Hoi,
De Campa Chorus/Record ISO asjes zijn als volgt opgebouwd:
Links heb je eerst een rubberen lipverzegeling gevolgd door een 6803 1RS industrielager waarbij de rubberen verzegeling aan de buitenzijde zit. De binnenzijde is niet van een rubberen verzegeling voorzien.
Die RS (rubber seal) verzegeling is trouwens enkel spatwaterdicht.
Aan de rechterzijde (de aandrijfkant dus) heb je dan van links naar rechts bekeken een niet verzegeld 6903 industrielager gevolgd door nog een 6903 RS1 lager waarvan de rubberen verzegeling rechts zit gemonteerd. Dan heb je nog eens een rubberen lipverzegeling.
Alle drie de lagers zitten bij de buitenkant in een montagehuls, de binnenkant zit op de as zelf waar stoppen op zijn aangebracht zodat de lagers op de juiste afstand blijven zitten.
Aan de buitendiameter van de lagers wordt dit verzekerd door de afstandshuls. Bij de Chorus uit alu, bij de Record uit carbon en alu.
Dit geheel is vrijwel waterdicht wat de omtrek betreft, water kan dus enkel en alleen aan de zijkanten binnendringen waar het door de tweetraps verzegeling moet.
Eens het daar binnengedrongen is kan het niet meer weg, het vet wordt aangetast en op termijn onststaat roestvorming wat uiteindelijk tot beschadigde lagers leidt.
Normaal gezien is de bracket pot voorzien van een alu huls waar enkel en alleen vocht in kan als dat zich al door de schroefdraad van de bracketas heen zou werken. Weinig waarschijnlijk bij normaal gebruik.
Soms wordt die huls ook nog extra op zijn plaats gehouden door het boutje wat ook je derailleurkabelgeleiders aan het frame bevestigt. Ook langs die schroefdraad kan water binnendringen maar ook dat is weinig waarschijnlijk.
Onder die huls is door de fabrikant een draineringsgaatje aangebracht (zou toch moeten) zodat water dat in het frame binnendringt (via zadelpen b.v.) weg kan.
In geen geval zou er water via het frame de brackethuls binnen kunnen dringen.
M.a.w. een frame met een correct gemonteerde ISO as tot voorbij de as onderdompelen in water kan alleen water opnemen in de bracket as zelf, de lagers dus.
Eens het water daar binnengedrongen is kan het er alleen nog via dezelfde weg weer uit. Die kans is echter klein en er zal dus schade optreden.
In praktijk moet je bij dit soort asjes al bijna moedwillig water gaan inspuiten wat mits een hoge drukspuit een klein kunstje is....
Bij UT crankstellen zit de as voor de helft aan elke crankarm.
Elke crankarm krijgt een 6805N RS1 lager gemonteerd dat tot tegen de binnenzijde van de crankarm komt te zitten.
Bij montage van het crankstel komen de lagers dan in de cups te zitten.
De cups dienen zo te worden gemonteerd dat er geen water binnendringen kan, t.t.z. perfect vlak tegen het frame aan en dus volledig spelingvrij.
Het grootste probleem zit hem echter aan de crankarmzijde waar behoudens een lik waterafstotend vet niks kan worden ondernomen om het lager te beschermen.
Immers bij elke wasbeurt of regenbui zal er zich onvermijdelijk vocht opstapelen aan de rand van het lager al was het maar omdat het via de crankarm naar beneden druppelt. Dit zal vroeg of laat dat lager toch binnendringen, verzegeling of niet.
Het enige wat je zelf kan doen is regelmatig de crank demonteren en het lager met vochtverjagende olie (WD40 b.v.) schoon spuiten en terug invetten.
Een andere mogelijkheid is CULT lagers monteren en dat lijkt me veruit de betere oplossing.
Ciao,