Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic R-SYS

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 07 dec 2007 11:23

Ze zijn 870 euro bij www.futurumshop.nl en 840 bij Hopmans in Bergen op Zoom, ook wel scherpe prijzen lijkt me!
Gang is alles!!

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 07 dec 2007 13:21

Ik heb de Mavic's een aantal weken geleden, een weekje op mijn fiets mogen testen.

Ik vond de wielen zeer prettig, ze lopen zeer licht en eenmaal op snelheid merk je dat zeker, ze blijven hard gaan!! Ook in de bochten houden de wielen zich super en bij een acceleratie was het echt knallen!!! Ik had er Vittoria Open Corsa CX bandjes omheen. Ook over het comfort was ik te spreken. Stijf, maar ook comfort.

Ook heel veel complimenten gehad over de wielen, want ze staan mooi en ze zijn mooi. Sommige mensen hebben nu nog een stijve nek denk...haha
Het effect van de goud/gele nippels en de zilveren streepjes is ook mooi.

Het remmen voelde ook zeer goed.

Een klein minpuntje...: de standaard geplaatste sensor voor de fietscomputer geeft af en toe een irritant tikgeluidje, je hoort de wielen mooi suizen en dan hoor je zo'n tikje...

Freewheel klonk ook mooi.

In januari krijg ik ze er weer onder, daar verheug ik me nu al op!!

Je moet er alleen niet aandenken dat er een spaak breekt...de kosten daarvan weet ik niet.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 dec 2007 13:31

marcello schreef:
Je moet er alleen niet aandenken dat er een spaak breekt...


Daar ligt mijn grootste angst, door de persoonlijke ervaringen met mavic, hoop ik dat ze nu eindelijk eens een bombproof setje ontwikkelt hebben.

2000 km tevredenheid zegt mij niets!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 07 dec 2007 13:55

Op de keper beschouwd is geen enkele wielset bombproof....ik bedoel dat je bij elke wielset een spaak kan breken.
Ik denk alleen wel dat je bij deze set minder snel een spontane spaakbreuk zal hebben. Als je al een spaak breekt zal dat denk ik komen door van buitenaf intredend "geweld" (tak, valpartij etc.).
Het nadeel van de R-sys set is dan wel dat je meer geld kwijt bent voor een nieuwe spaak/nieuwe spaken.
Maar als je dat kan accepteren (ikzelf heb nog nooit op wat voor manier dan ook een spaak gebroken), dan heb je goede, lichte wielen.
Gang is alles!!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 07 dec 2007 14:18

Hoi,

Toch vraag ik me af hoe het nu met het aerodynamisch gedrag van die wielen zit....?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 07 dec 2007 14:37

Tja, aerodynamisch zijn ze niet bepaald....
Daar zijn ze denk ik ook niet voor gemaakt. Ze zijn licht en stijf, en net zo aerodynamisch als Ksyriums (of nog iets minder...).
Als je licht, stijf en aerodynamisch wil moet je gewoon effe Lightweights aanschaffen ;)!!

Maar ja, die zijn ook weer meer zijwind gevoelig....
Gang is alles!!

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 07 dec 2007 17:54

En een klap duurder ook.

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 07 dec 2007 18:32

Helaas wel....
Gang is alles!!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 dec 2007 20:30

Composite schreef:Op de keper beschouwd is geen enkele wielset bombproof....ik bedoel dat je bij elke wielset een spaak kan breken.
Ik denk alleen wel dat je bij deze set minder snel een spontane spaakbreuk zal hebben. Als je al een spaak breekt zal dat denk ik komen door van buitenaf intredend "geweld" (tak, valpartij etc.).
Het nadeel van de R-sys set is dan wel dat je meer geld kwijt bent voor een nieuwe spaak/nieuwe spaken.
Maar als je dat kan accepteren (ikzelf heb nog nooit op wat voor manier dan ook een spaak gebroken), dan heb je goede, lichte wielen.


Ik weet niet waar je dat op baseert, dat er bij deze set er minder snel een spontane spaakbreuk op zal treden. Dat idee had ik ook toen ik mijn ES set aanschafte, helaas niets bleek minder waar!
Als er problemen voordoen zullen ze waarschijnlijk wel weer afbreken in de nippels, maar ok afwachten, want mooi zijn ze zeker.
En ik ken ook genoeg tevreden mavic gebruikers.
Ik durf mijn Eurus 2005 set toch wel behoorlijk bombproof te noemen, de fijnste set wielen (wielset) waar ik ooit mee gereden heb.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

marcopantani
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 17 nov 2006 23:21

marcopantani 07 dec 2007 21:00

Ik heb ook een paar Eurus carbon en had een paar Shamal ultra, en kan beamen dat deze wielen meer dan voortreffelijk zijn. De Shamals komen kwa rijgedrag dicht in de buurt van de R-syssen, en kwalitatief zijn deze zeker de meerdere. Zijn samen met de Eurussen echte allround wielen. Maar op lange beklimmingen, meer dan 4 km, merkte ik toch een verschil met de R-syssen, kon veel langer op de trappers lopen !
Mijn ervaring daarentegen met de ES was dat ik na een rit in de regen, nadien nog de planten kon water ! En het was niet makkelijk om het er weer uit te krijgen ; hopelijk is dat niet het gevan mer de R-sys !

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 08 dec 2007 18:58

Vandaag de eerste rit met de R-sysen. Rondje Utrechtse heuvelrug deze keer.
De wielen bevallen qua eerste indruk erg goed!
Ten opzichte van mijn Cosmics (die ik nu niet meer heb overigens) hebben ze wel dat strakke, stijve bochtgedrag, maar zijn ze minder stoterig (dus comfortabeler).
Verder merk je dat het lichte wielen zijn want voor mijn gevoel is elke klap raak en kost het weinig moeite om de wielen aan het rollen te krijgen.

Ten opzichte van een setje Ksyrium ES waar ik vorige week op heb gereden zijn ze vooral wat "kwikzilveriger" ....(tja, ik weet 't een beetje wollige term....).
Voelen wat strakker en wendbaarder aan.
Het lijkt ook wel of met name het achterwiel wat zachter/comfortabeler is dan de ES (wordt trouwens ook beweerd door Mavic zelf). Ik heb gereden met dezelfde banden op dezelfde spanning als normaal (GP 4000, 7/7,5 bar).

Kortom allemaal lekker subjectief en veel in de sfeer van "gevoel" ....maar in elk geval erg positief!

Minpuntjes zijn er ook. Namelijk dat je het spaakmagneetje op slecht wegdek soms wat hoort rammelen en ze zijn wat zijwind gevoeliger volgens mij dan ES/SL's.
Over de duurzaamheid valt uiteraard nog niets te zeggen, maar ze voelen in elk geval solide aan.
Gang is alles!!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 08 dec 2007 20:26

marcopantani schreef:Ik heb ook een paar Eurus carbon en had een paar Shamal ultra, en kan beamen dat deze wielen meer dan voortreffelijk zijn. De Shamals komen kwa rijgedrag dicht in de buurt van de R-syssen, en kwalitatief zijn deze zeker de meerdere. Zijn samen met de Eurussen echte allround wielen. Maar op lange beklimmingen, meer dan 4 km, merkte ik toch een verschil met de R-syssen, kon veel langer op de trappers lopen !
Welke wielen vind je het stijfst? Zeg je nou dat je de Shamals kwalitatief de meerdere vindt van de R-Sys? Ze zijn niet zwaarder dan de Mavics dus je zou zeggen dat ze als klimwielen ook geen gek figuur moeten slaan..

Plaats reactie