Pagina 6 van 8

Geplaatst: 13 dec 2008 18:30
door Theo V
Hoera, weer een topic waar het bakkeleien is.
Het lijkt wel of het de 'donkere' dagen voor kerst zijn.;-)

Geplaatst: 13 dec 2008 18:38
door joopi
In de belevingswereld van Rodion met zijn belachelijke 39x27 statement is de brug over de IJssel waarschijnlijk een flinke berg.

Geplaatst: 13 dec 2008 21:26
door marcelb
Het is de laatste tijd wel erg vaak raak op dit forum en niet alleen bij dit topic. Bij het minste of geringste vliegt men elkaar in de haren. Ieder fietst naar eigen kunnen en de een kan beter bergop dan de ander.

Ikzelf heb aan 30x25 amper genoeg om boven te komen. Persoonlijk zal het mij de reet roesten wat een ander daarvan denkt. Laten we ieder in zijn waarde laten en plezier beleven aan het fietsen. Dat is mijns inziens zinvoller dan elkaars bijdragen steeds letter voor letter tegen het licht te houden en elkaar steeds in de haren te vliegen. Maar dat is mijn idee.

Geplaatst: 13 dec 2008 23:37
door litespeed
Marcelb schreef:Laten we ieder in zijn waarde laten en plezier beleven aan het fietsen. Dat is mijns inziens zinvoller dan elkaars bijdragen steeds letter voor letter tegen het licht te houden en elkaar steeds in de haren te vliegen. Maar dat is mijn idee.

Dat is in dit topic (althans de laatste postings) ook helemaal niet aan de orde. De 'discussie' gaat puur over technische zaken. Het mooie daarvan is dat het of A is of B. Maar aangezien 'klimmer' het (snel) opgeeft, zal dat van AC'fan wel kloppen... ;)

Geplaatst: 13 dec 2008 23:56
door ericpeters
Ik ga dus eerst in Mei in Mallorca aan de gang met 34*25, als ik daarmee soepel boven kom op Puig Major dan monteer ik tijdens de Marmotte een 13x29 cassette die ik nog heb liggen. Als het zwaar is, dan maar een triple en als ik enigzins twijfel dan bestel ik misschien iets van Marchisio want daar kun je zelf cassettes samenstellen voor alles van Camp en Shimano tot 30t en dat zal met een Lange kooi Chorus derailleur geen probleem zijn.

Geplaatst: 14 dec 2008 00:08
door rodion
joopi schreef:In de belevingswereld van Rodion met zijn belachelijke 39x27 statement is de brug over de IJssel waarschijnlijk een flinke berg.


Inderdaad. Bij gebrek aan beter doe ik op deze brug mijn krachttraining. Lekker op 53x12 ''omhoog'' knallen.

Geplaatst: 14 dec 2008 00:44
door tiest
Rodion schreef:
joopi schreef:In de belevingswereld van Rodion met zijn belachelijke 39x27 statement is de brug over de IJssel waarschijnlijk een flinke berg.


Inderdaad. Bij gebrek aan beter doe ik op deze brug mijn krachttraining. Lekker op 53x12 ''omhoog'' knallen.

Zal wel heel hard gaan dan zeker. :/ En die knietjes van je juichen ook of niet? Vind je dit zelf ook geen nutteloze opmerkingen?

Bergverzet, episode ...

Geplaatst: 28 apr 2009 14:27
door evilhomer
Ik ga deze zomer naar de Alpen en rij met Veloce 10sp compact, met achter 12-23. Om het wat aangenamer (soepeler!) te maken, wil ik achter wat lichter kunnen schakelen. Mijn vragen daarbij:

a) Is dit een kwestie van losse tandwielen erbij kopen en m'n huidige cassette aanpassen of is het economischer om een geheel nieuwe cassette aan te schaffen?

b) Hoe groot kan je achter als je Campa compact rijdt? Een compact heeft een medium kooi toch?

c) Veloce cassettes zijn er in 13-26 en 13-29, maar 29 achter lijkt me wat overdreven, aangezien ik bijv. een Redoute met 34-23 ook gewoon bovenkom (zij het staand), maar uiteraard is de Redoute slechts een fractie van de lengte van een Alpencol. Wat is wijsheid?

Geplaatst: 28 apr 2009 14:49
door corniel
@evilhomer: een losse cassette is waarschijnlijk goedkoper. Daarnaast heb je dan een een goed verloop, en als je slechts 2 kransjes vervangt zit je wellicht met een groter gat.

Een 29 moet achter zeker kunnen, wellicht groter, maar dat vindt je zelf niet nodig.

En wat wijsheid is (26 of 29) ligt toch vooral aan wat je aan wattage per kilogram wegtrapt.

Geplaatst: 28 apr 2009 14:58
door evilhomer
Corniel schreef:@evilhomer: een losse cassette is waarschijnlijk goedkoper. Daarnaast heb je dan een een goed verloop, en als je slechts 2 kransjes vervangt zit je wellicht met een groter gat.

Een 29 moet achter zeker kunnen, wellicht groter, maar dat vindt je zelf niet nodig.

En wat wijsheid is (26 of 29) ligt toch vooral aan wat je aan wattage per kilogram wegtrapt.


Thanks! Over het wattage: ik heb een poosje terug een inspanningstest gedaan, daarbij kwam ik tot een max van 340 Watt, omgerekend 5,2 Watt per kg lichaamsgewicht. Dat zei mij, als iemand zonder referentiemateriaal, echter weinig.

Geplaatst: 28 apr 2009 15:12
door corniel
@evilhomer: In het topic Wat is jullie VO2Max? vindt je wat kader om je gegevens te duiden (en de jouwe ook te plaatsen wellicht).

En over wat je moet trappen om boven te komen: Bicycle Speed And Power Calculator. Kan je een beetje kijken wat je ongeveer nodig hebt. Als ik uit ga dat je rond omslag zo'n 260 Watt trapt (4 Watt/kg) dan rijdt je een berg met een stijgingspercentage van 10% op met zo'n 11,4 km/u. Met een 34:29 is dat een trapfrequentie van 75 omwentelingen/min. Zo bezien zou ik voor die 29 tands-oplossing gaan.

Geplaatst: 28 apr 2009 15:13
door amclassic-fan
Maximale vermogen zegt nagenoeg niets, dat is vooral afhankelijk van het test protocol. Vermogen op omslagpunt zegt een stuk meer.

Met een korte Campa achter-derailleur kan je officieel geen 29 schakelen. Meestal gaat dit echter prima, maar er zijn frames waarbij het niet mooi wil. Ik zou niet met kransen gaan klooien en gewoon een nieuwe cassette erbij kopen, een Veloce cassette kost je nog €35.