Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

triatlon topic

fsc_87
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 apr 2007 12:41

fsc_87 05 jun 2008 13:02

Die kasseiklim zit wel parcours

bhermans
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 apr 2008 13:18

bhermans 05 jun 2008 13:47

Maar toch niet meer in de Omloop van de Maasvallei sinds dit jaar.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 jun 2008 13:48

FSC_87 schreef:Maar ik kan de triathlon zeker aanbevelen aan jullie. Wij krijgen vaak complimenten voor het mooie en zeker ook zware parcours.



Ben ik het als rasechte Steindenaar niet helemaal mee eens, die complimenten zullen jullie dan wel krijgen van de doorgewinterde triatleten. Het parcours in combinatie met de afstand is zo zwaar dat het aantal deelnemers de afgelopen jaren drastisch is gezakt. Ik hoorde dat van de Triatlon vereniging Stein heel veel mensen hun "eigen" triatlon zelfs vermijden om deze reden.
Doordat de zwaarte wordt gecompenseerd door de sprint afstanden in de dagen ervoor wordt het er voor de toeschouwers ook niet interessanter op. Er doen bij het hoofd event geen lokale "nieuwelingen" en/of kanshebbers meer mee en bij de andere afstaden is het niet te volgen wat wanneer plaatsvind. Hierdoor zijn de gigantische toeschouwer aantallen uit het verleden ook verdwenen. Bij mijzelf bv. loopt het loopparcours langs mijn voordeur en achterdeur en dat dan 3 dagen achter elkaar waardoor ik dit voormalig geweldig event eigenlijk nog maar storend vind.
Afbeelding

fsc_87
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 apr 2007 12:41

fsc_87 05 jun 2008 14:05

Hier ben ik het niet mee eens we hebben dit jaar weer een hoger deelnemersaantal. Hierbij zitten ook de nodige mensen uit de regio zelf in. En zeker ook kanshebbers. Den bijvoorbeeld aan Heleen bij de Vaate, de winnares van afgelopen jaar en tevens ook een inwoner uit Stein. Verder hebben we ook dit jaar weer het open NK lange afstand gekregen wat toch veel goede triathleten trekt.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 jun 2008 14:15

FSC_87 schreef:Hier ben ik het niet mee eens we hebben dit jaar weer een hoger deelnemersaantal. Hierbij zitten ook de nodige mensen uit de regio zelf in. En zeker ook kanshebbers. Den bijvoorbeeld aan Heleen bij de Vaate, de winnares van afgelopen jaar en tevens ook een inwoner uit Stein. Verder hebben we ook dit jaar weer het open NK lange afstand gekregen wat toch veel goede triathleten trekt.


Het standpunt van de organisatie is me wel duidelijk, ik geef alleen mijn standpunt en volgens mij ook dat van het gros van de inwoners van Stein (ik woon er heel mijn leven en heb nog niet gesproken met iemand die het niet met me eens is en dat geld ook voor de meeste leden van de TVS). Dat het aantal deelnemers op en neer gaat geloof ik ook maar in vergelijking met een 10-tal jaar geleden zijn het gernge aantallen.
Ik geloof trouwens best dat voor de 'echte' triatleten dit een interessant parcours is maar dat is niet mijn punt. Het is maar wat je wil bereiken, het verplaatsen van de start en finish nar de haven heeft ook niet echt geholpen, maar dat is dit jaar in ieder gaval weer anders.
Afbeelding

ironpete
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 feb 2007 09:42

ironpete 05 jun 2008 15:18

De allergrootste reden dat Stein niet die hele grote massa trekt is de concurentie van de Ironman's. In dezelde periode vinden de Ironman's van Nice, Roth, Frankfurt, Klagenfurt en Zurich plaats. In Belgiê is er dan ook nog Brasschaat. Dit allemaal in drie weken. Die wedstrijden trekken samen al meer dan 10.000 triathleten. Ik geloof dus niet dat er minder triathleten naar stein komen door de zwaarte van het parkoer. Nice en vooral Lanzarote zijn een stuk zwaarder en die wedstrijden zijn volzet dit jaar. Maar kunne in tegenstelling tot Stein wel uitpakken met slots voor Hawaii.
http://www.triathlonranking.com" onclick="window.open(this.href);return false;

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 07 aug 2008 15:33

Ik heb me ingeschreven voor mn eerste kwart triatlon. Ik heb intensief hardgelopen, en altijd veel gefietst (enkele wedstrijden). Zwemmen is een de beperkende factor op dit moment, maar ik werk eraan.

Het doel is om onder de twee uur te finishen. Nu vraag ik de doorgewinterde triatleten om wat tips :). Waar moet ik aan denken, waar moet ik op letten? Misschien nog wat tips en trucs voor de wissels, handige gadgets..... Het schoenveter probleem is al opgelost met elastische veters.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 07 aug 2008 16:07

Rezne schreef:Ik heb me ingeschreven voor mn eerste kwart triatlon. Ik heb intensief hardgelopen, en altijd veel gefietst (enkele wedstrijden). Zwemmen is een de beperkende factor op dit moment, maar ik werk eraan.

Het doel is om onder de twee uur te finishen. Nu vraag ik de doorgewinterde triatleten om wat tips :). Waar moet ik aan denken, waar moet ik op letten? Misschien nog wat tips en trucs voor de wissels, handige gadgets..... Het schoenveter probleem is al opgelost met elastische veters.


Train mbv een goede begeleider op het zwemonderdeel. Houdt rekening met het zwemparcours (wisselpunten enz.) en zorg dat je hier goed positie kiest. Na het zwemmen geen tijd verliezen met kleding (je moet ze de kost geven die dit bij hun eerste wedstrijden toch overkomt). Schoenen aan (niet op de pedalen zetten) maar klaar naast de fiets, OF je moet snel zijn en oefenen op het inschieten en triathlonschoenen hebben met 1 klittebandje. Moven en weg!!! De winst haal je bij het wisselen en de snelheid van handelen. OOK tijdens de wedstrijd! Niet te voorzichtig fietsen, schakel voor de wissel met het lopen over naar het ritme dat je in de benen hebt tijdens het lopen. Start niet te snel met lopen, kom in het ritme en knal dan, blaas je niet nu op maar probeer zsm in het ritme te komen en laat dit zo min mogelijk los.
Tot zover enkele praktische tips waar je meer voordeel mee kunt behalen dan allerlei gadgets!
Drink vlak voor het zwemmen niet meer (boeren en water happen is niet lekker!).
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 07 aug 2008 17:50

Rezne schreef:Ik heb me ingeschreven voor mn eerste kwart triatlon. Ik heb intensief hardgelopen, en altijd veel gefietst (enkele wedstrijden). Zwemmen is een de beperkende factor op dit moment, maar ik werk eraan.

Het doel is om onder de twee uur te finishen. Nu vraag ik de doorgewinterde triatleten om wat tips :). Waar moet ik aan denken, waar moet ik op letten? Misschien nog wat tips en trucs voor de wissels, handige gadgets..... Het schoenveter probleem is al opgelost met elastische veters.


Rezne, via de American Clasic wielen kennen we elkaar.
Aangezien je niet ver van Apeldoorn woont: kom eens op een training bij ons kijken. http://www.tri-apeldoorn.nl
Vanvond liggen we bijv. om 7 uur in Busloo: lekker een 2km zwemmen.
Als je meer info wilt hebben, mail me maar een keer.

BTW 2 uur voor een eerste triathlon vind ik erg rap. Mijn PR staat op 2.10
Maar waarschijnlijk trap jij makkelijk de 40km binnen het uur, niet?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 07 aug 2008 18:11

Rezne schreef:Ik heb me ingeschreven voor mn eerste kwart triatlon. Ik heb intensief hardgelopen, en altijd veel gefietst (enkele wedstrijden). Zwemmen is een de beperkende factor op dit moment, maar ik werk eraan.

Het doel is om onder de twee uur te finishen. Nu vraag ik de doorgewinterde triatleten om wat tips :). Waar moet ik aan denken, waar moet ik op letten? Misschien nog wat tips en trucs voor de wissels, handige gadgets..... Het schoenveter probleem is al opgelost met elastische veters.



Mooi hoor, Rezne. Wanneer/waar vindt die wedstrijd plaats?

Ik veronderstel dat die kwarttriatlon de klassieke afstand 1500-40-10km is? Stayer of niet-stayer?
De finishtijden hangen enorm van wedstrijd tot wedstrijd en parcours af, maar onder de 2u duiken lijkt me heel moeilijk. Reken even 25min voor het zwemmen van 1500m (als je dit doet, ben je echt al een puike zwemmen), 60min voor het fietsen van 40km (dit zie ik je te doen, afhankelijk van parcours, vlak, bocht, etc.) en 35min voor 10km loop (dit is echt hard op het einde van een triatlon)... dan zitten we exact op 2u00 met een straffe prestatie in elk onderdeel, en heb ik geen transitietijden meegerekend!

Probeer van je eerste triatlon te genieten, geef jezelf de tijd om ervaring op te doen en ook fouten te maken (onvermijdelijk toch?).
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 07 aug 2008 18:32

Groene Spicht schreef: Train mbv een goede begeleider op het zwemonderdeel. Houdt rekening met het zwemparcours (wisselpunten enz.) en zorg dat je hier goed positie kiest. Na het zwemmen geen tijd verliezen met kleding (je moet ze de kost geven die dit bij hun eerste wedstrijden toch overkomt). Schoenen aan (niet op de pedalen zetten) maar klaar naast de fiets, OF je moet snel zijn en oefenen op het inschieten en triathlonschoenen hebben met 1 klittebandje. Moven en weg!!! De winst haal je bij het wisselen en de snelheid van handelen. OOK tijdens de wedstrijd! Niet te voorzichtig fietsen, schakel voor de wissel met het lopen over naar het ritme dat je in de benen hebt tijdens het lopen. Start niet te snel met lopen, kom in het ritme en knal dan, blaas je niet nu op maar probeer zsm in het ritme te komen en laat dit zo min mogelijk los.
Tot zover enkele praktische tips waar je meer voordeel mee kunt behalen dan allerlei gadgets!
Drink vlak voor het zwemmen niet meer (boeren en water happen is niet lekker!).


Bedankt voor de tips. Ik heb nog een paar weken dus ik zal proberen het zwemmen zoveel mogelijk onder de knie te krijgen. Vanmiddag ben ik bij het zwembad geweest en ik kan vanavond wat hulp krijgen met zwemmen.
Ik heb Sidi schoenen met een hele handige (not!) buckle sluiting ;)
Loop- en fietstrainingen heb ik al regelmatig gecombineerd en dat gaat vrij behoorlijk. Gister 90 km echt heel flink doorgetrokken (sommige stukken echt volle bak), gevolgt door een 12 km loop. Ik had het goede weer in mn bol zitten denk ik ;)
wezep schreef: Rezne, via de American Clasic wielen kennen we elkaar.
Aangezien je niet ver van Apeldoorn woont: kom eens op een training bij ons kijken. http://www.tri-apeldoorn.nl
Vanvond liggen we bijv. om 7 uur in Busloo: lekker een 2km zwemmen.
Als je meer info wilt hebben, mail me maar een keer.

BTW 2 uur voor een eerste triathlon vind ik erg rap. Mijn PR staat op 2.10
Maar waarschijnlijk trap jij makkelijk de 40km binnen het uur, niet?


Ah misschien is 2 uur wat ambitieus voor een eerste keer. We zullen zien :)
Ik zal je eens een mail sturen!
Zwemmen in Busloo lijkt me inderdaad heerlijk. Ik heb een hekel aan binnen trainen, dus inclusief zwembaden :(


@Casran: Ik zie nu dat het idd 1.5 km zwemmen is. Dan is 2 uur te ambitieus, zeker gezien mijn hoge spartel-factor in het zwemmen :D. Maar ik zie het zwemmen dan maar als een nieuwe uitdaging.

Het gaat om de triatlon van Doetinchem, 24 augustus. Ik heb geen flauw idee of 't een snel/langzaam/goed/slecht parkoers is, maar ik ga zoals je al aangeeft vooral proberen te genieten van de sport en te leren.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 07 aug 2008 22:43

Rezne schreef:Zwemmen in Busloo lijkt me inderdaad heerlijk. Ik heb een hekel aan binnen trainen, dus inclusief zwembaden :(

Misschien is het Kristalbad in Apeldoorn wat?
In de vakantie zwemmen we daar op zaterdagochtend om 8 uur.
Dit is een 50m openluchtzwembad.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Plaats reactie