Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het Grote Dopings Topic

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 31 aug 2007 12:33

Een dossier van 6000 pagina's met informatie die de hele toekomst van het wielrennen schijnbaar zal beinvloeden! Waarom wordt dat niet binnen een maand doorgeworsteld en wordt nu iemand wel verdacht terwijl het 14 maanden officieel niet is geweest? Het lijkt wel of ze ieder maand iets anders naar buiten willen brengen om ervoor te zorgen dat de ellende nooit ophoud.
Afbeelding

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 31 aug 2007 15:21

Ook volgens mij kan het niet dat de UCI er zo lang heeft over gedaan om het Puerto-dossier door te nemen (meldde ik trouwens reeds in mijn post van gisteren). Voor een zaak waarbij zoveel op het spel staat voor het wielrennen in het algemeen, had de UCI gerust tien juristen mogen inschakelen. Indien die elk dagelijks 50 (is zeker niet te veel gevraagd) van die 6000 pagina's hadden gelezen, was men er op 12 dagen doorheen geweest. Tel daarbij nog de tijd om hun bevindingen naast elkaar te leggen, dan was de klus op hooguit een maand geklaard.
Dat het niet zo is gebeurd heeft volgens mij in de eerste plaats te maken met het gebrek aan professionalisme bij de UCI. Of heeft het zo lang aangesleept omdat uitgerekend Valverde, volgens insiders de meest beschermde renner uit het peloton, erbij betrokken was?

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 31 aug 2007 15:26

Astana ontslaat ook Andrej Kasjetsjkin
vr 31/08/07 - Ook in het B-staal van de Kazak Andrej Kasjetsjkin zijn sporen van bloeddoping gevonden. De renner is door zijn team Astana net als Aleksandr Vinokoerov ontslagen.
Andrej Kasjetsjkin werd op 1 augustus positief bevonden in Turkije, bij een controle buiten competitie. (Photonews) Hij werd door Astana op non-actief gezet, in afwachting van de analyse van het B-staal. Dat blijkt dus ook positief.

Eerder werd Aleksandr Vinokoerov om dezelfde reden ontslagen. Kasjetsjkin wil intussen de bevoegdheid van de Internationale Wielerunie (UCI) aanvechten.

Hij betwist het reglement dat toelaat bloed en urine af te nemen.

Astana is een Zwitsers team met een Kazakse geldschieter.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 31 aug 2007 15:30

bikeboss schreef:Dat het niet zo is gebeurd heeft volgens mij in de eerste plaats te maken met het gebrek aan professionalisme bij de UCI. Of heeft het zo lang aangesleept omdat uitgerekend Valverde, volgens insiders de meest beschermde renner uit het peloton, erbij betrokken was?

Ze zijn in ieder geval "professioneel" met het timen van uitbrengen van nieuws, 2 dagen voor de Vuelta de Spaanse Favoriet uitsluiten van WK deelname. Ik geloof echt niet meer dat dit allemaal toeval is, zo dom kunnen ze gewoon niet zijn. Alle "doping" mededelingen zijn dit jaar rondom de grote rondes geweest of uiotgesteld totdat de rondes bezig waren. Dit lijkt echt alleen maar op het opzettelijk creeren van zoveel mogelijk rel.
Afbeelding

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 31 aug 2007 15:44

Wie zich zoals Kashechkin kant tegen afname van bloed en urine en gaat trainen in een obscuur Turks badstadje in de periode dat de sporen van bloeddoping uit de Tour nog detecteerbaar zijn, kan geen duidelijkere schuldbekentenis afleggen.

dutchflandrien
Forum-lid

dutchflandrien 02 sep 2007 01:22

Daniel1975 schreef:Ah, das waar ook... jouw favoriete topic.

Je mist de essentie van mijn betoog grote vriend. Gelijke monniken, gelijke kappen. Of je nu voetballer, atleet, wielrenner of zwemmer bent.

oke, maar dit is toch een wielrenners forum? of niet. over voetballertjes en andere
at-leed-jes zijn er andere fora.

en je ontwijkt trouwens mijn betoog maatje
RIDLEY the speed weapon

dario
Forum-lid

dario 05 sep 2007 11:27

Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

laurenss
Forum-lid

laurenss 05 sep 2007 11:31

lol :)

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 05 sep 2007 17:50

Ik geloof dat we een beetje doping moe zijn he. Niemand die het over het nieuwste geval bij T-Mobile wil hebben? Eetlustremmertje....

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 05 sep 2007 18:19

[inkoppertje]Als ze dat spul nou in de tijd van Ullrich hadden gehad.....[/inkoppertje] :D

Maar ik ben idd wel dopingmoe ja. Volg de Vuelta ook niet trouwens... heb zin in het WK, Boogie in de regenboogtrui olé! :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 05 sep 2007 20:01

Het geval Bernucci bewijst de hoge nood aan een duidelijke officiële dopinglijst, te hanteren door alle teams, incl. de niet-professionele continentale ploegen. Hoewel T-Mobile had aangekondigd zich bij het allereerste nieuwe dopinggeval als sponsor terug te trekken, gaan ze ondanks het geval Bernucci toch door. Ik kan hen geen ongelijk geven. Er is nl. doping en doping. Voor zwaar spul (bloeddoping, epo, testosteron, amfetamines, anabolica, cocaine, heroine, ...) moet volgens mij een levenslange schorsing met onmiddellijke ingang worden uitgesproken vanaf de allereerste inbreuk. Maar een middel om te vermageren, ook al klimt men dan beter...?
Dit doet mij denken aan het produkt Stimul, dat dertig jaar terug door de huisdokter in mijn dorp in de blok- en examenperiode aan alle universiteitsstudenten werd voorgeschreven om zich langduriger te kunnen concentreren. Ook arbeiders die nachtwerk moesten verrichten kregen probleemloos een voorschrift om makkelijker wakker te blijven. Toen in diezelfde periode zowat de hele wielertop (o.a. Merckx, Godefroot, Gimondi, ...) op Stimul werden betrapt en ervoor werden beboet, verklaarde de betreffende huisdoker stomverbaasd dat zo'n onschuldig produkt toch onmogelijk als doping kon worden beschouwd. Het ging hier nochtans om een dokter die zeer omzichtig te werk ging met medicijnen, zelfs in die mate dat velen naar andere artsen trokken voor bepaalde voorschriften.
Dit toont aan op welke dunne koord men danst als men het heeft over doping. Ook het gebruik van Efedrine, in beperkte mate uiteraard, hoort in diezelfde categorie thuis, net als nog een massa andere produkten van dat kaliber.
Een duidelijke officiële lijst voor iedereen dus, ook al begrijp ik zeer goed dat dit geen makkelijke opgave is. Maar moeilijk gaat ook, en waar een wil is, is een weg. Diegenen bij wie die wil ontbreekt, moeten onverwijld uit alle sportmiddens worden gebannen.
Tot slot nog even dit. Naast de lijst met 'zware' produkten (zie hierboven), moet een lijst komen met produkten die wel worden getolereerd (bv. Efedrine bij een duidelijk aantoonbare verkoudheid), maar voor deze 'minder zware' produkten moet vanzelfsprekend een maximale dosis worden opgelegd.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 05 sep 2007 20:37

Dat is wel een interessante visie: Twee lijsten naast elkaar, een met de zware doping en de straffen die daarbij horen, en een lijst met de 'neusspraytjes', waar veel minder zware straffen op zitten en natuurlijk ruimere tolerantiewaarden.

Oh ja. Tijdens de WK athletiek is er een Franse hordenloper op doping betrapt. Heb ik verder niets meer over gehoord. Klein berichtje op teletekst... Tja...

Plaats reactie