Principe is hetzelfde, gebruik zelf diesel (ontvet beter) waarna je wel goed moet smeren (in dit geval Pedro's).
Je kunt ook een trilbad kopen, dan zinkt het vuil in een dieper gelegen gedeelte en komt het niet meer in de ketting terecht.
.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
In een PET-fles met lampenolie en dan goed schudden werkt ook.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
In de gootsteen en dan rondroeren kan ook! En dan afdrogen in de gordijnen....
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het voor de levensduur van mijn ketting nauwelijks uit maakt of ik 'm nu perfect onderhoudt of 'm gewoon lekker vies laat worden en daarmee door rij. Een schone, goed gesmeerde ketting loopt beter, schakelt beter en maakt geen bijgeluiden. En ziet er mooier uit. Dat is de reden waarom ik het doe. Niet voor de levensduur. Op je stads- of stationsfiets rij je toch ook jaren door zonder naar je ketting om te kijken.
Echt goed schoonmaken doe ik door de ketting in een potje met wasbezine te doen. Deksel er op en schudden. En dat een paar keer herhalen totdat de wasbenzine niet meer vuil wordt.
Uitkoken deed ik in de tijd dat ik nog op een Puch Maxi reed. Afgewerkte olie haalde ik bij een autogarage. Als ik dan de eerste keer weg reed liet ik een heel zwart oliespoor achter op de stoep. Vonden de buren erg fijn.
Echt goed schoonmaken doe ik door de ketting in een potje met wasbezine te doen. Deksel er op en schudden. En dat een paar keer herhalen totdat de wasbenzine niet meer vuil wordt.
Uitkoken deed ik in de tijd dat ik nog op een Puch Maxi reed. Afgewerkte olie haalde ik bij een autogarage. Als ik dan de eerste keer weg reed liet ik een heel zwart oliespoor achter op de stoep. Vonden de buren erg fijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er wel aan gedacht dat de ketting van je stadsfiets 2x zo breed is, nogal wat meer materiaal heeft en bovenal in een afgesloten kast z'n rondjes draait?
Een smerige krakende ketting slijt wel degelijk harder, er blijft dan gewoon zand aan de ketting hangen en daardoor slijt de ketting harder.
Een smerige krakende ketting slijt wel degelijk harder, er blijft dan gewoon zand aan de ketting hangen en daardoor slijt de ketting harder.
Wat is eigenlijk de beste manier om de ketting te smeren?
Normaal doe ik altijd een druppeltje op elke schakel en als de olie is ingetrokken haal ik langs de buitenkant een droge doek voor het overtollige.
Sinds deze week gebruik Neoval en dat is erg dun, dus met de bovenstaande methode wordt het een natte boel.
Normaal doe ik altijd een druppeltje op elke schakel en als de olie is ingetrokken haal ik langs de buitenkant een droge doek voor het overtollige.
Sinds deze week gebruik Neoval en dat is erg dun, dus met de bovenstaande methode wordt het een natte boel.
Feitelijk is er geen betere manier om een ketting te slopen dan hem monteren op een fiets zonder kettingkast.
De banden gooien constant een straal zand en/of modder op de bewegende delen.
De beweging van de schakels laat het diep doordringen van dit slijpsel tussen de schakels toe.
Smering, welke dan ook,houdt dit enige tijd en soms iets langer tegen .
Leer dus maar leven met een kortdurend kettingleven en veel afpoetsen om het toonbaar te houden.
De banden gooien constant een straal zand en/of modder op de bewegende delen.
De beweging van de schakels laat het diep doordringen van dit slijpsel tussen de schakels toe.
Smering, welke dan ook,houdt dit enige tijd en soms iets langer tegen .
Leer dus maar leven met een kortdurend kettingleven en veel afpoetsen om het toonbaar te houden.
Zij is ook tegen
Mee eensbinkie4 schreef:Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het voor de levensduur van mijn ketting nauwelijks uit maakt of ik 'm nu perfect onderhoudt of 'm gewoon lekker vies laat worden en daarmee door rij. Een schone, goed gesmeerde ketting loopt beter, schakelt beter en maakt geen bijgeluiden. En ziet er mooier uit. Dat is de reden waarom ik het doe.erg fijn.
Het miniscule fijne vuil dringt door de speling tussen het tonnetje en de schalmen van de ketting naar het binnenste van de ketting en gaat hier lekker schuren. Het lijkt mij een heel karwei om dit vuil er weer uit te krijgen dat lukt niet door met een doekje de ketting af te poetsen. Dat vuil krijg je er bijna niet uit en door olie toe te voegen zal het minder hard schuren lijkt me.