Pagina 6 van 6

Geplaatst: 13 mar 2009 10:37
door coulthard
Inderdaad, vermogen is ook maar hoe je die dag bent. Ben je vermoeid kan je uiteraard minder vermogen leveren.
Maar....

In mijn geval bijvoorbeeld heb ik een flink bereik tussen hartslag 180 en 193. Daar zit bij mij wel 150 watt verschil in.
Als ik helemaal uitgerust ben en top fit, dan kan ik wellicht 400 watt leveren op omslagpunt. alleen de ene keer is dat hartslag 188, de andere dag 191. Maar tussen die 3 hartslagen zit misschien wel 40 watt verschil!

Een goed voorbeeld:
Afgelopen NK tijdrijden was ik goed in vorm en redelijk uitgerust (dag ervoor wel Menzis van Keulen gereden, maar dat was hele dag in de groep).
Ik vertrok al wat rustiger op hartslag 182-185. Toch ging ik na half weg helemaal kapot.
De eerste ronde (van de 2) lag ik op een gemiddelde van 45 km/h, uiteindelijk had ik maar 43,5 gemiddeld.
Conclusie: de hartslag kwam die dag niet echt hoog, door hem toch door te drijven trapte ik de eerste helft teveel vermogen, met gevoel te vroeg kapot.

Daarmee wil dus zeggen dat de hartslag fluctueert van dag tot dag. Ene dag is je omslagpunt 188, andere dag 183. Terwijl daar dus heel wat vermogen verschil in kan zitten.
Ben je dus gewoon (behoorlijk) goed in orde, dan is je vermogen een veel betere richtlijn en een veel constantere factor.

Geplaatst: 13 mar 2009 19:20
door dwangarbeider
Oké, maar hoe bepaal je dan het ideale vermogen voor iedere dag?
Als je omslagpunt de ene dag 188 is, ben je ws. goed fris en uitgerust. Ik veronderstel dat je dan ook wat meer vermogen aankan dan op een dag dat je wat vermoeid bent van voorafgaande trainingsdagen en je omslagpunt wat lager is.
Als je dan toch doortraint aan het iets te hoge vermogen, ben je in principe ook weer verkeerd bezig.
Ik weet wel dat er allerlei leuke software en formuletjes bestaan om je "functional power" te bepalen.
Het lijkt mij desondanks toch nog extreem moeilijk om die wattages van dag tot dag exact te bepalen.


Geplaatst: 13 mar 2009 19:44
door amclassic-fan
Dat voel je toch zelf prima aan, na het 1e stuk van het 1e blok weet je wel wat je die dag waard bent.

Geplaatst: 15 mar 2009 22:19
door dwangarbeider
Inderdaad, volgens mij voel je dat ook zo wel aan. Maar waarom dan die wattagemeter ?

Geplaatst: 17 mar 2009 17:38
door janom
het beste is idd je eigen ritme kiezen en vooral doen wat je op een training wil doen.
Ik zelf wilde jaren geleden toen ik nog fanatiek trainde altijd hard rijden...
en dacht dan ook nog dat ik het goed deed. Reed dan bv 70 km met een gemiddelde van 36 per uur en dacht wow wat een training. De volgende dag weer dat rondje, en weer kon ik mijn temperament niet bedwingen...Dan schreef ik in mijn logboekje "ondanks gister vandaag toch weer 35 per uur ondanks vette tegenwind".
Op zich had ik veel beter mijn trainingsduur wat uit kunnen breiden, en gewoon een gemiddelde van 30 aan kunnen houden, om dan andere trainingen, zeer intensief uit te pakken grofweg gezegd. Nu reed ik mijzelf stelselmatig de vernieling in en kreeg daarnaast nooit een goede duurbasis.

Geplaatst: 17 mar 2009 21:44
door mao
Bij en D2 training, maak het dan uit of je het eerste uur tegen wind in gaat om vervolgen lekker met de wind in je rug naar huis te gaan? of is het juist verstandig om eerst het lichte deel te doen en dan het zware als laatst?

Geplaatst: 17 mar 2009 22:15
door amclassic-fan
Het maakt als het goed is niet zoveel uit voor de zwaarte of je nu wind tegen of wind mee hebt, je rijdt toch immers op een bepaalde intensiteit (hartslag of vermogen)?

Geplaatst: 18 mar 2009 10:37
door mrcoffee
Mao rijdt altijd D2 :) Behalve als ie D3 rijdt :D

Ik heb dit jaar heel erg veel km gemaakt in D1 en de snelheid varieert zo'n beetje tussen de 24 tot 29 km/u gemiddeld. Je moet je echt niks aantrekken met wat er om je heen gebeurd en eigenlijk kun je het beste alleen rijden.
Zelf stel ik altijd mijn fietscomputer zo in dat ik geen rijsnelheid zie op die manier laat je je ook niet onbewust verleiden.

Je verliest wel wat snelheid heb ik gemerkt maar omdat je basis goed is pak je dat snel weer op.

Geplaatst: 18 mar 2009 12:51
door wasbeer2006
De rijdsnelheid niet weergeven heb ik ook al een paar keer gedaan werkt prima! In de bergen rijden de meeste op hoogte, afstand hartslag en dat is toch net zo leuk!

Je ziet bij iedereen eigenlijk terugkomen dat de d1 trainingen tussen de 24 en 30 liggen dat lijkt me ook zeer normaal. Ik rijd meestal tussen de 24-26 (das op de MTB) dus klopt daar ook wel mee. Ik zit dan onder de 140 hartslagen gemiddeld over vier uur.

Waar ik me bij mezelf wel over verbaas is het volgende ik rijd een berg op doe daar twee uur over op een hartslag van 161 gem. En paar dagen later ga ik voluit 174gem en rijd ik 1u37min. Ik vond dat verschil erg groot voor die paar hartslagen. Hoe komt dat train ik verkeerd of juist goed?? (Ik ben 30 jaar) Ik heb dit meerdere malen gehad in hetzelfde perspectief 1u19min 160gem en dan 1u00min met 174gem

Geplaatst: 27 mar 2009 12:51
door hansdarmstrong
Ik ging woensdag de deur uit voor een geplande D1. Er stond wind, een beetje veel. Overgeschakeld op D3 training die eigenlijk op zaterdag gepland stond. Tegen omslagpunt met de wind vol op kop, haalde ik net 20 km/u. Zelden meegemaakt!