kapot carbon frame
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Sepp, de duurzaamheid wordt echt niet beter. 1 van de probleem is dat er nog veel meer kapot kan zijn aan zo'n frame wat je helemaal niet kunt zien met het blote hoog.
Carbon kan je niet zomaar repareren door het een beetje op te schuren en er een paar nieuwe matjes over heen te lamineren, als het zo eenvoudig was geweest hadden we al 20 jaar eerder carbon frames gehad.
Carbon kan je niet zomaar repareren door het een beetje op te schuren en er een paar nieuwe matjes over heen te lamineren, als het zo eenvoudig was geweest hadden we al 20 jaar eerder carbon frames gehad.
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 21 September 2006
sepp, ik weet dat er heel wat te herstellen is, maar er zijn slechts heel weinig vaklui met voldoende expertise om dit te doen.Koers hoort daar niet bij: die jongen heeft niet 1 dag stage gelopen in de luchtvaartindustrie of een ander bedrijf dat met hoogwaardige composieten werkt, hij heeft er geen theoretisch opleiding in gehad, en hij prutst met een onderdeeltje als armsteuntjes....
voorlopig ben jij de enige hier die geen ervaring heeft praktijk of theoretisch dus ff dimmen he
en eerst is het volgens jou niet te herstellen, en nu wel door iedereen behalve michael...
sepp, ik weet dat er heel wat te herstellen is, maar er zijn slechts heel weinig vaklui met voldoende expertise om dit te doen.Koers hoort daar niet bij: die jongen heeft niet 1 dag stage gelopen in de luchtvaartindustrie of een ander bedrijf dat met hoogwaardige composieten werkt, hij heeft er geen theoretisch opleiding in gehad, en hij prutst met een onderdeeltje als armsteuntjes....
voorlopig ben jij de enige hier die geen ervaring heeft praktijk of theoretisch dus ff dimmen he
en eerst is het volgens jou niet te herstellen, en nu wel door iedereen behalve michael...
Quoten: Origineel geplaatst door koers op 22 September 2006
voorlopig ben jij de enige hier die geen ervaring heeft praktijk of theoretisch dus ff dimmen he
en eerst is het volgens jou niet te herstellen, en nu wel door iedereen behalve michael...
Hoho... ik verdien bij nader inzien wel mijn boterham met carbonprodukten. En ik maak geen grootse claims zoals jij, en hier geldt m.i. nog steeds "actori probatio incumbit" (= wie iets beweert moet het bewijs leveren!) terwijl ik nog steeds geen foto's zag van jouw framereparatie en je kunde met carbon, wel integendeel.
Daarnaast wil ik je andermaal vragen te leren lezen, want je legt me weer woorden in de mond.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 September 2006
@Sepp, de duurzaamheid wordt echt niet beter. 1 van de probleem is dat er nog veel meer kapot kan zijn aan zo'n frame wat je helemaal niet kunt zien met het blote hoog.
Carbon kan je niet zomaar repareren door het een beetje op te schuren en er een paar nieuwe matjes over heen te lamineren, als het zo eenvoudig was geweest hadden we al 20 jaar eerder carbon frames gehad.
Dia cadex frames gaan anders aardig die kant op hoor...
@Sepp, de duurzaamheid wordt echt niet beter. 1 van de probleem is dat er nog veel meer kapot kan zijn aan zo'n frame wat je helemaal niet kunt zien met het blote hoog.
Carbon kan je niet zomaar repareren door het een beetje op te schuren en er een paar nieuwe matjes over heen te lamineren, als het zo eenvoudig was geweest hadden we al 20 jaar eerder carbon frames gehad.
Dia cadex frames gaan anders aardig die kant op hoor...
als je ziet dat grote merken na jaren ervaring en jaren research toch nog problemen ondervinden bij het fabriceren van carbonframes en soms scheuren ze nog of soms komen de lugs nog steeds los, of delamineren na en valpartij wat moet je dan eigenlijk denken van dit topic ??
Dier koers hier, die gaat met zijn carbonlapje en zijn potje lijm het boeltje gaan oplossen, als je zijn replies hier leest heeft ie er zelfs geen idee van hoe carbon eigenlijk werkt ( carbon is geweven vezel die zijn sterkte over een gehele eind haalt, maar dat is onzin volgens koers) , maar toch, iemand die geen idee heeft hoe het materiaal juist werkt, die gaat de problemen oplossen en dit ja inderdaad met dat lapje carbon en zijn potje lijm .
koers je bent een uitermate belachelijk mannetje die volgens mij nog volop in de pubertijd zit (ik schat u een 16-18jaar oud) .
ivm die carbon frames en hoe oud ze zijn, dat er hier en daar misschien een rondloopt van 20 jaar oud ja, maar 20 jaar geleden had je nog geen deftige carbonframes, je zag er zelfs geen terug in de koers.
Dier koers hier, die gaat met zijn carbonlapje en zijn potje lijm het boeltje gaan oplossen, als je zijn replies hier leest heeft ie er zelfs geen idee van hoe carbon eigenlijk werkt ( carbon is geweven vezel die zijn sterkte over een gehele eind haalt, maar dat is onzin volgens koers) , maar toch, iemand die geen idee heeft hoe het materiaal juist werkt, die gaat de problemen oplossen en dit ja inderdaad met dat lapje carbon en zijn potje lijm .
koers je bent een uitermate belachelijk mannetje die volgens mij nog volop in de pubertijd zit (ik schat u een 16-18jaar oud) .
ivm die carbon frames en hoe oud ze zijn, dat er hier en daar misschien een rondloopt van 20 jaar oud ja, maar 20 jaar geleden had je nog geen deftige carbonframes, je zag er zelfs geen terug in de koers.
Ik ben polymeerchemicus met > 15 jaar ervaring in R&D (ook in composieten en sterke vezels) en ik zou het niet zo doen zoals jij met alleen even een scheurtje laten vol lopen en voila het is sterker dan vroeger???
De enige manier is (volgens mij) de scheur repareren en dan over de gehele buis lengte een bepaalde hoeveelheid materiaal verwijderen en de gehele buis opnieuw lamineren.
Hierbij zou je als het goed wil doen moeten denken (onderzoek plegen dus)aan de volgende punten:
Hoeveel materiaal moet ik verwijderen??
Hoe is de hechting van de nieuwe hars op de oude hars?
Welk carbon materiaal/harsen/uithardomstandigheden moet ik gebruiken om dezelfde eigenschappen te krijgen als het oorspronkelijke materiaal?
Hoe zit het met delaminatie en veroudering van de onderlinge lagen onder wisselende condities (water/hitte/UV etc.)
en ik zou zeker eerst een proefbuis maken en testen op mechanische veroudering en egenschappen....
Bij elkaar zo ongeveer 3-6 maanden onderzoek ..... en dus niet even ergens een lapje overheen leggen...
De enige manier is (volgens mij) de scheur repareren en dan over de gehele buis lengte een bepaalde hoeveelheid materiaal verwijderen en de gehele buis opnieuw lamineren.
Hierbij zou je als het goed wil doen moeten denken (onderzoek plegen dus)aan de volgende punten:
Hoeveel materiaal moet ik verwijderen??
Hoe is de hechting van de nieuwe hars op de oude hars?
Welk carbon materiaal/harsen/uithardomstandigheden moet ik gebruiken om dezelfde eigenschappen te krijgen als het oorspronkelijke materiaal?
Hoe zit het met delaminatie en veroudering van de onderlinge lagen onder wisselende condities (water/hitte/UV etc.)
en ik zou zeker eerst een proefbuis maken en testen op mechanische veroudering en egenschappen....
Bij elkaar zo ongeveer 3-6 maanden onderzoek ..... en dus niet even ergens een lapje overheen leggen...
nulla tenaci invia est via
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 22 September 2006
ivm die carbon frames en hoe oud ze zijn, dat er hier en daar misschien een rondloopt van 20 jaar oud ja, maar 20 jaar geleden had je nog geen deftige carbonframes, je zag er zelfs geen terug in de koers.
colnago c35. topframe, tot 5 jaar geleden nog niet overtroffen.
ivm die carbon frames en hoe oud ze zijn, dat er hier en daar misschien een rondloopt van 20 jaar oud ja, maar 20 jaar geleden had je nog geen deftige carbonframes, je zag er zelfs geen terug in de koers.
colnago c35. topframe, tot 5 jaar geleden nog niet overtroffen.
Quoten: Origineel geplaatst door Dual op 22 September 2006
Ik ben polymeerchemicus met > 15 jaar ervaring in R&D (ook in composieten en sterke vezels) en ik zou het niet zo doen zoals jij met alleen even een scheurtje laten vol lopen en voila het is sterker dan vroeger???
De enige manier is (volgens mij) de scheur repareren en dan over de gehele buis lengte een bepaalde hoeveelheid materiaal verwijderen en de gehele buis opnieuw lamineren.
EXACT wat ik al eerder gezegd hebt, lees maar terug
Ik ben polymeerchemicus met > 15 jaar ervaring in R&D (ook in composieten en sterke vezels) en ik zou het niet zo doen zoals jij met alleen even een scheurtje laten vol lopen en voila het is sterker dan vroeger???
De enige manier is (volgens mij) de scheur repareren en dan over de gehele buis lengte een bepaalde hoeveelheid materiaal verwijderen en de gehele buis opnieuw lamineren.
EXACT wat ik al eerder gezegd hebt, lees maar terug
Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 21 September 2006
Ik sprak vanavond met een vriend van me die LTS vliegtuigbouw heeft 'gestudeerd'. Hij heeft lang stage gelopen bij KLM. Hier heeft hij vooral carbonreparaties gedaan. Hij weet echt alles van carbon (mag ook wel als je vliegtuigen op moet lappen). Hij vertelde me dat je een scheur in een frame kan repareren, maar dat de enige methode is een geheel nieuwe extra dikke buis rond de kapotte buis te lamineren.
hier staat het ook.
Ik sprak vanavond met een vriend van me die LTS vliegtuigbouw heeft 'gestudeerd'. Hij heeft lang stage gelopen bij KLM. Hier heeft hij vooral carbonreparaties gedaan. Hij weet echt alles van carbon (mag ook wel als je vliegtuigen op moet lappen). Hij vertelde me dat je een scheur in een frame kan repareren, maar dat de enige methode is een geheel nieuwe extra dikke buis rond de kapotte buis te lamineren.
hier staat het ook.
Quoten: Origineel geplaatst door koers op 20 September 2006
stel er is een scheur dan schuur je de lak weg over de breedte van de scheur en bv 5cm links en rechts ervan. zo kun je goed zien tot hoever de scheur doorloopt. uiteindelijk maak je een stuk kaal van de breedte van de scheur en een overlap aan beide zijden (5cm bjvoorbeeld). vervolgens schuur je over die gehele breedte enkele millimeters carbon weg zodat je een soort inzinking krijgt. het kan zelfs zijn dat de scheur niet diep is en je na enkele millimeters schuren geen scheur meer ziet. wat ook kan is dat de scheur er helemaal doorheen is het beste is dan om te proberen een stukje van de scheur op te vullen. vervolgens wikkel je bijvoorbeeld UniDirectionaal carbon om de buis, dit valt dus in de inzinking. feitelijk maak je dus een nieuwe buis/versteviging die vasthecht aan de rand van 5cm breed links en rechts van de scheur, maar ook over de breedte van de scheur zelf. daarnaast is het een kwestie van netjes afwerken dus schuren, lakken, waarschijnlijk zal de buis op de gerepareerde plek iets dikker zijn als eerst als je veel lagen carbon gebruikt maar als de overgang glad is merk je daar bijna niks van.
stel er is een scheur dan schuur je de lak weg over de breedte van de scheur en bv 5cm links en rechts ervan. zo kun je goed zien tot hoever de scheur doorloopt. uiteindelijk maak je een stuk kaal van de breedte van de scheur en een overlap aan beide zijden (5cm bjvoorbeeld). vervolgens schuur je over die gehele breedte enkele millimeters carbon weg zodat je een soort inzinking krijgt. het kan zelfs zijn dat de scheur niet diep is en je na enkele millimeters schuren geen scheur meer ziet. wat ook kan is dat de scheur er helemaal doorheen is het beste is dan om te proberen een stukje van de scheur op te vullen. vervolgens wikkel je bijvoorbeeld UniDirectionaal carbon om de buis, dit valt dus in de inzinking. feitelijk maak je dus een nieuwe buis/versteviging die vasthecht aan de rand van 5cm breed links en rechts van de scheur, maar ook over de breedte van de scheur zelf. daarnaast is het een kwestie van netjes afwerken dus schuren, lakken, waarschijnlijk zal de buis op de gerepareerde plek iets dikker zijn als eerst als je veel lagen carbon gebruikt maar als de overgang glad is merk je daar bijna niks van.
koers, je moet nu niet beginnen zeiken dat je het idd zo ging doen, in het begin van het topiuc zei ja dat je daar een lapje ging opleggen net iets verder van de scheur, je hed niets verteld over de gehele lengte .
nu zeg je plots van wel .
ook haal je fragmenten uit een ander zijn post, bv van DUAL , je haalt er twee dingen uit, maar de 6 andere punten die hij aanhaald (diegene die jij dan ook totaal niet doet) daar piep je weer niet over. ben jij me wat een simpel zieltje
nu zeg je plots van wel .
ook haal je fragmenten uit een ander zijn post, bv van DUAL , je haalt er twee dingen uit, maar de 6 andere punten die hij aanhaald (diegene die jij dan ook totaal niet doet) daar piep je weer niet over. ben jij me wat een simpel zieltje