Gewicht wiel onderdelen, vraagje voor natuurkundigen
Hoi,
Als we even aannemen dat we het meest te winnen hebben bij een beter aerodynamisch gedrag van een wiel (om het even bij wielen te houden en niet bij Gainclone e.d. ) dan merk ik vaak dat veel mensen denken dat wat er aero uitziet dat automatisch ook is.
Wat men vaak vergeet is dat om een aero voorwiel (het achterwiel is ondergeschikt) optimaal te laten renderen je ook je bandbreedte dient te kiezen met betrekking tot de breedte van het velgbed.
Ciao,
Als we even aannemen dat we het meest te winnen hebben bij een beter aerodynamisch gedrag van een wiel (om het even bij wielen te houden en niet bij Gainclone e.d. ) dan merk ik vaak dat veel mensen denken dat wat er aero uitziet dat automatisch ook is.
Wat men vaak vergeet is dat om een aero voorwiel (het achterwiel is ondergeschikt) optimaal te laten renderen je ook je bandbreedte dient te kiezen met betrekking tot de breedte van het velgbed.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Hed C2 23mm is erg duur, de andere 23mm is velocity a23 http://www.shopatron.com/products/categ ... 65.94020.0
Do kin der mar druk mei weze
Hoi,
Wellicht omdat de trend van de laatste jaren naar bredere banden uitgaat.
Wat op zich uiteraard niet meer aero is.
Een smallere band en ditto velg is (in de windtunnel) een stuk meer aero.
Ciao,
H&H schreef:Om die reden heeft HED nu ook een bredere velg, even breed als de band(23mm)
Wellicht omdat de trend van de laatste jaren naar bredere banden uitgaat.
Wat op zich uiteraard niet meer aero is.
Een smallere band en ditto velg is (in de windtunnel) een stuk meer aero.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Dan heb je toch een ontwikkeling gemist. Een bredere band heeft een lagere rolweerstand maar alleen met een bredere velg ook een lagere aero weerstand. Op dit forum is hier niets over te vinden, jammer maar er zijn genoeg voorbeelden. Zipp 101, hed c2, sram 30,
Do kin der mar druk mei weze
Hoi,
Me dunkt dat je een en ander niet goed begrijpt of misschien druk ik me verschrikkelijk slecht uit.
- Rolweerstand als getal geeft je een idee van de relatieve verhouding tussen de geteste banden. De waarde speelt niet zo'n rol wel de verhouding.
- Het belang van die rolweerstand neemt af bij toenemende snelheid.
Voetnota: de kwaliteit van die band neemt niet af met toenemende snelheid!
- Rolweerstand is diect relateerbaar aan de soepelheid van de band en het volume lucht dat voor vervorming beschikbaar is. Een 23 mm band ( niet een tube, daar is het volume gebonden aan de inhoud van de tube zelf)) heeft meer aan beschikbaar volume comprimeerbare lucht als de velg de velg minstens zo breed is als de band zelf.
- Om de rolweerstand laag te houden moet de band in zijn breedte kunnen vervormen. In de lengte (radiaal) neemt de vervorming toe omdat je dat je loopvlak meer gaat vervormen wat stugger is dan de wanden.
- Het belang van aero neemt toe met toenemende snelheid.
Voetnota: dat is niet noodzakelijkerwijs de snelheid die je van je metertje afleest!
- Luchtweerstand van een aerovelg optimaliseer je door velg en band goed te laten aansluiten om turbulentie te vermijden.
Smaller frontaal oppervlak is meer aero als je aan bovenvermelde voorwaarden voldoet.
Onthou dit goed, op de piste gaan ze morgen echt niet allemaal met 23mm bandjes/tubes rijden.
-Anderzijds, je kan bewust een groot frontaal oppervlak gaan creeren om andere negatieve turbulenties te gaan omzeilen. Voert ons even te ver....
- Last but not least. Hekel punt.... Inertie bepaalt reactiesnelheid. O.K?
En dan als kers op de taart: niks is wat het lijkt, zelden is iets of zwart of wit. Wetenschappelijk onderzoek geeft feiten en net zoals de computer die je gebruik zijn die doods en kil.
Het is het aan jou om de gegevens correct in te schatten en al naargelang de situatie correctief op te treden.
Heel weinig wetenschappelijk onderzoek heeft ooit op een fiets gezeten....
Ciao,
Me dunkt dat je een en ander niet goed begrijpt of misschien druk ik me verschrikkelijk slecht uit.
- Rolweerstand als getal geeft je een idee van de relatieve verhouding tussen de geteste banden. De waarde speelt niet zo'n rol wel de verhouding.
- Het belang van die rolweerstand neemt af bij toenemende snelheid.
Voetnota: de kwaliteit van die band neemt niet af met toenemende snelheid!
- Rolweerstand is diect relateerbaar aan de soepelheid van de band en het volume lucht dat voor vervorming beschikbaar is. Een 23 mm band ( niet een tube, daar is het volume gebonden aan de inhoud van de tube zelf)) heeft meer aan beschikbaar volume comprimeerbare lucht als de velg de velg minstens zo breed is als de band zelf.
- Om de rolweerstand laag te houden moet de band in zijn breedte kunnen vervormen. In de lengte (radiaal) neemt de vervorming toe omdat je dat je loopvlak meer gaat vervormen wat stugger is dan de wanden.
- Het belang van aero neemt toe met toenemende snelheid.
Voetnota: dat is niet noodzakelijkerwijs de snelheid die je van je metertje afleest!
- Luchtweerstand van een aerovelg optimaliseer je door velg en band goed te laten aansluiten om turbulentie te vermijden.
Smaller frontaal oppervlak is meer aero als je aan bovenvermelde voorwaarden voldoet.
Onthou dit goed, op de piste gaan ze morgen echt niet allemaal met 23mm bandjes/tubes rijden.
-Anderzijds, je kan bewust een groot frontaal oppervlak gaan creeren om andere negatieve turbulenties te gaan omzeilen. Voert ons even te ver....
- Last but not least. Hekel punt.... Inertie bepaalt reactiesnelheid. O.K?
En dan als kers op de taart: niks is wat het lijkt, zelden is iets of zwart of wit. Wetenschappelijk onderzoek geeft feiten en net zoals de computer die je gebruik zijn die doods en kil.
Het is het aan jou om de gegevens correct in te schatten en al naargelang de situatie correctief op te treden.
Heel weinig wetenschappelijk onderzoek heeft ooit op een fiets gezeten....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
fdegrove schreef:Hoi,
Me dunkt dat je een en ander niet goed begrijpt of misschien druk ik me verschrikkelijk slecht uit.
- Rolweerstand als getal geeft je een idee van de relatieve verhouding tussen de geteste banden. De waarde speelt niet zo'n rol wel de verhouding.
- Het belang van die rolweerstand neemt af bij toenemende snelheid.
Voetnota: de kwaliteit van die band neemt niet af met toenemende snelheid!
- Rolweerstand is diect relateerbaar aan de soepelheid van de band en het volume lucht dat voor vervorming beschikbaar is. Een 23 mm band ( niet een tube, daar is het volume gebonden aan de inhoud van de tube zelf)) heeft meer aan beschikbaar volume comprimeerbare lucht als de velg de velg minstens zo breed is als de band zelf.
- Om de rolweerstand laag te houden moet de band in zijn breedte kunnen vervormen. In de lengte (radiaal) neemt de vervorming toe omdat je dat je loopvlak meer gaat vervormen wat stugger is dan de wanden.
- Het belang van aero neemt toe met toenemende snelheid.
Voetnota: dat is niet noodzakelijkerwijs de snelheid die je van je metertje afleest!
- Luchtweerstand van een aerovelg optimaliseer je door velg en band goed te laten aansluiten om turbulentie te vermijden.
Smaller frontaal oppervlak is meer aero als je aan bovenvermelde voorwaarden voldoet.
Onthou dit goed, op de piste gaan ze morgen echt niet allemaal met 23mm bandjes/tubes rijden.
-Anderzijds, je kan bewust een groot frontaal oppervlak gaan creeren om andere negatieve turbulenties te gaan omzeilen. Voert ons even te ver....
- Last but not least. Hekel punt.... Inertie bepaalt reactiesnelheid. O.K?
En dan als kers op de taart: niks is wat het lijkt, zelden is iets of zwart of wit. Wetenschappelijk onderzoek geeft feiten en net zoals de computer die je gebruik zijn die doods en kil.
Het is het aan jou om de gegevens correct in te schatten en al naargelang de situatie correctief op te treden.
Heel weinig wetenschappelijk onderzoek heeft ooit op een fiets gezeten....
Ciao,
Jeetje Grovius.
Ik geef het op. Laten we die taart maar gaan opeten, jij mag de kers
Do kin der mar druk mei weze
[quote="fdegrove"]
(1)Onthou dit goed, op de piste gaan ze morgen echt niet allemaal met 23mm bandjes/tubes rijden.
(2)Wetenschappelijk onderzoek geeft feiten en net zoals de computer die je gebruik zijn die doods en kil.
Het is het aan jou om de gegevens correct in te schatten en al naargelang de situatie correctief op te treden.
Heel weinig wetenschappelijk onderzoek heeft ooit op een fiets gezeten....
[quote]
(1) We hebben het niet over baanfietsen met 14 bar in de banden op een vlakke houten baan maar over wegfietsen en dan kunnen we nu in de 21e eeuw gaan zeggen:
FLIKKER ALLE SMALLE VELGEN EN 23 MM BANDEN MAAR WEG want BREDERE VELGEN met 25 a 28 mm banden lopen beter.
(2) Want beste @Fdegrove wat jij opschreef klopte wel in de 20e eeuw
en hier staat IDD dat smal meer aero is:
http://autobus.cyclingnews.com/tech/?id ... conti_tech
MAAAAAAAAAAARRRRRRRRR...............
maar in de 21e eeuw hebben we de WETENSCHAPpelijke PRAKTIJK ervaringen van CERVELO-testteam (GERARD VROOOMEN) en die zegt:
"""There are tests that will show wider tyres are less aerodynamic. But a significant portion of that is because you have all these rims that are optimised for a 21mm tyre. You put a 27mm tyre on it and of course it's crap but that's not really fair to the tyre. Now you see with the Zipps for example, you have the wider Zipps. ""
MEN HAD DUS AL 100 jaar VERGETEN OM BREDE BANDEN OP BREDE VELGEN TE TESTEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
***************** V E R G E T E N, dus !!!!!!!!!!!, vergeten !!
Eindconclusie: " "In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time but especially on a race like this weekend or Flanders, a Pavé is really overkill. So I think the 25mm Evo CX is really the way to g
DUS VOOR IEDEREEN ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN
http://www.cyclingnews.com/features/cer ... in-belgium
KORTOM:
wegflikkeren die 23 mm zooi, tenzij je het beter weet dan Gerard Vroomen en die kans is niet zo groot hoor.
En, eh wat dacht je hiervan dan:
http://autobus.cyclingnews.com/tech.php ... ardennes08
(1)Onthou dit goed, op de piste gaan ze morgen echt niet allemaal met 23mm bandjes/tubes rijden.
(2)Wetenschappelijk onderzoek geeft feiten en net zoals de computer die je gebruik zijn die doods en kil.
Het is het aan jou om de gegevens correct in te schatten en al naargelang de situatie correctief op te treden.
Heel weinig wetenschappelijk onderzoek heeft ooit op een fiets gezeten....
[quote]
(1) We hebben het niet over baanfietsen met 14 bar in de banden op een vlakke houten baan maar over wegfietsen en dan kunnen we nu in de 21e eeuw gaan zeggen:
FLIKKER ALLE SMALLE VELGEN EN 23 MM BANDEN MAAR WEG want BREDERE VELGEN met 25 a 28 mm banden lopen beter.
(2) Want beste @Fdegrove wat jij opschreef klopte wel in de 20e eeuw
en hier staat IDD dat smal meer aero is:
http://autobus.cyclingnews.com/tech/?id ... conti_tech
MAAAAAAAAAAARRRRRRRRR...............
maar in de 21e eeuw hebben we de WETENSCHAPpelijke PRAKTIJK ervaringen van CERVELO-testteam (GERARD VROOOMEN) en die zegt:
"""There are tests that will show wider tyres are less aerodynamic. But a significant portion of that is because you have all these rims that are optimised for a 21mm tyre. You put a 27mm tyre on it and of course it's crap but that's not really fair to the tyre. Now you see with the Zipps for example, you have the wider Zipps. ""
MEN HAD DUS AL 100 jaar VERGETEN OM BREDE BANDEN OP BREDE VELGEN TE TESTEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
***************** V E R G E T E N, dus !!!!!!!!!!!, vergeten !!
Eindconclusie: " "In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time but especially on a race like this weekend or Flanders, a Pavé is really overkill. So I think the 25mm Evo CX is really the way to g
DUS VOOR IEDEREEN ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN
http://www.cyclingnews.com/features/cer ... in-belgium
KORTOM:
wegflikkeren die 23 mm zooi, tenzij je het beter weet dan Gerard Vroomen en die kans is niet zo groot hoor.
En, eh wat dacht je hiervan dan:
http://autobus.cyclingnews.com/tech.php ... ardennes08
Roadster
Het zelfde geldt natuurlijk voor het gebruik van uitroeptekens.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Roadster schreef: (1) We hebben het... over wegfietsen en dan kunnen we nu in de 21e eeuw gaan zeggen:
FLIKKER ALLE SMALLE VELGEN EN 23 MM BANDEN MAAR WEG want BREDERE VELGEN met 25 a 28 mm banden lopen beter.
Roadster schreef: wegflikkeren die 23 mm zooi, tenzij je het beter weet dan Gerard Vroomen en die kans is niet zo groot hoor.
Zolang jij het enkel hebt over Vlaamse kassei- en Parijs-Roubaix-wegen heb je een punt. Maar niet op glad asfalt. Gerard heeft het namelijk op de 1 van de slechtste kasseistroken in de wijde omtrek getest.
Dat is dan ook het voordeel van tubes: die kan je aan lagere druk rijden met dezelfde rolweerstand en evenveel rolweerstand. Nu wordt door de laatste ontwikkelingen het verschil met draadbanden kleiner (door bredere velgen), maar ik zie je nog altijd een stootlek krijgen aan 5 bar over de kasseien.
En denk nu niet dat er veel mensen op dit forum zo onnozel zijn om meer dan 8 bar in tubes te pompen, behalve voor tijdritten o.i.d. (en nu dwaal ik al een eind af van waar dit topic in den beginne over ging).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Euh, 10,5 bar.de zwarten schreef:En denk nu niet dat er veel mensen op dit forum zo onnozel zijn om meer dan 8 bar in tubes te pompen (..)
Idd.behalve voor tijdritten o.i.d. (..)
Maar we dwalen zeker af. Het antwoord op de vraag is wel gekomen.