Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Stop!! Waarschuwing voor iedereen die wil gaan fietsen

danny1407
Forum-lid

danny1407 04 dec 2009 15:53

Robbebopper schreef:http://img708.imageshack.us/img708/9920/img1675.jpg

Winteractie/voorpret/aanbieding/idioot/hobby/carnaval/tijdwinst

Ziet er goed uit!!!!
Dat noem ik nog eens een voorbereiding op het komende seizoen.

Erg mooie helm, strak pak en een enorme aerohouding!
Ik zie dat je ook erg geconcenteerd bent, op en top tijdrit!

;)
FacebookS3RSSite

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 04 dec 2009 16:04

Tja, het is zoals Henk Gemser altijd al zei; een goede race zit tussen de oren. Concentratie is echt superbelangrijk. En.........het kost niets.

panguano
Forum-lid

panguano 07 dec 2009 15:38

Mooi verhaal lange63! Leuk item voor reportage in het magazine Fiets: eerst een interview met de vorige eigenaar en vervolgens een (vervolg)verhaal over het opnieuw opbouwen van de fiets!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 dec 2009 17:39

Hier nog een, 13 jaar geleden mijn eertse Gary Fisher MTB gekocht. Toen dacht je 1400 gulden voor een fiets: gekke jongen hoor!

Bij de tweede was het al het dubbele en beweerde ik,,nooit een fiets boven de 5000 gulden te kopen, onzin je moet zelf trappen. maarja nu is het in euro's al zover....... Zal ik toch maar die ceramische lagers kopen....... weet je wat doe toch maar een XTR groep ipv XT.

En zo gaan we allemaal lekker door haha.

Nou ja buiten het fietsen ben ik ook materiaal freak, Ik vind het leuk om te sleutelen en knutselen. Van Carbonnen plaat zelf onderdeeltjes maken (vroeger brake boosters enzo) Nu blijft het bij remvloeistof kapjes.

Het is toch leuk om ergens je "ziel en zaligheid" in te stoppen. Net als (voor sommigen) met je auto en net gewassen glimende auto rijd gewoon net wat beter!

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 08 dec 2009 01:32

‘En uhh, daar schakel je mee?’
‘Ja, die handel is voor de voorbladen en die aan de ander kant voor de tandjes achter.’
Ik liep met keurende blik en weinig verstand om de fiets van Ruud heen.
Gazelle stond op het frame te lezen. Dat zei mij wel wat. Dat was geen kattendrek. En het was niet zo maar een Gazelle, want Ruud reed wedstrijden, veel wedstrijden. Op alle vragen had hij een antwoord. Ook als je niets vroeg.
De remmen en het schakelmechanisme kwamen zelfs uit Italie, zo deed hij mij weten. ‘Dat meen je niet’ liet ik mij ontvallen. Een half uur verder wist ik alle ins en outs van Campadinges.
Jééh, wat een ranke zadel! ‘Italie natuurlijk!‘
Leek me wel geinig dat fietsen. Ik had zelf een Belgische fiets, legde ik uit.
Ook met zo’n krom stuur. Maar bij mij zaten er citybreaks op. Ja, ook een bagagedrager. Zelfs verlichting en een bel. Ruud luisterde niet eens. In z’n hand hield hij iets dat bij nadere aanschouwing op een schoen leek. Ook ik mocht het kleinood even vast houden. Superlicht, met soepel zwart leer en wel honderd mini gaatjes in de schoen. ‘Wielrenschoenen‘, zo verklapte hij mij het geheim. ‘Ook Italiaans, hand gemaakt‘, lichtte hij verder de sluier op. Een harde leren zool met een afschroefbare uitstulping. Hij liet mij zien hoe die uitstulping in het pedaal paste. Riempje aantrekken en het zat als gegoten in beton. Wat kon eenvoud geweldig zijn. Ik stond perplex.
Dat werd er niet beter op toen hij de koersbroek toonde. Op verjaardagen werd daar wel lacherig over gesproken, wielrenners hadden broeken met een kruis van zeemleer en daar ging dan weer vet op. Ik kon het nu met eigen ogen waarnemen.
Nou, dat had ik allemaal niet zo nodig. Ik had een normaal zadel ........ Tot slot de gebreide handschoentjes met zacht leren binnenkant en afgeknipte vingertjes. ‘Italiaans?‘ Hij knikte slechts. Maar wat kost dit allemaal niet?
Heel veel zo bleek. Maar dingen hadden ook niet het eeuwige leven, dus moest er wel eens een nieuwe ketting om of bandjes of.....
‘Je kunt wel eens een stukje met mij meerijden als ik een rustig trainingsrondje ga maken‘, sprak hij met een opofferingsgezind toontje ‘Dank je dan dat je mij kan bijhouden‘, vroeg ik hem. Nou, daar zag hij de humor ook wel van in.
(wordt vervolgt)
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

corniel
Forum-lid HC

corniel 08 dec 2009 09:45

@de boef van parma: :D

ferry1982
Forum-lid

Gebruikersavatar ferry1982 08 dec 2009 11:44

@lior63 prachtig dat dan zo'n oude fiets naar de nieuwe generatie mag gaan om daar waar bij die man van 70 het fietsen op houdt bij je dochter van 12 mag beginnen! De cirkel is weer rond.

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 08 dec 2009 11:50

Ruim tijd later in het Rotterdamse met hem afgesproken. Als Amsterdammer sta je bekent om je flexibiliteit, maar mamma mia, wat heb je dáár in feite te zoeken.
Ruud stond, totaal opgepoetst, al op mij te wachten. In een heus wielrenshirt met achterzakken en rondom voorzien van rampenletters van een sponsor, de broek die ik al kende en de handgemaakte schoenen. Het petje deed afbreuk aan z’n vermeend intellectueel vermogen. Ik had voor mijn tennisschoenen gekozen, een ruim zittend loopbroekje en een T-shirtje. Dit alles was een pracht combinatie met mijn turquoise Belgische Superia met citybreaks, spatborden en dynamo. Hij keek mij met opgetrokken wenkbrauwen aan en de weerzin was van z’n gezicht te lezen. Ik nam zijn gelaatsuitdrukking direct over toen ik z’n kale benen opmerkte.

Ruud en ik hebben een sportverleden. De grenzen van het toelaatbare werden daarbij allang niet meer opgezocht, maar consequent ruim overschreden. Of het nu tafeltennis op de keukentafel betrof, tafelvoetbal, schaken, schaatsen of tennis, noem het en het bloed klotste tegen de plinten. Vaak met elkaar gevoetbald op het strand van Katwijk of ergens in Spanje tegen de locals, maar nog meer tegen elkaar gevoetbald. Met als hoogtepunt een sliding van hem over 20 meter op mij, waarbij we beiden in een dug-out belandde. Mijn broek was daardoor gescheurd en ik heb toen de scheids er fijntjes op gewezen dat ik blij was niet m’n zondagse pak aangetrokken te hebben. Dat vond de scheids ook en stuurde Ruud van het veld. Wist die scheids veel.....
Een weekje skiën met elkaar is altijd wel hééél relaxed. Tot verbazing van de omstanders klikken we in de gondel van de kabelbaan de skies al aan. Zodra de deuren openspringen
begint er een dolle mans rit downhill: De kortste weg is nog te lang.
Deze inleiding is absoluut noodzakelijk om enigszins te proberen een beeld te schetsen van ons nakende fietstochtje.

Voor het verlaten van z’n straat waren we al in volle koers. Over dijken en dijkjes, langs rivieren en beekjes, door steden en dorpen ging alles met gevaar voor eigen leven in vliegende galop. Ik leerde al na één exemplaar dat er om plaatsnaambordjes gesprint moest worden, ook als deze ná de kruising met stoplichten lag. Het was een beesten rit. Waarbij ik het nadeel had van een gebrekkige parcours kennis. Hij bepaalde de route zoals het hem uit kwam en hij maakte daar veelvuldig, maar vooral, handig gebruik van. Hoe lang of hoe ver, het speelde geen rol. We lieten elkaar voor geen meter gaan. Reglementair won ik de eindsprint ofschoon hij nog probeerde om dwars over het plantsoen afstekend de denkbeeldige finishlijn bij z’n huis als eerste te passeren. ‘Je fiets wel aardig‘ sprak hij met het gezicht van Fausto Coppie die weer eens op leven en dood had gevochten met Bartali.We schrijven 2e helft van de jaren ‘70.
(wordt vervolgt)
klimgeit

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 08 dec 2009 12:31

Ik kocht in 1978 mijn plum-vainqueur met campagnolo record. 17 mooie jaren hebben wij lief en leed gedeeld. Onafscheidelijk waren wij.
In die jaren ging het van 5- naar 7-speed. De benen moesten wat meer opengetrokken worden, maar ze gaf geen kreun. Enkel bij hoge snelheden werd zij daardoor wat onzeker en ging wat beven. Daarom nam ik haar op die ogenblikken eens stevig vast waarna het haar toch wat beter ging.
Op een dag was het over. Een scheiding was onvermijdelijk geworden.
Met tranen in de ogen nam ik afscheid. Voor een goeie vriend heeft zij mij verlaten.
Ik heb haar nooit meer teruggezien.
Ondertussen ben ik sedertdien al aan nr. 4 toe, maar 't zelfde is 't nooit meer geweest. Nummer vijf komt er zelfs aan maar of ik deze keer terug het grote geluk vindt blijft een open vraag.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lange63
Forum-lid

lange63 08 dec 2009 20:04

@de boef van parma: heerlijk om te lezen!!! Kijk nu al uit naar het vervolg:p
staal.....what else.....??

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 08 dec 2009 21:41

lange63 schreef:@de boef van parma: heerlijk om te lezen!!! Kijk nu al uit naar het vervolg:p

Ik ook! Laat ons niet te lang in spanning wachten :-)

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 08 dec 2009 21:54

(slot)
Vanaf die dag veranderde mijn leven.
Nog binnen een week had ik een vonkel nieuwe rode Koga Roadrunner aangeschaft met een echte Shimano derailleur, inclusief een reetklievend zadel en toe-clipspedalen.
De turquoise Superia werd direct kalt gestellt.
Al ras kwamen de fietsbroeken, fietsshirtjes (met achterzakken), winterkleding, herfstkleding, regenkleding, tropenkleding, de handgemaakte Italiaanse wielrenschoentjes van Siciliaans schapenbillenleer van het merk Corleone, een winkelvoorraad aan exclusieve handschoentjes en nog veel meer nodige, maar vooral onnodige zaken, het pand binnen gegutst.

Een gesprek kon alleen nog boeien als het over fietsen ging. Mocht het daar onverhoopt niet overgaan, dan was ik altijd wel dominant genoeg om het toch om te buigen naar....., juist.
Iedere vorm van vrije tijd werd teruggebracht tot fietstijd. Ik zag de FM veel vaker dan m’n moeder. ‘Kijk je uit jongen met dat fietsen, zo gevaarlijk‘.
Vakanties werden rondom het fietsen gebouwd en gepland, weekends stonden in het teken van fietsen: alleen, met vrouw, met vrienden, met clubs, met vreemden. Je doet het opeens met iedereen! Je meldt je aan bij een club waar men bijnamen heeft als De Bunzing. Je gaat naar fietsbeurzen in binnen- en buitenland. Je koopt je suf aan boeken waar het woord fiets in voorkomt, tijdschriften en testrapporten in welke taal dan ook. Krabbé lees je om de twee jaar. Je stopt een fortuin in reizen en overnachtingen om om 6.00 uur des ochtends, bibberend van de kou, in een berggehucht met nog 4.000 anderen bij een dungetrokken streepje over de weg te staan. Als je op deze aardkloot een stad, plaats of dorp binnen komt, ook al is het in Taiwan, Zuid-Afrika of nog erger, ten noorden van de Afsluitdijk, je gaat eerst de fietsenwinkel zoeken en je schaft iets nutteloos aan waarvan je denkt dat je dit nergens anders kunt kopen.
De volgende fase is Het Syndroom van Materiaal: het nieuwste van het nieuwste kan niet nieuw genoeg zijn. M.a.w. voor dat er een carbonfiets was, je raadt het al, had ik hem al! Of de keerzijde van een early adepter: een garage vol met Kilo Utrecht Tango wielen. Mavic heeft mij arm gehouden.
En met Ruud? Met Ruud heb ik iedere berg van enige importantie in Europa beklommen. Vaak alleen zeg ik er dan bij en moest ik boven heel lang op hem wachten. Hij beweert overigens het tegendeel. Vergeleken met onze afdalingen van de Croix de Fer of welke berg dan ook zijn de attracties in Disneyland bejaardentochtjes. Als eerste beneden zijn, dat telt pas. Ruud is een vinkofiel. Bergen worden beklommen om afgevinkt te worden in een speciaal boekje, met een speciaal potlood, aangevuld met relevante data. Na het avondeten nam hij zijn boekje en ging orgastisch vinken. Geruime tijd heeft hij aan een chronische vinkstress geleden, met als gevolg dat er nog maar weinig te vinken valt. Ik kan er boeken over schrijven
Anderhalf jaar geleden nog maar weer eens een fiets gekocht voor een prijs waar je al een Fiat Cinquecento met mistlampen en go-faster-strepen voor kan bemachtigen. Nog gedacht aan de goedkopere versie, maar m’n vrouw keek me aan en schudde het ervaren hoofd: ‘Koop ‘m nu maar‘ De aanschaf bracht een sleurpend geluid teweeg op mijn bankrekening.
klimgeit

Plaats reactie