Alles over vakanties op én met de fiets

Marmotte 2009

longue
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 sep 2007 02:02

longue 29 jan 2009 20:21

[quote="scrymm"]
Hoe doen jullie dat eigelijk met hartslag, op wat voor gem hartslag zou je marmotte moeten fietsen, of letten jullie daar helemaal niet op?[/quote]

Ik heb er vorig jaar op gelet dat ik nooit boven m'n omslagpunt ging rijden. In mijn geval 176. Ik reed dan bergop wel constant tegen de 170-174. Zo komen je benen niet in de verzuring en dit kan je dan wel lang volhouden. Dat is toch mijn ervaring :)

scrymm
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 19 okt 2006 20:08

scrymm 29 jan 2009 20:56

ja, ik ben ook van plan er een beetje op te gaan letten. Maar het is natuurlijk wel zo dat je als je meegesleept wordt in het marmotte-gevoel, en opgezweept wordt door mensen om je heen, je er waarschijnlijk niet al te veel op let. Daarnaast denk ik dat bij zon dag als de marmotte je miss zeker naar het einde toe, als je je nog goed voelt, je toch meer kan geven dan volgens de "gegevens" verstandig zou zijn.
Vandaag is morgen alweer gisteren

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 01 feb 2009 15:10

Soms heb ik wel eens het idee dat je hartslag in de bergen erg relatief is. Wat ik bedoel is dat het erop lijkt dat als je op grote hoogte komt je hartslag bij, voor het gevoel, dezelfde inspanning hoger is. Misschien maar een idee wat bij mij in m'n kop zit maar het lijkt in ieder geval wel zo. Ik zoek de verklaring maar bij de ijlere lucht, dus in absolute zin wat minder zuurstof, dus moet je hart harder werken voor dezelfde hoeveelheid zuurstof.
Hoewel je maximum hartslag natuurlijk nooit hoger kan worden vraag ik mij wel af of je omslagpunt op hoogte niet wat hoger komt te liggen.

iskander_
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 mar 2008 22:17

iskander_ 05 feb 2009 12:02

Je max hartslag zal eerder lager moeten zijn dan hoger. of gewoon gelijk. Er is minder zuurstof dus je hart pomp minder zuurstof rond. Dat betekend dat je minder kan presteren want met te weinig zuurstof ga je verzuren. Laten we het omdraaien. Als je hart boven harder moet werken voor de zelfde hoeveelheid zuurstof waarom werkt dat hart dan niet harder als er wel genoeg zuurstof is in het dal. het omslagpunt gaat dan niet ook omhoog. conclusie moet dus zijn dat bij je omslagpunt je hartslag gelijk of lager zou moeten zijn als er minder zuurstof is. komt er op neer dat het boven wat langzamer fietst dan dat je benden doet met voor je gevoel de zelfde inspanning.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27989
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 feb 2009 12:18

De zuurstofhoeveelheid (ijlheid) is pas een factor boven de 2000 meter, dus dat is pas op de Galibier.

Dan over het omslagpunt...

Als je goed getraind bent kun je ongeveer 1 à 1.5 uur op of net boven je omslagpunt rijden. Als je heel veel duurtraining gedaan hebt, veel motivatie hebt en goed herstelt in de afdalingen / vlakke stukken kun je dit wellicht op alle 4 klims van de Marmotte volhouden. Dit is slechts weinigen gegeven, vergelijk het met Kramer op de 10 km, ook bij hem treedt tegen het einde gewoon verval op.

Ik zou je adviseren de eerste 2 klims minimaal 5 slagen onder omslagpunt aan te gaan en dan op gevoel de rest af te haspelen.

Twee jaar geleden bij de Dolomieten Marathon reed ik alle klims op de laatste na precies op omslagpunt naar boven. Op de laatste klim moest ik 5 slagen gas terug nemen. En daar is bijna 7000 km aan training aan vooraf gegaan. Als je bedenkt dat de Marmotte nog een stukkie langer en zwaarder is, zou maar enigszins voorzichtig beginnen, zeker als het je eerste is!

Merk op dat het omslagpunt tijdens klimmen vaak anders is dan op 't vlakke (gemiddeld 5 slagen hoger). Ook is de temperatuur van invloed. Super betrouwbaar is het dus zeker niet. Eén van de redenen waarom vermogensmeting zo populair is onder profs.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 feb 2009 12:18

Op hoogte gaat je hartslag ook juist omhoog. Per slag wordt er minder zuurstof naar de spieren en organen gebracht, dus moet het hart vaker slaan. Nu is een Galibier voor fietsers al hoog, maar in vergelijking met 't alpinisme stelt 't niets voor. Data uit de Himalaya laat bijvoorbeeld hele duidelijke zaken zien. Een rusthartslag die op een 6000 meter richting de 100 gaat van iemand die goed getraind is. Als het lichaam langzaam went aan de hoogte (en er dus meer rode bloedcellen worden aangemaakt bijv), dan daalt die hartslag wel weer.

In het dal is de concentratie zuurstof in je bloed hoger, maar daar zit je bij een naar verhouding lagere hartslag al tegen de beperking dat je spieren die zuurstof ook nog op moeten kunnen nemen en vervolgens gebruiken bij de verbranding.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

iskander_
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 mar 2008 22:17

iskander_ 05 feb 2009 12:38

dat je hartslag omhoog gaat is juist bij rust of niet al te veel inspanning. Maar als je la tegen je max aan zit, tegen je omslagpunt dus. op het moment dat je hart net genoeg zuurstof rond kan pompen dan je spieren nodig hebben. Kan je eenvoudig geen hogere hartslag krijgen om als nog genoeg zuurstof rond te pompen. want dat deed je hard immers al. in rust kan je hartslag omhoog, maar bij inspanningen tegen het omslag punt gaat dat niet op. Het is dus verstandig wat meer onder je vast gestelde omslag punt te blijven als er iets minder zuurstof is. Is maar een theorietje van me zelf, de waarheid ligt misschien iets anders.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 feb 2009 12:50

Je hart is niet de beperkende factor rond je omslagpunt (als je gezond bent is je hart in principe nooit de beperking). Als je een demarage plaats op een col gaat je hartslag toch ook gewoon nog een stuk hoger dan je omslagpunt?

Met klimmen ligt bij veel mensen het omslagpunt juist een stukje hoger, maar dat komt niet (zo zeer) door de hoogte. Maar het feit dat er meer spieren gebruikt worden. Maar ook bijvoorbeeld door adrenaline achtige stoffen kan het omslagpunt op 't moment supreme hoger liggen (qua hartslag). Maar goed we zijn allemaal anders, dus ik zou als je weinig ervaring hebt er maar niet vanuit gaan dat je omslagpunt veel hoger ligt met klimmen. Bij mij zelf bijvoorbeeld ligt m'n omslagpunt helemaal niet hoger met klimmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 05 feb 2009 19:20

Ik ben het eens met Amclassic-fan. Eigenlijk gewoon uit praktijk ervaring. Aan mij zelf zie ik gewoon dat ik tijdens het klimmen een hogere hartslag vol kan houden dan op het vlakke. Dat merk ik dan vooral op klimmen van het kaliber Galibier.
Dan komt daar nog eens bij dat de Marmotte je toch wel in een bepaalde sfeer brengt die ook meehelpt om een hogere hartslag vol te houden, wellicht zijn dat die adreline achtige stoffen.
De laatste klim naar Alpe d'Huez is weer iets speciaals, dat is dan gewoon alles eruit persen wat er nog over is of wanhopig naar reserve vaatjes zoeken om eruit te persen wat er eigenlijk niet meer in zit. Soms heb je nog onvermoede reserves, soms rijd je op krachten waarvan je niet weet waar ze vandaan komen en soms......

scrymm
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 19 okt 2006 20:08

scrymm 07 feb 2009 12:14

goede adviezen allemaal! Toch blijf ik het raar vinden, wat ik ook al in andere topics gezegd heb, dat mijn omslagpunt bepaald is op 188, en dan als ik probeer te trainen rond mn omslagpunt dat voor mij echt totaal onmogelijk is, ik kom er niet eens in de buurt, tegen de tijd dat ik met mn hartslag in de 180 zit, ben ik al aant verzuren als een gek, en schieten mn benen helemaal vol. Misschien is het voor een gedeelte ongetraindheid, (zou kunnen ben immers pas 2/3 maanden weer in training na 1 jaar niks gedaan te hebben), maargoed toch raar, je doet een inspanningstest bij een SMA, je omslagpunt wordt bepaald, en vervolgens klopt er voor mijn gevoel geen hout van..
Vandaag is morgen alweer gisteren

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 07 feb 2009 15:35

Even nog wat vraagjes:

Op de site kun je inloggen nadat je je inschrijvingsnummer en als toegangscode je geboortedatum hebt ingevuld. Bij mij lukt dit niet..... Is dat bij jullie ook zo?

Kun je op de dag van de cyclo je spullen (sensor, nummerbord...) ophalen in Bourg d'Oisans of moet je dat een dag eerder doen?

Dan moet je neem ik aan ook je gezondheidsverklaring inleveren?

Moet deze gezondheidsverklaring trouwens nog voldoen aan een geldigheidsdatum, of met andere woorden, hoe oud mag deze verklaring maximaal zijn?

Nu nog trainen!! Moet zeggen dat ik vroeger (rond deze tijd) wel eens wat meer op de fiets heb gezeten.
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 07 feb 2009 15:39

[quote="R. Hilferink"]Even nog wat vraagjes:

1. Op de site kun je inloggen nadat je je inschrijvingsnummer en als toegangscode je geboortedatum hebt ingevuld. Bij mij lukt dit niet..... Is dat bij jullie ook zo?

2. Kun je op de dag van de cyclo je spullen (sensor, nummerbord...) ophalen in Bourg d'Oisans of moet je dat een dag eerder doen?

3. Dan moet je neem ik aan ook je gezondheidsverklaring inleveren?

4. Moet deze gezondheidsverklaring trouwens nog voldoen aan een geldigheidsdatum, of met andere woorden, hoe oud mag deze verklaring maximaal zijn?

Nu nog trainen!! Moet zeggen dat ik vroeger (rond deze tijd) wel eens wat meer op de fiets heb gezeten. [/quote]

1. Als je op "rechercher" klikt kun je zoeken op je naam. Vervolgens kun je met je geboortedatum inloggen.

2. Kan misschien wel, maar ik zou dat op donderdag of vrijdag bovenop Alpe d'Huez doen.

3. Ja, maar je kunt deze ook nu al scannen/mailen of per post opsturen

4. Deze mag maximaal 6 maanden oud zijn als ik het me goed herinner

Plaats reactie