Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Waar rijden de profs in 2007 op?

casran
Forum-lid HC

casran 11 dec 2006 14:09

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 02 December 2006

Ik heb nog een vraagje over het materiaal van profs, en ik denk dat 't hier wel mag. Denk dat Casran het antwoord wel weet.
Hoe zit het bij landen wedstrijden met het materiaal? De rijders rijden natuurlijk gewoon op hun ploegfiets, maar verder.
Nemen alle individuen gewoon wat extra wielen mee of hoe moet ik dat voor me zien?  Binnen een landenploeg heb je natuurlijk verschillende fabrikanten / groepen. Een ploegleider kan natuurlijk nooit voor elk individu een reservefiets meeslepen. (of wel) Hoe gaan ze hiermee om?

In principe heeft een renner maar 1 fiets nodig om mee te koersen hé.  Bij wedstrijden met landenploegen durven renners al eens losser omspringen met contractendeals: daarom zie je op WK's al jaren steeds meer Lightweights dan in andere wedstrijden (Wesemann reed het WK bv. met LWs).
Qua fietsen op het dak van de volgwagen is het eenvoudig: in volgorde van belangrijkheid van de renner krijgt zo'n renner al dan niet een reservefiets op het dak. Boonen kreeg zo z'n reservefiets rechtsachter te staan tijdens het WK... en als het gebeurt dat een van de renners uit de wedstrijd verdwijnt, wordt zijn reservefiets ook direct (aan de materiaalbox) vervangen door een renner die geen reservefiets had staan.Als wij met onze ploeg van 6 (of in bepaalde koersen 8) renners een koers rijden heeft ook niet iedereen een fiets op maat staan.Ivm wisselwielen: ik heb ook nog in een ploeg gezeten waar de renners zowel met Shimano als Campa reden, en ik zelf mijn reservewiel afgaf. Als ik achteraan lekreed riep ik door m'n communicatiemateriaal dat ik het was, en stond de mecano klaar met mijn specifieke wiel.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 dec 2006 16:44

Dank wederom voor het verhelderende antwoord :)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2006 19:23

Verschil tussen Campa en Shimano is niet zo'n probleem. Als je lek rijdt (bij de junioren is communicatie verboden) dan krijgt je ploegleider op de koersradio te horen dat jij bent lek gereden, de mechanieker kan dan al het goede wiel pakken. Bij profs en Elite z/C rijdt iedereen met communicatie dus heb je dat probleempje al niet.
Bij een massale valpartij rent de mechanieker, bij een gemengde ploeg, met Shimano compatible wielen naar voren. Je kunt namelijk met Campa 10 speed ook best Shimano 9 en 10 speed schakelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 dec 2006 21:13

Zijn die gele Mavic motoren in de TdF ook gewoon Shimano 10-speed? Of gemengd? Ik heb eigenlijk zelden gezien dat daar gebruik van wordt gemaakt, klopt dat? Ze hebben volgens mij ook een knalgele auto met complete fietsen, daarvan heb ik nog nooit gezien dat er gebruik van wordt gemaakt. Lijkt me alleen voor exposure doeleinden?

kristofw
Forum-lid

kristofw 11 dec 2006 22:37

Tijdens het BK nieuwelingen dit jaar reden er ook blauwe Shimano wagens mee met reserve wielen. Ik weet niet wat ze juist bijhadden, maar een vriend van mij had z'n wiel kapot gereden en kreeg en reserve wiel, maar dat bleek niet te passen.
Ik ben ook de laatste ronde lekgereden,maar heb geen reservewiel meer genomen omdat ik het de moeite niet meer vond( het waren misschien nog 2 km) en afgestapt omdat ik kwaad was .
En tevens op het BK in Erpe-Mere bij de nieuwelingen en dames jeugd is er zoveel volk platgereden dat de Shimano wagen geen of bijna geen wielen meer had. Ik ken er enkelen die een nietje in hun band hadden zitten, ikzelf ook trouwens.

dannyb.
Forum-lid

dannyb. 12 dec 2006 11:55

Quoten: Origineel geplaatst door kristofw op 11 December 2006

Tijdens het BK nieuwelingen dit jaar reden er ook blauwe Shimano wagens mee met reserve wielen. Ik weet niet wat ze juist bijhadden, maar een vriend van mij had z'n wiel kapot gereden en kreeg en reserve wiel, maar dat bleek niet te passen.
Ik ben ook de laatste ronde lekgereden,maar heb geen reservewiel meer genomen omdat ik het de moeite niet meer vond( het waren misschien nog 2 km) en afgestapt omdat ik kwaad was .
En tevens op het BK in Erpe-Mere bij de nieuwelingen en dames jeugd is er zoveel volk platgereden dat de Shimano wagen geen of bijna geen wielen meer had. Ik ken er enkelen die een nietje in hun band hadden zitten, ikzelf ook trouwens.

ik heb ook ooit meegemaakt in de laatste 30km van een klassieker dat ik lek reed en het wiel dat gestoken werd niet pastte.
toen kon ik terug lopen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2006 12:06

[off-topic]
Dan verstel je je derailleur toch gewoon een beetje zodat hij iig op 1 tandje goed licht? Koud kunstje op een derailleur even te verstellen in een wedstrijd. Als ik een 9 speed Shimano wiel krijg (in Campa 10 speed) moet ik de kabel altijd een beetje strakker zetten om te zorgen dat het goed schakelt.
[/off-topic]
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dannyb.
Forum-lid

dannyb. 12 dec 2006 12:16

het pastte gewoon niet in mijn frame
tevens heb ik het meegemaakt dat ploegen nog 6-speed wielen in durven te leveren bij neutrale wagens

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 12 dec 2006 12:21

In 2007 wordt Tönissteiner mede-hoofdsponsor van de Landbouwkrediet-formatie. Het team gaat dus Landbouwkrediet-Tönissteiner heten en blijft op Colnago rijden.
Heb opgevangen dat Tinkoff ook op Colnago gaat rijden, maar wacht op bevestiging.
DFL-Cyclingnews blijft op Litespeed fietsen. De kans is groot dat Nico Mattan wegkapitein wordt. 

paashaas
Forum-lid

paashaas 12 dec 2006 13:00

Quoten: Origineel geplaatst door bikeboss op 12 December 2006

Heb opgevangen dat Tinkoff ook op Colnago gaat rijden, maar wacht op bevestiging.
DFL-Cyclingnews blijft op Litespeed fietsen. De kans is groot dat Nico Mattan wegkapitein wordt. 

De eerste foto's van de ploegtrainingen van Tinkoff op Colnago's staan al online.
En Gert Vanderaerden wordt wegkapitein bij DFL.

dannyb.
Forum-lid

dannyb. 12 dec 2006 16:42

Quoten: Origineel geplaatst door paashaas op 12 December 2006

Quoten: Origineel geplaatst door bikeboss op 12 December 2006

De eerste foto's van de ploegtrainingen van Tinkoff op Colnago's staan al online.
En Gert Vanderaerden wordt wegkapitein bij DFL.

zou je me de site even willen geven?

paashaas
Forum-lid

paashaas 12 dec 2006 17:43

Indien je de foto's van de Colnago's van Tinkoff bedoelt:
http://www.cyclingnews.com/newsphotos.p ... on_tinkoff

Plaats reactie