Veiligheid coureur telt niet
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die paaltjes waren niet echt handig, daarnaast was er zat ruimte de hekken ervoor te zetten, dan heb je iig iets in het zicht nu duikt het op midden in de bocht.
Scheldeprijs. Karsten Kroon zei de dag ervoor nog op eurosport dat je die beter niet kan rijden als je PRB rijd omdat er vaak wordt gevallen in een raar knikje voor de finish....................
80% van de ongelukken zijn gewoon rennersfouten, maargoed daar zijn het er op dit forum ook niet zo veel mensen mee eens. Daarnaast moeten ze het natuurlijk wel veilig maken. Maar het mooie van wielrennen is meteen het nadeel. Je rijd over de openbare weg.
Op het laatst een rondje op een plaatselijk parcours waarbij je de laatste vijf kilometer al hebt gereden verplichten?
Scheldeprijs. Karsten Kroon zei de dag ervoor nog op eurosport dat je die beter niet kan rijden als je PRB rijd omdat er vaak wordt gevallen in een raar knikje voor de finish....................
80% van de ongelukken zijn gewoon rennersfouten, maargoed daar zijn het er op dit forum ook niet zo veel mensen mee eens. Daarnaast moeten ze het natuurlijk wel veilig maken. Maar het mooie van wielrennen is meteen het nadeel. Je rijd over de openbare weg.
Op het laatst een rondje op een plaatselijk parcours waarbij je de laatste vijf kilometer al hebt gereden verplichten?
Die paaltjes hadden daar natuurlijk nooit mogen staan (of het hek had anderhalve meter naar binnen gemoeten). Maar ik vraag me af of de ploegen deze aankomst verkend hebben. Volgens mij was de weg breed genoeg om de paaltjes te ontwijken als je weet dat ze er staan...
Neemt niet weg dat ik er echt niet bij kan dat dat hek niet gewoon opgeschoven is...
Neemt niet weg dat ik er echt niet bij kan dat dat hek niet gewoon opgeschoven is...
Die paaltjes waren inderdaad een fout van de organisatie. Zet daar hekken weg en er is niemand die daar over valt.
Maar de val in de Scheldeprijs was gewoon een rennersfout. Daar moet in het peloton zelf opgetreden worden. Dus in de volgende race, bij de start Guardini even heel duidelijk maken dat hij zich niet hoeft te mengen in de sprint en dat ie anders de rest van het seizoen, geen platte prijs meer zal pakken.
De KNWU heeft een enquete gehouden onder alle licentiehouders vanaf de nieuwelingen, daaruit blijkt 95% van de respondenten vindt dat de schuld van de valtpartijen bij andere coureurs of zichzelf ligt. Slechts in 5% van de gevallen is het een fout van de organisatie. Ook vindt bijna 80% dat de bal voor een groot deel bij de renners zelf ligt en in mindere mate bij de organisatie.
Hetzelfde is dat morgen er naar alle waarschijnlijkheid weer gevallen gaat worden in het Bos en waarom, omdat alle renners van voren willen zitten, waardoor de snelheid vaak oploopt tot 70 km/h. Terwijl je je dan afvraagt waarom, het bos ligt op 158 km van de meet, er is niemand die op dat moment een beslissende slag slaat. De renners maken zichzelf hier helemaal gek.
Maar de val in de Scheldeprijs was gewoon een rennersfout. Daar moet in het peloton zelf opgetreden worden. Dus in de volgende race, bij de start Guardini even heel duidelijk maken dat hij zich niet hoeft te mengen in de sprint en dat ie anders de rest van het seizoen, geen platte prijs meer zal pakken.
De KNWU heeft een enquete gehouden onder alle licentiehouders vanaf de nieuwelingen, daaruit blijkt 95% van de respondenten vindt dat de schuld van de valtpartijen bij andere coureurs of zichzelf ligt. Slechts in 5% van de gevallen is het een fout van de organisatie. Ook vindt bijna 80% dat de bal voor een groot deel bij de renners zelf ligt en in mindere mate bij de organisatie.
Hetzelfde is dat morgen er naar alle waarschijnlijkheid weer gevallen gaat worden in het Bos en waarom, omdat alle renners van voren willen zitten, waardoor de snelheid vaak oploopt tot 70 km/h. Terwijl je je dan afvraagt waarom, het bos ligt op 158 km van de meet, er is niemand die op dat moment een beslissende slag slaat. De renners maken zichzelf hier helemaal gek.
En wie moet hem dat zeggen? Andere sprinters die even hard wringen maar toevallig niet vallen of een valpartij veroorzaken? Waarom zou Guardini niet meer mogen mee sprinten? Als hij fair sprint is er toch niets aan de hand? Hoe ga je ervoor zorgen dat hij geen platte prijs meer rijdt?tieky schreef: Maar de val in de Scheldeprijs was gewoon een rennersfout. Daar moet in het peloton zelf opgetreden worden. Dus in de volgende race, bij de start Guardini even heel duidelijk maken dat hij zich niet hoeft te mengen in de sprint en dat ie anders de rest van het seizoen, geen platte prijs meer zal pakken.
Kortom totaal niet haalbaar. Guardini is nu de boe-man van de Scheldeprijs, terwijl hij echt niet degene is die als enige duwt. Bij iedere sprint(voorbereiding) wordt er geduwd en gevallen. Wat mij betreft moet je de oorzaak van dat gedrang aanpakken ipv het gedrang. Die worldtour punten zijn tegenwoordig heilig en alle ploegleiders verwachten van hun renners dat ze heel hun hebben en houden in de strijd gooien om die punten te behalen. Als er nu middels een "video-scheidsrechter" systeem renners kunnen worden bestraft om hun handelen zorg je voor nettere sprints. Bij een overtreding van de regels: lijn afwijken, duwen, afsnijden, etc; zouden de punten en plaats van die renner moeten worden afgenomen. Zo voorkom je dat er extreme risico's worden genomen voor die paar punten. Kun je namelijk alleen iemand voorbij middels een overtreding, dan zal dat niets opleveren en je alleen maar punten kosten (want dan krijg je namelijk niks), waardoor renners dat risico niet zullen lopen. Zo wordt het behouden van de positie belangrijker dan het kostte wat kost winnen van plekken ten koste van anderen hun veiligheid.
En waarom alleen Guardini 'straffen'?
Omdat er nu gevallen is?
Ik vond de actie van Theuns ook discutabel en was misschien wel over het randje maar omdat er niet gevallen is hoor je er niemand over.
Het blijft gewoon moeilijk om een schuldige aan te wijzen.
En misschien moeten we (als toeschouwer) ons er niet mee bemoeien en dit aan de wedstrijdleiding over laten.
Omdat er nu gevallen is?
Ik vond de actie van Theuns ook discutabel en was misschien wel over het randje maar omdat er niet gevallen is hoor je er niemand over.
Het blijft gewoon moeilijk om een schuldige aan te wijzen.
En misschien moeten we (als toeschouwer) ons er niet mee bemoeien en dit aan de wedstrijdleiding over laten.
Net weer een strakke actie bij P-R door tussen de slagbomen van de spoorwegovergang door te fietsen. Man, zit met verhoogde hartslag te kijken.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je kan wel merken dat de meeste coureurs niet echt het hoogste IQ hebben.EmPeHa schreef:Net weer een strakke actie bij P-R door tussen de slagbomen van de spoorwegovergang door te fietsen. Man, zit met verhoogde hartslag te kijken.
De lichten gingen al aan en de slagbomen gingen naar beneden.
In het reglement staat dat je, als prof in koers, moet stoppen voor gesloten/sluitende slagbomen.
Neem dan eens het ganse peleton, behalve de laatste die wel gewacht hebben, gewoon uit koers.
Als ze dat niet doen dan zullen er cowboys blijven bestaan die denken dat reglementen er niet voor hen zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Volgens mij zeiden ze bij Sporza dat dit al eens eerder is gebeurd door +- 40 renners uit de koers te schrappen. En gelijk hebben ze, want het is ridicuul wat die renners deden. Zat te wachten totdat er een renner als in een tekenfilm midscheeps geramd zou worden door die aankomende trein.Lcsmet schreef: Neem dan eens het ganse peleton, behalve de laatste die wel gewacht hebben, gewoon uit koers.
Als ze dat niet doen dan zullen er cowboys blijven bestaan die denken dat reglementen er niet voor hen zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Lees dat koersdirectie heeft besloten om niemand te straffen. Vind ik een slecht signaal. Grootte van de groep mag geen argument zijn voor wel of niet straffen. Er zijn veel regels waar je je vraagtekens bij kunt zetten, maar juist de regel van stoppen voor dichte overweg is een heel zinnige, die ten alle tijden gehandhaafd moet worden imho.
- hetfietsertje1958
- Forum-lid
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 09 jul 2013 09:48
- Locatie: BabCity
- Contact
Ik denk dat ze de grootte van de groep niet echt belangrijk vonden. Meer de namen van de renners die uit koers hadden moeten worden genomen.
Canyon Aeroad CF 8.0 2013.
Klopt helemaal. Laat dit gebeuren bij een tweede peloton en men neemt ze meteen uit koers.hetfietsertje1958 schreef:Ik denk dat ze de grootte van de groep niet echt belangrijk vonden. Meer de namen van de renners die uit koers hadden moeten worden genomen.
Op zich dus gewoon heel zwak van de organisatie.
Erelijst/Geld is enige wat telt, dus buigt men de regels maar wat om of negeert men deze.
Ik ben voorstander van een veiligere omgeving om te koersen. Maar ik vind dat de renners zelf ook maar eens moeten leren om geen extra gevaren op te zoeken als deze niet nodig zijn.
Voetpaden opzoeken, rotondes afsnijden, verkeerseilanden overvliegen enz. zijn maar enkele voorbeelden. Sluitende treinovergang passeren was nu een extreem geval.
De renners willen meer respect, maar dan wordt het ook wel eens tijd dat ze zich wat minder als cowboys gaan gedragen.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless