Moozes
Moozes komt met een nieuwe crossert. De eigenaar schreef op een andere fietssite:
"Moozes Cyclone Crosser over ongeveer 2 volop leverbaar.
3K carbon Toray vezel en al uit en te na getest door een paar crossers uit het top circuit.
Door Moozes zelf ontworpen en gemaakt in een mal van Moozes.
Gewicht zal ongeveer al naar gelang de opbouw rond de 7.2 tot 8.5 kilo komen liggen."
Ik ben erg benieuwd wat Moozes ontworpen heeft aan dit frame. Weet hier iemand dat?
[edit: fiets = frame]
"Moozes Cyclone Crosser over ongeveer 2 volop leverbaar.
3K carbon Toray vezel en al uit en te na getest door een paar crossers uit het top circuit.
Door Moozes zelf ontworpen en gemaakt in een mal van Moozes.
Gewicht zal ongeveer al naar gelang de opbouw rond de 7.2 tot 8.5 kilo komen liggen."
Ik ben erg benieuwd wat Moozes ontworpen heeft aan dit frame. Weet hier iemand dat?
[edit: fiets = frame]
perik schreef:Wat bedoel je dan? Er staat dat ze het frame zelf ontworpen hebben en een mal laten maken.
Je hebt ontwerpen en je hebt ontwerpen.
Sommigen noemen het kiezen van een kleurschema ontwerpen. Anderen het bepalen van de positie van de diverse nokjes of het bepalen van de geometrie. En je hebt ontwerpen waarbij je, naast het voorgaande, met ontwerpsoftware de buisdiameters, wanddiktes en buisaansluitingen gaat bepalen en vervolgens ook een mal laat maken waarin je het carbon (waarvan je het type ook bepaalt) gooit. Dat laatste wordt nu gesuggereerd, maar dat is vrij kostbaar lijkt mij. En dan moet je heel wat fietsen verkopen, wil dat rendabel zijn.
Vandaar mijn interesse hiervoor. Ik ben nieuwsgierig wat ontworpen is.
-
- Forum-lid HC
Een deel van het laatste.
-
- Forum-lid HC
Ik weet ongeveer hoe dit soort fietsen word ontworpen.
Ze ontwerpen hoe de fiets eruit komt te zien, de buisdiameter de looks enz. en ook waar de nokjes enzo komen.
Daarna gaat dit naar een bureau dat alles weet van carbon. Die gaan bekijken of het ontwerp haalbaar is en hoe het carbon moet liggen.
Ze ontwerpen hoe de fiets eruit komt te zien, de buisdiameter de looks enz. en ook waar de nokjes enzo komen.
Daarna gaat dit naar een bureau dat alles weet van carbon. Die gaan bekijken of het ontwerp haalbaar is en hoe het carbon moet liggen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Lol dan heb je dus niets ontworpen, is het maar de vraag wie ze het frame hebben laten 'ontwerpen'. Onder ontwerpen versta ik hetgeen ze bij bijv Guru doen, met FEM onderzoeken waar de zwakste plekken zitten, die versterken. Een productie methode verzonnen om een optimale verhouding tussen carbon en epoxy te verkrijgen.
Ik heb zo'n vermoeden dat Moozes enkel exclusiviteitsrecht voor de Benelux heeft gekocht. Die mallen zijn namelijk wel erg prijzig en ik zie bijna nooit Moozes fietsen rond rijden...
Ik heb zo'n vermoeden dat Moozes enkel exclusiviteitsrecht voor de Benelux heeft gekocht. Die mallen zijn namelijk wel erg prijzig en ik zie bijna nooit Moozes fietsen rond rijden...