Een marktplaats voor wielren-achtige zaken.
Forumregels
Belangrijk: Lees voor je hier iets te koop aanbiedt dit topic: De regeltjes!

4x AGR startbewijs

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 01 apr 2011 13:29

zorba schreef:
Lavsson schreef:Wielrennen is een van de duurste hobby's die ik ken.


off topic;

Dan ken jij niet veel hobby's denk ik... Heb een paar jaartjes voor de hobby met een motor op het circuit gereden daar wordt je pas financieël niet blij van... Als ik nu een nieuwe record ketting en 2 buba moet aanschaffen lach ik me een krul in m'n broek!


Ik heb een tijd met een prive-jet rondjes gevlogen... niet aan te slepen die kerosine!
.. m.a.w. het kan altijd duurder, maar lavsson heeft gelijk voor de gewone man is fietsen een ogenschijnlijke toegankelijke, maar, eenmaal verslaafd, prijzige bezigheid

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 01 apr 2011 13:30

Hey Lavsson en Eelcoz,

Jullie zitten een beetje te schieten op losse puntjes en denken zo een discussie te winnen. Dat paspoort was maar een vergelijking, en zoals bij bijna elke vergelijking gaat deze niet voor 100% op. Of dat wielrennen één van de duurste hobby's is die jij kent... Jullie reageren niet op waar het nu echt om gaat.

Ik vind dat voor sommige zaken dat je niet moet kijken naar marktconformiteit. Omdat dat gewoon niet opgaat als er geen vrije markt is. Bijvoorbeeld openbaar vervoer, bijvoorbeeld de zorg, bijvoorbeeld paspoorten en dus ook de Amstel Gold Race. Dus ten eerste vind ik al dat het geen doel mag zijn om winst te maken met de toertocht Amstel Gold Race.

Wat ik dan helemaal verdorven vind is dat je winst gaat proberen te maken door gebruik te maken van het verschil tussen aanbod en vraag van de Amstel Gold Race. Het is ook niet voor niets verboden.

basgos
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 aug 2010 13:34

basgos 01 apr 2011 13:53

Laten we elkaar in onze waarde laten.

Dit is nou eenmaal zo'n meningsverschil wat;
1. niet zomaar te verwerpen is of om te praten via een forum en
2. z'n aard vind in de principes van een persoon, en dus in eerste instantie al niet zomaar dmv enkele argumenten wordt beïnvloed.

We kunnen elkaar blijven bestoken met argumenten, maar uiteindelijk wordt niemand overtuigd.

Uiteindelijk wel vermakelijk leesvoer; ga zo door! :p

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 01 apr 2011 14:13

Dit wordt het ultieme vrijdagmiddag topic.;)
Het is 1 april, we hebben een topic wat een 1 april grap blijkt te zijn en er wordt hard tegen hard gediscussieerd over de prijs van de AGR.
Kom maar op, ik zit er klaar voor.:):D

eelcoz

eelcoz 01 apr 2011 14:42

BassieG15 schreef:Hey Lavsson en Eelcoz,

Jullie zitten een beetje te schieten op losse puntjes en denken zo een discussie te winnen. Dat paspoort was maar een vergelijking, en zoals bij bijna elke vergelijking gaat deze niet voor 100% op. Of dat wielrennen één van de duurste hobby's is die jij kent... Jullie reageren niet op waar het nu echt om gaat.

Ik vind dat voor sommige zaken dat je niet moet kijken naar marktconformiteit. Omdat dat gewoon niet opgaat als er geen vrije markt is. Bijvoorbeeld openbaar vervoer, bijvoorbeeld de zorg, bijvoorbeeld paspoorten en dus ook de Amstel Gold Race. Dus ten eerste vind ik al dat het geen doel mag zijn om winst te maken met de toertocht Amstel Gold Race.

Wat ik dan helemaal verdorven vind is dat je winst gaat proberen te maken door gebruik te maken van het verschil tussen aanbod en vraag van de Amstel Gold Race. Het is ook niet voor niets verboden.


Wat dat paspoort betreft; het is JUIST omdat een paspoort verplicht is, dat de vergelijking niet gaat op.

Maar meer in het algemeen dan, wat is er verdorven aan winst maken? Ik vermoed dat je dat niet eerlijk vindt ten opzichte van de mensen die niet aan een kaart hebben kunnen komen door de (te) grote belangstelling. Echter, die mensen kunnen toch gewoon op de zwarte markt een kaart proberen te kopen. Als ze dat te duur vinden, en iemand anders niet, lijkt het me juist dat de kaart terecht komt bij diegene die er het meeste voor over heeft (in financiele zin).

Openbaar vervoer, zorg etc. wil ik het hier niet over hebben. Dat ligt zoveel ingewikkelder dan dit, en inderdaad, ik vind ook dat je in bijv. de zorg niet blind marktprincipes toe kunt passen.

dummy
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 jun 2007 12:42

dummy 01 apr 2011 14:46

Theo V schreef:Dit wordt het ultieme vrijdagmiddag topic.;)
Het is 1 april, we hebben een topic wat een 1 april grap blijkt te zijn en er wordt hard tegen hard gediscussieerd over de prijs van de AGR.
Kom maar op, ik zit er klaar voor.:):D


Volgens mij zou een 1 aprilgrap altijd een link met 1 april moeten hebben. Dus je vertelt zo'n grap op 1 april zelf, of je suggereert ergens in maart dat iets (de betreffende grap dus) op 1 april gaat plaatsvinden. In het openingsbericht ontbrak een dergelijke link. Kortom, de AGR-startbewijzen van Havana bleken slechts te berusten op een (ietwat flauwe) 31 maartgrap.

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 01 apr 2011 15:22

Het wordt wel muggenziften zo, maar volgens mij is een paspoort helemaal niet verplicht. Je kan ook gewoon een identiteitskaart kopen. Alleen kan je dan maar beperkt reizen in het buitenland. Dus op zich kan dan de vergelijking gewoon op blijven gaan.

Gelukkig ben je het met mij eens dat je niet overal marktconforme bedragen mag en of kan vragen.

Winst maken op zich, daar is natuurlijk niets mis mee. Als je het maar wel op een eerlijke manier doet. En dat betekent voor mij dat je in een open vrije markt iets beter doet dan je concurrenten. En daardoor minder kosten hebt of een beter product maakt en daardoor winst gaat maken. Sterker nog, ik vind het een goede zaak, zo hou je organisaties gemotiveerd om goed en efficiënt te werken.

Maar als iets niet meer een vrije open markt is, en daar zit natuurlijk een groot grijs gebied, dan vind ik dat je niet meer buitensporig winst mag gaan zitten maken. De paspoortkwestie ligt volgens mij buiten dat grijze gebied aan de zwarte kant. Dat het bij de AGR-kaarten iets minder duidelijk is, dat klopt, maar het ligt toch zeker in het grijze gebied in het heel donkergrijze gedeelte. Tegen het zwarte aan. Ik vind mensen die dus gebruik gaan maken van dit verschil in prijs echt oneerlijk handelen en asociaal.

Als laatste nog het volgende. Je schrijft dat door marktconforme bedragen te vragen de kaarten vanzelf terecht komen bij de mensen die er het meest voor over hebben. Dat ben ik niet met je eens. De kaarten komen terecht bij de mensen die het meeste geld ervoor over hebben. En dat is een verschil want wat voor mij 100 euro is, kan voor iemand anders veel meer of veel minder zijn. Op deze manier maak je wielrennen een elitaire sport en dat terwijl het in oorsprong dat juist helemaal niet is. En volgens mij moet je ook niet willen dat het dat wordt.

lavsson
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 31 mei 2010 22:20

lavsson 01 apr 2011 15:34

BassieG15 schreef:Het wordt wel muggenziften zo
correct
BassieG15 schreef: Maar als iets niet meer een vrije open markt is, en daar zit natuurlijk een groot grijs gebied, dan vind ik dat je niet meer buitensporig winst mag gaan zitten maken. De paspoortkwestie ligt volgens mij buiten dat grijze gebied aan de zwarte kant. Dat het bij de AGR-kaarten iets minder duidelijk is, dat klopt, maar het ligt toch zeker in het grijze gebied in het heel donkergrijze gedeelte. Tegen het zwarte aan. Ik vind mensen die dus gebruik gaan maken van dit verschil in prijs echt oneerlijk handelen en asociaal.
Kan je me even uitleggen hoeveel grijstinten er precies zijn en hoe grijs dan welk voorbeeld precies is? Misschien dat je elke tint een nummer moet geven, dat praat wat makkelijker.
BassieG15 schreef: Als laatste nog het volgende. Je schrijft dat door marktconforme bedragen te vragen de kaarten vanzelf terecht komen bij de mensen die er het meest voor over hebben. Dat ben ik niet met je eens. De kaarten komen terecht bij de mensen die het meeste geld ervoor over hebben. En dat is een verschil want wat voor mij 100 euro is, kan voor iemand anders veel meer of veel minder zijn. Op deze manier maak je wielrennen een elitaire sport en dat terwijl het in oorsprong dat juist helemaal niet is. En volgens mij moet je ook niet willen dat het dat wordt.
Wat zei eelcoz ook al weer?
eelcoz schreef:lijkt het me juist dat de kaart terecht komt bij diegene die er het meeste voor over heeft (in financiele zin).


In financiële zin dus.

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 01 apr 2011 15:38

Gozer,

Nogmaals dit soort reacties heeft niemand wat aan. Anders geef je even toe dat je met het paspoort er naast zat. Maar nee hoor, jij gaat een beetje quasi-populair wat punten afschieten.

Reageer eens inhoudelijk!

eelcoz

eelcoz 01 apr 2011 15:44

Ok, ik begrijp je punt met betrekking tot het paspoort. Je bedoelt dat een monopolist z'n prijzen niet onbeperkt zou mogen verhogen. Toch blijft het een keuze om iets wel of niet te kopen. Je kunt er namelijk voor kiezen om geen paspoort te kopen, en dus niet buiten de EU te kunnen reizen, omdat je een paspoort te duur vindt.

Wat dat laatste betreft heb je gelijk dat 100 euro niet voor iedereen dezelfde waarde vertegenwoordigt. Echter, een simpel voorbeeld laat zien wat ik bedoel:

Stel er zijn 20 potentiele deelnemers, van wie 10 bereid zijn max. 40 euro voor de AGR te betalen en 10 max. 100 euro.

Wanneer de prijs 100 euro is, is het totale 'surplus' voor de deelnemers 0 euro (het verschil tussen het bedrag dat men maximaal wil betalen en wat men moet betalen) en voor de organisatie 1000 euro (want 10*100 euro). Totaal dus 1000 euro.

Wanneer de prijs 40 euro is, en door loting 10 deelnemers worden toegelaten, is het surplus voor de deelnemers 300 euro (gemiddeld 5 deelnemers met waardering 40 en 5 deelnemers met waardering 100, dus 5*0+5*60=300) en voor de organisatie 400 euro (10*40 euro). Totaal dus 700 euro.

Het is dan afhankelijk van wat er met de winst van de organisatie wordt gedaan, of dit een bevredigende uitkomst is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 apr 2011 15:50

@Bassie, sinds wanneer is handelen verboden bij wet? Op het forum zitten we niet op handelaars te wachten, maar het was mij toch wel erg duidelijk dat dit een grap was van Havana. Hij opende namelijk een paar maanden geleden nog het topic: "Limburgs Kampioenschap Filerijden 2011" met als startpost:
De inschrijving voor het Limburg Kampioenschap Filerijden 2011 is weer begonnen.

Wees er snel bij, de inschrijving is doorgaans snel vol. Niet zo gek ook, want wie wil er nou niet meedoen aan deze lekker dure en drukke toertocht :D
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 01 apr 2011 16:25

De toer-AGR is toch geen goed dat het maatschappelijk nut dient? Je HOEFT toch niet per se deel te nemen aan de AGR om je hobby uit te oefenen? Je hebt KEUZE uit ontelbaar veel opties om op de fiets te stappen, en als je het te duur vindt dan kies je toch wat anders? Je vindt mijnheer Pinarello toch ook geen elitaire eikel omdat hij zijn fietsen zo duur maakt? Het is gewoon wat de gek ervoor wil geven. En ja dat schiet soms het algemeen zinnige voorbij, maar om mee te kunnen praten, moet je soms moeite doen.

Persoonlijk ben ik blij met elke euro die ik niet uitgeef aan dit massale evenement, maar dat is puur mijn smaak.

PS: goeie grap :)

Plaats reactie