Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Polar CS600

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 03 apr 2007 07:22

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 29 Maart 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Morel op 05 Maart 2007


Hoi,
 
De juiste maat krijg je alléén maar door zelf te meten !
Dit omdat de ene band tegen de andere nogal eens scheeld in hoogte.
Is zo gebeurd hoor, rolmaat afrollen tot 250 cm., streepje op de band b.v. bij het ventiel, fiets vooruit bewegen tot een voledige omwenteling van het wiel en even bij het streepje aflezen hoeveel cm. de rolmaat aangeeft!
Natuurlijk de banden op de spanning brengen waar je altijd mee rijdt en tijdens het afmeten op de fiets gaan zitten anders klopt het niet !
 
Succes, en Cioa.

En wat nou als je 2 wielsets hebt? Ok, dan kun je bike1 en bike2 instellingen gebruiken. Maar mijn ervaring is dat 2096 gewoon prima werkt.


Hoi,
Werken zal het wel maar de gegevens die Polar in de handleiding van de CS200 (in alle geval) opgeeft kloppen niet en zijn op zijn minst onvolledig te noemen.
De methode die Morel opgeeft is de enige juiste als je wil dat de zaak nauwkeurig is.
Nu wat de CS200 beteft, en ik lees dat die problemen ook op andere toestellen van Polar toepasselijk zijn, ga er niet automatisch van uit de batterij leeg is omdat het toestel dat aangeeft. Dit klopt gewoon niet altijd en een goed uitgeruste dealer kan dit het best meten over een variabele belasting. Vaak is het gewoon een kwestie van een slecht contact tussen de pennen en de batterij polen. Gewoon even met alcohol reinigen lost vaak de zaak op.
Ook heb ik gemerkt dat sommige toestellen het noorden kwijtraken bij langdurig droog en warm weer, vermoedelijk door een te lage luchtvochtigheid. Dan kan je soms al eens een toestel hebben dat vastloopt (net als een PC eigenlijk), het scherm staat vol met rare tekens en /of het ding piept constant. Zelfde remedie, even contacten reinigen en dan doet het weer normaal voor enkele maanden.
Ook de montage van de snelheidssensor is kritisch, zit je net op de rand van de haalbare zendafstand (50cm) tot de afleesunit, kan je ook gekke toestanden hebben. Toestel valt dan in pauze, geeft verkeerde snelheid aan enz. terwijl op het eerste gezicht alles correct schijnt te werken.
Merkwaardigerwijs werkt de cadansmeter nagenoeg altijd perfect zolang ie maar dicht genoeg bij de magneet komt.
Dit zijn zaken die ik met een zeer goede (vaktechnisch dan) Polar dealer heb doorgenomen en dat zijn de tips die hij me meegaf. Free of charge....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 apr 2007 11:43

Ik durf te stellen dat de meetfout die je maakt met de krijtjesmethode groter is dan de afwijking van de 2096-methode.

Mijn speedsensor hangt overigens op 30 cm (net even nagemeten) en geeft per rit ongeveer 15x storing. Zodra ik door een auto word ikgehaald geeft ie steevast veel te hoge waardes. De cadanssensor werkt daarentegen feilloos.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 04 apr 2007 01:19

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 03 April 2007

Ik durf te stellen dat de meetfout die je maakt met de krijtjesmethode groter is dan de afwijking van de 2096-methode.


Hoi,
 
Mijn Polar staat ingesteld op 2100 mm. precies.(Gemeten met meter)
 
Gegevens; Momenteel als proef een Michelin Pro Race2  700x23
                  Druk  8 Bar, Latex binnenband Michelin.
                  Lichaamsgewicht 85 kg. schoon aan de haak.
Ik ben er van overtuigt dat m'n tubewielen met bv een Veloflex Carbon andere afm. heeft waardoor je dus geen juiste info hebt met dezelfde instelling !
 
Meten is weten  !!!
 
Groeten.
 
 
 
 
 

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 04 apr 2007 23:38

Vandaag een ritje gemaakt met m'n nieuwe CS 600.
Is echt een mooi stukje speelgoed dat uitermate goed functioneert.
Geen enkel uitval/onmogelijke waarden van sensoren( hartslag,trapfreqentie, snelheid, hoogte en temperatuur) gehad, ook niet op een weg parallel aan een spoorbaan, waar andere hartslagmeters behoorlijk in de war raakten.
Hoogtemeter werkt ook prima, na anderhalf uur fietsen kwam ik weer precies op dezelfde hoogte terug.
edit: Tevens even via Google Earth gecontroleerd, klopt tot op de meter.
Computer kan ook actuele stijgingspercentage weergeven, deze ijlt echter wel een paar seconden na maar functioneert verder ook prima.

Ben alleen nog met de software aan het stoeien, wil graag beklimmingen of gedeelten daarvan selecteren om zo op eenvoudige wijze het stijgingspercentage te bepalen.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 05 apr 2007 11:32

Snelheid,afstand en cadans gegevens gecontroleerd aan de hand van m'n Flightdeck. Twijfel een beetje om de Flightdeck er op te laten zitten, voordeel is dan dat je veel informatie gelijktijdig kan aflezen.

Inmiddels ook een beetje gewend aaan de software en het selecteren van een beklimming en het uitlezen van het stijgingspercentage lukt nu ook.

De reikwijdte van de snelheids sensor is ruim voldoende, als de afstand tussen de computer en sensor 4 meter is dan functioneert hij nog.
Dus ook handig voor mensen met een grote fiets.
Plaatsing op de achtervork moet dus geen probleem zijn.

Tot nu uitermate tevreden over deze aanschaf.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 09 apr 2007 23:13

Ook ik heb nu enkele weken ervaring met de CS600. Hele goede aanvulling van het Polar gamma. Heb zelf al een 725i en die bevalt goed. De verbinding met de CS600 (zowel hf als snelheid) is door de W.I.N.D. techniek is duidelijk beter, zoniet perfect. Wat me wel opvalt is dat je tijdens de training niet de tijd in beeld kunt krijgen. Ook rondetijden krijg ik nog niet opgevraagd tijdens het fietsen (als ik D3 train op mijn vaste rondje. Bij de 725 kun je de "laptime" laten meelopen in het scherm, net als de stopwatch. Bij de CS600 zie je wel de temperatuur, het grafisch plaatje is leuk, maar niet echt te gebruiken.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 09 apr 2007 23:50

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 09 April 2007
Ook ik heb nu enkele weken ervaring met de CS600. Hele goede aanvulling van het Polar gamma. Heb zelf al een 725i en die bevalt goed. De verbinding met de CS600 (zowel hf als snelheid) is door de W.I.N.D. techniek is duidelijk beter, zoniet perfect. Wat me wel opvalt is dat je tijdens de training niet de tijd in beeld kunt krijgen. Ook rondetijden krijg ik nog niet opgevraagd tijdens het fietsen (als ik D3 train op mijn vaste rondje. Bij de 725 kun je de "laptime" laten meelopen in het scherm, net als de stopwatch. Bij de CS600 zie je wel de temperatuur, het grafisch plaatje is leuk, maar niet echt te gebruiken.


Moet geen enkel probleem zijn, je kan elke regel op het display zelf instellen wat je er wil zien.

Via de Polar Pro trainer 5 verbinding maken met je CS 600, daarna klikken op tabblad fietsen, bike 1,2 of 3 selecteren via tabblad en dan op aanpassen trainingsweergave klikken.
In dit scherm kun je het display per fiets gehhel naar jou wensen aanpassen.
Succes.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 10 apr 2007 10:51

Hé, zover was ik nog niet. Straks maar 'ns proberen...
 
 

koersklak
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 jul 2004 01:03

koersklak 10 apr 2007 17:26

Quoten: Origineel geplaatst door Morel op 03 April 2007


Quoten: Origineel geplaatst door havana op 03 April 2007

Ik durf te stellen dat de meetfout die je maakt met de krijtjesmethode groter is dan de afwijking van de 2096-methode.


Hoi,
 
Mijn Polar staat ingesteld op 2100 mm. precies.(Gemeten met meter)
 
Meten is weten  !!!
 
Groeten.
 
 
 
 
 

Lijstjes met standaardmaten zijn makkelijk op internet terug te vinden. http://users.telenet.be/wtcdemarmotten/fiets.htm Maar je kan het natuurlijk ook makkelijk opmeten, al zal je op die manier er ook een paar mm naast zitten. Als je heel precies te werk wil gaan moet je het trouwens meten met de juiste bandendruk terwijl je op de fiets zit. Voor een racefiets (23 mm bandjes) zal dat trouwens altijd rond de 2100 mm zitten. Of dat nu een paar milimeter verkeerd is maakt op zich niet zoveel uit. Op een rit van 100 km maakt dit nauwelijks 100 à 200 meter verschil. Ik heb gewoon de standaardmaat ingegeven. Er op 2100 mm 10 mm (een volle cm) naast zitten is een foutenmarge van 0,5%, welke garantie biedt polar, of eender welke fabrikant van fietscomputers, dat ze 100% betrouwbaarheid garanderen? Dus laten we ons niet druk maken om een paar mm.  
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2007 17:54

koerslak met jou kan ik praten!
Bovendien springt mijn Polar 15x per rit op 75 km/u dus die afstandsmeter is toch niet betrouwbaar
Ik rijd nu (omdat de Polar voor reparatie weg is) weer met een CatEye tellertje van € 9.- en wát een verademing is dat zeg!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 10 apr 2007 21:26

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 10 April 2007


koerslak met jou kan ik praten!
Bovendien springt mijn Polar 15x per rit op 75 km/u dus die afstandsmeter is toch niet betrouwbaar
Ik rijd nu (omdat de Polar voor reparatie weg is) weer met een CatEye tellertje van € 9.- en wát een verademing is dat zeg!


Hoi,
Je weet toch dat de oorzaak daarvan enkel bij de fout ingegeven wielomtrek kan liggen?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2007 23:05

Ik zou het nog bijna geloven ook, haha

Plaats reactie