Stuk duidelijker met de foto's.
bedankt.
Mijn stem gaat naar nr 3, San Marco Regal.
Opbouw van de gratis RIH
Mijn keuze is de Rolls , maar dan wel een die al gebruikt is en niet zo'n nagelnieuwe.
Hier een plaatje van m'n oude opgeknapte wedstrijdfiets met Rolls zadel.
[img=http://img520.imageshack.us/img520/3028 ... allye3.jpg]
Hier een plaatje van m'n oude opgeknapte wedstrijdfiets met Rolls zadel.
[img=http://img520.imageshack.us/img520/3028 ... allye3.jpg]
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen
+1 voor de Regal!
Het wordt echt een mooi projectje, goed te zien dat het frame behouden blijft. Als fixiebouwer die zijn frame roze heeft gespoten (auw, die opmerking van de vorige pagina deed pijn) doet het me goed te zien dat hij in originele luister wordt hersteld.
Bij de fietsenmaker bij mijn vriendin om de hoek (Segijn en van Wees in Watergraafsmeer) staat af en toe de tot singlespeed gerestaureerde Rih van de eigenaar. Hij vertelde dat hij vaak spullen van oude fietsenmakers opkoopt, dus voor obscure onderdelen kan je daar ook vast aankloppen.
Om even de discussie van de vorige pagina op te pakken; mijn idee over verslijpen en spuiten van frames: als het nog te redden is als origineel, moet je het behouden. Is het frame redelijk ver heen (zoals mijn batavus fixie) dan mag je het verbouwen.
Wat je in de Vs trouwens ziet is dat heel veel stalen frames die allang vergeten waren weer in gebruik komen. DAt juich ik toe. Fietsen blijven dingen om te gebruiken. Niet om weg te hangen op zolder.
Het wordt echt een mooi projectje, goed te zien dat het frame behouden blijft. Als fixiebouwer die zijn frame roze heeft gespoten (auw, die opmerking van de vorige pagina deed pijn) doet het me goed te zien dat hij in originele luister wordt hersteld.
Bij de fietsenmaker bij mijn vriendin om de hoek (Segijn en van Wees in Watergraafsmeer) staat af en toe de tot singlespeed gerestaureerde Rih van de eigenaar. Hij vertelde dat hij vaak spullen van oude fietsenmakers opkoopt, dus voor obscure onderdelen kan je daar ook vast aankloppen.
Om even de discussie van de vorige pagina op te pakken; mijn idee over verslijpen en spuiten van frames: als het nog te redden is als origineel, moet je het behouden. Is het frame redelijk ver heen (zoals mijn batavus fixie) dan mag je het verbouwen.
Wat je in de Vs trouwens ziet is dat heel veel stalen frames die allang vergeten waren weer in gebruik komen. DAt juich ik toe. Fietsen blijven dingen om te gebruiken. Niet om weg te hangen op zolder.
@W0uter: "als het nog te redden is als origineel, moet je het behouden"... kun je ook nog over discussiëren vind ik. Voor mij geld meer of een frame enige waarde heeft. Niet persé in geld, maar meer in de zin van bijzonder of zeldzaam. Van een RIH worden er maar ca. 150 per jaar gebouwd, deze zijn dus relatief zeldzaam. Maar mijn oude Giant uit 1986 heb ik bijvoorbeeld zonder scrupules overgespoten
Deze was bijna net zo oud als de RIH, maar is wel een massaproduct (ja, ook toen al!) waar marktplaats mee vergeven is... Kortom, naar mijn bescheiden mening is echt niet alles wat oud is de moeite waard om in ere te herstellen. Maar een oud top/wedstrijdframe (b.v. Colnago SR, Gios SR, de Rosa, Team Raleigh of een Bianchi Superlegera) overspuiten of ombouwen staat gelijk aan heiligschennis
Deze was bijna net zo oud als de RIH, maar is wel een massaproduct (ja, ook toen al!) waar marktplaats mee vergeven is... Kortom, naar mijn bescheiden mening is echt niet alles wat oud is de moeite waard om in ere te herstellen. Maar een oud top/wedstrijdframe (b.v. Colnago SR, Gios SR, de Rosa, Team Raleigh of een Bianchi Superlegera) overspuiten of ombouwen staat gelijk aan heiligschennis
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
Allereerst: De RIH wordt super, mooi project!
Wat betreft het "verkloten" van oude raceframes door fixiebouwers: Is het niet mede te danken aan de fixie-hype dat er weer zoveel aandacht is voor oud staal? Mijn oude Giant Speeder (inderdaad gewoon een massa product, maar goed, even ter illustratie) kocht ik een paar jaar geleden in bijna topstaat voor 4 tientjes, er was toen bijna niemand geinteresseerd in die "jaren tachtig barrels"met commandeurs aan de buis. De meeste fietsen uit die tijd wachtte hetzelfde lot als windsurfplanken: eeuwig wegkwijnen in de schuur of eindigen op de stort.
Ik denk dat de singlespeed/ fixie interesse juist heel veel goeds heeft gedaan voor het op straat houden en terugbrengen van oud staal!
Wat betreft het "verkloten" van oude raceframes door fixiebouwers: Is het niet mede te danken aan de fixie-hype dat er weer zoveel aandacht is voor oud staal? Mijn oude Giant Speeder (inderdaad gewoon een massa product, maar goed, even ter illustratie) kocht ik een paar jaar geleden in bijna topstaat voor 4 tientjes, er was toen bijna niemand geinteresseerd in die "jaren tachtig barrels"met commandeurs aan de buis. De meeste fietsen uit die tijd wachtte hetzelfde lot als windsurfplanken: eeuwig wegkwijnen in de schuur of eindigen op de stort.
Ik denk dat de singlespeed/ fixie interesse juist heel veel goeds heeft gedaan voor het op straat houden en terugbrengen van oud staal!
Ik weet het zeker denk ik
Frigo schreef:De zadels voor de poll:
1). Brooks B17-narrow (zie zadel dat nu op de RIH zit) of
2). San Marco Rolls
3). San Marco Regal
Laat maar horen wat jullie ervan vinden...
Brooks natuurlijk en iedereen die iets anders beweert is een barbaar :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Mannen! Even tussendoor en behoorlijk 'off topic': zou er ruimte cq interesse zijn voor een soort 'Eroica NL' al dan niet in de vorm van een a. een toertocht b. een echte koers ( ja, ja, alleen voor stalen fietsen met buiscommandeurs!)? Ben benieuwd...
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
Jazeker! Dat is wat beter haalbaar dan naar Italië te moeten afreizen en ook in Nederland zijn er mooie locaties waar dit helemaal past. Dan gaat mijn interesse wel uit naar een toertocht. Dan is de sfeer wat meer ontspannen en kun je beter genieten van alle mooie fietsen die je tegenkomt/inhalen.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
..dat zijn er al twee! Ach, en misschien is het wel mogelijk om en een koersje en een toertocht te 'regelen'... De 'Amstel' is er ook in meerdere versies! We wachten nog wat reacties af....en misschien gaan we er een apart topic van maken?
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....