Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Momentsleutel

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 26 sep 2008 10:48

Ik gebruik de momentsleutel van 3T en moet zeggen dat deze heel goed bevalt, had eerst die van BBB maar persoonlijk vond ik dat niets.

http://www.thenew3t.com/products.aspx?i ... rquewrench

foosho
Forum-lid

foosho 17 mei 2009 17:32

Waar kun je losse bitjes kopen?
Ik dacht ik ga even naar de Gamma om een T30 Torx bitje te halen, maar die hadden ze dus helemaal niet...
(wel wat setjes van 2 á 3 van andere maten en soorten)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 17 mei 2009 17:35

Goede ijzerhandel (da's per definitie dus NIET een bouwmarkt :-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

foosho
Forum-lid

foosho 17 mei 2009 17:43

thnx! Soms moet je even weten waar je moet zoeken :)
Ik heb al een goede kandidaat in de buurt gevonden, dus die ga ik maandag eens een bezoekje brengen :)

prjz
Forum-lid

prjz 23 mei 2009 11:24

Is inderdaad niet duur.
Ik ben niet zo'n techneut.
Wat bedoelen ze met 1/4 aansluiting en een adapter voor 3/8?
prj

god
Forum-lid

god 07 jun 2009 03:21

Oyah schreef:Snow schreef eerder o.a. : "Altijd met zorg aandraaien ook al gebruik je een momentsleutel".

De kracht (moment) op de verschillende kritische onderdelen wordt steeds opgegeven in Nm. Een Newton is ongeveer 100 gram. Als er opgegeven wordt dat er met max. 15 Nm mag worden aangedraait, mag er in theorie met een sleutel van een meter lengte een kracht van 1,5 kg uitgeoefend worden.
De (moment)sleutels die gebruikt worden voor de fiets en voor deze krachten, zijn veel korter, zeg 20 cm.
De maximale kracht die dan op de sleutel mag worden gezet is dan in verhouding 5 x zo groot. Dan is de maximaal uit te oefenen kracht : 5 x 1,5kg = 7,5kg
Zeveneneenhalve kilo...da's niet zoveel voor een volwassen vent...
Bij 5 Nm blijft er dus maar 2,5 kg over, de boel is zo kaduuk...
Hou dit maar eens in je achterhoofd als je onderdelen vastschroefd.

Sorry maar dit verhaal klopt niet.
Kracht, massa en moment zijn 3 verschillende dingen.
Kracht wordt uitgedrukt in Newton (N), massa in kilogram (Kg) en moment in Newtonmeter (Nm). Indien je met een massa van 1,5 kg op een sleutel van 1 meter gaat hangen dan breng je een moment over op de bout van 15Nm. Dat klopt. De kracht wordt namelijk gevonden door de formule F=MxA waarin A de versnelling van de zwaartekracht is nl 9,8 m/s dus ongeveer 10m/s, en M de massa waarmee je aan de sleutel gaat hangen in Kg. Het moment wordt weer bepaald door de kracht (N) te vermenigvuldigen met het aantal meters (m), de lengte van je sleutel of andere constructie.
Het maakt geen ene mallemoer uit hoe lang je momentsleutel is want het handige is nou juist dat die momentsleutel zo slim is dat hij onafhankelijk van zijn lengte altijd hetzelfde (gevraagde) moment kan instellen. Hadden we in bovengenoemd bijvoorbeeld een sleutel van 2 meter gehad i.p.v 20 cm dan hadden we dus met een massa (geen kracht) van 250 gram aan de momentsleutel gehangen voor een moment van 5 Nm.
En dan lijkt die 250 gram dus weer heel erg weinig.
Het is dus zaak deze grootheden niet met elkaar te verwarren.

Wat ook zaak is om altijd je momentsleutel terug te draaien naar '0' na het gebruik ervan. Indien je dit niet doet zal de momentsleutel verlopen en klopt er op den duur niets meer van de ingestelde momenten. Verder is Hazet natuurlijk een topmerk maar ook deze momentsleutels moeten op den duur gekalibreerd worden, zeker bij zulke fijne momentinstellingen als 3 of 4 Nm.
Je zou eventueel zelf kunnen kalibreren door bij een bevriende fietshandelaar (waar je je fiets hebt gekocht) jaarlijks de boel te chekken. Test dan natuurlijk of jouw sleutel teveel of te weinig kracht levert, of precies goed is.
Hierbij ervan uitgaande dat de rijwielhandelaar alleen werkt met gekalibreerde gereedschappen, zoals het hoort.
Niets is wat het lijkt

sarsippius
Forum-lid

sarsippius 30 jul 2009 14:55

De momentsleutel van BBB is een ingekocht product van een andere fabrikant. Voor een paar euro minder koop je hem bij www.bike-discount.de onder een andere merknaam.
CUBE AGREE GTC RACE
CONCORDE CAPO MELLE

hillmaster-mark
Forum-lid

hillmaster-mark 16 okt 2009 19:55

Eslware
Is inderdaad niet duur.
Ik ben niet zo'n techneut.
Wat bedoelen ze met 1/4 aansluiting en een adapter voor 3/8?
Dit zijn de aansluitstukken richting de doppen.
Dat is de breedte van het vierkantje dat erin gaat in inches.
Voorbeeld: 1/4*25,4mm=ong, 6,4mm
Trek 1.9 met Ultegra 2009

theo.nl
Forum-lid

theo.nl 22 aug 2010 19:45

Modbreak

hier hebben we een te koop topic voor !!!

ferdi
Forum-lid

ferdi 24 aug 2010 00:55

ik zou de momentsleutel van elsware NIET nemen. Heb heb zelf ook maar hij is erg gammel en naar mijn idee niet echt nauwkeurig. ik heb het gevoel dat hij bij de ene bout eerder afslaat dan bij de andere bout. Het kan ook gewoon een gevoel zijn.......

Ik gebruikt hem niet meer voor mijn dure carbon spulletjes.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 24 aug 2010 01:03

Ferdi schreef:... Heb heb zelf ook maar hij is erg gammel en naar mijn idee niet echt nauwkeurig. ik heb het gevoel dat hij bij de ene bout eerder afslaat dan bij de andere bout. Het kan ook gewoon een gevoel zijn.......

Je gevoel zegt dus dat hij niet nauwkeurig is...tja

Gammel is de mijne alvast niet... laat staan erg gammel.

Je kan de nauwkeurigheid overigens testen als je twijfelt.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 aug 2010 18:52

Sarsippius schreef:De momentsleutel van BBB is een ingekocht product van een andere fabrikant. Voor een paar euro minder koop je hem bij www.bike-discount.de onder een andere merknaam.
Ook ik heb een BBB momentsleutel en die werkt m.i. OK. Eén manco vind ik wel dat er geen verlengstukken bij zitten als je ergens wat dieper in moet komen hetgeen met die korte "bitjes"niet kan dan zou een 1/4" verlengstukje welkom zijn.
Heeft iemand hiervoor al een oplossing gevonden ?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie