Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wie verleidt me tot Campagnolo?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 jan 2010 14:42

superrose schreef:maar dan vraag ik me af hoe het komt dat Campa wordt gebracht als zijnde beter.

Tegenwoordig niet beter of niet slechter dan de andere. Voor mij nog altijd mooier. Al vind ik de nieuwe shifters iets te veel curven hebben, de oude waren op dat vlak wat meer ingetogen.
Een paar jaar geleden waren er volgens mij wél enkele redenen om Campa te verkiezen:
1. waslijnen en zware shifters bij Shimano
2. Voorderailleur niet trimbaar bij SRAM
3. reputatie van heel wat systeemwielen bij Shimano ondermaats.
4. Campa werd als (iets?) duurzamer gezien

Tegenwoordig zijn de waslijnen en zware shifters van de baan bij Shimano, van SRAM en de voorderrie heb ik niet veel klachten meer gehoord, de nieuwe shimano wielen (toch de Dura-ace) zijn top en niet heel duur voor wat ze bieden, en campa zit op 11speed en laat dus structureel een stukje duurzaamheid vallen.

Ik hoor bovendien zeer goede dingen van de Di2 (ook al is het nog altijd veel te duur). Er zit dus nog beweging in de zaak, en daar kunnen wij als consumenten alleen maar blij mee zijn, zeker in vergelijking met wat ze pakweg 20 jaar geleden hadden!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2010 14:44

Qua duurzaamheid wint Campagnolo het wel van Shimano en Sram, alleen spijtig dat ze ook mee gegaan zijn in de trent van buitenboord lagers. De vierkante Campa assen hebben nagenoeg het eeuwige leven, je kan ze erin steken en 50k km later draaien ze nog steeds perfect. De naven van Campa is 't zelfde verhaal, ik zag pas een naaf die voor 't 1e in ruim 50k km werd geserviced. Het vet was nauwlijks vies geworden, had nog 10 duizende km's mee gekunt.

Van Campa kun je ieder schroefje, veertje, enz los krijgen. Campa shifters kunnen veel beter tegen vuil dan Shimano shifters, je kan ze vullen met modder (deed ik van de winter op de CX een keertje...) en ze blijven schakelen.
Sram kan slecht tegen de pekel, in de winter wordt 't snel lelijk. Campa heeft daar ook wel eens problemen mee gehad, de coating op de kettingbladen van een paar jaar geleden kon niet tegen pekel en ging afbladderen.

Heb nu een fiets met de nieuwe 6700 groep staan. Het schakelt en remt prima, het loopt echter niet zo stil als m'n andere fiets met Chorus/Record. Schakelen gaat lichter, maar met een minder zeker gevoel. Bij de Chorus shifters is 't echt een klik, wat toch mijn voorkeur heeft, je weet zeker hoeveel je geschakeld hebt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 25 jan 2010 14:47

Dit zijn duidelijke antwoorden, dankjewel
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 25 jan 2010 14:58

eelcoz schreef:Is hier op het forum eigenlijk wel eens een poll gehouden om te kijken hoeveel % van de forumleden resp. Shimano, Campa of Sram rijdt? Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Ik meen ergens gelezen te hebben dat 80% van de fietsers met Shimano rijdt, 15% met Campa en 5% met Sram, maar vraag me ernstig af of dat hier op het forum wel opgaat?


Dat lijkt mij ook wel interessant, dus ik heb een poll gemaakt:

Poll: Welke groep gebruik je

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 25 jan 2010 15:00

JoopZ schreef:Waarom zo'n dure fiets / groep als je 34/27 nodig hebt om een berg op te komen?



Hmm, dus als ik mijn matige knietje wat extra reserves wil kunnen geven kan ik maar beter een groepje lager kopen?

Ik geniet van het materiaal , dat motiveert me mede om te fietsen en ik kan het betalen. Mooi toch?

Heb nu een Campa en een shimano fiets, het zal mij benieuwen wat me het best bevalt.

pinarelloridley
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:48

pinarelloridley 25 jan 2010 15:56

Het lijkt wel of we over auto's praten, 500.00 km:) Haha, netjes hoor!
Pinarello fp3,Chorus 11- Token c50a

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 25 jan 2010 16:25

komt zeker doordat het campa is ? :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

pinarelloridley
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:48

pinarelloridley 25 jan 2010 19:29

Nee.
Pinarello fp3,Chorus 11- Token c50a

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 25 jan 2010 19:50

oh.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

cioccpryde
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05

cioccpryde 25 jan 2010 21:35

JoopZ schreef:Waarom zo'n dure fiets / groep als je 34/27 nodig hebt om een berg op te komen?

Verdorie,ik wist ook niet dat je alleen maar een dure fiets mag hebben als goed kan klimmen.Wat stom van mij.Maar goed dat ik het geld niet had om zo'n hele dure fiets te kopen.Ik zou nogal uitgelachen worden.

ed-ep
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 dec 2009 11:30

ed-ep 26 jan 2010 13:35

Tja, ik fiets ook "mooi" maar niet hard...

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 27 jan 2010 21:59

Dat je niet snel bent kun je weinig aan doen, dat je er niet snel uit ziet wel
Twitter: @rbruijns

Plaats reactie