Ronde van Vlaanderen 07
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 19 Maart 2007
ik ben gisterenmorgen over de kluisberg en de trieux gereden, en misschien kwam het door het hondeweer, maar die 39*26 kwam heel goed van pas! Voor mij zou een 23 iets te zwaar zijn, maar met macht in de benen kan je idd iedere heuvel wel met de 23 te lijf. Het hangt allemaal samen met het weer en vooral de conditie.
ik verwonder mij er toch steeds over hoe hier sommigen moeite zouden hebben om met een redelijk kleine versnelling bvb 39/26 de vlaamse heuvels op te rijden.
Ik reed indertijd het best naar boven op die hellingen met 42/21 of 42/23 zonder veel moeite, nochtans was ik zeker met mijn 3000kms/jaar geen supergetrainde fietser. ( ooit de muur eens bovergereden op 42/17 als test).
'k wil natuurlijk niet zeggen dat je er groot moet bovenrijden maar in principe als ik hier over sommige forumleden hun prestaties of trainingskms lees moeten de meesten toch redelijk makkelijk bovengeraken met 39/23.
Kleiner mag natuurlijk ook , ieder zijn eigen goesting (meuh).
ik ben gisterenmorgen over de kluisberg en de trieux gereden, en misschien kwam het door het hondeweer, maar die 39*26 kwam heel goed van pas! Voor mij zou een 23 iets te zwaar zijn, maar met macht in de benen kan je idd iedere heuvel wel met de 23 te lijf. Het hangt allemaal samen met het weer en vooral de conditie.
ik verwonder mij er toch steeds over hoe hier sommigen moeite zouden hebben om met een redelijk kleine versnelling bvb 39/26 de vlaamse heuvels op te rijden.
Ik reed indertijd het best naar boven op die hellingen met 42/21 of 42/23 zonder veel moeite, nochtans was ik zeker met mijn 3000kms/jaar geen supergetrainde fietser. ( ooit de muur eens bovergereden op 42/17 als test).
'k wil natuurlijk niet zeggen dat je er groot moet bovenrijden maar in principe als ik hier over sommige forumleden hun prestaties of trainingskms lees moeten de meesten toch redelijk makkelijk bovengeraken met 39/23.
Kleiner mag natuurlijk ook , ieder zijn eigen goesting (meuh).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
ik zit echt niet in met hoe goed of slecht ik ben, maar als je gemiddeld 30 rijdt op een zondagmorgen met hondeweer, knal je die heuvels echt niet op. Het wegdek van de trieux ligt overigens vrij slecht. Ik knal de berendries op (op 3km van mijn deur) met 52-19 (52-15 na het steile stuk), maar dan heb ik niet eerst 50 zware kms in de benen zoals gisteren (kms richting zuid-west, dus vol tegen de wind en regen in). Het kleinste kind kan een berg omhoog aan 39-23 als hij zijn tempo maar langzaam genoeg houdt tussenin, maar ik garandeer je dat je gaat vloeken als je geen overschot hebt in de versnellingen en het pijpestelen regent. 39-23 op de kluis tegen 14 km/h, en 39-26 op de trieux tegen 12 km/h.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 09 jan 2007 20:04
Dank voor jullie antwoorden, ben wel gerustgesteld met m'n 11-23 die ik er voor dan op laat liggen. Klimmetjes in Zuidlimburg zijn net wat langer en rij die meer op souplesse, dus als ik met die cassette daar vooruit kan lukt dat bij de Ronde ook wel. En ach, het is toch een heel sfeeërieke tocht dus rammen en rammelen hoort er wel bij
-
- Forum-lid
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 17 mei 2006 22:39
Ik ben nog op zoek naar een plaats in de auto voor de rvv. Ik woon in zuid holland maar zou eventueel wel wat uit de richting kunnen afspreken. Iemand die kan helpen?
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 19 Maart 2007
ik zit echt niet in met hoe goed of slecht ik ben, maar als je gemiddeld 30 rijdt op een zondagmorgen met hondeweer, knal je die heuvels echt niet op. Het wegdek van de trieux ligt overigens vrij slecht. Ik knal de berendries op (op 3km van mijn deur) met 52-19 (52-15 na het steile stuk), maar dan heb ik niet eerst 50 zware kms in de benen zoals gisteren (kms richting zuid-west, dus vol tegen de wind en regen in). Het kleinste kind kan een berg omhoog aan 39-23 als hij zijn tempo maar langzaam genoeg houdt tussenin, maar ik garandeer je dat je gaat vloeken als je geen overschot hebt in de versnellingen en het pijpestelen regent. 39-23 op de kluis tegen 14 km/h, en 39-26 op de trieux tegen 12 km/h.
'k wou in elk geval niet bedoelen dat je slechter zou rijden omdat je kleiner rijdt.
't is maar wie niet over een heel kleine versnelling beschikt niet nog gauw-gauw naar de fietsenmaker moet of dat hij anders iedere helling te voet zou moeten opgaan.
't is ook een tijdje geleden waar ik van spreek, als ik nu ( 186cm en 88 kilo's of 18 kilo's zwaarder)de rvv (140 kms) ga rijden zou ik wel eens spijt kunnen krijgen van mijn keuze als ik ergens "parkeer".
ik zit echt niet in met hoe goed of slecht ik ben, maar als je gemiddeld 30 rijdt op een zondagmorgen met hondeweer, knal je die heuvels echt niet op. Het wegdek van de trieux ligt overigens vrij slecht. Ik knal de berendries op (op 3km van mijn deur) met 52-19 (52-15 na het steile stuk), maar dan heb ik niet eerst 50 zware kms in de benen zoals gisteren (kms richting zuid-west, dus vol tegen de wind en regen in). Het kleinste kind kan een berg omhoog aan 39-23 als hij zijn tempo maar langzaam genoeg houdt tussenin, maar ik garandeer je dat je gaat vloeken als je geen overschot hebt in de versnellingen en het pijpestelen regent. 39-23 op de kluis tegen 14 km/h, en 39-26 op de trieux tegen 12 km/h.
'k wou in elk geval niet bedoelen dat je slechter zou rijden omdat je kleiner rijdt.
't is maar wie niet over een heel kleine versnelling beschikt niet nog gauw-gauw naar de fietsenmaker moet of dat hij anders iedere helling te voet zou moeten opgaan.
't is ook een tijdje geleden waar ik van spreek, als ik nu ( 186cm en 88 kilo's of 18 kilo's zwaarder)de rvv (140 kms) ga rijden zou ik wel eens spijt kunnen krijgen van mijn keuze als ik ergens "parkeer".
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44
Quote: Origineel geplaatst door Arno Janssen op 19 Maart 2007
Dank voor jullie antwoorden, ben wel gerustgesteld met m'n 11-23 die ik er voor dan op laat liggen. Klimmetjes in Zuidlimburg zijn net wat langer en rij die meer op souplesse, dus als ik met die cassette daar vooruit kan lukt dat bij de Ronde ook wel. En ach, het is toch een heel sfeeërieke tocht dus rammen en rammelen hoort er wel bij
Klimmetjes in Limburg vind ik minder lastig dan die kasseienklimmetjes in Vlaanderen. Een net wat kleiner verzet blijft toch handig als de kasseien nat zijn en dus weinig grip geven of als je om geparkeerde voorgangers heen moet slalommen - aan de andere kant rammen en rammelen hoort er idd wel bij
Dank voor jullie antwoorden, ben wel gerustgesteld met m'n 11-23 die ik er voor dan op laat liggen. Klimmetjes in Zuidlimburg zijn net wat langer en rij die meer op souplesse, dus als ik met die cassette daar vooruit kan lukt dat bij de Ronde ook wel. En ach, het is toch een heel sfeeërieke tocht dus rammen en rammelen hoort er wel bij
Klimmetjes in Limburg vind ik minder lastig dan die kasseienklimmetjes in Vlaanderen. Een net wat kleiner verzet blijft toch handig als de kasseien nat zijn en dus weinig grip geven of als je om geparkeerde voorgangers heen moet slalommen - aan de andere kant rammen en rammelen hoort er idd wel bij
Mijn fiets is bezeten!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Afgelopen zaterdag heb ik nog maar een fikse trainingsrit gereden in Vlaanderen. Vanuit het centrum van de ronde van vlaanderen heb ik ditmaal de blauwe + oranje lus gereden.
Ik moet zeggen dat het op de kasseien met de hier gegeven tip om mijn bandenspanning op 6.5 te zetten wel beter ging. Het zal nooit mijn liefhebberij worden maar ik ging er nu wel wat beter overheen. Heb er in ieder geval meer dan genoeg gezien met de Huisepontweg,Doorn, Paddestraat, Lippenhovestraat, Kerkgate en de Marriaborrestraat in het parcours. En daar komen de stenen op de beklimmingen nog eens bij.
Naarmate de dag vorderde werd het weer steeds slechter. De hele dag wind en 's middags wat regenachtig waardoor het klimwerk op de kasseien van de Paterberg en de Koppenberg behoorlijk tegenviel. Met veel moeite kwam ik daar boven maar de snelheid was er wel helemaal uit. Ik zat er aan het einde van de rit behoorlijk doorheen.
Maar goed, ik heb nu tweemaal in deze omgeving gereden en daarbij behoorlijk wat parcourskennis opgedaan. Daarbij heb ik beide keren alleen gereden terwijl dat op 7 april bepaald niet het geval zal zijn. Dat zou dus wat kracht moeten schelen. Ik heb er in ieder geval zin in.....
Ik moet zeggen dat het op de kasseien met de hier gegeven tip om mijn bandenspanning op 6.5 te zetten wel beter ging. Het zal nooit mijn liefhebberij worden maar ik ging er nu wel wat beter overheen. Heb er in ieder geval meer dan genoeg gezien met de Huisepontweg,Doorn, Paddestraat, Lippenhovestraat, Kerkgate en de Marriaborrestraat in het parcours. En daar komen de stenen op de beklimmingen nog eens bij.
Naarmate de dag vorderde werd het weer steeds slechter. De hele dag wind en 's middags wat regenachtig waardoor het klimwerk op de kasseien van de Paterberg en de Koppenberg behoorlijk tegenviel. Met veel moeite kwam ik daar boven maar de snelheid was er wel helemaal uit. Ik zat er aan het einde van de rit behoorlijk doorheen.
Maar goed, ik heb nu tweemaal in deze omgeving gereden en daarbij behoorlijk wat parcourskennis opgedaan. Daarbij heb ik beide keren alleen gereden terwijl dat op 7 april bepaald niet het geval zal zijn. Dat zou dus wat kracht moeten schelen. Ik heb er in ieder geval zin in.....
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
je verkenner is weer op pad geweest zondagmorgen, en de oude kwaremont ligt er slecht bij (veel grote openingen tussen de kasseien, je springt van de ene opening in de andere), het is geen wonder dat freire juist daar in de miserie zat. Als je je tempo kwijt bent, is het niet leuk meer (ik dus ook mijn tempo kwijt nog voor het pleintje). versnelling van dienst was 34-17
De Paterberg ligt er dan weer schoon en uitnodigend bij: goeie kasseien, wel haast iedereen netjes op een rij in het gootje, en ik mijn 34-28 voor de eerste keer uitgetest op de kasseien (de compact dus). Vanaf nu een tip aan iedereen die meedoet: 34-28 en je kan fluitend de Paterberg op (pas wel op voor wheelies)! Veel volk, en veel volk ook dat gewoon voet aan de grond zette (altijd een beetje jammer denk ik zo)... Bovenaan stond een fotograaf, dus veeg dat snot even van je neus
de Berendries aan het einde van de ochtend blijft in vergelijking een makkie, toch (maar) met 34-21 naar boven...
Om maar eens een ranglijstje te maken van moeilijke bergen in het parcours van dit jaar:
1. Paterberg 2. Muur 3. Trieux (knokte) 3. Taaienberg 4. Oude Kwaremont 5. Kluisberg
Gemakkelijke bergen:
1. Leberg 2. Ten Bosse 3. Kortekeer 4. Molenberg 5. Bosberg
groeten van je trouwe verkenner...
De Paterberg ligt er dan weer schoon en uitnodigend bij: goeie kasseien, wel haast iedereen netjes op een rij in het gootje, en ik mijn 34-28 voor de eerste keer uitgetest op de kasseien (de compact dus). Vanaf nu een tip aan iedereen die meedoet: 34-28 en je kan fluitend de Paterberg op (pas wel op voor wheelies)! Veel volk, en veel volk ook dat gewoon voet aan de grond zette (altijd een beetje jammer denk ik zo)... Bovenaan stond een fotograaf, dus veeg dat snot even van je neus
de Berendries aan het einde van de ochtend blijft in vergelijking een makkie, toch (maar) met 34-21 naar boven...
Om maar eens een ranglijstje te maken van moeilijke bergen in het parcours van dit jaar:
1. Paterberg 2. Muur 3. Trieux (knokte) 3. Taaienberg 4. Oude Kwaremont 5. Kluisberg
Gemakkelijke bergen:
1. Leberg 2. Ten Bosse 3. Kortekeer 4. Molenberg 5. Bosberg
groeten van je trouwe verkenner...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Voorlopig ziet het er in ieder geval naar uit dat het weer vrij gunstig is. Droog en niet zo'n hele sterke wind. Dat scheelt toch behoorlijk.
Hoeveel van de bekende kasseistroken zitten er eigenlijk, los van de beklimmingen, in de 140km? Ik heb de afgelopen weken met trainen de drie lussen vanuit het centrum van de RVV gereden. Dan kom je o.a langs Haaghoek, Kerkgate, Mariaborrestraat, Paddestraat, Lippenhovestraat en zelfs de Husepontweg. Ik weet dat die laatste er in ieder geval niet in zit maar welke van dit soort stroken krijgen we wel voorgeschoteld?
Hoeveel van de bekende kasseistroken zitten er eigenlijk, los van de beklimmingen, in de 140km? Ik heb de afgelopen weken met trainen de drie lussen vanuit het centrum van de RVV gereden. Dan kom je o.a langs Haaghoek, Kerkgate, Mariaborrestraat, Paddestraat, Lippenhovestraat en zelfs de Husepontweg. Ik weet dat die laatste er in ieder geval niet in zit maar welke van dit soort stroken krijgen we wel voorgeschoteld?