuurlijk wel nog smeermiddel gebruiken.

on-topic:

Zelf heb ik nog 2 nieuwe 6700 kettingen liggen, zo op het eerste ook nog geen scheurtje te zien, ben wel huiverig om ze te monteren. Hopen dat shimano met een recall komt.

Geplaatst: 28 feb 2010 19:37
door richard-w
flappie rukwind schreef:Nou nou, het schijnt nogal bijzonder te zijn !


ik vind het niet bijzonder rij ook al 10000 km met de zelfde ketting (shimano). Heb nu een nieuwe besteld.

Geplaatst: 28 feb 2010 19:49
door amclassic-fan
@Tom Kolkman, in nieuwe kettingen zitten geen scheurtjes, ze scheuren pas als je er mee gaat fietsen.

@Richard, je oude ketting is van een batch van voor de problemen gezien de afstand die je al met de ketting gereden hebt. De kans dat het mis gaat bij je nieuwe ketting is aanzienlijk.

Geplaatst: 28 feb 2010 19:56
door skimons
badge = batch!?

verder interessante discussie, shimano is met de kettingen een beetje de verkeerde kant op aan het engineeren heb ik de indruk (7900 en 6700 beide niet ok)

Geplaatst: 28 feb 2010 20:28
door amclassic-fan
oeps