20veetee schreef:...........
............
............
Een kleinere FM natuurlijk meer marge moet vangen om die droog geilers in de winkel te vermaken
Maar het is niet Vos die die kleinere FM naar de "kloten" helpt, maar de FM en de consument zelf. We zijn al jaren, mede door het internet, van een consumer naar een prosumer markt aan het groeien. Als je dan BLIJFT hameren op je service en kennis, wat de klant zelf al heeft, waarom zou de klant er dan nog voor betalen? Dit geldt niet voor elke klant, maar als je kijkt hoeveel mensen hier op het forum komen om te vragen welke fiets ze moeten kopen, geeft dat wel aan dat men voordat men de winkel binnen stapt reeds weet "Ik wil die fiets hebben". Ik heb zelf al meerdere malen bij de lokale FM getracht een racefiets te kopen, en elke keer kom ik er niet uit omdat korting kennelijk een vies woord is. Ik heb bij dezelfde man al 3 stadsfietsen zonder korting gekocht, waarbij die fietsen, buiten regulier onderhoud (betaald dus) nog nooit voor service terug geweest zijn. Leg mij dan nog even uit wat ik met "service" moet?
........
........
Conclusie, (sommige) FMs moeten maar eens kritisch naar hun eigen business model kijken en naar de markt.
........
........
Hier ben ik helemaal mee eens. Ik denk ook dat de meeste (zeg maar dure) fm's op een manier hun zaakje runnen die niet meer helemaal van deze tijd is.
Ik vindt het geen goede zaak dat al die zogenaamde service reeds is ingeprijsd in de koopprijs van de fiets. Ik wil gewoon een fiets in de juiste maat kunnen kopen voor een redelijke prijs. Als ik vervolgens service nodig heb kan ik kiezen om dat voor een deel zelf te doen of indien boven mijn macht kan de fm dat doen. Daar betaal ik dan voor en dat is niet anders dan dat dat nu gaat. Die servicebeurt is echt niet ineens gratis omdat een consument honderden euro's meer betaald voor een fiets.
Het internet is een gigantische bron van informatie voor consumenten, die komen bij wijze van spreken vaak beter geïnformeerd een winkel binnen dan dat de fm dat is. Die consument weet ook exact wat waar tegen welke prijs te koop is.
Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld een arts, die hebben er ook enorm aan moeten wennen (en nog steeds) dat een patiënt van de hoed en de rand op de hoogte is al die zijn praktijk binnenkomt met een kwaal.
Tijden zijn wat dat betreft veranderd en de meeste fietswinkels en distributeurs moeten daar nog in mee veranderen. En het is natuurlijk eigenlijk schandalig dat een distributeur een winkel gaat vertellen wat een product moet kosten, zoals al genoemd is dat zelfs verboden in Nederland (en Europa)