Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

zorankalaba
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mar 2006 19:26

zorankalaba 24 mar 2010 12:28

I’m glad that a few of my customers told me about the Squirt topic on the forum and that there seems to be some misunderstanding regarding the way Squirt works.
Below follows some info (in Dutch this time) :

SQUIRT lube is het eerste biologisch afbreekbare smeermiddel dat bestaat uit een emulsie van wax en water. Een emulsie is een mengsel van kleine vetdruppeltjes in water, zoals bv. mayonaise. Andere smeermiddelen zijn opgelost in een oplosmiddel.
Conventionele oplosmiddelen raken verzadigd tot het punt waarop ze te weinig wax bevatten om goed te kunnen smeren of om voor een langere periode werkzaam te kunnen zijn.
Doordat SQUIRT lube een emulsie is, is het gelukt om 38 % (!) wax in het smeermiddel te krijgen.

Verder is het nadeel van smeermiddelen die opgelost zijn in een oplosmiddel dat het oplosmiddel te snel verdampt, waardoor de wax al snel niet meer in vloeibare vorm tot de kleinste, binnenste onderdeeltjes van de ketting kan doordringen.
Bij Squirt is dit niet het geval aangezien water niet zo snel verdampt; er is dus meer tijd om tot het binnenste van de ketting door te dringen.
Dit verklaart het probleem van andere, op wax gebaseerde smeermiddelen; de wax vormt een laagje aan de buitenkant van de ketting dat er vrijwel onmiddellijk weer afvalt zodra je op je fiets zit.

De redenering dat Squirt in natte omstandigheden vrij snel van je ketting af zou spoelen, is gebaseerd op het idee dat het waterbestanddeel van de wax-water emulsie zich zou mengen met de regen en/of modder. Maar deze klopt niet, omdat het water-bestanddeel dan al lang verdampt is!
Alleen de wax blijft dus in je ketting achter (en dat is niet altijd even zichtbaar... ).
Het bovenstaande is dan ook de reden dat geadviseerd wordt om na het aanbrengen van Squirt, je ketting echt goed te laten drogen voordat je gaat fietsen.
http://www.bikexperto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 mar 2010 12:29

Op zich goed spul maar het funktioneert eigenlijk enkel onder droge/optimale opstandigheden en dan funktioneert eigenlijk elk smeermiddel goed. wil je er ook ook onder natte omstandigheden van profiteren dat zul je het spul moeten verzegelen (spray wax). (aantal merken hebben dry en wet lube opties).

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 mar 2010 12:47

Hoi,
Amclassic-fan schreef:Probleem is dat 't oplosmiddel voor de wax water is. Je zou iets van een wax moet hebben die niet in water oplost, maar wel in een ander oplosmiddel. Dan heb je de problemen niet als 't nat is. Op Gran Canaria was 't droog toen ik er was, maar na een paar dagen werd m'n ketting toch zwart. Misschien dat 't kwam omdat ik 'm niet volledig ontvet had, maar 't was iig geen gezicht.


Een vijftal jaren geleden kreeg ik een dergelijk produkt mee om te testen.
De instructies: gul aanbrengen, ketting niet kuisen maar extra produkt blijven toevoegen gevolgd.

Mijn ervaring was dat je ketting er net zo snel vuil mee werd, na een regenbui de ketting helemaal niet meer gesmeerd was, zand en stof bleven klitten met als gevolg dat de slijtage minstens tweemaaal zo groot was als normaal.
Nooit een ketting gezien die zo snel helemaal op was.

Als verdere test het produkt als smeermidddel in een naaf gedaan. Enkele honderden km lang liep dit goed.
De testwielen aan de kant gezet en enkele maanden later even bekeken. De lagers zaten eenvoudig weg vast.

Het produkt, de was plus additieven (in dit geval Krytox), dat verondersteld werd te smeren was helemaal uitgedroogd. Verdampt zeg maar.

Voor mij dus geen smeermiddelen meer op basis van was.
Als het te mooi klinkt om waar te zijn is het vaak ook niet waar.

Wanneer ik bewust in de regen ga rijden gebruik ik, naast mijn gebruikelijke teflonolie, een teflonvet (wat bedoeld is om kleding waterafstotend te maken.
Potje open, met de wijsvinger een likje vet eruit en dan met de vinger over de hele kettinglengte wrijven.
Het wordt wel een troep als het echt slecht weer is maar je ketting blijft tenminste gesmeerd.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
bongo
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 aug 2007 23:42

Gebruikersavatar bongo 24 mar 2010 12:51

Wat is eigenlijk jullie ervaring met Finish Line Krytech Wax...Ben een beetje zoekende wat ik moet gebruiken.
goede wielrenners hebben altijd tegenwind

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 mar 2010 12:56

Hoi,

Laat dat nu net zijn waar ik het over had....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 24 mar 2010 12:59

fdegrove schreef:Als verdere test het produkt als smeermidddel in een naaf gedaan. Enkele honderden km lang liep dit goed.
De testwielen aan de kant gezet en enkele maanden later even bekeken. De lagers zaten eenvoudig weg vast.


??? Zo wordt snobisme een dure hobby inderdaad!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 mar 2010 13:12

Hoi,

Behoudens het reinigen en terug smeren van de lagers was er niks aan de hand.
Gelukkig maar.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 24 mar 2010 14:43

fdegrove schreef:Als verdere test het produkt als smeermidddel in een naaf gedaan. Enkele honderden km lang liep dit goed.
De testwielen aan de kant gezet en enkele maanden later even bekeken. De lagers zaten eenvoudig weg vast.

Het produkt, de was plus additieven (in dit geval Krytox), dat verondersteld werd te smeren was helemaal uitgedroogd. Verdampt zeg maar.
Dat is toch ook logisch. Lagervet is heel wat anders dan kettingolie. Lagervet moet tegen hoge druk en hoge temperaturen kunnen, wat bij kettingen veel minder het geval is. Het valt me nog mee dat je er honderden kilometers mee hebt kunnen rijden (wellicht al met schade aan je lagers/conus).

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 24 mar 2010 15:25

Heb onlangs een flesje Squirt besteld, op m'n ketting gesmeerd en laten drogen zoals is voorgeschreven. Daarna een kort testritje gemaakt bij mooi, droog weer. Ben blij verrast over hoe soepel en stil de ketting loopt. Ook na de rit is m'n ketting op het eerste gezicht nog altijd blinkend schoon.

Als ik een keertje onder minder dan ideale weersomstandigheden - regen dus - heb gefietst, zal
ik hier melden hoe het mijn ketting is vergaan.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 mar 2010 15:35

In principe voldoet bijv. Rohloff kettingolie bij goed onderhoud/regelmatig reinigen net zo goed als het meest Hi-tech produkt (maar vernieuwing houdt de verkoop op peil en nieuw is altijd beter....)

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 24 mar 2010 15:44

Inderdaad, bij goed onderhoud en regelmatig reinigen... Met zoiets als Squirt Dry lube hoef je daar gewoonweg niet meer bij stil te staan.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 mar 2010 15:52

In de ideale wereld wel maar in Nederlands weer gaat dat dus niet werken. Zie het maar als de geweldige reclame rond Flon3000 en andere teflonprodukten, zouden de oplossing moeten zijn voor lakbescherming maar in de praktijk........

Plaats reactie