Ketting smeren
- christoffel
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43
Inmiddels heb ik van alles geprobeerd, omdat ik die zwarte meuk zat was die teflon spray veroorzaakt. IceWax (wat een troep!), FinishLine (veel te korte levensduur) en wat al niet meer.
Ik haalde bij de importeur in Numansdorp Boeshield T-9 en was daarover laaiend enthousiast. Nu heb ik via Bike2Build in Vlaardingen ProGold Chain Lube ontdekt en dit werkt nog beter! T-9 geeft toch nog meer een zwarte ketting dan ProGold. Nu gebruik ik Boeshield in de winter op de MTB en ProGold op de koersfiets. Voor mij de ideale combi.
Ik haalde bij de importeur in Numansdorp Boeshield T-9 en was daarover laaiend enthousiast. Nu heb ik via Bike2Build in Vlaardingen ProGold Chain Lube ontdekt en dit werkt nog beter! T-9 geeft toch nog meer een zwarte ketting dan ProGold. Nu gebruik ik Boeshield in de winter op de MTB en ProGold op de koersfiets. Voor mij de ideale combi.
Gang is alles...
Christoffel schreef:Inmiddels heb ik van alles geprobeerd, omdat ik die zwarte meuk zat was die teflon spray veroorzaakt. IceWax (wat een troep!), FinishLine (veel te korte levensduur) en wat al niet meer.
Ik haalde bij de importeur in Numansdorp Boeshield T-9 en was daarover laaiend enthousiast. Nu heb ik via Bike2Build in Vlaardingen ProGold Chain Lube ontdekt en dit werkt nog beter! T-9 geeft toch nog meer een zwarte ketting dan ProGold. Nu gebruik ik Boeshield in de winter op de MTB en ProGold op de koersfiets. Voor mij de ideale combi.
Had je de ketting toen net zo schoongemaakt alvorens je T9 had gebruikt?
Mocht het zo zijn dan vraag ik me af hoe het komt dat je ketting dan toch schoner blijft.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Bij boeshield T-9 wordt je ketting best snel weer zwart. Maar qua comfort is het echt superspul. Dan hoor je pas het verschil, alle andere fietsen om je heen hoor je lekker kraken, maar mijn ketting loopt echt top!
Weet iemand hoe je het zwart worden van de ketting eenvoudig kunt minimaliseren?
Ik had mijn keting al 24u in de wasbenzine gelegd, dus volgens mij was hij wel helemaal schoon, alvorens ik T-9 gebruikte.
Weet iemand hoe je het zwart worden van de ketting eenvoudig kunt minimaliseren?
Ik had mijn keting al 24u in de wasbenzine gelegd, dus volgens mij was hij wel helemaal schoon, alvorens ik T-9 gebruikte.
mgeelen schreef:Bij boeshield T-9 wordt je ketting best snel weer zwart. Maar qua comfort is het echt superspul. Dan hoor je pas het verschil, alle andere fietsen om je heen hoor je lekker kraken, maar mijn ketting loopt echt top!
Weet iemand hoe je het zwart worden van de ketting eenvoudig kunt minimaliseren?
Ik had mijn keting al 24u in de wasbenzine gelegd, dus volgens mij was hij wel helemaal schoon, alvorens ik T-9 gebruikte.
Na het fietsen maak ik de ketting weer schoon met een droge doek. Daarna weer een druppeltje T9 erop.
Ik bel wel benieuwd naar ProGold of deze ook zo goed smeert
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- christoffel
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43
body:
Had je de ketting toen net zo schoongemaakt alvorens je T9 had gebruikt?
Mocht het zo zijn dan vraag ik me af hoe het komt dat je ketting dan toch schoner blijft.
Ja, ze waren echt even schoon. Een brandschone ketting is sowieso een must als je nieuw smeert. Ik weet niet precies waarom T-9 een wat zwartere ketting geeft dan ProGold. Ik constateerde het alleen. Voor de racefiets gaf dat voor mij de doorslag.
Op de MTB maakt dat niet zoveel uit, vind ik. Die spuit ik na een vossenjacht of tt toch weer af en maak ik thuis weer goed schoon.
Volgens mij gaat T-9 een tikkie langer mee in nat weer dan ProGold en aangezien er volgens mij een verband is tussen levensduur in de regen en het aantrekken van vuil (zwart worden van de ketting) kies ik daarvoor op de MTB.
Had je de ketting toen net zo schoongemaakt alvorens je T9 had gebruikt?
Mocht het zo zijn dan vraag ik me af hoe het komt dat je ketting dan toch schoner blijft.
Ja, ze waren echt even schoon. Een brandschone ketting is sowieso een must als je nieuw smeert. Ik weet niet precies waarom T-9 een wat zwartere ketting geeft dan ProGold. Ik constateerde het alleen. Voor de racefiets gaf dat voor mij de doorslag.
Op de MTB maakt dat niet zoveel uit, vind ik. Die spuit ik na een vossenjacht of tt toch weer af en maak ik thuis weer goed schoon.
Volgens mij gaat T-9 een tikkie langer mee in nat weer dan ProGold en aangezien er volgens mij een verband is tussen levensduur in de regen en het aantrekken van vuil (zwart worden van de ketting) kies ik daarvoor op de MTB.
Gang is alles...
- christoffel
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43
Hebbie toch een ritje naar Vlaardingen?;)
Gang is alles...
Hallo,
Ik heb alle berichten gelezen om ik ook op zoek ben naar een goed smeermiddel dat de ketting niet snel zwart maakt en een beetje lang meegaat ook bij slechter weer.
Als het off-topic ik moeten jullie het maar zeggen, maar hoe reinigen jullie je ketting alvorens hem opnieuw te smeren? Gewoon door een doek halen lijk mij niet afdoende aangezien er ook vuil tussen de schakels gaat zitten. Zijn hier ook middeltjes voor? Ben bij een FM in Groningen geweest de ontvet met lampenolie, werkt uitstekend zegt hij.
Groeten,
Ik heb alle berichten gelezen om ik ook op zoek ben naar een goed smeermiddel dat de ketting niet snel zwart maakt en een beetje lang meegaat ook bij slechter weer.
Als het off-topic ik moeten jullie het maar zeggen, maar hoe reinigen jullie je ketting alvorens hem opnieuw te smeren? Gewoon door een doek halen lijk mij niet afdoende aangezien er ook vuil tussen de schakels gaat zitten. Zijn hier ook middeltjes voor? Ben bij een FM in Groningen geweest de ontvet met lampenolie, werkt uitstekend zegt hij.
Groeten,
Piet Pelle schreef:Hallo,
Ik heb alle berichten gelezen om ik ook op zoek ben naar een goed smeermiddel dat de ketting niet snel zwart maakt en een beetje lang meegaat ook bij slechter weer.
Als het off-topic ik moeten jullie het maar zeggen, maar hoe reinigen jullie je ketting alvorens hem opnieuw te smeren? Gewoon door een doek halen lijk mij niet afdoende aangezien er ook vuil tussen de schakels gaat zitten. Zijn hier ook middeltjes voor? Ben bij een FM in Groningen geweest de ontvet met lampenolie, werkt uitstekend zegt hij.
Groeten,
Als je je ketting met een nieuw smeersel gaat insmeren dan zou ik idd je ketting helemaal reinigen.
Dit kan je doen met een ontvettingsmiddel, wat je kan kopen bij de fm
of met benzine of diesel
Lampenolie heb ik zelf geen ervaring mee.
Daarna gewoon je ketting bijhouden met een doek en je nieuwe smeering
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik gebruik dus ook de FinishLine Teflon Plus en ben er niet tevreden over. De ketting wordt ontzettend zwart.
Nu heb k me door de fietsenwinkel de FinishLine Wax lubricant laten "aansmeren".
Heeft iemand hier ervaring mee?
BTW, als ik dit topic eerder gelezen had, dan had ik zeker Boeshield T-9 gekocht. Ben dit overigens alsnog van plan. Is iedereen hier nog steeds enthousiast over?
(Rolandt bijvoorbeeld??)
Nu heb k me door de fietsenwinkel de FinishLine Wax lubricant laten "aansmeren".
Heeft iemand hier ervaring mee?
BTW, als ik dit topic eerder gelezen had, dan had ik zeker Boeshield T-9 gekocht. Ben dit overigens alsnog van plan. Is iedereen hier nog steeds enthousiast over?
(Rolandt bijvoorbeeld??)