Een paar tips dan.
Linker voorpoot zit een ventiel op.
Door er meer of minder lucht in te doen stel je de SAG (inzakking).
Waarde doorzakking voor een vork met 80mm veerweg is dit 12-16 mm, voor een vork van 100mm is dit 15-20 mm.
Dit kun je eenvoudig meten door een draadbinder om je vorkpijp te doen en deze tegen je stofring naar beneden te drukken. Dan ga je voorzichtig op je fiets in de fiets houding zitten en stap je rustig weer af.
Omdat je vork hierdoor wat ingeveerd is zal de draadbinder iets omhoog verplaatst zijn. De afstand tussen de stofring en je draadbinder is nu de inzakking.
Met mijn gewicht van ongeveer 67 kg heb ik er 120 PSI in, dan heb je een indicatie, let op geldt voor een Skareb.
Rebound is de blauwe knop onderaan je rechter voorpoot.
Hiermee stel je in hoe snel de vork weer terugkomt na een invering, is dus de snelheid van de demping.
Zet deze in eerste instantie in de de middenstand, en pas dit aan naar eigen smaak/behoefte.
Voor instelling van compressie moet je even laten weten wat voor vork je exact hebt, is dit een TPC, FDD of een SPV versie.
Gebruiksaanwijzing van je vork kun je downloaden op de site van Manitou en op mountainbike.nl zitten de echte experts.
Je kan de demping nl ook nog beïnvloeden door viscositeit en hoeveelheid olie te wijzigen.
beginnersvork
@ bluebird
Ik heb het even nagerekend, theoretisch moet de druk in je linker voorvorkpoot tussen de 109 en de 116 psi liggen met jouw gewicht van 62 kg.
Heb even je foto bekeken en het lijkt mij een TPC met lockout. Dan zou ik deze in jou geval helemaal open zetten, vork staat dan op zachtste stand.
Ik heb het even nagerekend, theoretisch moet de druk in je linker voorvorkpoot tussen de 109 en de 116 psi liggen met jouw gewicht van 62 kg.
Heb even je foto bekeken en het lijkt mij een TPC met lockout. Dan zou ik deze in jou geval helemaal open zetten, vork staat dan op zachtste stand.
Heb net dit topic ontdekt, super! Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Ik heb mijn oude Cannondale M500 uit '98 nog. Altijd tiptop onderhouden, dus zet er nog prima uit. Ik zou hem wel willen upgraden met een veervork (voor niet al te veel). Wat zeggen jullie: de moeite waard of laat maar zitten??
Wat te denken van de volgende vorken:
- Suntour XCR lockout (79 bij Mantel) of wegblijven van zulke budgetvorken?
- Rock Shox Dart 2 (81 bij Cycles4u)
- Manitou Trace Super (99 bij bike-components)
Kun je voor dit geld iets behoorlijks kopen?
Wat te denken van de volgende vorken:
- Suntour XCR lockout (79 bij Mantel) of wegblijven van zulke budgetvorken?
- Rock Shox Dart 2 (81 bij Cycles4u)
- Manitou Trace Super (99 bij bike-components)
Kun je voor dit geld iets behoorlijks kopen?
Quote: Origineel geplaatst door Ilko op 03 Januari 2007
Heb net dit topic ontdekt, super! Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Ik heb mijn oude Cannondale M500 uit '98 nog. Altijd tiptop onderhouden, dus zet er nog prima uit. Ik zou hem wel willen upgraden met een veervork (voor niet al te veel). Wat zeggen jullie: de moeite waard of laat maar zitten??
Wat te denken van de volgende vorken:
- Suntour XCR lockout (79 bij Mantel) of wegblijven van zulke budgetvorken?
- Rock Shox Dart 2 (81 bij Cycles4u)
- Manitou Trace Super (99 bij bike-components)
Kun je voor dit geld iets behoorlijks kopen?
Wat voor vork zit er nu in ?
Als ik snel even surf zie ik dat er een vaste vork in zit, klopt dat ?
Als je dan een geveerde vork gaat monteren met een grotere hoogte ga je de rijeigenschappen beïnvloeden, wel iets om bij stil te staan.
Plaats anders eerst eens een paar foto' van je fiets
Denk ook aan b.v. diameter vorkbuis, 1 of 1.1/8 inch en rem systeem.
Persoonlijk zou ik wegblijven van de budgetvorken, ik zou liever iets meer uitgeven en een vork aanschaffen met olie demping en een instelbare rebound.
Anders koop je en vork die alleen maar veert en weinig dempt.
Heb net dit topic ontdekt, super! Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Ik heb mijn oude Cannondale M500 uit '98 nog. Altijd tiptop onderhouden, dus zet er nog prima uit. Ik zou hem wel willen upgraden met een veervork (voor niet al te veel). Wat zeggen jullie: de moeite waard of laat maar zitten??
Wat te denken van de volgende vorken:
- Suntour XCR lockout (79 bij Mantel) of wegblijven van zulke budgetvorken?
- Rock Shox Dart 2 (81 bij Cycles4u)
- Manitou Trace Super (99 bij bike-components)
Kun je voor dit geld iets behoorlijks kopen?
Wat voor vork zit er nu in ?
Als ik snel even surf zie ik dat er een vaste vork in zit, klopt dat ?
Als je dan een geveerde vork gaat monteren met een grotere hoogte ga je de rijeigenschappen beïnvloeden, wel iets om bij stil te staan.
Plaats anders eerst eens een paar foto' van je fiets
Denk ook aan b.v. diameter vorkbuis, 1 of 1.1/8 inch en rem systeem.
Persoonlijk zou ik wegblijven van de budgetvorken, ik zou liever iets meer uitgeven en een vork aanschaffen met olie demping en een instelbare rebound.
Anders koop je en vork die alleen maar veert en weinig dempt.
Ik zou zeggen 30/40 euro meer investeren en een marzocchi mx comp vorkje halen. Een van de beste budgetvorken.
http://www.actionsports.de/Federgabeln- ... :8334.html
129 euro hier
http://www.actionsports.de/Federgabeln- ... :8334.html
129 euro hier
Bedankt voor de tips! Er zit nu een vaste vork in. Cannondale leverde toen ook de F500 met voorvorkvering, maar die had een centrale 'veer' in de vorkpijp zeg maar. Heb nu geen foto bij de hand, maar het gaat om deze fiets:
Dit is het model met vering:
Het balhoofd is wel 1 1/8", dus dat is geen probleem. Komt je balhoofd erg veel omhoog (is de vork langer)? Ik heb nu namelijk wel een stuurpen met een behoorlijke hoek, dus kan ook naar een model gaan met een graad of 6. Remmen zijn nog v-brakes, maar dat is met de meeste vorken geen probleem lijkt me.
Dit is het model met vering:
Het balhoofd is wel 1 1/8", dus dat is geen probleem. Komt je balhoofd erg veel omhoog (is de vork langer)? Ik heb nu namelijk wel een stuurpen met een behoorlijke hoek, dus kan ook naar een model gaan met een graad of 6. Remmen zijn nog v-brakes, maar dat is met de meeste vorken geen probleem lijkt me.
Quote: Origineel geplaatst door Ilko op 04 Januari 2007
Bedankt voor de tips! Er zit nu een vaste vork in. Cannondale leverde toen ook de F500 met voorvorkvering, maar die had een centrale 'veer' in de vorkpijp zeg maar. Heb nu geen foto bij de hand, maar het gaat om deze fiets:
Dit is het model met vering:
Het balhoofd is wel 1 1/8", dus dat is geen probleem. Komt je balhoofd erg veel omhoog (is de vork langer)? Ik heb nu namelijk wel een stuurpen met een behoorlijke hoek, dus kan ook naar een model gaan met een graad of 6. Remmen zijn nog v-brakes, maar dat is met de meeste vorken geen probleem lijkt me.
Je ziet dathet model met vering een kortere balhoofdbuis heeft dan degene met de vaste vork, geometrie van het frame is anders.
Je kan even de afstand meten tussen het hart as voorwiel en onderkant conus balhoofd.
Bij de Manitou Six 80mm veerweg is deze afstand ongeveer 46 cm .
Denk dat de zithouding niet veel uitmaakt, maar de stuureigenschappen veranderen wel door een langere voorvork. Zal in theorie wat minder wendbaar worden, dus iets minder nerveus.
Toeval wil dat ik op moment ook in een fiets van een jaar of 15 oud ook een voorvork van 80mm zet, ipv een vaste van ca 39 cm.
Ik zal laten weten of dat een beetje functioneert in de praktijk, verschil in lengte is behoorlijk nl 70 mm. Had nl nog een Manitou Six liggen en kan ik misschien een maat van me blij mee maken.
Bedankt voor de tips! Er zit nu een vaste vork in. Cannondale leverde toen ook de F500 met voorvorkvering, maar die had een centrale 'veer' in de vorkpijp zeg maar. Heb nu geen foto bij de hand, maar het gaat om deze fiets:
Dit is het model met vering:
Het balhoofd is wel 1 1/8", dus dat is geen probleem. Komt je balhoofd erg veel omhoog (is de vork langer)? Ik heb nu namelijk wel een stuurpen met een behoorlijke hoek, dus kan ook naar een model gaan met een graad of 6. Remmen zijn nog v-brakes, maar dat is met de meeste vorken geen probleem lijkt me.
Je ziet dathet model met vering een kortere balhoofdbuis heeft dan degene met de vaste vork, geometrie van het frame is anders.
Je kan even de afstand meten tussen het hart as voorwiel en onderkant conus balhoofd.
Bij de Manitou Six 80mm veerweg is deze afstand ongeveer 46 cm .
Denk dat de zithouding niet veel uitmaakt, maar de stuureigenschappen veranderen wel door een langere voorvork. Zal in theorie wat minder wendbaar worden, dus iets minder nerveus.
Toeval wil dat ik op moment ook in een fiets van een jaar of 15 oud ook een voorvork van 80mm zet, ipv een vaste van ca 39 cm.
Ik zal laten weten of dat een beetje functioneert in de praktijk, verschil in lengte is behoorlijk nl 70 mm. Had nl nog een Manitou Six liggen en kan ik misschien een maat van me blij mee maken.
Quote: Origineel geplaatst door spietpiet op 01 Januari 2007
@ bluebird
Ik heb het even nagerekend, theoretisch moet de druk in je linker voorvorkpoot tussen de 109 en de 116 psi liggen met jouw gewicht van 62 kg.
Heb even je foto bekeken en het lijkt mij een TPC met lockout. Dan zou ik deze in jou geval helemaal open zetten, vork staat dan op zachtste stand.
In de praktijk zal de druk wat lager zijn, begin bij nader inzien maar op 90 psi.
Om de druk te meten en aan te passen heb je wel een speciale vorkpomp nodig.
@ bluebird
Ik heb het even nagerekend, theoretisch moet de druk in je linker voorvorkpoot tussen de 109 en de 116 psi liggen met jouw gewicht van 62 kg.
Heb even je foto bekeken en het lijkt mij een TPC met lockout. Dan zou ik deze in jou geval helemaal open zetten, vork staat dan op zachtste stand.
In de praktijk zal de druk wat lager zijn, begin bij nader inzien maar op 90 psi.
Om de druk te meten en aan te passen heb je wel een speciale vorkpomp nodig.
Quote: Origineel geplaatst door Ilko op 06 Januari 2007
Volgens mij alleen bij de F modellen (af fabriek met vering). Zoals spietpiet al zei, is daar de balhoofdbuis aangepast. In die van mij zit een normale 1 1/8 inch vork. Zou moeten passen toch?
Als er een standaard 1 1/8 balhoofdstel inzit is dat geen probleem. Kan me niet voorstellen dat Cannondale hier iets van eigen makelij inzet met afwijkende maten.
Wil het je 100 zeker weten dan moet je de zitting van je balhoofd conus van je huidige vork opmeten, deze moet 30mm zijn.
Als dat zo is zie ik geen enkel probleem.
Je kan ook even kijken of er een merk en type op het balhoofd staan en dan de specs bekijken.
Volgens mij alleen bij de F modellen (af fabriek met vering). Zoals spietpiet al zei, is daar de balhoofdbuis aangepast. In die van mij zit een normale 1 1/8 inch vork. Zou moeten passen toch?
Als er een standaard 1 1/8 balhoofdstel inzit is dat geen probleem. Kan me niet voorstellen dat Cannondale hier iets van eigen makelij inzet met afwijkende maten.
Wil het je 100 zeker weten dan moet je de zitting van je balhoofd conus van je huidige vork opmeten, deze moet 30mm zijn.
Als dat zo is zie ik geen enkel probleem.
Je kan ook even kijken of er een merk en type op het balhoofd staan en dan de specs bekijken.