BassieG15 schreef:Hey Lavsson en Eelcoz,
Jullie zitten een beetje te schieten op losse puntjes en denken zo een discussie te winnen. Dat paspoort was maar een vergelijking, en zoals bij bijna elke vergelijking gaat deze niet voor 100% op. Of dat wielrennen één van de duurste hobby's is die jij kent... Jullie reageren niet op waar het nu echt om gaat.
Ik vind dat voor sommige zaken dat je niet moet kijken naar marktconformiteit. Omdat dat gewoon niet opgaat als er geen vrije markt is. Bijvoorbeeld openbaar vervoer, bijvoorbeeld de zorg, bijvoorbeeld paspoorten en dus ook de Amstel Gold Race. Dus ten eerste vind ik al dat het geen doel mag zijn om winst te maken met de toertocht Amstel Gold Race.
Wat ik dan helemaal verdorven vind is dat je winst gaat proberen te maken door gebruik te maken van het verschil tussen aanbod en vraag van de Amstel Gold Race. Het is ook niet voor niets verboden.
Wat dat paspoort betreft; het is JUIST omdat een paspoort verplicht is, dat de vergelijking niet gaat op.
Maar meer in het algemeen dan, wat is er verdorven aan winst maken? Ik vermoed dat je dat niet eerlijk vindt ten opzichte van de mensen die niet aan een kaart hebben kunnen komen door de (te) grote belangstelling. Echter, die mensen kunnen toch gewoon op de zwarte markt een kaart proberen te kopen. Als ze dat te duur vinden, en iemand anders niet, lijkt het me juist dat de kaart terecht komt bij diegene die er het meeste voor over heeft (in financiele zin).
Openbaar vervoer, zorg etc. wil ik het hier niet over hebben. Dat ligt zoveel ingewikkelder dan dit, en inderdaad, ik vind ook dat je in bijv. de zorg niet blind marktprincipes toe kunt passen.