Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Body? probleem easton vista

janbianchi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 apr 2006 15:23

janbianchi 02 okt 2008 22:06

Hiervoor had ik Sibilo's en die had bijna geen ingevroten body, er stond op de naaf Campagnolo.
Dus weet niet hoe het dan zit met de body van welk merk die is, ook Campagnolo? Er was wel wat op te zien maar lang niet zo erg als de Easton.

gertvandam2
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 sep 2008 20:22

gertvandam2 03 okt 2008 10:16

bij de handleiding van easton staat geen losse kransje,s gebruikt mag worden.
leverancier voorgelegt wist niet wat ik bedoelde.
heeft nog nooit klachten gehad.
iedere +- 1000 km sluitring aandraaien deze kan speling krijgen.
gertvandam2

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 03 okt 2008 12:56

Janbianchi schreef:de spiders die ik van sram vinden kan zijn allemaal mtb. De race cassettes 10 speed, zijn maar 3 tanden in een spider, dat heeft mijn Ulegra ook dus schiet niet op. Snap allleen niet dat Easton het niet goed oplost. Ze kunnen toch beter eens een body maken die goed is, zal voor hun ook goedkoper op de lange duur.


Voor de 10v body wel? Wat is het verschil?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 okt 2008 13:25

Janbianchi schreef:Hiervoor had ik Sibilo's en die had bijna geen ingevroten body, er stond op de naaf Campagnolo.
Dus weet niet hoe het dan zit met de body van welk merk die is, ook Campagnolo? Er was wel wat op te zien maar lang niet zo erg als de Easton.


Easton heeft gekozen om er een body op te zetten die ook combatible is met 8 en 9 speed cassettes, maar die combinatie gaat dus niet met een aluminium body. Shimano heeft zelf de zwakheid van het ontwerp van de oude cassette body's ingezien en deze veranderd met de introductie van 10 speed. De randen waarop de cassette rust zijn veel hoger geworden (zoals Campa bij de overgang naar 9 speed al had doorgevoerd). Voor de fabrikant is het bij goedkope wielen wel aantrekkelijk om ook voor een 9 speed groep nog wielen te kunnen leveren, helemaal omdat het zo geen extra voorraad kost.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 03 okt 2008 15:44

Volgens mijn leverancier schijnt ook Easton inmiddels body's te kunnen leveren met hogere randen waarop de cassette rust. Echter, het werd mij afgeraden om hiermee op pad te gaan, aangezien de legering (alu) nog steeds dezelfde is (en ik dus snel tegen hetzelfde probleem zou aanlopen).
staal.....what else.....??

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 okt 2008 15:52

Een body met een hogere rand lost het probleem waarschijnlijk wel op. Een hogere rand betekent dat het contact oppervlak 2-3x zo groot is, gevolg is dat de cassette niet zo maar meer in vreet.

Probleem is alleen dat 9 speed cassettes niet op die body passen, dus iedereen met een 9 speed groep heeft niets aan deze oplossing.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 03 okt 2008 17:51

Bedankt voor de tip! Ga toch nog eens contact opnemen met mijn FM over de mogelijkheid van een body met 'hogere randen', want die kan Easton sinds een aantal weken wél leveren......
staal.....what else.....??

dehulk
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 feb 2006 08:26

dehulk 05 okt 2008 10:54

Na ongeveer 1000 km met een nieuwe body ,gaat hij alweer invreten .
Ga morgen maar weer naar de fietsenmaker ,even kijken of het nu wel onder garantie valt ,ik had tenslotte gezegd dat ik in ieder geval geen Easton body moest hebben ,maar die hadden ze er wel opgezet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 okt 2008 12:07

Er past alleen een Easton body op naar alle waarschijnlijkheid. De body is gewoon een onderdeel van de naaf.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 06 okt 2008 16:47

@Amclassic: Duidelijk, thx.

Toch vreemd, dacht dat mijn Circuit body ook alu was, maar die had geen enkel spoor van invreten. Dacht eerder van wel, maar heb vorige week mijn cassette eraf gehaald en de body was nog helemaal gaaf. De ingevreten body was die van Corima...

chris
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jan 2005 13:47

chris 05 mei 2009 21:57

Vandaag weer nieuwe problemen geconstateerd met mijn easton vista sl, viel me op dat bij het nemen van bochten mijn achterwiel aanliep tegen mijn remmen, naar de fietsenmaker ermee geweest, deze constateerde dat er speling zat in de lagers, voor ging het nog wel, achter des te meer. Reden (naast invreten body en twee keer defecte body) voor mij om nooit meer te kiezen voor easton vista (3e achterwiel). Enige goede van de wielen is dat ze recht blijven en licht zijn.

Plaats reactie