Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bergverzet, hoe groot kan ik achter?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5875
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 dec 2008 18:30

Hoera, weer een topic waar het bakkeleien is.
Het lijkt wel of het de 'donkere' dagen voor kerst zijn.;-)

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 13 dec 2008 18:38

In de belevingswereld van Rodion met zijn belachelijke 39x27 statement is de brug over de IJssel waarschijnlijk een flinke berg.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 13 dec 2008 21:26

Het is de laatste tijd wel erg vaak raak op dit forum en niet alleen bij dit topic. Bij het minste of geringste vliegt men elkaar in de haren. Ieder fietst naar eigen kunnen en de een kan beter bergop dan de ander.

Ikzelf heb aan 30x25 amper genoeg om boven te komen. Persoonlijk zal het mij de reet roesten wat een ander daarvan denkt. Laten we ieder in zijn waarde laten en plezier beleven aan het fietsen. Dat is mijns inziens zinvoller dan elkaars bijdragen steeds letter voor letter tegen het licht te houden en elkaar steeds in de haren te vliegen. Maar dat is mijn idee.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 13 dec 2008 23:37

Marcelb schreef:Laten we ieder in zijn waarde laten en plezier beleven aan het fietsen. Dat is mijns inziens zinvoller dan elkaars bijdragen steeds letter voor letter tegen het licht te houden en elkaar steeds in de haren te vliegen. Maar dat is mijn idee.

Dat is in dit topic (althans de laatste postings) ook helemaal niet aan de orde. De 'discussie' gaat puur over technische zaken. Het mooie daarvan is dat het of A is of B. Maar aangezien 'klimmer' het (snel) opgeeft, zal dat van AC'fan wel kloppen... ;)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 dec 2008 23:56

Ik ga dus eerst in Mei in Mallorca aan de gang met 34*25, als ik daarmee soepel boven kom op Puig Major dan monteer ik tijdens de Marmotte een 13x29 cassette die ik nog heb liggen. Als het zwaar is, dan maar een triple en als ik enigzins twijfel dan bestel ik misschien iets van Marchisio want daar kun je zelf cassettes samenstellen voor alles van Camp en Shimano tot 30t en dat zal met een Lange kooi Chorus derailleur geen probleem zijn.
Afbeelding

rodion
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 mar 2007 11:55

rodion 14 dec 2008 00:08

joopi schreef:In de belevingswereld van Rodion met zijn belachelijke 39x27 statement is de brug over de IJssel waarschijnlijk een flinke berg.


Inderdaad. Bij gebrek aan beter doe ik op deze brug mijn krachttraining. Lekker op 53x12 ''omhoog'' knallen.
L'enfer, c'est les autres

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 14 dec 2008 00:44

Rodion schreef:
joopi schreef:In de belevingswereld van Rodion met zijn belachelijke 39x27 statement is de brug over de IJssel waarschijnlijk een flinke berg.


Inderdaad. Bij gebrek aan beter doe ik op deze brug mijn krachttraining. Lekker op 53x12 ''omhoog'' knallen.

Zal wel heel hard gaan dan zeker. :/ En die knietjes van je juichen ook of niet? Vind je dit zelf ook geen nutteloze opmerkingen?

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 28 apr 2009 14:27

Ik ga deze zomer naar de Alpen en rij met Veloce 10sp compact, met achter 12-23. Om het wat aangenamer (soepeler!) te maken, wil ik achter wat lichter kunnen schakelen. Mijn vragen daarbij:

a) Is dit een kwestie van losse tandwielen erbij kopen en m'n huidige cassette aanpassen of is het economischer om een geheel nieuwe cassette aan te schaffen?

b) Hoe groot kan je achter als je Campa compact rijdt? Een compact heeft een medium kooi toch?

c) Veloce cassettes zijn er in 13-26 en 13-29, maar 29 achter lijkt me wat overdreven, aangezien ik bijv. een Redoute met 34-23 ook gewoon bovenkom (zij het staand), maar uiteraard is de Redoute slechts een fractie van de lengte van een Alpencol. Wat is wijsheid?
t.a.f.k.a.e.h.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 28 apr 2009 14:49

@evilhomer: een losse cassette is waarschijnlijk goedkoper. Daarnaast heb je dan een een goed verloop, en als je slechts 2 kransjes vervangt zit je wellicht met een groter gat.

Een 29 moet achter zeker kunnen, wellicht groter, maar dat vindt je zelf niet nodig.

En wat wijsheid is (26 of 29) ligt toch vooral aan wat je aan wattage per kilogram wegtrapt.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 28 apr 2009 14:58

Corniel schreef:@evilhomer: een losse cassette is waarschijnlijk goedkoper. Daarnaast heb je dan een een goed verloop, en als je slechts 2 kransjes vervangt zit je wellicht met een groter gat.

Een 29 moet achter zeker kunnen, wellicht groter, maar dat vindt je zelf niet nodig.

En wat wijsheid is (26 of 29) ligt toch vooral aan wat je aan wattage per kilogram wegtrapt.


Thanks! Over het wattage: ik heb een poosje terug een inspanningstest gedaan, daarbij kwam ik tot een max van 340 Watt, omgerekend 5,2 Watt per kg lichaamsgewicht. Dat zei mij, als iemand zonder referentiemateriaal, echter weinig.
t.a.f.k.a.e.h.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 28 apr 2009 15:12

@evilhomer: In het topic Wat is jullie VO2Max? vindt je wat kader om je gegevens te duiden (en de jouwe ook te plaatsen wellicht).

En over wat je moet trappen om boven te komen: Bicycle Speed And Power Calculator. Kan je een beetje kijken wat je ongeveer nodig hebt. Als ik uit ga dat je rond omslag zo'n 260 Watt trapt (4 Watt/kg) dan rijdt je een berg met een stijgingspercentage van 10% op met zo'n 11,4 km/u. Met een 34:29 is dat een trapfrequentie van 75 omwentelingen/min. Zo bezien zou ik voor die 29 tands-oplossing gaan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2009 15:13

Maximale vermogen zegt nagenoeg niets, dat is vooral afhankelijk van het test protocol. Vermogen op omslagpunt zegt een stuk meer.

Met een korte Campa achter-derailleur kan je officieel geen 29 schakelen. Meestal gaat dit echter prima, maar er zijn frames waarbij het niet mooi wil. Ik zou niet met kransen gaan klooien en gewoon een nieuwe cassette erbij kopen, een Veloce cassette kost je nog €35.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie