Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

garantie

michelvd
Forum-lid

michelvd 04 feb 2009 10:16

20veetee schreef:...........
............
............

Een kleinere FM natuurlijk meer marge moet vangen om die droog geilers in de winkel te vermaken :-)

Maar het is niet Vos die die kleinere FM naar de "kloten" helpt, maar de FM en de consument zelf. We zijn al jaren, mede door het internet, van een consumer naar een prosumer markt aan het groeien. Als je dan BLIJFT hameren op je service en kennis, wat de klant zelf al heeft, waarom zou de klant er dan nog voor betalen? Dit geldt niet voor elke klant, maar als je kijkt hoeveel mensen hier op het forum komen om te vragen welke fiets ze moeten kopen, geeft dat wel aan dat men voordat men de winkel binnen stapt reeds weet "Ik wil die fiets hebben". Ik heb zelf al meerdere malen bij de lokale FM getracht een racefiets te kopen, en elke keer kom ik er niet uit omdat korting kennelijk een vies woord is. Ik heb bij dezelfde man al 3 stadsfietsen zonder korting gekocht, waarbij die fietsen, buiten regulier onderhoud (betaald dus) nog nooit voor service terug geweest zijn. Leg mij dan nog even uit wat ik met "service" moet?

........
........

Conclusie, (sommige) FMs moeten maar eens kritisch naar hun eigen business model kijken en naar de markt.

........
........

Hier ben ik helemaal mee eens. Ik denk ook dat de meeste (zeg maar dure) fm's op een manier hun zaakje runnen die niet meer helemaal van deze tijd is.
Ik vindt het geen goede zaak dat al die zogenaamde service reeds is ingeprijsd in de koopprijs van de fiets. Ik wil gewoon een fiets in de juiste maat kunnen kopen voor een redelijke prijs. Als ik vervolgens service nodig heb kan ik kiezen om dat voor een deel zelf te doen of indien boven mijn macht kan de fm dat doen. Daar betaal ik dan voor en dat is niet anders dan dat dat nu gaat. Die servicebeurt is echt niet ineens gratis omdat een consument honderden euro's meer betaald voor een fiets.
Het internet is een gigantische bron van informatie voor consumenten, die komen bij wijze van spreken vaak beter geïnformeerd een winkel binnen dan dat de fm dat is. Die consument weet ook exact wat waar tegen welke prijs te koop is.
Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld een arts, die hebben er ook enorm aan moeten wennen (en nog steeds) dat een patiënt van de hoed en de rand op de hoogte is al die zijn praktijk binnenkomt met een kwaal.
Tijden zijn wat dat betreft veranderd en de meeste fietswinkels en distributeurs moeten daar nog in mee veranderen. En het is natuurlijk eigenlijk schandalig dat een distributeur een winkel gaat vertellen wat een product moet kosten, zoals al genoemd is dat zelfs verboden in Nederland (en Europa)

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 04 feb 2009 11:34

Er zijn (waren) genoeg zaken die cervelo willen (wilden) verkopen, maar door het zeer "strenge selectieve" dealerbeleid van veltec het niet mochten verkopen.

Maar schijnbaar heeft Veltec gekozen voor 1 grote "dealer" , de toekomst zal uitwijzen of ze de juiste keuze gemaakt hebben.

Misschien moet Jurgen zelf eens reageren om dit Forum hoe het precies zit.

touran
Forum-lid

touran 04 feb 2009 11:52

Wat ik wel even kwijt wil is dat de consument terecht kritisch mag zijn maar om een LBS die normale advieprijzen hanteert een oplichter te noemen gaat wel erg ver.
Zover is het helaas wel op het moment.
Ook wij kiezen nadrukkelijk voor aanwezigheid ook op het net en je wil niet weten wat je ooit voor ;;;;; over je heen krijgt via de mail omdat wij niet kunnen concureren met de grote jongens.
Deze grote jongens verdienen hun geld door simpelweg meer aantallen te verkopen tegen een lagere prijs.
De(service) laat dan ook wel vaak te wensen over.
Een fiets is heel snel verkocht maar voor wij uberhaupt over gaan tot een verkoop meten we eerste eens iemand en word niet iemand gelijk door een lagere prijs over de streep getrokken en wat ook heel vaak gebeurt een maat verkocht die te klein is of te groot.
Service gaat vooral voor de meeste LBS en verder dan alleen een fiets verkopen.
Ik zal je de verhalen besparen van klanten die bij de grote mannen( vos,salden,hopmans) kopen en dan een fiets af komen laten stellen en een meting laten verrichten omdat ze hun fiets niet goed afgesteld krijgen.
Ik heb hier als LBS geen moeite mee en help die mensen zo goed mogelijk.
Waar ik echter vraagtekens bij zet is het beleid van de zogenaamde dozenschuivers inzake de goede maat en dergelijk.
Ik verdien er mijn geld voor een gedeelte mee maar het is duidelijk niet de weg die wij bewandelen.
Mij maakt het persoonlijk niet uit waar ze hun fiets kopen.voor mij is een klant een klant en word als zodanig geholpen maar ik heb wel moeite met het feit dat er veel consumenten zijn die onwetend als ze zijn gewoon een fiets door de strot geduwd word.
En als laatste ga ik niet in de klant zijn portemonnee kijken en wil er ook niet in kijken maar probeer door eerlijke en goede adviezen klanten aan me te binden.

Groeten
http://www.rtcbuitenlust.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 04 feb 2009 11:59

Iedereen moet gewoon de spullen kopen bij een tent waar je je goed bij voelt. Voor de een is dat Vos, een ander in Duitsland en voor weer iemand anders de racefiets speciaalzaak.

Die discussie is al eens voorbij gekomen met Tom Schouten in Scheveningen. Een prettige zaak met goed geinformeerd personeel, breed assortiment en service kost geld en veel tijd.
Daar moet de ondernemer in investeren. Heb je dat niet nodig of je wilt goedkoper uitzijn? Prima aan jou de keus in onze vrije markt.

Persoonlijk zou ik misschien wat onderdelen bij een toko als Vos kopen wanneer ik weet wat ik precies wil hebben. Voor een product wat duur in aanschaf is en waar ik advies over wil ga ik naar een speciaalzaak waar ik een prettige band mee heb. En ja, dan betaal ik meer maar persoonlijk voel ik me daar wel beter bij. Bovendien zit er altijd wel ruimte in de adviesprijzen en je kunt daar altijd over praten.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 04 feb 2009 12:02

@ Touran, volkomen gelijk.....dan zul je het ook vaak genoeg meegemaakt hebben dat consumenten bij jouw komen om advies en juiste maatvoering, en als ze dan alles weten gaan ze de fiets op internet of bij een dozenschuiver kopen.

touran
Forum-lid

touran 04 feb 2009 12:09

Ja ook dat maak je mee maar dat is uiteindelijk de beslissing van de consument.
Dat ze dan geen garantie van ons krijgen en elk uur dat wij aan een dergelijke fiets sleutelen word je ook nog regelmatig kwalijk genomen.
Een consument mag wel mondig zijn maar kort door de bocht laat ik me toch ook niet in de boot nemen als LBS
http://www.rtcbuitenlust.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

devoorzitter
Forum-lid

devoorzitter 04 feb 2009 13:35

waarmee mijn vraag of Veltec ook levert aan Vos inderdaad beantwoord is. waarvoor dank. tegen welke prijs vos producten afneemt, en of die bijvoorbeeld lager is dan wat officiële dealers betalen gaat ons als consumenten inderdaad weinig aan.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 feb 2009 14:44

Als ik het goed lees:

Vos krijgt z'n frames dus ONDER MEER gewoon van Veltec, zonder hierbij officieel dealer te zijn.

devoorzitter
Forum-lid

devoorzitter 04 feb 2009 14:55

Zo lees ik het ook. En daarmee is volgens mij de vraag beantwoord waar dit hele topic mee begon, nl of vos op slinkse wijze aan zijn fietsen komt, of ze gewoon bij de officiële distributeur veltec vandaan haalt. De vraag of je op de gewone cervelo-garantie kunt rekenen als je bij vos koopt was al eerder bevestigend beantwoord.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 04 feb 2009 15:39

Waarmee mijn statement op pagina 2 bevestigd wordt.

Als officieel dealer ben je hier wel erg blij mee ...........

stokie
Forum-lid

stokie 04 feb 2009 16:20

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het sterk vind van veltec om zelf te reageren op dit onderwerp.
Het heeft een paar dagen geduurd, we hebben er lekker over gediscussierd, maar we komen aardig in de buurt van een slotje..

foosho
Forum-lid

foosho 04 feb 2009 16:22

adroit schreef:Waarmee mijn statement op pagina 2 bevestigd wordt.

Als officieel dealer ben je hier wel erg blij mee ...........

Dat heet gewoon vrije markt.. ik neem aan dat de officiele dealers ook de kans krijgen om de aanbiedingen van Veltec te kopen.

Officieel dealer zijn zal best wat onkosten met zich meebrengen, maar op de site/folders/etc van Cervelo/Veltec staan als officiele dealer zal ook goed wat extra omzet geven.

Ik denk ook niet de gemiddelde Cervelo klant naar Vos gaat voor een frame. Je bent liefhebber, je hebt er een goede duit voor over (de S1 misschien daargelaten), dus dan haal je je fiets gewoon bij een echte, officiele, goede winkel en dus niet bij Vos.

@^^: Waarom een slotje? 't Is een beschaafde discussie, als de discussie klaar is zakt ie vanzelf in de lijst..

Plaats reactie