Pagina 6 van 7
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 27 okt 2011 12:06
door ajhoff
Het is geen kritiek, allesbehalve zelfs. Ik snap dat het voor jou een hobby is. Maar ik vraag me gewoon af wat de gemiddelde consument er aan zou hebben. Dat is alles
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 27 okt 2011 12:55
door corniel
amclassic-fan schreef:Wat is het nut van een draadloze kmteller? Dat draadje kon toch ook geen kwaad?
Iets met kabelbreuk. Ik heb zelf een srm met kabels. Had liever een draadloos exemplaar gehad (iets met geld.
)
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die op elektronisch schakelen overstappen dan ook direct draadloos willen schakelen.
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 27 okt 2011 13:42
door ajhoff
Ja, maar de kabels blijven. Het worden er zelfs meer doordat je 2 accu's (minimaal) moet gebruiken. Je haalt een stukje kabel weg om er iets veel ingewikkelders voor in de plaats te zetten. Wat is dan de toegevoegde waarde? Vandaar mijn vraag als "gemiddelde consument" .
Ik ben namelijk een fietser die z'n fiets uit de garage wil pakken zonder checklist na te lopen of:
1) alle accu's goed opgeladen zijn;
2) alle draden vast zitten;
3) er geen elektronica overleden is of storing heeft.
Begrijp me goed, ik ben dol op gadgets, maar heb een bloedhekel aan te complexe (en daardoor niet goed werkende) gadgets. Zo overweeg ik om mijn hartslagmeter met losse footpod (hardlopen), fietssensoren, GPS en hartslagsensor aan de wilgen te hangen omdat ik het zat ben iedere keer de batterijen te moeten checken en evt. vervangen.
Vanuit het standpunt van Amclassic-fan kan ik me voorstellen dat het een geweldig leuk project is (deel van de fietshobby), maar vanuit de gemiddelde consument? Ik reageerde dan ook eigenlijk op het enthousiasme voor wat betreft het in productie nemen van zoiets, niet op het project zelf
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 27 okt 2011 18:48
door rbr
Je praat met dit soort groepen niet over de gemiddelde consument.
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 27 okt 2011 22:21
door skimons
cool. zeer mooi idee en knap dat jullie het zo snel aan de praat en op een demo bike hebben gekregen. heb je misschien wat foto's van de nieuwe set up? bijv van de derailleurs en het gedeelte in/om het stuur?
tweede vraag: blijft de trimfunctie van de voorderailleur en de instelfunctie van de achterderailleur behouden? dwz is het systeem net zo af te stellen als de originele di2?
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 27 okt 2011 22:31
door amclassic-fan
Jup de trimfunctie werkt nog en ook de achter-derailleur is in te stellen. Beide functies zijn essentieel voor het functioneren van een DI2 groep, voor de trimfunctie hoefde we niets te doen om die erin te houden. Het afstellen moesten we wel opnieuw erin zetten. In een eerder prototype kon dat niet en dan heb je een DI2 groep die lekker ratelt
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 12 okt 2015 21:00
door Jorisee
Hebben jullie hier verder nog iets mee gedaan?
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 12 okt 2015 21:59
door monsieurpinot
haha, dit topic destijds over het hoofd gezien, moet met terugwerkende kracht lachen om dat filmpje
ook wel interessant dat het nu niet shimano maar sram is die als eerste met draadloos schakelen komt..
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 13 okt 2015 08:25
door amclassic-fan
Jorisee schreef:Hebben jullie hier verder nog iets mee gedaan?
Nope, project is een zachte dood gestorven. Komt met name doordat Shimano op E-Tube is overgeschakeld en de complexiteit hiervan is van een hele andere groot orde. De 7970 groep werkte zo absurd simpel qua communicatie, steentijd elektronica. E-Tube is volledig het tegenover gestelde, de informatie wordt op een hoge frequentie gemoduleerd wat het heel lastig maakt om de boel te reverse engineeren.
Daarnaast voegde Shimano zelf al steeds meer functies toe, waardoor er veel minder winst valt te behalen met reverse engineeren.
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 14 okt 2015 17:22
door Jorisee
Jammer maar ik snap het! Inderdaad wel een beetje gek dat zij steenkolen tech gebruikt hebben.
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 15 okt 2015 08:55
door jorisb
Ik weet niet of het zo gek is om te beginnen met super basic techniek. Je kan technisch wel iets supermoois kunnen maken, maar dan zal je qua ontwikkeltijd ook een stuk langer bezig zijn, zeker als er iets tegen blijkt te zitten. Nu kan je met simpele techniek jezelf concentreren op de echte uitdagingen, en je wint natuurlijk ook tijd om je product zo snel mogelijk op de markt te zetten.
Nu was Shimano de eerste met elektrisch schakelen ! Lijkt me qua marktaandeel ook heel belangrijk. Nu is de tijd om verder te ontwikkelen voor volgende generaties.
Re: DI2 Tuning
Geplaatst: 15 okt 2015 19:00
door specializedmerida
Nu was Shimano de eerste met elektrisch schakelen ! Lijkt me qua marktaandeel ook heel belangrijk. Nu is de tijd om verder te ontwikkelen voor volgende generaties.[/quote]
Suntour en Mavic zijn Shimano wel voorgegaan, wel lang geleden