Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Scheurende wielen

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 dec 2006 23:49

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 December 2006


Nee okej dan zitten we nu weer op dezelfde golflengte. Ik dacht dat jij doelde op het gene wat hierboven over hadden.
Bandjes en full carbon is en blijft op dit moment niet echt een geweldige combinatie. Voor iemand van 90 kg is het iig vragen om problemen, want die moet z'n banden harder oppompen dan mag van de fabrikant van de velgen. En als je je banden harder oppompt is het een kwestie van tijd voor er een velg sneuvelt.


Hoi,
Tenzij je meer dan 80kg weegt is dat dan nog het minst van je zorgen.
Trouwens, 8,2 bar is de limiet voor een 22mm band, voor een 23mm zit je al bij 7,8 bar....
Is er iemand die eigenlijk een degelijk argument kan aanhalen waarom je met de draadband versie zou gaan rijden en niet de tube versie?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 dec 2006 01:34

Ja omdat iedereen meer dan genoeg ervaring heeft met bandjes. Een binnenbandje nu eenmaal een stuk minder ruimte in neemt dan een reserve tube. Het wisselen van een binnenband gaat echt sneller dan een tube er af moeten trekken. Bovendien kan je met een nieuwe binnenband net zo hard doorrijden als daarvoor, iets dat ik toch niet zou doen met een niet gekitte tube.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 dec 2006 02:57

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 22 December 2006

Ja omdat iedereen meer dan genoeg ervaring heeft met bandjes. Een binnenbandje nu eenmaal een stuk minder ruimte in neemt dan een reserve tube. Het wisselen van een binnenband gaat echt sneller dan een tube er af moeten trekken. Bovendien kan je met een nieuwe binnenband net zo hard doorrijden als daarvoor, iets dat ik toch niet zou doen met een niet gekitte tube.


Hoi,
Nu ja, ik bedoelde eigenlijk binnen het kader van de keuze carbon tubewiel of de draadbandversie in carbon. Ieder zijn meug maar ik voel me toch niet op mijn gemak als ik daar een blowout mee zou krijgen. Om nog maar van schade aan de velgrand te zwijgen, die draadband die loopt binnen de korste tijd van die velg af, toch.............
Een tube kan je echt wel zeer snel wisselen als je wat ervaring hebt. Dan is er nog sealant en die Sh*tstop van Vittoria e.d.
Je kan je niet voorstellen hoeveel wielertoeristen ik al heb zien klooien om een dom binnenbandje tussen velg en band te wringen. Denken dan dat ze klaar zijn, CO2 patroon op het ventiel, 20 seconden later....Oerknal. Die keren dan ook voorzichtig huiswaarts, weet je wel.
Tja, dan ben ik blij dat ik die Tufo rolmops van 200g erop kan gooien als ik lek rij.
Ik bedoel dus maar, die Hyperons, da's geen wieltje van 100 euro, daar denk je toch even heel rustig over na. Zeker als je weet dat ze loodzwaar overprijsd zijn. Vind ik toch.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

ironmon
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 mei 2006 23:49

ironmon 22 dec 2006 11:01

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 22 December 2006


Dan is er nog sealant en die Sh*tstop van Vittoria e.d.



Ik vermoed dat dit geen tikfout is. Ik dacht dat de meesten enthousiast waren over de Pitstop van Vittoria, maar jij blijkbaar niet? Wat is dan het probleem met Pitstop?
Dit product was voor mij één van de voornaamste redenen om de overstap naar tubes te overwegen.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 dec 2006 13:52

Quoten: Origineel geplaatst door ironMon op 22 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 22 December 2006


Dan is er nog sealant en die Sh*tstop van Vittoria e.d.




Ik vermoed dat dit geen tikfout is. Ik dacht dat de meesten enthousiast waren over de Pitstop van Vittoria, maar jij blijkbaar niet? Wat is dan het probleem met Pitstop?
Dit product was voor mij één van de voornaamste redenen om de overstap naar tubes te overwegen.


Hoi,
De produktnaam is dan ook een open deur voor dit soort woordspelingen.
Dat het werkt lijdt geen twijfel alleen gebruik je het best zo weinig mogelijk als je je tubes in goede staat wil houden en daarnaast is het op termijn niet echt een oplossing.
De levensduur is beperkt tot ongeveer 3 maanden, daarna verliest het zijn hechting en lekt je tube weer, alleen weet je nooit echt precies wanneer dit zich zal voordoen.  Stel dat je dit ergens in the middle of nowhere merkt, je hebt je PittStop bij en spuit die tube nog eens vol. Op de plaats van het lek zit nu wat? 30g deels vloeibaar latex + nog hier en daar voor dezelfde hoeveelheid van de vorige maal als een kaas op je binnenband niks te doen....Da's maar liefst 60g. Ik zeg maar wat, heb het nooit gewogen maar je volgt de gedachtengang wellicht wel.
Je weet dan in feite al dat je biba blijvend plaatselijk is verzwaard, dat komt de prestatie echt niet ten goede. Goed, je had die tube eigenlijk al moeten vervangen of herstellen. Alleen, die vloeistof daar geraak je niet meer van af dus het scenario kan weer van vooraf aan aanvangen maar tot wanneer?
Heb je echt een reeks van pech met een nieuwe tube, dat gebeurt, dan heb je eigenlijk een nog relatief goede tube, behalve die binnenband dan.
Grote lekken en scheuren herstelt het produkt ook niet, maar dat beweert het ook niet te doen dus dat weet je.
Mijn advies is, zorg dat je altijd een reserve tube bij hebt en als het enigszins kan ook een flesje Pitt Stop waarmee je dan een eventueel tweede lek in geval van nood kan dichten. Nooit rekenen op een wondermiddel, altijd een reservetube meenemen dus.
Als het echt moet kan je altijd de binnenband in zijn geheel vervangen maar da's bij goedkopere tubes een hele klus waar je toch enkele uurtjes zoet mee bent want die dingen naai je zomaar niet op een, twee, drie dicht als je er al een binnenband heelhuids doorgetrokken krijgt en een butylband doorknippen en terug aan elkaar plakken lukt maar zelden.
Je kan uiteraard die goedkope (toch wel gauw 10 a 30 euro) tube de vuilbak in kieperen maar als je dat zo een keer of vier doet kom je al snel tot de conclusie dat een duurdere tube in se goedkoper is al was het maar omwille van het feit dat je die veel sneller en eenvoudiger kan herstellen.
Voor die goedkope trainingstubes is een produkt als Pitt Stop dus eventueel wel handig als je er van uitgaat dat het voor die tube toch niks maakt of die nu 300 of 330g weegt, goed lopen doet die toch niet echt en herstellen heeft hoedanook vaak niet echt veel zin.
Als je dat dan allemaal overweegt en je rijdt net als ik graag met op en top in orde materiaal rond dan kom je snel tot de conclusie dat een paar goede tubes in feite geen slechte investering zijn. Allen mag je die dus liever niet gaan behandelen met een produkt dat je niet meer ongedaan kan maken.
Stop die sh*t dus.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

ninko
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2006 22:42

ninko 22 dec 2006 22:48

Hoi Lucero,

Zou je mij een mailtje kunnen sturen of contact op kunnen nemen. Ik wil graag een opleiding gaan doen in de carbon/composiet technologie maar strand een beetje in de aangeboden opleidingen... (of het gebrek eraan...) heb er een paar gevonden maar weet niet precies wat ik kan verwachten.

Alvast bedankt,

Ninko Doornbos

Plaats reactie