Pagina 6 van 9
Geplaatst: 28 mei 2009 13:48
door rogi
Dat zal zeker waar zijn, maar een Boonen zie ik ook met een 6,8 kg fiets niet een zware bergetappe met aankomst bergop winnen, het is dan vooral een kwestie van schade beperken.
Geplaatst: 28 mei 2009 16:07
door cazanner
Het gewicht van de racer weegt niet op tegen talend.
BV een berg geit zal goed klimmen maar waait er af in een vlakke rit, of een sprinter wint als hij de streep ziet maar lost als het bergop gaat.
Ik denk niet dat een kilo meer of minder hier iets aan veranderd.
Enkel ronde renners zouden bij zo een regel baat hebben en dan zie je dat juist die mannen dezelfde lichaamsbouw hebben.
Geplaatst: 28 mei 2009 16:54
door amro
Met verbazing dit topic gevolgd. Het is gewoon jammer als je als topsporter niet het juiste postuur, gewicht of wat dan ook hebt om op topniveau mee te kunnen komen. Misschien heb je wel gelijk, en zijn lichte renners in het nadeel met een zware fiets. Maar zoveel nu ook niet, want zoals hierboven al opgemerkt is 80% van het prof peloton licht en klein. En anders... jammer, had maar een andere sport gekozen.
Geplaatst: 04 jun 2009 01:15
door klimmer
Met stijgende verbazing en teleurstelling deze topic gevolgd. Teleurstelling vanwege de dominante neiging om geen hinder te willen hebben van kennis van zaken bij het vaak volledig ontbreken van zelfs maar een beetje basiskennis. Ik sta altijd open voor kennis die verrijkt, ook wanneer het betekent dat ik mijn eigen visie, soms gewoon een niet onderbouwd oordeel, moet aanpassen.
Ik veronderstelde dat het gros van de mannelijke profs een lichaamsgewicht had tussen de 60 en de 65 kg. En trouwens velen met mij. Dr. Charles Dauwe wees me op het volgende: "Voor alle 260 renners die de Giro en/of de Tour hebben uitgereden in 2008 was het statistische gemiddelde gewicht = 68 kg, de gemiddelde lengte 1.79 m en de gemiddelde BMI = 21."
De gemiddelde prof is dus geen lichtgewicht en @amro : de feiten spreken jouw en mijn beeld tegen.
Laten we het onthouden en niet opnieuw in onwetendheid terugvallen.
Geplaatst: 04 jun 2009 02:19
door lincity
klimmer schreef:Met stijgende verbazing en teleurstelling deze topic gevolgd. Teleurstelling vanwege de dominante neiging om geen hinder te willen hebben van kennis van zaken bij het vaak volledig ontbreken van zelfs maar een beetje basiskennis. Ik sta altijd open voor kennis die verrijkt, ook wanneer het betekent dat ik mijn eigen visie, soms gewoon een niet onderbouwd oordeel, moet aanpassen.
Ik veronderstelde dat het gros van de mannelijke profs een lichaamsgewicht had tussen de 60 en de 65 kg. En trouwens velen met mij. Dr. Charles Dauwe wees me op het volgende: "Voor alle 260 renners die de Giro en/of de Tour hebben uitgereden in 2008 was het statistische gemiddelde gewicht = 68 kg, de gemiddelde lengte 1.79 m en de gemiddelde BMI = 21."
De gemiddelde prof is dus geen lichtgewicht en @amro : de feiten spreken jouw en mijn beeld tegen.
Laten we het onthouden en niet opnieuw in onwetendheid terugvallen.
[img=
http://2.bp.blogspot.com/_H1-LCbPS18Q/S ... ero0db.jpg]
Geplaatst: 04 jun 2009 02:36
door andromeda
En wie heeft hier nu eigenlijk over geklaagd van de beroepswielrenners?
Waar komt dit voorstel tot wijziging vandaan? Van de Klimmer of van Charles Dauwe (dat is toch die meneer op die site die op de fiets geen helm draagt en als hij naast de fiets staat er wel eentje op heeft?)
Geplaatst: 04 jun 2009 13:20
door wasbeer2006
Ik vind de gewichtslimiet wel belachelijk en niet zozeer of een klimmer of wie dan ook in het nadeel is, maar gewoon omdat het de fabrinkanten nog inovatiever kan maken.
Meteen het frame vrijgeven en we hebben een probleemloos frame wat niet scheurt bast of weet ik het wat van circa 500-700gram en het word nog een stuk goedkoper ook!!
In de MTB wedstrijdwereld heb je dat ook de lichste (rijbare mtb's) zijn 7.5 de zwaardere 9.5kg. Leuk toch lekker overal aan klooien om het lichter te maken, das alleen al een hobby van me en je leert ook steeds meer over je fiets.
Ik zou het wel eens intresaant vinden te weten hoe zwaar de fietsen van een aantal renners zijn. Ik geloof namelijk nooit dat elk merk zomaar even op 6.8 kilo komt.
Geplaatst: 04 jun 2009 13:32
door de zwarten
klimmer schreef:Met stijgende verbazing en teleurstelling deze topic gevolgd. Teleurstelling vanwege de dominante neiging om geen hinder te willen hebben van kennis van zaken bij het vaak volledig ontbreken van zelfs maar een beetje basiskennis. Ik sta altijd open voor kennis die verrijkt, ook wanneer het betekent dat ik mijn eigen visie, soms gewoon een niet onderbouwd oordeel, moet aanpassen.
Ik veronderstelde dat het gros van de mannelijke profs een lichaamsgewicht had tussen de 60 en de 65 kg. En trouwens velen met mij. Dr. Charles Dauwe wees me op het volgende: "Voor alle 260 renners die de Giro en/of de Tour hebben uitgereden in 2008 was het statistische gemiddelde gewicht = 68 kg, de gemiddelde lengte 1.79 m en de gemiddelde BMI = 21."
De gemiddelde prof is dus geen lichtgewicht en @amro : de feiten spreken jouw en mijn beeld tegen.
Laten we het onthouden en niet opnieuw in onwetendheid terugvallen.
wat zegt dat gemiddelde gewicht over de top 10 in de uitslag van de Giro?
1 Denis Menchov (Rus) 65kg
2 Danilo Di Luca (Ita) 61kg
3 Franco Pellizotti (Ita) 63kg
4 Carlos Sastre (Spa) 60kg
5 Ivan Basso (Ita) 70kg
6 Levi Leipheimer (USA) 62kg
7 Stefano Garzelli (Ita) 59kg
8 Michael Rogers (Aus) 74kg
9 Tadej Valjavec (Slo) 59kg
10 Marzio Bruseghin (Ita) 70kg
gemiddeld: 64.3kg
Niets dus. We hebben het hier niet over gemiddelde renners.
wasbeer2006 schreef:Ik geloof namelijk nooit dat elk merk zomaar even op 6.8 kilo komt.
Ze komen onder 6.8, maar worden met dood gewicht tot 6.8 gebracht (of tegenwoordig door SRM, stijvere wielen/onderdelen e.d.
Geplaatst: 04 jun 2009 15:07
door corniel
Als ik het betoog van klimmer lees komt dit beeld bij me op:
Daar wou ik het blij laten...
(En wie wil weten wat ik er inhoudelijk van vind, scrolt/navigeert maar een stukje terug, ik val niet graag in herhaling)
Geplaatst: 22 okt 2009 03:49
door klimmer
Niklas2 schreef: Is er enig bewijsmateriaal dat voor een profkoers/etappe waarin veel moet worden geklommen alle fietsen van de deelnemers zo zijn getuned dat ze op exact 6,800000 kg uitkomen?
Niet alle deelnemers! Je vraagt naar bewijzen. Toch eens wat vaker
http://www.cyclingnews.com bezoeken. Had je de beelden gezien van een ingenieus "apparaat", waaraan gewichtjes zitten in de maat van de binnendiameter van de trapas. Zodat de fiets met die gewichtjes in de trapas, juist...., heel goed: net boven de 6800 gram weegt. Het betrof trouwens het onbeduidende.... ploegje van Astana.
Geplaatst: 22 okt 2009 11:35
door andromeda
Geplaatst: 22 okt 2009 11:38
door ferry1982
ik denk dat een maximaal gewicht voor de wielrenner alles oplost.
Anders komen de regels en berekeningen niet meer uit. Het is toch allemaal kul. Gewoon deze regel zo behouden. Iemand die goed is wint echt wel.