Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Geometrie tabellen lezen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jul 2007 21:22

Set back gaat enkel over de zadelpen idd.
8 cm is vrij weinig, het minimum van de UCI is 7 cm als ik het me goed herinner.
Bij TT fietsen gaan veel zo ver naar voren als mag omdat dat het hoogste rendement opleverd. Maar er zijn ook veel renners die evenveel achter het bracket willen zitten als bij de gewone koersfiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jul 2007 21:23

Aan een meting waar ze niets over je bovenbuis zeggen heb je niets. Ik snap niet hoe iemand zo iets kan verzinnen. :S
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
metalfan
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 nov 2006 10:26

Gebruikersavatar metalfan 13 jul 2007 11:37

Amclassic-fan schreef:Set back gaat enkel over de zadelpen idd.
8 cm is vrij weinig, het minimum van de UCI is 7 cm als ik het me goed herinner.
Bij TT fietsen gaan veel zo ver naar voren als mag omdat dat het hoogste rendement opleverd. Maar er zijn ook veel renners die evenveel achter het bracket willen zitten als bij de gewone koersfiets.


ben zelf een beetje op zoek gegaan en dit http://www.cervelo.com/content.aspx?m=E ... TriBikeFit is wat ik gevonden heb. gisterenavond gelijk 1s uitgeprobeerd. het resultaat? 1 woord: fantastisch, ik zit eindelijk goed op mijn TT. goed maar niet perfect echter. overweeg nu om dan toch maar een 'echte' TT te kopen omdat ik dan ook diep genoeg kan zitten. nu zit ik maar net diep genoeg. Kalibur draagt trouwens mijn voorkeur uit omdat je die blijkbaar gemakkelijk kan ombouwen naar een 'gewone' race fiets.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 26 feb 2008 23:00

Amclassic-fan schreef:Set back gaat enkel over de zadelpen idd.
8 cm is vrij weinig, het minimum van de UCI is 7 cm als ik het me goed herinner.
Bij TT fietsen gaan veel zo ver naar voren als mag omdat dat het hoogste rendement opleverd. Maar er zijn ook veel renners die evenveel achter het bracket willen zitten als bij de gewone koersfiets.


Hoi,

5cm minimaal vanaf de zadelpunt tot aan BB volgens huidige UCI normen. Loze opmerking aangezien dat nu wel bekend moet zijn maar ik wil dit Topic wel even een schopje geven aangezien ook ik deze niet kende en het nog altijd zeer actueel is met vele vragen bij eenieder.

Voor eenieder die dit Topic van AM-Classic ook nooit gezien heeft......begin bij het begin en lees alles door. Leuk!

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ecb
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2007 18:14

ecb 03 mar 2008 10:37

ZorroI schreef:
Amclassic-fan schreef:Set back gaat enkel over de zadelpen idd.
8 cm is vrij weinig, het minimum van de UCI is 7 cm als ik het me goed herinner.
Bij TT fietsen gaan veel zo ver naar voren als mag omdat dat het hoogste rendement opleverd. Maar er zijn ook veel renners die evenveel achter het bracket willen zitten als bij de gewone koersfiets.


Hoi,

5cm minimaal vanaf de zadelpunt tot aan BB volgens huidige UCI normen. Loze opmerking aangezien dat nu wel bekend moet zijn maar ik wil dit Topic wel even een schopje geven aangezien ook ik deze niet kende en het nog altijd zeer actueel is met vele vragen bij eenieder.

Voor eenieder die dit Topic van AM-Classic ook nooit gezien heeft......begin bij het begin en lees alles door. Leuk!

Mvg, Zorro


Van de site van Niko Eeckhout:
Dat zijn positie op de fiets heilig is bewijst de test die hij tijdens de voorbije winter op eigen kosten liet uitvoeren in een gespecialiseerde fietsenzaak. „Het Italiaanse systeem past de positie op de fiets aan terwijl je aan het rijden bent en door het wattage te meten ontdek je vanzelf de positie waarop je het meest efficiënt rijdt. Voor mij gaf het systeem aan dat ik nog ietsje naar voren moest met het zadel, waardoor ik nu extreem kort achter de bracket zit. De punt van het zadel zit slechts 3,5 centimeter achter de bracket, ik kon dat aanvankelijk moeilijk geloven. Ik moest me er sterk aan aanpassen, maar in de koersen voel ik wel dat ik veel soepeler kan rijden. Ik hoef zeker in de aanvangsfase van de koers niet meteen naar de grotere versnellingen, zodat ik krachten spaar voor de finale. Het meetsysteem boeit me zodanig dat ik tegen de fietsenmaker gezegd heb dat ik me daar later wel over wil ontfermen. De positie van een renner op de fiets heeft me altijd geboeid. Volgens mij zie je trouwens dat toppers meer aandacht besteden aan hun positie: een topper zit bijna altijd perfect op zijn fiets. En als ik eens rondkijk in het peloton zie ik heel veel renners die slecht op de fiets zitten.

Zit Eeckhout dan te dicht achter de bracket volgens de UCI-normen?

soelle
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2009 16:58

soelle 26 sep 2009 17:37

Hallo,

Even vermelden, Ik ben nieuw op deze forum en evenees een beginnde Koersfietser.

Ik ben van plan om omgeveer een 100 à 120km per week te fietsen en zou graag een Giant Defy 3 kopen die volgende geometrie heeft:

http://www.giant-bicycles.com/nl-BE/bik ... 064/34154/

Nu de fietsenwinkel waar ik die gaat kopen heeft alleen een M/L staan en die is in promotie. De eigenaar zegt dat de fiets goed is maar ik heb het gevoel dat die daar niet echt veel vanaf weet, hij heeft niet eens iets opgemeten.

Ik heb op mijn maten gemeten en kom op het volgende:

Your Measurements
 
Height: 180.50 cm
Sternum Notch: 145.50 cm
Inseam Length: 84.00 cm
Arm Length: 61.50 cm
Shoulder Width: 41.00 cm
Flexiblity: 5 (ik geraak tot aan mijn enkels met benen gestrekt)
Weight: 76.00 kilo
Foot Size: 43.50 EURO

Nu is een 'M/L' goed of zou ik beter een 'L' nemen?
Ik heb eens met de fiets gereden (de 'M/L') op zich rijd hij wel goed maar als ik mijn handen boven op het stuur zet en terwijl toch kort bij de remmen wil zitten moet ik nogal ver naar voor leunen, ik heb schrik dat ik misschien met de 'M/L' rap last ga krijgen van mijn nek ofzo.

Op internet zeggen ze dat een ML 53.5cm is L 55.5cm is, ik weet niet of dit klopt.

alvast bedankt voor jullie reactie.

mvg

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 sep 2009 23:42

Wat zijn de lengtes van bovenbuizen en de balhoofdbuizen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

soelle
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2009 16:58

soelle 27 sep 2009 00:27

ik weet niet of je dat op de afbeelding van hieronder kunt zien, anders zou ik het eerlijk gezegd niet weten.

[img=http://sites.google.com/site/suleymanpe ... efyalu.jpg]

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 sep 2009 00:37

De M/L heeft een bovenbuis (in Engels Top Tube, dus D in de afbeelding) van 56, waar de L op 57,5 zit. De balhoofdbuis (head tube, E in afbeelding) is bij de M/L 18,5 cm en dat lijkt me lang zat gezien je binnenbeen lengte. M/L lijkt zo qua getallen echt de goede maat voor je te zijn.

Naast de juiste frame maat, moet de fiets goed afgesteld worden qua stuurhoogte (geeft 3 cm speling bovenop de balhoofdbuis) en bijv de lengte van de stuurpen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

soelle
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2009 16:58

soelle 27 sep 2009 00:53

Dus de M/L zou goed voor me zijn als ik het goed begrijp :) . ik ga hem dan maandag halen.

Super hard bedankt!

mischien nog een laaste vraagje, hoe onderhoud ik best mijn fiest zo dat hij optimaal meegaat? Moet ik iets doen na iedere rit ofzo? dingen bijstellen of afstellen?

nogmaals dank

mvg

soelle
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2009 16:58

soelle 27 sep 2009 01:28

ik heb blijkbaar een goede site gevonden

http://racefietsonderhoud.wielrennenmaa ... _racefiets

mvg

bravoman
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 nov 2005 00:10

bravoman 13 nov 2009 00:33

Hoi Amclassic-fan,

Ben van plan een Cervelo R3SL aan te schaffen, maar vraag me af gezien jou verhaal en de geometrie of deze past. Zou jij hier meer informatie over kunnen geven, of zo mogelijk andere frames aan kunnen geven die beter bij mijn maten passen?
Ik heb reeds de bikefit-methode van competitive cyclist en wrench-science gedaa, waarbij dit de uitkomsten zijn:

Competitive cyclist:

Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 91
Trunk: 70.5
Forearm: 37
Arm: 65.5
Thigh: 63.3
Lower Leg: 58
Sternal Notch: 152.5
Total Body Height: 185


The Competitive Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 58.9 - 59.4
Seat tube range c-t: 60.8 - 61.3
Top tube length: 56.5 - 56.9
Stem Length: 12.2 - 12.8
BB-Saddle Position: 81.6 - 83.6
Saddle-Handlebar: 57.0 - 57.6
Saddle Setback: 7.1 - 7.5


The Eddy Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 60.1 - 60.6
Seat tube range c-t: 62.0 - 62.5
Top tube length: 56.5 - 56.9
Stem Length: 11.1 - 11.7
BB-Saddle Position: 80.8 - 82.8
Saddle-Handlebar: 57.8 - 58.4
Saddle Setback: 8.3 - 8.7


The French Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 61.8 - 62.3
Seat tube range c-t: 63.7 - 64.2
Top tube length: 57.7 - 58.1
Stem Length: 11.3 - 11.9
BB-Saddle Position: 79.1 - 81.1
Saddle-Handlebar: 59.5 - 60.1
Saddle Setback: 7.8 - 8.2

Wrench Science:

WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 59 cm
Frame Size center-to-top: 61 cm
Overall Reach: 67.50 cm
Saddle Height: 80.35 cm
Handlebar Width: 42 cm

wrench science

Your Measurements
Height: 185.00 cm
Sternum Notch: 152.50 cm
Inseam Length: 91.00 cm
Arm Length: 65.50 cm
Shoulder Width: 42.00 cm
Flexiblity: 5
Weight: 74.00 kilo
Foot Size: 42.00 EURO

Alvast heel erg bedankt voor je hulp.

Mvg,

Richard.

Plaats reactie