Pagina 6 van 8

Geplaatst: 10 aug 2007 03:05
door auke
Ik vond de Alp d'Huez een echte breker tijdens de laatste Marmotte (86kg, 1,90m); wat een hitte en dan krijg je ook nog eens kramp omdat de energietank aan het eind van de rit leeg is. Voorzichtig stoempen is dan de enige remedie om krampscheuten te voorkomen. Rijd je daar een beetje onder de 10km/h met de 34/27 (kleiner kan niet bij 10-speed Shimano), oftewel minder dan 62 toeren per minuut. Stel dat je dan een triple had met 30/27, dan rijd je nog steeds minder dan 71 toeren per minuut. Aan een ieder persoonlijk te bepalen of dat genoeg verschil is om krampscheuten te voorkomen op de laatste klim.....

Wil je met een cadans van 80 toeren per minuut rijden en een snelheid van ca. 10km/h dan heb je minimaal een 34/35 of een 30/30 nodig. Met andere woorden als je kapot zit tijdens de Marmotte, en je hebt bijna niet meer de puf om sneller te rijden dan 10km/h, dan is het gewoon een kwestie van stoempen......

Wat campagnolo betreft. Zij leveren een 13-29 cassette. Dat in combinatie met een compact crank zou een minimum verzet van 34/29 opleveren, oftewel 67 toeren per minuut. Je hebt dan overigens volgens campa wel een achterderailleur nodig met lange kooi. Ook adviseert campa bij een compact een andere voorderailleur.

Wat Shimano betreft heb je ook een langere kooi voor je achterderailleur nodig. Het schijnt zo te zijn dat je een kransje uit je 12-27 cassette kunt verwijderen en er een Miche kransje van 30 voor je 27 kunt zetten. Dan heb je dus eventueel een 30/30 bij een triple ter beschikking of een 34/30 bij een compact (echter dus dan wel in combinatie met een achterderailleur lange kooi).

Samengevat:

compact 34/27: 80 toeren per minuut = 12,9km/h, oftwel de Alp d'Huez (13,8km) aan het eind van de Marmotte binnen 1:05
triple 30/27: 80 toeren per minuut = 11,4km/h, oftwel de Alp d'Huez (13,8km) aan het eind van de Marmotte binnen 1:13

Ik deed de alp d'huez aan het eind van de marmotte in 1:30 met een compact 34/27, oftewel een gemiddelde snelheid van 9,2km/h, oftewel een cadans van 57 toeren per minuut.
Met een triple 30/27 had ik dus een cadans van 65 toeren per minuut kunnen halen en eventueel met een triple 30/30 een cadans van 72.

Met andere woorden: ik moet gewoon harder trainen, meer afvallen, meer eten om krampscheuten te voorkomen, en (daar gaat mijn ego) een triple nemen...... Of het wordt tijd voor Shimano om met een 10-speed cassette uit te komen waar een 30 op zit; of anders graag een compact met een 50/30 combinatie. Liever een derailleur met langere kooi dan een triple....

Wat misschien ook een oplossing is om een tripple te monteren en dan een aero kettingblad monteren om alszodanig de triple een beetje te camoufleren en te compenseren ;-)

[img=http://www.fullspeedahead.com/flyimage. ... g&big=true]

of wellicht een mooi dura-ace buitenblad (laten we zeggen dat een triple rijder dan een groot blad heeft en een klein hartje)

[img=http://www.bikecult.com/works/chainring ... race56.jpg]

Geplaatst: 10 aug 2007 09:53
door litespeed
@Am-Classic: in jouw tabelletjes ga je van een, voor de meeste mensen hier, onrealistisch toerental uit. 110 toeren is, zeker bij lagere snelheden, verre van optimaal. En zoals Scepticus al zei, monteer je in NL gewoon een 38 of 39 binnenblad. Is voor mij ideaal. Ik rij overigens ook met een kleiner voorblad dan standaard aangezien ik op het vlakke nooit harder rij dan ca. 45 km/u.

Geplaatst: 10 aug 2007 11:25
door roadster
[quote="Amclassic-fan"]Met 33-50 zou ik in Nederland toch echt niet graag willen rijden. Met een 36 gaat het nog prima, zeker in de winter omdat ik dan want langzamer rij.

Helemaal juist !!
Daarom is het volgende de enige perfecte oplossing- ja, noem mij maar arrogant-in NL en daarbuiten, Alpen of Afrika, in zomer en winter, werk- of feestdagen, you name it:

(1) 10 speed 12-27.
(2) Compactset met 50/36 Q-rings.

De ovale 50 Q-ring gedraagt zich als een 52,8 en 48.
De ovale 36 Q-ring gedraagt zich als een 38 en 34,6.

De fietswereld is nogal traditioneel dus het zal nog wel 10 jaar duren voordat men dit door heeft. Probleem is dat bovenstaande oplossing veel te logisch is.

Geplaatst: 10 aug 2007 11:52
door amclassic-fan
Maar een 36 blijft een 36 qua omwentelingen die je moet maken. Ook met een 36-50 crankstel zou ik gewoon cassetes blijven wisselen. In Nederland rijdt 12-23 veel fijner dan een "gatenkaas" cassete. Voor de Alpen komt er dan mooi een 25 op, want als ik 3-4 cols rustig wil rijden dan is 39-25 toch net te groot.
Die 110 omwentelingen is er bij helemaal ingestampt, niet alleen tijdens duurtrainingen, maar ook tijdens wedstrijden.

Geplaatst: 10 aug 2007 12:13
door spietpiet
@ Auke

Op veel triple's past ook een kleiner blad dan 30. Een 28/26is vaak ook mogelijk.
Op een Dura Ace is dit echter niet mogelijk.
Met een 26 voor en een 27 achter moet je bijna overal met een redelijke cadans boven komen.

Geplaatst: 10 aug 2007 13:20
door roadster
Amclassic-fan schreef:.
Die 110 omwentelingen is er bij helemaal ingestampt, niet alleen tijdens duurtrainingen, maar ook tijdens wedstrijden.


Poeh, dan lever je zeker ook wel veel vermogen.
In ieder geval meer dan de gemiddelt 29,7 km/u rijdende recreant/FIETS-lezer.
De recreant heeft niets te zoeken boven de ruim 80 of ruim 90tpm omdat dat spierrendement-technisch gezien domweg onjuist /zinloos geweld is.
De diagrammetjes hiervoor hebben recent in FIETS gestaan en zijn daar duidelijk over.
Het is juist de recreant, de meesten onder ons, die iets aan een Q-ring heeft, heel veel zelfs.

Geplaatst: 10 aug 2007 14:39
door auke
spietpiet schreef:@ Auke

Op veel triple's past ook een kleiner blad dan 30. Een 28/26is vaak ook mogelijk.
Op een Dura Ace is dit echter niet mogelijk.
Met een 26 voor en een 27 achter moet je bijna overal met een redelijke cadans boven komen.



Laat ik nu net een dura-ace triple besteld hebben..... past hier geen kleiner blad op dan de 30? En hoe zit het met de 10-speed cassette; is er echt geen mogelijkheid om een atb-cassette te monteren, of een lichter tandwiel. In Bourg d'Oisans had de fietsenmaker allemaal Miche tandwielen liggen..... Waar kan ik die in NL kopen?

Wat betreft compact.. Ik gebruik nooit het binnenblad in Nederland. Infietsen op de 50/19 en voor de rest altijd zwaarder. Wat zeg ik, gister even getraind op mijn 52/15 singlespeed; ik trapte me helemaal te pleures om die marathonschaatsers bij te houden..... Op souplesse fietsen in de bergen is ook een illusie; je zult toch kracht moeten zetten om de zwaartekracht te overwinnen en dan is 110 omwentelingen per minuut mij veel te veel. Ik denk inderdaad dat 80/90 tpm je in de bergen al het gevoel geeft dat je superlicht en met gemak fietst. Maar goed ik ben dan ook niet een echte wielrenner.

Geplaatst: 10 aug 2007 14:47
door scepticus
52/15 singlspeed? Damn wat een verzet :P

BTW, post je fiets eens in het *singlespeed-topic*

Geplaatst: 10 aug 2007 15:05
door amclassic-fan
Die 110 omwentelingen van mij is op 't vlakke he. Die kwamen enkel ter sprake naar aanleiding van die Duitste winkel die beweerde dat 33-50 't ideale verzet is. Als ik moet klimmen gaat dat ook aardig zakken.

Geplaatst: 10 aug 2007 15:19
door litespeed
Amclassic-fan schreef:In Nederland rijdt 12-23 veel fijner dan een "gatenkaas" cassete.
Grappig dat in jouw ogen een 12-25 of 12-27 een 'gatenkaas'-cassette is. Het scheelt enkel de 18 met een 12-23 cassette. Zeker sinds 10-speed heb je ook met 12-25 en 12-27 nog een hele rits geleidelijk oplopende kransjes. Het punt is dat de meeste mensen hier zo graag met een 50, 52 of 53 voorblad willen rijden. En als ze dan met een kruissnelheid niet ver boven de 30 per uur komen, schuift die ketting wel heel makkelijk op naar binnen...en dan wordt opeens de 18 gemist...

Dus mijn advies: niet alleen de cassette aanpassen op het lichaam en het 'parcours', maar ook zeker de voorbladen (of dat er nu twee of drie zijn).

Voor wedstrijdrijders zoals Amclassic, die in koers constant boven de 40 per uur rijden, is dit uiteraard niet of veel minder aan de orde.

80-85 omwentelingen is voor mij in ieder geval te laag. Ik zit liever tussen de 90 en 100.

Geplaatst: 10 aug 2007 15:22
door auke
@ Scepticus: foto's komen er aan; nog bedankt voor je crank ;-)

Hoe zit dan nu met het uppimpen van de standaardversnelling. Ik lees nu net op de shimano-site dat zowel de shimano dura-ace achterderailleur met lange kooi als de derailleur met korte kooi maximaal de 27T sprocket aankan. Op de site van Miche staat overigens maximaal een 10speed 29T Shimano compatible tandwiel genoemd.

Campa verkoopt een 13-29 cassette maar adviseert dan wel een medium kooi achterderailleur.

En als je bij een triple de 30 vervangt door een 28 kan de voorderailleur het dan nog wel aan? En zo ja, waar koop je die 28 kettingwiel dan?

Geplaatst: 10 aug 2007 15:33
door meridiaan
Na een lange tijd experimenteren rij ik de laatste jaren met vaste verhoudingen met mijn "oude" 8-speed. Het is wel even sleutelen, maar dat heb ik er voor over.

In het vlakke Nederland voor: 52-42 (soms 39), achter 12-19.

In de bergen voor: 52-39, achter 12-26 (12-13-15-17-19-21-23-26).

Kom ik toch een heel eind mee.