Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

marmotte: triple of compact?

alpe
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:02

alpe 01 dec 2007 18:09

Volgens mij gaat het er nog steeds om om zo snel mogelijk boven te komen, en of je het nu doet op een triple,compact of dubbel.
Sensa

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5619
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 01 dec 2007 18:37

japie carbon schreef:Als je op leeftijd bent(boven de 40)dan kan een triple weer wel.
Bij ons zeggen ze "een triple is voor homo's en ouwe mannetjes".
En als je niet moe wilt worden kun je er ook altijd nog een
motortje opzetten.


Ho,Ho op leeftijd!!!! en ik ben ook geen homo! ;)
Zelf ben ik 45, en ik rij nog altijd met 52x39 met mediumcage achter dus 29 mogelijk en ik kom nog overal boven. Ook de Otztaler staat volgend jaar weer op het programma!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 dec 2007 18:43

colnagofreak schreef:
japie carbon schreef:Als je op leeftijd bent(boven de 40)dan kan een triple weer wel.
Bij ons zeggen ze "een triple is voor homo's en ouwe mannetjes".
En als je niet moe wilt worden kun je er ook altijd nog een
motortje opzetten.


Ho,Ho op leeftijd!!!! en ik ben ook geen homo! ;)
Zelf ben ik 45, en ik rij nog altijd met 52x39 met mediumcage achter dus 29 mogelijk en ik kom nog overal boven. Ook de Otztaler staat volgend jaar weer op het programma!


met spartamet zeker ;-)))

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2383
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 01 dec 2007 19:00

alpe schreef:Volgens mij gaat het er nog steeds om om zo snel mogelijk boven te komen, en of je het nu doet op een triple,compact of dubbel.

Volgens mij gaat het er nog altijd om het totále Marmotte-traject -- bergop, bergaf, en vals-plat -- zo snel mogelijk af te leggen. En gezien mijn gruyère-theorie zijn de renners die er langer dan -- grofweg -- 8 uur over doen, het snelste over de finishlijn wanneer ze een triple monteren. De echt snelle boys (m/v) hebben ruim voldoende aan twee voorbladen (en een 'normale' cassette).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40269
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 dec 2007 19:05

Ik vind dat ieder het voor zich moet weten.
Waarom boven de 8 uur een tripel? Vergelijk een compact 34x29 eens met een tripel....
Less is bore

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2383
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 01 dec 2007 19:13

34x29 is uiteraard licht genoeg, Daniel. Maar zoals gezegd gaat het niet om het lichtste of zwaarste verzet dat je kunt steken met een compact.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5619
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 01 dec 2007 19:41

Ik heb dit nu een tijdje gevolgd deze discussie, en het is ook een regelmatig terugkerende discussie op dit forum. Gewoon dubbel, compact of tripple???

Zelf ben ik van mening dat een ieder dit gewoon maar voor zichzelf moet weten, gewoon gebruiken wat jezelf prettig vindt. Zelf vind ik momenteel de 39 nog het prettigste om mee te rijden, en als ik hier achter een 29 kan steken is dit voor mij licht genoeg.
Met de Waalse Pijl (210) had ik zelf wel even het idee dat op de Thier de Coo wat lichter had willen schakelen, maar dat was dan ook de enige keer.

In de bergen heb ik vaak voldoende aan de 27, stijgingspercentage blijven daar vaak ruim onder de 10%, en die compact komt er nog wel een keer!

Wat Daniel zegt: een ieder moet het voor zich weten!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2383
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 01 dec 2007 19:57

Wanneer iemand vraagt of ie voor de Marmotte een compact of triple moet monteren, is “dat moet een ieder voor zich weten” het meest eenvoudige antwoord. Had ik nog niet aan gedacht. (;-)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5619
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 01 dec 2007 20:02

Buzz schreef:Wanneer iemand vraagt of ie voor de Marmotte een compact of triple moet monteren, is “dat moet een ieder voor zich weten” het meest eenvoudige antwoord. Had ik nog niet aan gedacht. (;-)


Zelf heb ik daar zo mijn eigen mening en gedachte bij als iemand zo'n vraag stelt op dit forum! Lijkt mij als je zo'n uitdaging aangaat je in ieder geval je eigen kunnen wel moet weten!

Niemand hoeft mij te vertellen waar ik eventueel wel of niet mee omhoog kom en met welke trapfreqentie, daar heb ik geen Exel-sheet voor nodig. ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 01 dec 2007 21:10

En daarom was jij dus ook niet de TS:D

Ik ken mensen die na ca. 1,5 jaar fietstraining zonder verdere noemenswaardige fietservaring de marmotte hebben uitgereden. Ze hebben van techniek en voor- en nadelen van de diverse crankstellen geen kaas gegeten (geen interesse en/of ervaringen). Dan kun je zo'n vraag mooi kwijt op dit berenhandige forum (of is het berehandig?):)
Groet,
Mike

airjay
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:23

airjay 02 dec 2007 22:34

alpe schreef:Volgens mij gaat het er nog steeds om om zo snel mogelijk boven te komen, en of je het nu doet op een triple,compact of dubbel.


Volledig mee eens, of anders gezegd: Het is belangrijker DAT je bovenkomt dan HOE je bovenkomt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40269
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 dec 2007 23:14

Oei Airjay, daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Sleep jezelf maar eens in 2uur de Alpe op, dan begint de vraag HOE je boven komt echt wel in je kop mee te spelen hoor. Ik heb toen bijna mijn strikte ethische code overboord gegooid en gedacht aan een tripel ;-)
Less is bore

Plaats reactie